MEDDELANDE: Varning för ... [Läs här innan du varnar för företag]

Permalänk
Hedersmedlem

MEDDELANDE: Varning för ... [Läs här innan du varnar för företag]

På senare tid har vi märkt en trend av varningstrådar (varning för …), där trådskaparen utfärdar mer eller mindre obefogade varningar mot olika företag/butiker. Problemet är att detta ibland sker före motparten ens kontaktats, vilket många av våra medlemmar är trötta på. Därför har vi moderatorer skapat några enkla riktlinjer att gå efter:

Till trådskaparen:
Tänk på detta före du skapar en ny tråd i forumet eller snackar om ”varning för …”:

  • Förstora inte upp problemet. Var saklig och objektiv när du beskriver vad du är missnöjd med. Ju bättre beskrivning, desto större chans att andra medlemmar kan ge dig tips och råd.

  • Kontakta alltid företaget eller butiken innan du klagar i forumet. Då får motparten en chans att reda ut problemet. Vänta åtminstone en vecka när det gäller svar på mail och använd telefonen.

  • Överväg noggrant om en ”varning för ...” verkligen är motiverad. Kanske en mer beskrivande rubrik passar bättre?

Till övriga medlemmar:
Vi har märkt en negativ ton bland våra övriga medlemmar som svarar i dessa trådar. Ha överseende med ovana/okunniga medlemmar och försök vara konstruktiv och inte nedlåtande. Alla har vi varit nybörjare!

Om det dyker upp trådar som bryter mot dessa råd går det bra att anmäla dom så tar vi moderatorer en titt på ärendet. Gör detta genom att klicka på ”anmäl inlägget” som finns vid ”citera”-knappen i varje inlägg.