Permalänk

Kostnad på en snitt-outfit?

Slog mig att kostnaden för det man bär på sin kropp är rätt hög och då är jag ändå modest i mina inköp.

Exempel,

Rock: 3500kr
Tygväska: 500kr
Skjorta: 1000kr
Slips: 500kr
Tröja (e.d.): 1000kr
Byxor: 1000kr
Skor: 1000kr
Underkläder et al: 200kr
Klocka: 1000kr
Ring: 2000kr
Glasögon: 6000kr

Går runt med typ 18 000 kr på kroppen, helt sjukt. Tänkt då vad en revisor-typ måste betinga, 50tkr+ exkl klocka och smycken som ju i princip kan vara hur dyra som helst? Räknar man in mobiltelefoner, mp3-spelare, datorer, etc måste ju vissa vara värda som en bättre begagnad bil..

Vad ligger din outfit på?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Så dyrt är det väll inte:

T-shirt: 450 kr
Skjorta: 800 kr
Jeans: 1800 kr
Skor: 1200 kr
Underkläder: 200 kr
Rock: 2000 kr
Vantar: 400 kr
Slips: 300 kr
Klocka ( om jag har den): 1000 kr
Smycken har jag inte då det är lite ghetto
Använder linser så inga glasögon, om det inte e solisar då e det väll 2000kr

Det man däremot har i fickorna adderar ju ännu mer:

iPhone 3000 kr, hörlurar 1000 kr, kontanter 1-2000 kr.

Jag kör väll rätt normala kläder, inga överdrivna priser på dem. Man är ju ändå fattig student

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

6000 spänn för ett par glasögon är inte "modest" överhuvudtaget, bara så du vet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Smycken har jag inte då det är lite ghetto [...] kontanter 1-2000 kr.

Är det inte mer ghetto att gå med en rulle hundralappar i fickan? Let me introduce you to the VISA-kort: www.visa.se

impera: Om du inte vill ha plastbågar från Blic går det knappt att hamna under 4000kr om utseendet fortfarande ska ha betydelse.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk

Runt 500kr totalt, visst har jag märkeskläder men de är gamla och sletna. Jag köper ofta märkeskläder vid rea för samma pris som noname, då jag tycker märkes har bra kvalite/passform. (typ merka, gant etc)
Jag tycker det känns bättre att gå som en underdog och istället får visa att man inte är lika dålig som man ser ut.
Det är därför jag inte heller brukar ha någon av mina ingenjörsringar på mig, utan jag ser det tillhöra allmänbildningen. Och att istället pålästa personer inom något område utmärker sig.
Jag har även den risigaste bärbara datorn (chassiet) i hela skolan. (köpte den så billigt)
*edit*
Jag har självklart inget emot att folk klär sig snyggt, det handlar bara om jag jag själv blir bättre behandlad när jag klär mig sämre.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Runt 500kr totalt, visst har jag märkeskläder men de är gamla och sletna. Jag köper ofta märkeskläder vid rea för samma pris som noname, då jag tycker märkes har bra kvalite/passform. (typ merka, gant etc)
Jag tycker det känns bättre att gå som en underdog och istället får visa att man inte är lika dålig som man ser ut.
Det är därför jag inte heller brukar ha någon av mina ingenjörsringar på mig, utan jag ser det tillhöra allmänbildningen. Och att istället pålästa personer inom något område utmärker sig.
Jag har även den risigaste bärbara datorn (chassiet) i hela skolan. (köpte den så billigt)
*edit*
Jag har självklart inget emot att folk klär sig snyggt, det handlar bara om jag jag själv blir bättre behandlad när jag klär mig sämre.

Detta är ju inte ens möjligt, säg att du verkligen går in för att handla billigt (typ ÖB och UFF),

T-shirt: 40kr
Byxor: 150kr
Kalsonger: 40kr
Strumpor: 10kr
Skor: 300kr
Jacka: 300kr

Även om du skulle go commando skulle det bli typ 800kr. Lies!

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk

Nypriset på kläderna är såklart mycket mer, en gant tröja kanske 1500kr. Men sedan har jag haft den tröjan i X-antal år vilket syns på den. Då värderar jag inte den inte för 1500kr.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nypriset på kläderna är såklart mycket mer, en gant tröja kanske 1500kr. Men sedan har jag haft den tröjan i X-antal år vilket syns på den. Då värderar jag inte den inte för 1500kr.

