Skicka XBOX 360 via PayPal? (blåsning?)

Permalänk
Medlem

Skicka XBOX 360 via PayPal? (blåsning?)

EDIT: BLUFF!!! Ta bort tråden. http://www4.tripnet.se/~pingo/419/index.html

Hej!

Jag la ut en annons på eniro igår:
XBOX 360 med många spel - bytes mot iPhone

Idag skickade en kille ett mail till mig ang. annonsen:

"Dear Seller,
I was very impressed with the advert of the item you placed on this eNiro,l have read through and understand the condition of the product, I am interested and buying for my son as a Birthday gift who is in abroad for an exchange program.I will be offering you US $700.00 including shipping cost Sweden Post ,if you can ship worldwide.I will remit the money through Paypal because of highly scam act all over the globe.Could you please send me a payment request from paypal to campo4store02@yahoo.com so as to enable me proceed with the payment ASAP,I want you to end the auction immediately to confirm to me your readiness to sell the product to me. and you can add me for instant message to this email address below : Yahoo Messenger:campo4store02@yahoo.com"

Jag tyckte det lät lite skumt. Jag la till honom på MSN och snackade lite. Kom fram till att han bor i USA, men vill att jag ska skicka 360n till en adress i nigeria (han äger tydligen en spelaffär där).

Frågade varför han ville ha en 360 från Sverige och inte bara köpa en från USA? Och då skrev han att ville ha en PAL XBOX 360.

campo4store02@yahoo.com säger (11:43):
i like to buy game in Sweden because some of the game is PAL that is why
and i will like to send the money through paypal so give me your paypal deltals ok
rose John säger (12:02):
go to www.paypal.com
now
rose John säger (12:03):
so i can send the money to you account now

Han vill att jag ska starta ett PayPal-konto så han kan skicka pengarna redan nu till mitt konto. PayPal är väl säkert?

Han vill att jag ska skicka 360n till en adress i Nigeria, fraktkostnaden är 50 dollar (326,10 SEK) enligt honom.

Känns som han pushar riktigt mycket. Är detta en blåsning, eller vad?
Hur kan han lura mig via PayPal, han vill t.o.m skicka pengarna till mitt konto redan nu?! Hur kan han lura mig?

Jag sökte på hans mail på Google:
och då kom detta upp:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=11&conference=35...

Där han vill köpa en PAL Nintendo DS.

Så killen verkar vara ute efter PAL maskiner?

Bör jag skicka det? Jag får ju ett bra pris för mina grejer.

Hur kan han lura mig?

Tack.

EDIT: Nu kom jag över denna länken:

http://www4.tripnet.se/~pingo/419/bidpaybluff.html

Där dom uppmannar folk att hålla sig borta från såna här personer.
Jag komm ju knappast skicka något innan pengarna är på mitt konto.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Skicka XBOX 360 via PayPal? (blåsning?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph
EDIT: BLUFF!!! Ta bort tråden. http://www4.tripnet.se/~pingo/419/index.html

Hej!

Jag la ut en annons på eniro igår:
XBOX 360 med många spel - bytes mot iPhone

Idag skickade en kille ett mail till mig ang. annonsen:

"Dear Seller,
I was very impressed with the advert of the item you placed on this eNiro,l have read through and understand the condition of the product, I am interested and buying for my son as a Birthday gift who is in abroad for an exchange program.I will be offering you US $700.00 including shipping cost Sweden Post ,if you can ship worldwide.I will remit the money through Paypal because of highly scam act all over the globe.Could you please send me a payment request from paypal to campo4store02@yahoo.com so as to enable me proceed with the payment ASAP,I want you to end the auction immediately to confirm to me your readiness to sell the product to me. and you can add me for instant message to this email address below : Yahoo Messenger:campo4store02@yahoo.com"

Jag tyckte det lät lite skumt. Jag la till honom på MSN och snackade lite. Kom fram till att han bor i USA, men vill att jag ska skicka 360n till en adress i nigeria (han äger tydligen en spelaffär där).

