HOWTO: Zepto 3215W samt Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

HOWTO: Zepto 3215W samt Ubuntu 7.10

Hej.
Jag har fått ett antal PM med frågor angående hur jag gjort för att få det trådlösa nätverkskortet och ljudkortet att fungera i Ubuntu 7.10 på min Zepto Znote 3215W.

Här är en liten n00bvänlig guide...

Trådlösa - Zepto Wpro 300Mbit BGN:
Eftersom det inte finns några Linuxdrivrutiner för kortet än så får man använda Windowsdrivrutiner tillsammans med ndiswrapper.

1. Installera ndiswrapper:
System / Administration / Synaptic Package Manager -> Välj find, sök efter ndiswrapper -> välj att installera "ndiswrapper-common" och "ndiswrapper-utils-1.9".

2. Jag laddade ner installationsfilen med drivrutiner och program till det trådlösa för Windows. Extraherade drivrutinen samt de två filer man behöver. Jag har gjort det lätt för dig och plockat ut filerna så du slipper. Snällt va?

Filerna NET5416.INF, AR5416.SYS och NET5416.CAT (osäker om den sista verkligen behövs dock) finns att hämta här:

http://pointsrv.mine.nu/share/ubuntu+zepto/

Ladda ner och lägg dem i hemkatalogen (/home/dittanvändarnamn).

3. Kör ndiswrapper:
Starta en terminal (Applications / Accessories / Terminal) och skriv:

cd /home/dittanvändarnamn sudo ndiswrapper -i NET5416.INF sudo ndiswrapper -l

Om det lyckades ska det stå:
net5416 : driver installed
device (168C:0024) present

Skriv sedan:

sudo modprobe ndiswrapper sudo ndiswrapper -m

4. Starta om datorn

5. In i System / Administration / Network och förhoppningsvis så finns Wireless där.

6. Klart, välj Wireless, klicka på properties och ställ in som du vill ha det.

Ljudet - Realtek ALC268
Här gäller det att installera senaste versionen av ALSA, Advanced Linux Sound Architecture. Senaste är 1.0.15.

0. Ändra sources:
System / Administration / Software Sources -> Klicka i alla val i Ubuntu Software och Third-Party Software.

1. Starta en terminal (Applications / Accessories / Terminal) och skriv:

sudo apt-get install build-essential ncurses-dev gettext libncurses5-dev linux-headers-`uname -r`

2. Ladda ner följande tre filer:
ftp://ftp.alsa-project.org/pub/driver/alsa-driver-1.0.15.tar....
ftp://ftp.alsa-project.org/pub/lib/alsa-lib-1.0.15.tar.bz2
ftp://ftp.alsa-project.org/pub/utils/alsa-utils-1.0.15.tar.bz...

3. Skapa en ny katalog i hemkatalogen, döp den till "Alsa". Flytta de tre filerna till katalogen Alsa (dra och släpp).

4. Packa upp filerna:
Starta en terminal (Applications / Accessories / Terminal) och skriv:

sudo mkdir -p /usr/src/alsa cd /usr/src/alsa sudo cp ~/Alsa . sudo tar xjf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2 sudo tar xjf alsa-lib-1.0.15.tar.bz2 sudo tar xjf alsa-utils-1.0.15.tar.bz2

5. Installera driver:

cd alsa-driver-1.0.15 sudo ./configure --with-cards=hda-intel sudo make sudo make install

6. Installera lib:

cd ../alsa-lib-1.0.15 sudo ./configure sudo make sudo make install

7. Installera util:

cd ../alsa-utils-1.0.15 sudo ./configure sudo make sudo make install

8. Editera filen /etc/modprobe.d/alsa-base:

sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base

Lägg till detta i slutet på filen och spara:

options snd-hda-intel model=toshiba position_fix=0 enable=yes alias snd-card-0 snd-hda-intel alias sound-slot-0 snd-hda-intel alias sound-slot-0 snd-card-0 alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss alias sound-service-0-1 snd-seq-oss alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss alias sound-service-0-8 snd-seq-oss alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss

9. Flytta en fil som stör (2.6.22-14 kan vara annorlunda för dig):

sudo mv /lib/modules/2.6.22-14-generic/ubuntu/media/snd-hda-intel/snd-hda-intel.ko /tmp sudo depmod -a

10. Starta om datorn

11. Kör alsaconf och välj Intel HD

12. Klart.

Så, det var nog allt. Jag gjorde det precis på min men jag har skrivit ner det från minne så det kanske är något litet fel. Prova och återkom om det inte fungerar.

