Är du nöjd med din Vista-installation?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är du nöjd med din Vista-installation?

På förekommen anledning fick jag ett väldans intresse för huruvida folk är nöjda med sin version av Vista. Många klagar ju på buggar, men hur många nöjda användare finns det? Det är ju inte som att någon skapar en tråd här om hur nöjda de faktiskt är, eller hur?

Själv är jag väldigt nöjd; var lite strul med hackande ljud men det verkar ha gett med sig efter uppdatering av drivrutiner till Chipset, ljudkort och Grafikkort. Datorspec finns i min profil om det skulle vara intressant.

Väl mött!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Jag är mycket nöjd och tycker det flyter på bättre än dem flesta sa att det skulle göra innan jag skaffade mig vista.

Permalänk
Medlem

Jag är också mycket nöjd och det ska bli synnerligen intressant att se resultatet från omröstningen efter ett tag. Detta då det är de som är missnöjda eller som har förutfattade meningar som vanligtvis skriker högst eller vägrar lyssna på oss andra i andra trådar. En omröstning är svår att motbevisa.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag är på det hela nöjd, en del saker jag irriterar mig på, men det kan mycket väl vara så att jag inte orkat ta reda på hur man löser dessa saker som irriterar mig.

Permalänk
Medlem

ett tips är ju att köpa en vista version. så slipper man garanterat problem som kan uppstå med fulversionen

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Drog in Vista en stund, men mitt ljudkort ville inte få alla funktioner att gå igång (kunde inte spela in ljud via line-in) så jag gick tillbaka till XP igen. I övrigt var jag väl rätt nöjd, men jag gillar ändå XP:s enkla och stilrena utseende före Aero-stilen.

Permalänk

Jag är väldigt nöjd och skulle sakna väldigt mycket om jag återvänder till XP. Vista är underbart även om jag behöver köpa mer RAM vilket är något jag kommer att fixa om 3 veckor. 2GB är verkligen minimum om man är en någorlunda avancerad användare.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
ett tips är ju att köpa en vista version. så slipper man garanterat problem som kan uppstå med fulversionen

Använder man bara RÄTT fulversion så skapar den EXAKT lika mycket problem som ORIGINAL.

Men jag var laglig och betalade för min version. Och har inget ont o säga om Vista än så länge. Har ju inte haft något problem så.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Alltså, det som fungerar på Vista fungerar bra. Men sen är det allt det som inte fungerar, som en hel del viktiga program bla. På min laptop är jag tvungen att köra XP i en virtuell maskin under Vista(Virtual PC 2007) för att kunna använda de program jag måste använda. Det fungerar iofs väldigt bra, men är lite onödigt krångligt och way over the top för genomsnittsanvändaren.

Vista är även utan tvekan långsammare än XP och tar mer resurser, det är inget problem på en snabb desktop men på en laptop och som dessutom förväntas ha lång batteritid är det inte helt lyckat.

På min desktop har jag bytt till Windows Server 2008 i stället för Vista, då slapp jag jag tweaka bort allt onödigt utan i stället fick jag tweaka upp exakt det jag behöver eftersom Server 2008 är rätt så strippat från början(det ser exakt ut som Vista med Aero och allt efter upptweakning, men är lite rappare och tar mindre resurser). Dock inget att rekommendera för normalanvändaren det heller, eftersom Server 2008 kommer att bli dyrt och det definitivt är lite krångligare/mer abstrakt att använda med "roles" etc.

XP däremot kan man fortfarande rekommendera till alla, det flyter busbra i min virtuella maskin under Vista. Och det är brutalt snabbt på den disk jag har det installerat på min desktop. Och alla program fungerar.

Jag blev iaf lite glad åt Vista häromdan, när M-Audio äntligen efter ett år släppte sin första Vista-drivrutin för sina Delta-ljudkort(Audiophile etc.).

I övrigt kör jag även Mandrake 2008 på desktopen och Ubuntu/Kubuntu 8.04 på laptopen, men de är ännu inga serlösa alternativ att sitta länge i och jobba för mig. I båda fallen är det faktiskt våldsamt mycket färre stora/viktiga program som fungerar och konfiguration är enormt mycket krångligare än i Vista. Linux är ännu inget som helst hot mot Vista. Men XP är.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

jag är mycket nöjd

Permalänk
Medlem

Kanske borde vara fler valmöjligheter i omröstningen då en stor del av Vista användarna kör Home Basic på en laptop med 512MB RAM och således lär vara mer missnöjda än människor som gjort ett aktivt val angående OS.

Visa signatur

| E6850 | Gigabyte P35 DS3 | Gigabyte 8800GT | 4GB pc2 6400 | Vista ultimate x64 | Antec sonata III | Samsung 2*500GB |

Permalänk
Medlem

Jag är också mycket nöjd
Det var en hel del saker jag störde mig på i början, men de har fixat sig vart efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

då en stor del av Vista användarna kör Home Basic på en laptop med 512MB RAM

Hur många med sån hårdvara hittar du på Swec!?!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Avstängd

Nae, har installerat Windows Vista hur många gånger som helst och bytt till XP igen.. Tråkigt tema, går och ändra, OM man verkligen vill,för snyggt tema hellt enkelt, för mycke effekter..

Kör gärna med Windows XP och byter då och då.. Har vant mej vid ominstallationer

BTW:Jag e tema nörd, byter varje timme typ,så windows xp är ett måste

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

jag kör vista, är helnöjd:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Flyter kanon fint för mig.. Inga som helst problem

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk

Nemas problemas här med.

Permalänk
Medlem

Inga problem med Vista här, förutom att man önskar sig lite mer RAM, men det ska det snart bli, annars så fungerar samtliga program jag vanligen använder.
Märker inte några prestanda problem vid spelande heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

fick en ny burk igår från elgiganten för 10k och den har krånglat exakt hela tiden men en nära vänn som har en precis likadan har inte stött på ett enda problem.

jag är inte nöjd med vista!

Visa signatur

-okey dad bye i love you, okey bye -why can you never say i love you to your own daughter?
I can i can but look what if she gets cancer right, and the doctor can't cure it. she hear it on her deathbed i love you from her dad for the first time then BAM shes dies happy !
Emil G Petterson R.I.P

Permalänk
Medlem

Många verkar vara nöjda men frågan är om vista egentligen ger några förbättringar jämfört med XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nOOb91
fick en ny burk igår från elgiganten för 10k och den har krånglat exakt hela tiden men en nära vänn som har en precis likadan har inte stött på ett enda problem.

jag är inte nöjd med vista!

Din dator krånglar antagligen för du har köpt den på Elgiganten, märkesdatorer är det alltid problem med enligt min erfarenhet.

Ontopic:
I med när jag köpte min dator i början av året valde jag Vista som OS. Sen jag har lagt in alla hotfixes och patchar tycker jag att Vista är kanon. Fick bluescreen par gånger innan jag förstod att det var det klassika felet med minneshanteringen (eller något sånt), men med hotfixes fungerar det perfekt.

Permalänk
Medlem

Mycket nöjd. Var lite strul med mapparna i början, men det fixade sig.

Visa signatur

. Computing happiness.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja ser man på; bara 17% är mycket missnöjda, resterande är ju så nöjda att de inte vill gå tillbaka till XP, allt enligt denna allmäktiga omröstning

Nä, men allvarligt, det verkar ju inte så illa som det tidigare har verkat, eller hur?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Mycket nöjd.
Tycker de är mycket stabilare än XP.
De enda är väl att de kräver lite mer, men vadå, om man tänker såhär så är Vista nyare än XP och kommer anpassa sig bättre om något år. Då vi har ännu bättre hårdvara.

Vista =

Edit: kom på en negativ sak med de. De funkar inte med alla min gammla spel men då har man dual boot i värsta fall

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem

Ja när jag tog bort:
Defender
Mediacenter
Föräldrarkontroll
UAC
Systemåterställning
Kontrollcenter
Synkcenter
Välkomstskärm
Hjälp
Spel
skärmsläckare
Moviemaker
Msn explorer
Messenger
Faxtjänst
Språk
+ lite till i Vlite

Så blev det ganska bra faktiskt. Nästan lika bra som XP. Jag är nöjd

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Är helnöjd med vista. Gjorde som ovan och tog bort några onödiga funktioner (speciellt den mest irriterande funktionen som någonsin funnits i windows UAC).

Vill inte gå tillbaka till XP iaf.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk

Jag är mycket nöjt och allt jag stängt av är UAC

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Har haft Vista installerat på 3 olika system nu, utan några som helst problem.
Kör med UAC på.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med den installation av Vista jag kör på min HTPC/spel-PC. Har inte haft några större problem och det känns stabilt och smidigt, sökfunktionaliteten och virtuella foldrar är guld värda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte Windows Vista just nu. Men när jag har installerat det innan så har det alltid funkat perfekt, inga problem eller så. Det var dock med den äldre datorn, har inte testat med den nya datorn ännu.