Men ska vi in i värderingslekar blir det ju omöjligt. Kan iofs gå efter försäkringsbolagens modell, vilka jag tror brukar anse att kläder förlorar 50% i värde per år (eller om det tom är halvår). Never mind, det är väl inte så noga med det.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Avstängd

Hmm jag har också tänkt på detta och det är ju ganska mycket om man tänker efter..:

Jeans: ~1300
Piké/skjorta: 600-1500
Tröja: ca 1000
Skor: 1200
Klocka: 3000
Underkläder: 200
Jacka: 1000 på hösten, vinterjacka 2500

Alltså grovt räknat 8500 spänn på hösten och 10k på vintern.. Tänk vad då hela garderoben är värd :). Men man får se till att inte köpa dyrare kläder än man har råd med så är det inte så konstigt att det är relativt mycket pengar. Man använder de ju så pass mycket.

Sedan kanske man inte behöver ha guccikallingar för 1k spänn, men att ge 1500 för en skjorta tycker inte jag är konstigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Mössa (när det är tillräckligt kallt dvs): 250 kr
Jacka: 1500 kr
Tröja: ca 700 kr
T-shirt: 300 kr
Byxor: ca 1000 kr
Underkläder: 200 kr
Skor: 1200 kr
Mobil/klocka: 2500 kr

Typ.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Inaktiv

Har också tänkt på det här:

Jacka 1800kr
Jeans 1300kr
Underkläder 200kr
Skor 1200kr
Tröja 800kr
Tshirt 400kr
iphone 1900

Låter kanske inte så mkt men för en student med 1000kr i månaden är det de.

Permalänk
Medlem

Beror lite på om det är ute eller inne förstås. Men om jag går till skolan en dag:

Skjorta: 400
Rock: 200
Halsduk: 200
Vantar: 100
Skor/Kängor: 1000
Byxor: 600
Tshirt: 100
Glasögon: 2000
Underkläder:50?

Sen klocka och mobil för sammanlagt 4000 kanske, men det räknas inte riktigt.

4650 eller 8650 blir det således.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Bra fråga det här.
T-shirt: 150
Jeans: 600
Underkläder: 100
Jacka: 1000
Väska: 200, med pins för säkert 300
Skor: 500

Runt 2850 då.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Är det inte mer ghetto att gå med en rulle hundralappar i fickan? Let me introduce you to the VISA-kort: www.visa.se

impera: Om du inte vill ha plastbågar från Blic går det knappt att hamna under 4000kr om utseendet fortfarande ska ha betydelse.

Tyvärr är det så att 2007 är det fortfarande flera caféer och liknande som inte tar kort, så ja har som regel några 100 i plånboken för sådana tillfällen. Sen så har det även hänt att kortläsarna har varit pajja och de inte fått dem fixade på flera timmar (borde fan bytas ut inom en timme i dagens samhälle), så lite pengar är bra o ha i fickan.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med glasögon. Men att få ett par snygga glasögon för 2-3000 är inget svårt alls. Dock är linser skönare

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Slog mig att kostnaden för det man bär på sin kropp är rätt hög och då är jag ändå modest i mina inköp.

Exempel,

Rock: 3500kr
Tygväska: 500kr
Skjorta: 1000kr
Slips: 500kr
Tröja (e.d.): 1000kr
Skor: 1000kr
Underkläder et al: 200kr
Klocka: 1000kr
Ring: 2000kr
Glasögon: 6000kr

Går runt med typ 18 000 kr på kroppen, helt sjukt. Tänkt då vad en revisor-typ måste betinga, 50tkr+ exkl klocka och smycken som ju i princip kan vara hur dyra som helst? Räknar man in mobiltelefoner, mp3-spelare, datorer, etc måste ju vissa vara värda som en bättre begagnad bil..

Vad ligger din outfit på?

