Radio i högtalarna - Förklaring?

Permalänk
Medlem

Radio i högtalarna - Förklaring?

När jag satt igår natt och installerade om windows upptäckte jag en märklig sak som jag gärna vill ha en förklaring på:

Där jag satt framåtlutad så hör jag radio spelar och tänker att det är från grannen. Men när jag skruvar upp datorhögtalarna så hör jag att det är de som får in Mix Megapol.

Då funderar jag på hur det egentligen funkar - högtalarna (Billiga Creative 2.1 högtalare) är bara kopplade till nätström och tar in radio på 107.0 MHz. Det funkade tills jag installerat drivrutiner till ljudkortet, då tystnade de. Men bootar jag om så hör jag radio ända till windows börjar laddas. Och drar jag ur pluggen från datorn så högtalarna inte är kopplade till nåt så blir det radio.

Hur funkar detta? Funkar nån sladd som antenn eller nåt? Mysko!

Permalänk
Medlem

haha skumt... vill gärna se en förklaring ngn som kan?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Brukar få in rysk radio med mina Logitech x-530

Visa signatur

Acer 1350 Släptop. Xubuntu 8.04

Permalänk
Medlem

Detta beror väl på att kablarna har dålig isolering? Kablarna blir som en mottagare.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att "radion" försvinner så fort windows initierar drivrutinerna för ljudkortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z33z
Vad är det som gör att "radion" försvinner så fort windows initierar drivrutinerna för ljudkortet?

Kanske går andra signaler genom kabeln då så att själva radiofrekvensen inte får plats?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Om jag minns rätt, så var det för att spolarna i förstärkaren kan agera antenn ibland, så att radio kommer in där, som sedan förstärks i förstärkaren och går vidare till högtalarna. Att ljudet försvann när du installerade drivrutinerna har jag ingen aning om varför.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Att radion försvann när du installerade drivrutinerna beror säkert på att windows slog på ljudkortet då. Så är det gör mig i alla fall. Innan datorn har kommit igång så sprakar det i mina högtalare, men så fort drivrutinen laddas in till ljudkortet så knäpper det till i högtalarna för att sedan bli tyst. Fast det var ju ganska rolig att du får in radio i högtalarna