Permalänk
Medlem

Är denna sida olaglig?

Hej!

Är inte denna sidan olaglig: www.bluffmail.se eftersom man kan uppge att man är någon annan och skicka mail från andras mailadresser (även fast det står att man inte ska göra det)?

Tack.

EDIT: Sidan togs ner idag av mitt webbhotell Binero.se p.g.a:
Marknadsföring via mailutskick såkallad 'spamming'.

Sidan innehöll:
Ett mailformulär där man kunde mata in avsändare, mottagare, ämne och meddelande och skicka iväg det via mail()-funktionen i PHP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sidan i sig är nog inte olaglig, i så fall skulle nog de flesta mail-klienter som finns bli olagliga, är väl inte helt ovanligt att man kan ange vilken avsändare man vill.

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte olagligt.

Permalänk
Medlem

Sidan blev nämligen borttagen av Binero.se (webbhotell) idag p.g.a: Marknadsföring via mailutskick såkallad 'spamming' och för att man kan uppge sig vara någon annan (även fast det står på sidan att man inte får göra det, men det går ) Samt p.g.a att man kan få oönskade mail :/

Nu letar jag efter en ny host som tillåter "sånt här". Så detta är alltså inget olagligt? Jag är ägaren av sidan, kan jag hamna i skiten på något sätt?

Vilken är den bästa lösningen för att jag ska kunna ha sidan uppe och driva den utan problem?

På sidan skrev jag dessa villkor:

"Enligt Svensk lag får man inte uppge sig vara någon annan, så skicka inte mail från andras mailadresser!"

"Ingen information om vad som skickats, varifrån eller till vem sparas."

"Vi tar inget ansvar för mailen ni skickar."

Det handlar alltså om ett mailformulär på sidan där man kunde mata in avsändare, mottagare, ämne och meddelande och skicka iväg det genom mail()-funktionen i PHP. What's the problem?

Visa signatur
Permalänk

Finns en liknande sida redan, fast jag tror det står i brevet att det är fake.
http://deadfake.com/Send.aspx

Eftersom tråden inte blivit låst ännu förmodar jag att det är ok att posta länkar till sådana sidor.

Permalänk
Medlem

Vad ska tjänsten vara bra för undrar jag då? Om den inte är tänkt att användas med felaktig avsändare så är den ungefär kass vad jag förstår. Alla har väl ett eget epostkonto och nästan alla har tillgång till en webbmail av något slag.

Missar jag något?

Men olaglig är den knappast, men oönskad kan den mycket väl vara. Om den uppmuntrar till brott så är det ju hårfint om den skulle anses som laglig eller inte vid en prövning (tänker på tpb som referens).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Vad ska tjänsten vara bra för undrar jag då? Om den inte är tänkt att användas med felaktig avsändare så är den ungefär kass vad jag förstår. Alla har väl ett eget epostkonto och nästan alla har tillgång till en webbmail av något slag.

Missar jag något?

Men olaglig är den knappast, men oönskad kan den mycket väl vara. Om den uppmuntrar till brott så är det ju hårfint om den skulle anses som laglig eller inte vid en prövning (tänker på tpb som referens).

Bör ju egentligen användas med mailadresser som egentligen inte finns typ:

info@kaviargrossisten.com

så man kan skoja lite med kompisarna:

Från: info@kaviargrossisten.com

"Hej!

Din orderbekträftelse på 750kg kaviar är nu bekträftad och bör anlända hos dig inom 1-2 arbetsdagar

Den totala kostnaden blir: 1500kr"

Hehe

Jag kanske bör pinga mailen typ för att se om det är en sida på denna domänen eller inte. Så man inte kan skicka från @polisen.se etc...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill ha sidan offentlig så bör du skapa ett registrerings-script så att alla behöver registrera sig och bekräfta att mailadressen de skrivit in faktiskt tillhör dem (om du nu inte vill att vem som hälst ska kunna skicka email från vem som hälst).
Om du vill ha den för dig själv (för att t ex "skoja med kompisar") så bör du lösenords-skydda hemsidan.