Referenser:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=31926
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,15702.0.html

MVH
P-H

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Jag kan väl tillägga mina erfarenheter med att installera Ubuntu på min syrras 3215W. Hon har också Zeptos nätverkskort. För den intresserade så är det byggt med AR5008-chippet. Den senaste SVN-versionen av madwifi har stöd för det, så för den som inte vill använda ndiswrapper så kan ni använda madwifi istället. Det går till ungefär så här:

sudo apt-get install build-essential cd /usr/src/modules/ sudo svn checkout http://svn.madwifi.org/trunk madwifi cd madwifi sudo make;sudo make install sudo modprobe ath_pci

Jag kan inte komma ihåg om man var lov att lägga till ath_pci någonstans, men jag har för mig att man inte behövde göra något mer än det där. Efter att man gjort allt det där så borde Ubuntu hitta nätverkskortet, så att man kan använda det precis som vanligt.

Permalänk
Medlem

Trevlig Howto!

Ganska bra exempel med på hur oredo Linux är för den skaran tyvär.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Trevlig Howto!

Ja, jo... Fast om man kör hårdvara som inte är allt för ny (dvs att drivers inte kommit ordentligt) så försvinner ju problemet. Skulle gissa på att både WLAN och ljud kommer funka utan extra jobb i 8.04 t ex.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag är en total nybörjare på linux. Men när jag försöker instalera ljudet så fastnar jag på punkt 4. Sen undrar jag om det är nån som vet hur man kan installera drivrutinerna till x3100 så man kan köra compiz, det ska gå om jag förstått det rätt.

edit: här är den sida som jag kan hitta med drivrutiner men jag vet inte vad jag ska göra med dem.

Edit igen; här är länken http://downloadcenter.intel.com/Filter_Results.aspx?strTypes=...

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, Pointman!

Ljud och Wifi har jag lyckats få fungerande. Men saker som hittils inte funkar på min 3215W är:
Hibernate-funktionen när man fäller skärmen, den släcker bara skärmen och visar en login-ruta.
När jag kör 3d, t.ex flyg-delen i Google Earth så blir datorn varm och stänger av sig efter ett tag. Fel drivrutiner? Jag kör med standard-intel, det enda som fungerar i rätt upplösningar. Inga temp-sensorer alls hittas, finns det inga?
CPU-scaling hittar den ingen drivrutin till, men processorn ska stödja det om jag läst rätt. (Celeron M 540 1.86 GHz)

Någon som har löst något av dessa problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fält
Jag är en total nybörjare på linux. Men när jag försöker instalera ljudet så fastnar jag på punkt 4. Sen undrar jag om det är nån som vet hur man kan installera drivrutinerna till x3100 så man kan köra compiz, det ska gå om jag förstått det rätt.

edit: här är den sida som jag kan hitta med drivrutiner men jag vet inte vad jag ska göra med dem.

Edit igen; här är länken http://downloadcenter.intel.com/Filter_Results.aspx?strTypes=...

Intel-drivrutinerna borde redan vara installerade och använda, så du ska inte behöva göra någonting. Problemet är att Compiz+X3100 har problem med att spela upp filmer, så Ubuntu har svartlistat just X3100 från att köra Compiz. Om du ändå vill använda Compiz så kan du öppna en terminal och köra följande kommando:

echo SKIP_CHECKS=yes > .config/compiz/compiz-manager

Detta betyder tyvärr att du inte kommer kunna spela upp filmer medans du använder Compiz. Det finns några olika lösningar, men jag har inte funnit någon som fungerar tillfredsställande. Jag slår helt enkelt bara av Compiz när jag vill se på film.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lz

När jag kör 3d, t.ex flyg-delen i Google Earth så blir datorn varm och stänger av sig efter ett tag. Fel drivrutiner? Jag kör med standard-intel, det enda som fungerar i rätt upplösningar. Inga temp-sensorer alls hittas, finns det inga?
CPU-scaling hittar den ingen drivrutin till, men processorn ska stödja det om jag läst rätt. (Celeron M 540 1.86 GHz)

Datorn borde inte bli överhettad av normal användning. I så fall ska du nog kontakta Zepto och se om de kan fixa det. Och när jag gjorde lite efterforskningar när min syster skulle köpa sin dator så kom jag fram till att Celeron M inte har stöd för SpeedStep. Det är möjligt att det går att lösa det på något annat sätt, men jag hittade inget bra sätt att göra det på i alla fall. Jag såg till att hon tog en Core2Duo istället, eftersom en Celeron M utan SpeedStep betyder väldigt dålig batteritid.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för det. Jag får testköra 3D i Vista innan jag pratar Zepto.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är en total nybörjare på linux. Men när jag försöker instalera ljudet så fastnar jag på punkt 4.

