Nvidia tar fram ny kylning 8800GT

Permalänk
Medlem

Nvidia tar fram ny kylning 8800GT

Många har varit skeptiska till fläktlösningen och haft höga temperaturer samt oväsen, dock inte undertecknad. Nu kommer Nvidias svar på problemet - om det nu blev så mycket bättre. Skall det vara så svårt att etablera kontakt med t.ex Zalman och få till en tyst och sval lösning......:o

Lite större fläkt men fortfarande singel slot

Permalänk

Intressant. Hur har de tänkt där? Större kylare, knappt mindre temp och låter mindre?

Aja, får de ner antalet db så är det ju bra då HD3870 är tystare idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att stockkylaren fungerade hur bra som helst vid 40% i krävande spel utan att låte speciellt mycket?

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

endel kanske har dåligt flöde i lådan och då blir grafikkortet väldigt varmt. Saken är ju också den att värmen som ett grafikkort alstrar kan förstöra klockning för andra komponenter, speciellt när kylaren inte blåser ut varmluften.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Är det bara jag som tycker att stockkylaren fungerade hur bra som helst vid 40% i krävande spel utan att låte speciellt mycket?

Beror på vilket spel du spelar. 40% räcker utmärkt för mig i BF2142 men inte i Crysis, då klättrar tempen upp över 100 grader.

Permalänk
Medlem

40 % överröstar fläkten på både min Ninja och powersupply-fläkten på min Antec 3 ( går på low) . Kör jag på medium låter det lika högt som 88:ans.
Allt endast för Crysis! (88 grader vid spelande)
Hursomhelst : Helt ok ljudnivå för spelande!

Visa signatur

e4500 @3,2Mhz, Scythe Ninja, Asus P5K, 2GB- 800 4,4,4,12 , 8800GT 512MB, Samsung 500GB,AntecSonata 3

Permalänk
Medlem

4333 rpm på orginal fläkten? o_O

Permalänk
Medlem

Kör 45% i crysis + en 80mm fläkt som blåser rätt på oversidan av kortet.
Tempen går aldrig över 68grader. vid 29% (org) går tempen till 82grader.

Min låda är ljuddämpad och har 3 st 120mm fläktar i den. ( Sonata II )
Spelar dessutom alltid med hörlurar och om jag nu har högtalare så hörs in burken ändå då jag drar på riktigt ordentligt.

Men när fläkten går på 100% låter det rätt ordentligt, men det gör den bara vid boot så who cares.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin

Nej, jag håller med. Kör på samma...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Beror på vilket spel du spelar. 40% räcker utmärkt för mig i BF2142 men inte i Crysis, då klättrar tempen upp över 100 grader.

Åh herregud något måste vara fel, jag fick aldrig mer än 75 grader på 40% i Crysis o_O

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Åh herregud något måste vara fel, jag fick aldrig mer än 75 grader på 40% i Crysis o_O

Tror "felet" i mitt fall är en sjukt ljuddämpad låda och fläktar på låga varvtal. Sånt man får ta när man satsat på en riktigt tyst dator. Ska byta till bättre kylning på grafikkortet inom kort.

Fast 75 grader med 40% fläkt efter en timme Crysis låter å andra sidan lågt, då får man nog ha en hel del andra fläktar som hjälper till. En kompis med samma kort som mig har ca 68 grader fast då med fläkten på 100%, enorm skillnad i kylningen mellan 40 och 100%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Tror "felet" i mitt fall är en sjukt ljuddämpad låda och fläktar på låga varvtal. Sånt man får ta när man satsat på en riktigt tyst dator. Ska byta till bättre kylning på grafikkortet inom kort.

Fast 75 grader med 40% fläkt efter en timme Crysis låter å andra sidan lågt, då får man nog ha en hel del andra fläktar som hjälper till. En kompis med samma kort som mig har ca 68 grader fast då med fläkten på 100%, enorm skillnad i kylningen mellan 40 och 100%

/wave :D/-<

Kan tilläggas att jag har det ganska varmt i min lägenhet också Får nog bli byte av kylningen på grafikkortet snart dock, vill ju kunna lira spel med annat än slutna kåpor på skallen utan att bli döv Men jag vågar fan inte köra annat än 100% när jag lirar Crysis. Pajar mitt 8800GT är det nog större chans att hitta ett ersättningskort på månen för tillfället.

Kortet är klockat förresten 700/1750/1000, ger säkert några grader extra. Snacka om dubbelmoral. Jag kör fläkten på max för att inte riskera att kortet går sönder, men klockar friskt ändå

Permalänk
Hjälpsam

Bra med en bättre fläkt, men var inte problemet med den gamla mycket pga. en ganska dålig fläktstyrning, jag tycker att över 85-90C borde fläkten gå i 100% och därunder öka gradvis och mjukt.
HD3870 verkar också varva upp i senaste laget.
För er som har värmeproblem borde en lösning där man försöker blåsa bort den varma luften från kortet hjälpa, tex via en extrafläkt i lådan som blåser luft mot kortet, den behöver inte ta luft utifrån bara hjälpa till att få lite mer cirkulation inne i lådan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Skön nyhet för en som inte skaffat ett kort än Men när börjar de komma till affärerna?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
jaha ?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Han var faktiskt före dig

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

När jag öppnade mitt paket till mitt Leadtek 8800GT tyckte jag nog att det såg lite mysko ut:) Min väns 8800GT fläkt var mycket mindre än min, och mitt kort låter ingenting tycker jag
Bra gjort nVidia!

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
När jag öppnade mitt paket till mitt Leadtek 8800GT tyckte jag nog att det såg lite mysko ut:) Min väns 8800GT fläkt var mycket mindre än min, och mitt kort låter ingenting tycker jag
Bra gjort nVidia!

Fan va tur du hade som fick nya kylningen så snabbt. Jag trodde att det skulle ta ett tag innan de kom ut i handeln. Db har precis fått in mitt msi kort(beställde den 10:de) men jag har inga höga förhoppningar på att jag får den uppdaterade kylaren. Fast jag ska ju ändå skaffa en accelero s1 i slutändan.

Visa signatur

4690k@4.5, noctua nh-d15, asus z97-a, 2x8gig corsair vengeance lp, msi gtx 970 gaming, corsair hx620, define r4, benq g2420hdb, audigy 2, denon 2807, ino piP + prof-x2(zachry d250) + 4 mupps(surround), senn hd600

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen roll för min del. Skall iaf byta kylaren och köra passivt igen!!!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.