Permalänk
Medlem

Jag vill att man ska kunna skicka mail från mailadresser som egentligen inte finns t.ex:

kalleballe@nazityskland.se

och sidan är tänkt att ha offentligt men för att slippa SPAM så lägger jag in en spärr på 5 mail/IP/dag och lägga in en CAPTCHA/någon utslagningsfråga (Vad heter vår statsminister i förnamn? t.ex.).

Samt att jag pingar(?) domänen för att se om den är aktiv, om den inte är aktiv så accepteras adressen. Så man inte ska kunna skicka från känsliga domäner som @polisen.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sätt upp sidan på en egen server och ändra i DNS:n så domänen pekar mot den servern så ska det inte vara något problem, och ingen som kan säga något. Eh, ja förutom SÄPO och liknande

xarph: Fan vad jag skrattade när jag läste det du skrev, nästan så man måste prova

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Sätt upp sidan på en egen server och ändra i DNS:n så domänen pekar mot den servern så ska det inte vara något problem, och ingen som kan säga något. Eh, ja förutom SÄPO och liknande

xarph: Fan vad jag skrattade när jag läste det du skrev, nästan så man måste prova

Nja, har Bahnhof som ISP och dom tillåter inte direkt 1000 mail/dag per abonnent (från deras SMTP-server). Men jag har valt en helt annan random SMTP-server, så bahnhof lär inte klaga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte på "Vi tar inget ansvar för mailen ni skickar.". Om det nu skulle bli en prövning i rätten eller något. Kan man verkligen bara avskriva sig ansvaret när det är ni som hostar skriptet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det nu skulle bli en prövning i rätten eller något
Man kan inte komma undan ansvar hur som helst, och slutgiltigt är det en domare som bestämmer, oavsett vad det står i nuvarande lagparagrafer. Är det uppenbar medhjälp till brott så kan man inte bara säga "du får inte begå brott med vår tjänst" och tro att man är på rätt sida strecket.

Men detta lär ju vara hur lugnt som helst.

En alternativ lösning är att du har en en dropdown med fördefinierade domännamn.

Typ

kaviarexpressen
rabieskontrollen
piratfordon
katolikförbundet
gratishusdjur

etc etc... typ oändligt många som är kategoriserade på nåt smart sätt.
Då är det ju bättre.

Men det är ju fortfarande spamvarning som fan på alltihop och om avsändaripn inte redan är spamklassad så lär den väl snart bli det.

Permalänk

En annan lösning kan ju vara att köpa in lite roliga domäner som du tror att folk skulle uppskatta att skicka bluffmail ifrån, typ kaviargrossisten.com osv, och låda användare skicka mail från endast dessa adresser istället.
Lösningen att pinga låter inte så bra med tanke på att det finns en hel del folk som blockar ping i brandväggen (ex binero).
Om du låter random folk skicka mail från vilka adresser som helst lär du hamna i spamlistor ganska fort skulle jag tro (http://en.wikipedia.org/wiki/DNSBL)

Permalänk
Medlem

Mycket intressanta idéer, faktiskt

independence: Du har helt rätt där angående pingen, tänkte inte på det.

totoo: Gillar "fördefinierade domän i en dropdown"-idén starkt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

minns att vi jävlades med ett liknande program få vi läste php första gången. var riktigt kul faktiskt

Visa signatur

2800+ amd64 512mb ram Debian stable
macbook 2ghz 1 gb ram arch linux

Permalänk
Medlem

Du skulle ju också kunna lägga in ledtrådar i mailen som skickas, typ HTML-kommentarer eller dylikt. Det enda problemet med detta är väl att alla mail-klienter (speciellt webb-baserade sådana) helt enkelt skiter i HTMLen...

Men men, det är något att tänka på iaf, ifall man inte vill "förstöra det roliga".

Visa signatur