Var exakt på punkt fyra fastnar du?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

det blev fel när jag skrev in texten i punkt fyra, det stod något som jag inte minns just nu.

Vad jag förstått så finns det dem som har fixat compiz på x3100:
http://www.youtube.com/watch?v=B7n9mbSG37s

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad jag förstått så finns det dem som har fixat compiz på x3100:
http://www.youtube.com/watch?v=B7n9mbSG37s

Som jag sa så går det att köra Compiz på X3100, jag gör själv det. Läs mitt förra inlägg igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

det blev fel när jag skrev in texten i punkt fyra, det stod något som jag inte minns just nu.

Ok, bra... då fungerade min howto för ljudet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Som jag sa så går det att köra Compiz på X3100, jag gör själv det. Läs mitt förra inlägg igen.

Eller så installerar man bara xserver-xgl via Synaptic eller apt-get så fungerar det att konfigurera Compiz via System / Preferences / GL Desktop. Dock kändes det inte 100%-igt så jag provade det bara, avinstallerades efter en stund. Förhoppningsvis så fixar de problemet så grafikkortet inte förblir blacklistat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag instalerat om gusty helt och försöker fixa ljudet. När jag skriver:

sudo apt-get install build-essential ncurses-dev gettext libncurses5-dev linux-headers-`uname -r`

som det står i första punkten så kommer det en massa text och i slutet står det:

E: Kunde inte erhålla låset /var/cache/apt/archives/lock - open (11 Resursen tillfälligt otillgänglig)
E: Kunde inte låsa hämtningskatalogen

Vad är detta?

För övrigt så funkar compiz nu, har inte testat det med video eller nått änn men det funkar.

Permalänk

Fält: Har du Lägg till/Ta bort, Synaptic, Adept, aptitude eller liknande öppet samtidigt? Stäng det programmet och gör om, isåfall. Du kan inte använda två instanser av apt samtidigt..

Permalänk
Medlem

Nu är ja på punkt 4 igen och då står det såhär:

andreas@andreas-laptop:/usr/src/alsa$ sudo tar xjf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
tar: alsa-driver-1.0.15.tar.bz2: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
tar: Child returned status 2
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel

Filerna är nerladdade och lagda i mappen Alsa.

Förästen på tex punkt 4 ska jag skriva in varje rad för sig eller skriva inn allt på en gång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är ja på punkt 4 igen och då står det såhär:

andreas@andreas-laptop:/usr/src/alsa$ sudo tar xjf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
tar: alsa-driver-1.0.15.tar.bz2: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel

Filerna är nerladdade och lagda i mappen Alsa.

Förästen på tex punkt 4 ska jag skriva in varje rad för sig eller skriva inn allt på en gång?

Du ska skriva varje rad för sig.
Ligger de tre filerna i en folder som heter Alsa (med stort A, Linux är case sensative!) i din hemkatalog? Glöm inte att där står " ." efter Alsa, det är viktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Du ska skriva varje rad för sig.
Ligger de tre filerna i en folder som heter Alsa (med stort A, Linux är case sensative!) i din hemkatalog? Glöm inte att där står " ." efter Alsa, det är viktigt.

Nu har jag provat en gång till. Det är fortfarande vid
sudo tar xjf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
som felet uppstår.
Vad kan jag ha gjort för fel?

Permalänk

Du har antagligen misslyckats med att kopiera filerna till /usr/src/alsa, eller så är filerna korrupta.

Skapa en mapp som heter ALSA på skrivbordet (viktigt med stora bokstäver). Spara alla tre filerna från http://www.alsa-project.org/ dit. Kör sedan exakt:

sudo mkdir -p /usr/src/alsa

sudo cp ~/Desktop/ALSA/* /usr/src/alsa

cd /usr/src/alsa

Fortsätt sedan där du körde fast.

Permalänk
Medlem

Jag ska testa det nu.
Tack för att ni är så hjälpsamma.

edit: snart börjar detta kännas hopplöst ju.
andreas@andreas-laptop:~$ sudo cp ~/Desktop/ALSA/* /usr/src/alsa
cp: kan inte ta status på "/home/andreas/Desktop/ALSA/*": Filen eller katalogen finns inte

Men jag har en mapp som heter ALSA på skrivbordet.