Det finns inte mycket av det där som är särskilt "modest" måste jag säga. Faktiskt inget av det skulle jag tro. För min egen del:

Skor: 200:-
Strumpor: 50:-
Boxers: 100:-
Byxor: 400:-
Långärmad t-shirt: 100:-
T-shirt: 70:-
Jacka: 800:-
Glasögon: 6800:-

Så mitt totala (utan glasögon) blir inte ens 2000:-. Visst har jag gott om mycket dyrare kläder också (och smycket och annat), men det jag går runt mest i är något liknande listan här ovanför då jag prioriterar bekvämlighet, och då behövs inga T-shirts för 5-600kr som tur är Jag la av med sånt när jag insåg att kvalitén på snordyra kläder inte är så mycket bättre än de billigare varianterna (så länge man håller sig borta från de absolut billigaste). Sen handlar man online och från staterna också, vilket faktiskt är billigare än här hemma. Mina glasögon lade jag ju visserligen enr massor med pengar på, men erfarenhet säger mig att när det gäller glasögon så får man vad man betalar för, så det skulle jag säga var värt det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hmm även fast jag är ett krondrägg så blir det fan inte billigt.

skor: 1100:-
byxor: 800ish
underkläder:2-300
t-shirt: 300:-
hoodie: 1000:-
jacka: 3000:-
keps: 400:-
plus diverse vardagstillbehör.

edit: glömde kepsen. viktigt det där

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Hur rationaliserar ni att ni lägger så pass mycket på kläder när billigare varianter håller lika länge och i de flesta fall ser likadana ut minus märken?
Kläderna jag har på mig just nu kostar följande:
Kalsonger/Strumpor: ca 50-60 kr (flerpack båda två, vetefan vad det blir för styckpris)
T-shirt: 150kr
Byxor: 200kr
Tröja: 200kr

Sen när jag lämnar datorn så har jag en jacka á 350kr och ett par skor á 500kr, vet inte om keps räknas men den gick på 300kr.

Sammanlagt går det på runt 1700:-, och det är fortfarande billigare än vad ni kan lägga på ett plagg, så jag upprepar min fråga. Hur rationaliserar ni pengarna ni lägger på kläder egentligen?

Permalänk
Medlem

Byxor: 1200:-
Tröja: 1000:-
T-shirt: 300:-
skor: 1200:-
Jacka: 2500:-
Klocka: 300:-
Underkläder gratis, kör på armens kallingar
Klädbudgeten är nog min 2a största utgift efter maten.

Klart som fan man vill klä sig snyggt, det är omöjligt att klä sig snyggt billigt och kvalitativt.
Man blir mer bekväm och blir mer attraktiv.

6000spänn för ett par bågar är tok för mycket, om det inte är av märke LV, Armani, mm...

Går att få schyssta bågar för halva priset av märket prada

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
6000spänn för ett par bågar är tok för mycket, om det inte är av märke LV, Armani, mm...

Visst var det "märketsbågar" men i priset ingick även synundersökning, etc, så riktigt 6000 i sig är dom väl inte värda, bågarna kostade väl kanske 3400-3800 kr nånting och glaset resten. Skulle säkert gå att hitta billigare i en outlet om något år men jag kände inte riktigt att det var värt och gå runt som en mullvad så länge..

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart som fan man vill klä sig snyggt, det är omöjligt att klä sig snyggt billigt och kvalitativt.
Man blir mer bekväm och blir mer attraktiv.

Det är inte omöjligt, så länge man inte med "snyggt" menar "mode", för då blir det faktiskt omöjligt.

Citat:

Ray-ban faktiskt, och Armani innan det
Men det har helt klart varit värt det då de hållt bra mycket bättre kvalité än några billigare bågar jag någonsin haft. Sen kostar ju glasen multum också, och den kostnaden förändras ju inte mycket för att man byter bågar

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det finns inte mycket av det där som är särskilt "modest" måste jag säga. Faktiskt inget av det skulle jag tro. För min egen del:

Skor: 200:-
Strumpor: 50:-
Boxers: 100:-
Byxor: 400:-
Långärmad t-shirt: 100:-
T-shirt: 70:-
Jacka: 800:-
Glasögon: 6800:-

Så mitt totala (utan glasögon) blir inte ens 2000:-. Visst har jag gott om mycket dyrare kläder också (och smycket och annat), men det jag går runt mest i är något liknande listan här ovanför då jag prioriterar bekvämlighet, och då behövs inga T-shirts för 5-600kr som tur är Jag la av med sånt när jag insåg att kvalitén på snordyra kläder inte är så mycket bättre än de billigare varianterna (så länge man håller sig borta från de absolut billigaste). Sen handlar man online och från staterna också, vilket faktiskt är billigare än här hemma. Mina glasögon lade jag ju visserligen enr massor med pengar på, men erfarenhet säger mig att när det gäller glasögon så får man vad man betalar för, så det skulle jag säga var värt det.

Vad är inte modest?