Frågade varför han ville ha en 360 från Sverige och inte bara köpa en från USA? Och då skrev han att ville ha en PAL XBOX 360.

i like to buy game in Sweden because some of the game is PAL that is why
and i will like to send the money through paypal so give me your paypal deltals ok
go to www.paypal.com
now
rose John säger (12:03):
so i can send the money to you account now

Han vill att jag ska starta ett PayPal-konto så han kan skicka pengarna redan nu till mitt konto. PayPal är väl säkert?

Han vill att jag ska skicka 360n till en adress i Nigeria, fraktkostnaden är 50 dollar (326,10 SEK) enligt honom.

Känns som han pushar riktigt mycket. Är detta en blåsning, eller vad?
Hur kan han lura mig via PayPal, han vill t.o.m skicka pengarna till mitt konto redan nu?! Hur kan han lura mig?

Jag sökte på hans mail på Google:
och då kom detta upp:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=11&conference=35...

Där han vill köpa en PAL Nintendo DS.

Så killen verkar vara ute efter PAL maskiner?

Bör jag skicka det? Jag får ju ett bra pris för mina grejer.

Hur kan han lura mig?

Tack.

EDIT: Nu kom jag över denna länken:

http://www4.tripnet.se/~pingo/419/bidpaybluff.html

Där dom uppmannar folk att hålla sig borta från såna här personer.
Jag komm ju knappast skicka något innan pengarna är på mitt konto.

Banga allt som har med nigeria att göra i sånna affärer.

Permalänk
Medlem

Hehe, Nigeria... Aldrig hört talas om "Nigeria-Brev"?

Permalänk
Sötast

Han kommer troligtvis säga jag skickar via "denna sidan" vilket är en sån sida som betalar ut pengarna när produkten är skickad, bara det att i detta fallen är sidan en fake klon från en riktig, står att du får xxxx kronor och att "mr bambu" har skickat dom och väntar på dig, du skickar paketet, sidan försvinner och inget svar i mailen.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ingen anledning att ta bort tråden. Övriga konsumenter på Sweclockers bör uppmärksammas då och då, eftersom folk fortfarande går på sånthär.

Lägger till den under rubrik:
"Någon från utlandet vill köpa saker som jag annonserat i Sverige 2" i:
Lista: Hur man blev/nästan blev lurad av bluff-företag/-försäljare

Permalänk
Medlem

Som sagt, när man hör Nigeria nämnas ska man genast ge upp tanken på en affär. En än simplare regel är att ignorera alla utlänska "köpare" eftersom dom generellt sett höga priserna/momsen i sverige gör det ofördelaktigt att köpa beg. prylar härifrån. I ditt fall kan man fårga sig varför någon som enbart pratar engelska letar på en svensk site istället för en engelsk (brittisk) eller australiensisk.

Jag vet inte hur han tänkt lura dig men dom 2 standard metoderna är:
1) han säger att han betalat och skickar en länk till en falsk paypal sida som bekräftar detta.
2) han betalar på riktigt för att sedan anmäla dig för bedrägeri hos paypal, som då gör en "utredning" och om dom finner att du har lurat han drar dom tillbaka dom pengar ha satt in på ditt paypal konto. I den så kallade utredningen så är det säljaren som har bevisbördan. Det borde visserligen gå att bevisa att man skickat ett paket men ryktet säger att paypal mer eller midre alltid går på köparens linje.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Typiskt nigeria brev där dom erbjude löjligt stora belopp för nånting som inte ens är värt hälften.. går man på detta så vettefan är väl det äldsta som finns..

Permalänk
Medlem

"I was very impressed with the advert of the item"

Ser du väl att han bluffade? Första meningen hade då fått mig att ta bort mailet och se det som ännu ett spam mail bara.

Skriver någon "im interested in your item" så fattar man ju att det är ett mail dom skickar till 1000:tals personer och istället för att skriva vad det är för produkt skriver dom helt enkelt Item så funkar det på alla annonser.