Permalänk
Hedersmedlem

Heter den ALSA i caps verkligen?
ls ~/Desktop

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vänta vänta vänta, kör du svenska? Isåfall, byt ut Desktop mot Skrivbord.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så, efter att ha bytat ut Desktop mot Skrivbord så funkade guiden Tack för ert tålamod med mig. Kan för övrigt nämna att jag inte behövde punkt 11

Permalänk
Medlem

Nu när jag ser din guiede om ubuntu 7.10 på exakt den datorn jag tror skulle funka bra med linux och har en bra pris på sig så kommer ni till den tråkiga delen med att det inte går o se film då vilket skulle kunna få mig o avstå.
Hur menar ni då? är det olika spelare som den inte klarar av ex vlc eller går det lätt o ta sig runt? Jobbigt o logga ut bara för o se en trailer på apple i quicktime format varje gång.
Fast det måste man kanske också göra om man ska aktivera tvn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Nu när jag ser din guiede om ubuntu 7.10 på exakt den datorn jag tror skulle funka bra med linux och har en bra pris på sig så kommer ni till den tråkiga delen med att det inte går o se film då vilket skulle kunna få mig o avstå.
Hur menar ni då? är det olika spelare som den inte klarar av ex vlc eller går det lätt o ta sig runt? Jobbigt o logga ut bara för o se en trailer på apple i quicktime format varje gång.
Fast det måste man kanske också göra om man ska aktivera tvn.

Du har nog missförstått lite. Det är så att det inte går att se på film när man har Compiz igång, dvs. alla "häftiga" 3D-effekter. Det går att fixa på olika sätt, men inget som fungerar tillfredsställande för mig i alla fall. Däremot så är det bara att slå av Compiz när du vill se på film, eller så låter du bara bli att använda Compiz. Att slå av Compiz går på direkten, du behöver inte logga ut eller någonting. Om du dessutom installerar programmet fusion-icon så får du en smidig liten ikon som du kan slå av och på Compiz med.

Permalänk
Medlem

Det där lät lugnande. Jag har förut testat nya ubuntu på denna burk och då när jag ex aktiverade tvn så såg det ut som den loggade ut (hade på autologin så trodde det) men gissar på att den bara startar om så att alla fönster försvinner. Tyckter det blev exakt samma sak när jag inaktiverade/aktiverade compiz fusion.

Har förvisso testat den där fusion-icon grejen när jag letade efter inställningar, den är i beta men ska funka och verkade rätt smidig ändå.

PS. Går det inte göra nåt script som varje gång jag ex startar vlc så inaktiveras det och samma sak när jag stänger... hmm hur blir det då med mplayer för quicktime. Aja, lekte bara med tanken

EDIT: En anledning till att jag vill just ha X3100 är att det är intel = open source och att det inte är kraftfullt. Nvidias 8400 och 8600 blir lagom varma och jag söker då en tyst dator vilket det grafikkortet passar bäst till men ändå uppnår mina behov.

Permalänk
Medlem

EDIT: Hittade vart felet låg, ni kan bortse från detta inlägg. Såvida jag inte hittar fler fel på vägen, men det hoppas jag att jag inte gör.

Har problem när jag jag försöker få igång mitt ljudkort på min Zepto Z6024W (som har samma ljudkort som en 3215W) i Ubuntu 7.10. Jag vet inte om det gör nån skillnad men jag har intallerat genom att använda wubi så jag slipper partitionera om min hårddisk.
När jag kommer till steget då jag ska packa upp mina filer:

sudo tar xjf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2
sudo tar xjf alsa-lib-1.0.15.tar.bz2
sudo tar xjf alsa-utils-1.0.15.tar.bz2

så får jag felmeddelandet:

tar: alsa-lib-1.0.15.tar.bz2: Cannot open: No such file or directory
tar: Error is not recoverable: exiting now
tar: Error exit delayed from previous errors

och sen så kommer jag inte längre. Nån som vet var felet kan ligga? Har fått igång det mesta men inte ljudet, än.

Edit: stavfel mm

Permalänk

Någon som kan hjälpa till med så Compiz F fungerar?
är det någon som har lyckats med det? hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lz

$ modprobe p4-clockmod $ modprobe cpufreq-ondemand $ echo ondemand > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Trevlig Howto!

Tycker det mer är ett exmepel på hur hårdvarutillverkarna skiter i linux.
För övrigt funkar inte allt i windows heller utan att man installerar drivrutiner där.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara

$ modprobe p4-clockmod $ modprobe cpufreq-ondemand $ echo ondemand > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor

Det där fungerar inte för mig.
modprobe p4-clockmod fungerar inte samt /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor finns inte i mitt system.

Visa signatur