Rock: 3500kr, standard pris för en rock, tom bland de billigare jag sett av den modellen.
Tygväska: 500kr, jättebillig!
Skjorta: 1000kr, standard.
Slips: 500kr, ganska billig.
Tröja (e.d.): 1000kr, ganska billig till standard.
Byxor: 1000kr, billigt.
Skor: 1000kr, billigt.
Underkläder et al: 200kr, typ HM, blir det billigare än så?
Klocka: 1000kr, superbilligt, går det ens att hitta billigare?
Ring: 2000kr, billigt.
Glasögon: 6000kr, ganska dyra.

Skulle tro att min prisnivå ligger någonstans runt MQ (även om jag inte handlar så mkt mer än en occasional Fred Perry-tröja där, deras Bläck-skjortor är billiga och bra också, har nog några sådana), det är väl nästan definitionen av modest?

Modest: måttlig, rimlig eller begränsad.
Modest: Bag lady.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Hmm även fast jag är ett krondrägg så blir det fan inte billigt.

skor: 1100:-
byxor: 800ish
underkläder:2-300
t-shirt: 300:-
hoodie: 1000:-
jacka: 3000:-

plus diverse vardagstillbehör.

Keps då?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Nja...
Frågan jag ställer mig är nog var du sätter dina standarder (och var du handlar). Man kan få en versace eller armani-skjorta för 1100-1300:-, och du kallar 1000:- för standard... Vad blir då dyrt eller exklusivt för dig? Samma sak gäller det mesta annat där. Det är ju bara att knata iväg till närmaste Dressman så får du ju se vad "billigt" betyder får de flesta, vilket jag chansar är på är ungefär hälften av vad du listar. Det skulle väl i så fall vara klockan, väskan och kanske byxor och skor då, men för 1000:- får man ändå ett par riktigt trevliga byxor och ett par helt ok skor om man vet var man ska kolla. Ett par vanliga standard jeans kostar ju inte mer än sådär en 5-600kr typ (sist jag köpte ett par 501or så gick de på 650 inkl frakt t.ex.), men då är det ju inget speciellt med dem heller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Keps då?

hmm just ja 400:- rakt av

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

T-shirt: 200
Byxor: 600
Kalsonger: 50
Strumpor: 10
Jacka/tröja: 400
Skor: 300

1000:- i kontanter!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Underkläder: 200kr
T-shirt: fått av en kompis, den passade honom inte efter första tvätten
Tröja: 700kr
Jacka: 1000kr
Skor: £40

Räknar man inte med plånbok, mobil och andra grejer man kan ha i fickan var det allt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Underkläder: 200kr
Jeans: 1100kr
T-shirt: 350kr
Tröja: 700kr
Jacka: 1500kr
Skor: 900kr
Glasögon, om jag bär dem: 4000kr
Smycken: 700kr
Klocka: 1500kr
Mobil: 50kr
Kontanter: inga, bränner dem direkt.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nja...
Frågan jag ställer mig är nog var du sätter dina standarder (och var du handlar). Man kan få en versace eller armani-skjorta för 1100-1300:-, och du kallar 1000:- för standard... Vad blir då dyrt eller exklusivt för dig? Samma sak gäller det mesta annat där. Det är ju bara att knata iväg till närmaste Dressman så får du ju se vad "billigt" betyder får de flesta, vilket jag chansar är på är ungefär hälften av vad du listar. Det skulle väl i så fall vara klockan, väskan och kanske byxor och skor då, men för 1000:- får man ändå ett par riktigt trevliga byxor och ett par helt ok skor om man vet var man ska kolla. Ett par vanliga standard jeans kostar ju inte mer än sådär en 5-600kr typ (sist jag köpte ett par 501or så gick de på 650 inkl frakt t.ex.), men då är det ju inget speciellt med dem heller.

Jag köpte en Armani polo från deras "huvudaffär" i Milano i sommar.. kostade mig hela 79 euro Och Armani är inte "modest".

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Suck, dagens överklass-ungdomar

Permalänk
Medlem

Jeans: 600:-
T-shirt: 200:-
Tröja: 500:-
Skor: 700:-
Jacka (höst): 800:-
Halsduk, vantar m.m: 300:-

Har aldrig gillat märkeskläder vilka man bara betalar för märket. Jag tycker t ex Jack & Jones är minst lika snygga som dyrare märkesvaror. Däremot menar jag inte att man behöver handla det allra billigaste.. men jag tror knappast kvaliten på ett par jeans för 600:- skiljer från ett par för 2000:-

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »