Samlingstråd: Zepto 6224/6324W
Då vi är många på forumet som äger dessa datorer + att det är många som är intresserade av dessa datorer tänkte jag att det kunde vara bra med en samlingstråd.
Snabb beskriving: 14.1" widescreen laptop med underbart skarp och ljusstark skärm. Kraftfull laptop som kan användas som desktop replacement då den är Santarosa baserad och har ett kraftfullt grafikkort.
Datorn kommer i två utföranden 6224W som är svart och 6324W som är vit. (bilder m.m. www.zepto.se)
Datorn är tillverkad i plast men osar betydligt högre kvalitet än t.ex. Acer.
Specifications:
Processor
Intel®Core™ 2 Duo 1.80-2.00GHz
800Mhz FSB (up to 4MB cache)
Intel®Celeron®1.83GHz
533MHz FSB (1MB cache)
Chipset
Intel® 965PM + ICH8-M
Screen
Panel by Samsung
14.1” WXGA+ 1440x900
Response time: 6ms - Contrast Ratio: 550:1
Brightness (cd/m²): 300
Viewing Angle: (U/D/L/R): 60/80/80/80
(panel subject to change based on availability)
Microphone
Built-in microphone
Harddrive
SATA harddrive, 40-160GB (5400/7200rpm)
Hybrid harddrive SATA, 80-160GB 5400rpm
SSD harddrive SATA, 32GB
Memory
DDR2 533-800MHz, Max 4096MB, 2 slots
Optical Drive
DVD Combo / DVD Dual / DVD Dual Slot-in
Connections
4 x USB 2.0 Ports - 1 x VGA - 1 x Firewire
1 x Infrared - 1 x Express Card - 1 x S/PDIF
Sound in- and output - TV-Out (S-VHS)
3in1card reader (MMC and SD) - 56K modem
10/100/1000 Mbit network card
Graphics
NVIDIA®Geforce®8600M GT (NB8P-GS)
512MB RAM
Audio
Wireless LAN
Intel® PRO/Wireless 3945ABG 54Mbit
Intel®PRO/Wireless 4965AGN 300Mbit
Zepto Wpro 300Mbit
Bluetooth®
Integrated Bluetooth®2.0
Battery (up to)
2 ¾ hours
Dimensions (HxWxD)
27mm X 341mm x 247mm
Weight
Only 2.35 kg
Kort guide/beskrivning: (allt görs på egen risk)
DDR2 Minnet sitter under plattan i mitten på undersidan. Denna tas loss med två skruvar. Dessa är fästa i plattan m.h.a. C-clips. Skruva loss dem växlande så att inte plattan böjs eller C-clipsen tar skada. Det finns som sagt två SODIMM minnesplatser.
DVD/CD: sitter på höger sida och hålls fast av en skruv. Vid borttagning skruva loss skruven och bänd FÖRSIKTIGT vid sidorna med en platt skruvmejsel. Sedan är det bara att dra ut.
Moderkort: Genom att ta loss tangentbordet kommer man åt moderkortet.
Tangentbordet sitter fast med tre skruvar. En av dem sitter under plattan för RAM-minnet.
När tangentbordet tas bort ska det bändas loss nertill!!!
Bänd först loss "hakarna" på sidorna.
Tangentbordet sitter på en metallplatta. Har man problem med vissa knappar eller ett vågigt tangentbord kan man ta loss det och böja till det. Mitt tangentbord är svagt böjt på mitten (böjt över längden) (och jag har inga problem med det)
Enligt ett rykte kan man också ta bort tangentbordsskruven längst ut om man fortfarande har problem med vågighet.
På moderkortet finns följande:
Vänster nedre hörn: CPU, denna kan bytas genom att försiktigt skruva loss kylaren. CPUn tas bort m.h.a. ett skruvlås som man vrider 90 grader. I 6214W så var man även tvungen att lossa skruven i kanten på undersidan och bända upp chassiet lite i sidan för att kunna ta loss kylflänsen som sitter för processorn kan även vara så i 6224/6324
Vänster övre hörn. Kylare för CPU och GPU. Utblåset sker på vänster sida. Även tangentbordets metallplatta bidrar till kylningen.
Uppe i mitten: MXM slot typ 2(?) med ett Geforce 8600M GT 512MB, från detta går en heatpipe till kylaren på vänstersida. IMO är GPU kylaren kraftigt underdimensionerad.
Nere i mitten: Två PCI-express 1X platser.
Den övre är avsedd för WLAN+ Bluetooth. Tre mini-koaxkablar går hit.
Den undre är avsedd för valfritt, t.ex. Intel Turbo memory.
FAQ:
F: Vilken version av Windows ska jag välja?
S: Om du ska använda program som kräver mer än 2GB i minne bör du köra ett 64-bitars OS. Då t.ex. Windows Vista
Windows Vista har en rad nya funktioner och trevligt utseende men det går annars bra med XP 32-bit som kan snygga till.
Det finns dock inte stöd för t.ex. Turbo memory i XP.
F: Kan man installera någon GNU/Linux-distribution på en 6224W/6324W?
S: Ja, detta skall gå utmärkt, förutsatt att vald distribution har tillräckligt ny/uppdaterad mjukvara (framförallt kärna/drivrutiner). ALSA måste patchas eller vara version ]= 1.0.15 för att man skall få ljud. Guide för Ubuntu:
http://ubuntu-se.org/drupal/node/345
F: En eller flera knappar sitter fel på mitt tangentbord? Går det att flytta dem?
S: Ja det går bra. Varje bokstavsknapp sitter med två fästen upptill och två nertill. Jag kunde utan problem byta plats på Z och Y som satt fel (tysk uppsättning) genom att bända loss dem från sidan.
Jag kunde sedan sätta fast dem genom att passa in dem och sedan trycka rakt neråt.
OBS! Detta görs på egen risk. Jag rekommenderar inte att bända loss knapparna underifrån då fästena ser annorlunda ut. Utan antingen ovan eller från sidan. Jag gjorde det som sagt från sidan och det gick perfekt.
F: Var kan jag få ta på Intel Turbo memory och kan jag sätta in det själv?
S: Intel TM finns på många nätbutiker, tex här: ClickOK / INTEL 1GB W/R PCIE MINICARD FOR INTEL TURBO MEMORY ENABELING NS
Det är lätt att installera, ta loss tangentbordet enligt ovan.
Använd antistat armband, som är jordat, till handen du håller det i.
Tryck in i sloten och skruva fast med två skruvar (osäkert om de ingår)
Update: För att installera Turbo Memory i Vista måste följande vara aktiverat i BIOS: Enhanced AHCI Mode.
AHCI configuration= Enabled
DFOROM=Enabled
Har du redan installerat Vista utan detta aktiverat måste du ominstallera Vista
F: Jag vill byta/sätta in ett trådlöst nätverkskort, hur ska jag göra?
S: WLAN kortet ska vara av typ mini PCI-express. Den översta sloten passar bäst för att koppla in.
Det finns tre minikoaxer: 1- vit 2- svart och 3 - grå.
Det är bara att trycka fast, men se till att kabeln inte böjs för mycket eller på annat sätt skadas.
F: Hur ska man sköta sin dators batteri?
S: Det VIKTIGA är att man direkt när datorn, eller egentligen batteriet, är nytt laddar upp det fullt (tills laddnings LEDen slocknar) och sen laddar ur det helt.
Detta kan göras genom att man när det är ca 10% kvar startar om datorn och går in i BIOS tills den dör.
Det skadar inte att göra så här till och med de första fem gångerna. Sen är det bara att köra.
Ibland om batteritiden inte stämmer kan man kalibrera batteriet på samma sätt som ovan.
Tyvärr har LI-ION batterier en begränsad livslängd vilket gör att efter ca 2 år så kan batteriet ta slut väldigt fort när det kanske är på 30-40%
F: Min dator blir varm.
S: Kylning för bärbara datorer är ett känt problem. Bra kylning tar stor plats vilket man inte har i en laptop. Datorns kylningsfläkt drar in kall luft från undersidan (i framkanten och mitten)
Se till att datorn står på ett underlag som gör att luften kan komma till.
Att ha datorn i sängen (på en kudde eller madrass) rekommederas inte.
Vill man ha datorn i sängen kan den placeras på t.ex. en hård pärm som i sin tur placeras på madrassen.
F: Hur gör jag för att använda bluetooth?
S: För det första krävs det att du har aktiverat bluetooth med Fn+F10.
Sedan måste du ha rätt drivrutiner installerade. Själv hade jag problem i Vista med drivrutinerna som fanns på Zeptos sida. Jag avinstallerade dem och lät Vista köra sina egna, då funkade det perfekt.
F: Kan jag ändra om vad de fyra knapparna bredvid Powerknapen ska ha för funktion?
Ja följ stegen här:
Figured out P1 and P2 - Page 3
F: Min dator har fastnat i hibernate och kan inte starta! Hjälp!
Plocka ut batteriet som sitter under minnes luckan. Vänta ca 5 minuter. Nu är BIOS nollställt och det bör fungera.
Grafikkorts FAQ:
F: Jag har problem med ett spel, TV-out, taskig prestanda m.m.
S: Gå till NVIDIA & Laptop News | Latest NVIDIA drivers and related news | laptopvideo2go.com och ladda ner andra drivrutiner. Ofta måste inf filen bytas ut mot en annan. Drivrutinen installeras nämligen ifrån Device Manager (Enhets hanteraren) och inte med setup.exe
169.XX drivrutinerna är för stationära datorer och saknar effektsparfunktioner. Dessa har oftast bäst prestanda.
167.XX är för bärbara.
F: Hur överklockar jag min GPU?
S: Ladda ner nTune
NVIDIA DRIVERS 5.05.54.00
F: Vad är det som låter när jag spelar 3D spel?
S: Det är "GPU-whine" och går antagligen inte att göra något åt.
Dock är det ju så lågt att det inte är nån idé att klaga?
F: När jag spelar 3D spel märker jag att jag får sämre FPS efter ett tag, varför?
S: Detta beror lite på drivrutin, men när GPUn når ca 96C "trimmas den ner" med fps drop som följd. Se till att ha bra kylning allt sänk hastigheten på GPU core.
Vissa drivrutiner kan till och med sätta GPUn i ett av lågeffektsläge och jag tror detta händer också om temperaturen når över 100C.
F: Har GPUn olika effektlägen?
S: Ja, detta är för att spara energi och sänka temperatur.
168:100
275:200
475:400 eller överklockat värde
F: Kan man överklocka GPU?
S: Ja, på EGEN RISK, med rätt drivrutiner och ett klockningsprogram så som ATItool, Rivatuner eller nTune.
För Vista x64 är det nTune som gäller.
Det som ger mest prestanda när det gäller klockning är minneshastighet. Försök att höja den först och främst.
486MHz var mitt maximum utan grafikbuggar.
Sedan är det GPUn som gäller. När man överklockar den går den också varmare!!!
625MHz gick bra där men rekommenderas inte p.g.a. hög temp.
OBS! För hög temperatur kan skada GPU permanent!!! Och garanti gäller i regel inte för överklockningsskador!!!
Något som skulle vara nice vore om någon driftig person med CNC-fräs kunde tillverka en bättre GPU-kylare passandes dessa datorer. Det finns faktiskt lite utrymme för mer kylflänsar och dyl.
F: Kan man byta ut sitt grafikkort i sin Zepto? tänkte tills när 8800M gtx kommer
S: Nope, ingen av modellerna går det att byta grafikkort på. Nya modeller dröjer till Mars/April tidigast.
F: Kan man ansluta en extern skärm?
S: Ja det går utmärkt, tänk dock på att inte stänga igen locket till datorn då luftintaget som sker mellan springorna i tangentbordet blockeras.
HJÄLP! Min dator är död/visar ingen bild!
I vissa fall kan "the-oven-trick" få liv i datorn:
----------
Mer FAQ på Zeptos hemsida:
http://www.zepto.se/Information/Def...formationid=222
Hittar du inte svaret på det du söker kan du kolla här:
Zepto Laptop Forums - Zepto Notebook Computer Discussions
Zerom: (som jobbar hos Zepto)
För alla som har tänkt att mecka med datorn så gäller som följande med garantin:
Garantin bryts inte av att man går in och plockar i datorn. Om vi däremot får in en dator med ett fel som vi kan spåra till att användaren själv har varit plockat i datorn så gäller ingen garanti. Detsamma gäller vid överklocking, om grafikkort/moderkort/cpu eller vad som helst går pga. överklocking så gäller ingen garanti.
---------------
Skriv mer så lägger jag till.
Tack till alla som bidragit!
Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies