Permalänk

XP eller Vista?

Hej!

Sitter här med 3 nya datorer från HP med Windows Vista Home Premium, men jag har beslutsångerst. Vad ska man egentligen köra? Har provat Vista ett flertal gånger och kör det nu på min bärbara LG. Vist gränsnittet är roligt och snyggt men jag tycker inte att jag får igång gamla spel som går utan några problem på XP. Även om jag väljer att köra i kompatibilitetsläge för XP så går det inte.

Så nu står jag och svajar. Ska jag köra Vista eller XP. Vad tycker ni? Stödjer Vista alt den ska eller bör man vänta ett tag och köra XP?

Kan tilllägga att jag även har Xbox 360 (som funkar bäst med Vista enligt Microsoft) samt en mediaspelare Kiss VR-558 som funkar bra med XP.

/Micael

Permalänk
Medlem

Enligt mig så är den största anledningen att gå över till vista att det är framtidssäkert och man kommer med säkerhet inte att behöva byta det på ett tag.

Har du däremot hårdvara och äldre spel som inte fungerar bra med Vista så kan du nog klara dig lika bra på XP.

Permalänk

Har man äldre hårdvara och program som inte stöds i Vista så är det väl en bra anledning att hålla kvar vid XP.
Själv är jag väldigt anti-Vista, och förstår inte varför man ska sälja ut all prestanda för ett snyggt gränssnitt.
Har men en Vista-licens, så har man även rätt att nedgradera den, dvs att köra XP på den. Det förutsätter bara att man har en XP-skiva att installera från.

Fördelar med XP enl min uppfattning:
Stabilt, väl genomtestat och buggfixat, och framför allt, mycket mindre krävande när det gäller systemresurser, så det finns massor över till de program man vill köra.

Enl min uppfattning är Vista bara en segpropp som Microsoft tvingat på oss, och personligen kommer jag knappast att uppgradera förrän det blir mer eller mindre påtvingat, dvs när ny hårdvara inte längre stöds i XP

Permalänk

Jag tycker somså att kör man med äldre spel som inte vill funka riktigt i Vista så är Xp ett bättre val, och om det finns dåligt utbud på drivrutiner till sin hårdvara
Gillar man det nya med vista och har spel och hårdvara som funkar som det ska så är vista ett givet val

Jag stog själv i valet och kvalet mellan Xp och vista, och efter lite sökning hittade jag en del lösningar på de spel som ännu inte funkar rikrigt hundra till vista.....
Så det fick bli vista, vista funkar kanon förutom att jag har ett litet problem, men jag tror själv jag har lyckats ställa till dej
Tycker det är fel att säga att vista är skit och att man blir påtvingad hit och dit.....
Så slutligen.....ingen hårdvara som gillar vista eller man har spel som inte funkar tillfredställande så är xp kanon
har man spel och hårdvara som funkar, så är de vista överlägset, för mej flyter de kanon, stabilt och snabbt...
Skaffa egen uppfattning och sen se vad du tycker passar dej, att fråga här inna ibland kan vara en liten risk att du gör de andra tycker...

Lycka till !

Lasseinorr : Varför är du så anti-vista? känns som du inte givit det en chans att visa vad det går för
Jag vet flertalet personer som testat och varit skeptiska och sen ändrat uppfattning helt...

Sen om Xp är buggfixat och genomtänkt tycker jag är BS.... 123st uppdateringar på windows update (som som far hade sista när han installerade om med ny modern hårdvara) är för mej INTE buggfritt och genomtänkt....

//Peter

Permalänk

Jag skulle nog kört på XP. Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad det är som är bättre med Vista...

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Kort kommentar till Redbullen: Visst, det bästa är väl att bilda sig en egen uppfattning, och som jag noga påpekade så var det MIN uppfattning jag lämnade ovan. 123 buggfixar bevisar väl att det faktiskt ÄR buggfixat, och det skulle förvåna mig mycket om inte Vista har lika många fixar om ett par år, det är väl så att säga "Typiskt Microsoft". Min personliga uppfattning består: Vista ger mig inga fördelar över XP

Permalänk
Medlem

En sak innan du kommer läsa massa anti-vista svar:

Vista är inte på något sätt segare än XP om man kör Vista på en sbabb dator.

Du kommer få flera svar att Vista tar mer minne och JA, vista tar självklart mer minna. Istället för som i XP inte använda minnet så nyttjar Vista minnet. Det läser in mer av OS:et vid uppstart och lär sig t.o.m. vad för program du kör ofta och laddar in det vid start av datorn.
Samma sak sa dessa anti-vista människor om XP då dom var anti-XP. Då var 2000 mycket bättre för XP tog mer minne än 2000...

Du kommer få flera svar att det är jobbigt p.g.a. att det kommer upp massa rutor så fort du gör något, detta går självklart att stänga av.
Samma sak sa dessa anti-vista människor om XP då dom var anti-XP. DÅ var 2000 mycket bättre för XP hade massa jobbiga guider mm. Dessa guider var ju som alla nu vet inte något som var svårt att stänga av eller totalt igonrera.

Du kommer få flera svar att spel gå sämmre i Vista. Detta är inte sant, har kört nästan alla spel som jag har spelat dom senaste 6-7 åren och jag har inte träffat en enda spel som går segare. Det går lika bra och ibland t.o.m. bättre.
Samma sak sa dessa anti-vista människor om XP då dom var anti-XP. Då gick alla spel sämmre i XP än i 2000...

Du kommer även få svar att Vista är mindre stabilt. Detta är som du säkert redan räknat ut också skitsnack.
Med XP så måste du vid problem oftast starta om hela datorn då XP låser sig. I Vista brukar programet bara stängas ner om det är problem, men du kan köra på som vanligt i Vista.
Samma sak sa dessa anti-vista människor om XP då dom var anti-XP. Då fick man blåskärm och fysningar i XP hela tiden men inte i 2000... Som alla vet så var ju det skitsnack.

Så, istället för att bry sig om människor som inte orkat lära sig Vista eller kanske inte ens har hårdvara som stöds av Vista så skapa dig en egen uppfattning.
Det finns demoversioner av Vista om jag inte är helt ute och cyklar. Problemet är att dom brukar fungera i 30 dagar och du behöver nog mer än 30 dagar för att lära dig Vista alla fördelar mot XP.

Jag har kört Vista sedan 6 månader nu, jag kommer aldrig röra XP mer. Datorn känns snabbare, rappare, nyare, roligare och snyggare än med XP.

Det som krävs att Vista ska gå bra är minst 2 GByte i RAM och någerlunda snabb CPU och bra grafikkort.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseinorr
Kort kommentar till Redbullen: Visst, det bästa är väl att bilda sig en egen uppfattning, och som jag noga påpekade så var det MIN uppfattning jag lämnade ovan. 123 buggfixar bevisar väl att det faktiskt ÄR buggfixat, och det skulle förvåna mig mycket om inte Vista har lika många fixar om ett par år, det är väl så att säga "Typiskt Microsoft". Min personliga uppfattning består: Vista ger mig inga fördelar över XP

Ok acceptabelt svar

Säger inte att vista klassar ut xp, allting ligger i en övergång och alla vi är skeptiska hela tiden

men med tiden kommer fler och fler gå över till vista, om jag inte mins fel var det mycket skitsnack om Xp när de dök upp

//Peter

Permalänk
Medlem

Mycket bra svar knashatt.

Vad som kan tilläggas är att Vista är designat med säkerhet i åtanke och det är därför många blir frustrerade när dom får upp rutor om frågor ifall dom ska göra si eller så - detta är dock till för att hjälpa användare att göra rätt beslut. De som tycker sånt är onödigt är oftast folk som inte bryr sig om dom klickar på .exe-filer hit eller dit.

Som sagts i tråden: Har du hyffsad CPU och 2GB minne - kör på vista.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte annat än hålla med Knashatt.

För ett par veckor sedan fick jag mig ett frispel på XP. Det var något som inte ville som jag ville, antagligen gjorde jag något fel själv, men jag vart arg. Jag åkte till närmaste datorbutik och köpte Windows Vista Ultimate.

Sen den dagen har mitt arbete med datorn varit så mycket roligare. Bara det att gränssnittet är snyggt gör att det är roligare. Det är en trevligare miljö. Och gillar man inte mycket lull-lull som att fönster animeras och sådant så går det att stänga av, men jag älskar det.

Dessutom så känns min dator mycket snabbare jämfört med XP. Jag har en relativt ny dator, Intel C2D E6600, 2GB ram och ett GF8800 GTS grafikkort. Det räcker gott och väl till Vista med allt "lull-lull" påslaget. Jag får 5,9 p i Vistas egen benchmark för hur bra din dator klarar av Vista.

Jag vet inte vad det beror på. Men jag antar att Vista är mycket bättre på att hantera resurserna i dagens hårdvara än XP, och är såklart uppbyggt på ett annat sätt. Som Knashatt säger så suger Vista en hel del ram-minne. Men varför inte utnyttja det man har?

Många jag pratat med genom åren köper massor med minne till sina datorer. Många sitter med över 8GB ram och är helnöjda, deras dator är då supersnabb - bullshit. Visst om man skulle utnyttja det, men de flesta jobbar inte med 3D animering och många tunga grafiska program, de surfar, sitter på MSN och spelar Battlefield eller något annat spel. Och utnyttjar på sin höjd 2GB ram.

Så, varför inte utnyttja det minnet man har?

Sen är det som Knashatt säger, man lär sig inte Vista på 30 dagar. Jag hittar nya roliga funktioner varje dag.

Det enda jag stör mig på i Vista är att jag får administratörsfrågor så fort jag ska ta bort en mapp som ligger i t.ex. c:\program eller installera ett nytt program. Men det är en del av säkerheten i Vista. Skulle du få ett virus som försöker installera något så kommer samma fråga upp, och du kan avbryta det.

Jag älskar Vista, och kommer aldrig installera XP på någon av mina egna datorer igen. Det är något som är säkert.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
En sak innan du kommer läsa massa anti-vista svar:

Vista är inte på något sätt segare än XP om man kör Vista på en sbabb dator.

Du kommer få flera svar att Vista tar mer minne och JA, vista tar självklart mer minna. Istället för som i XP inte använda minnet så nyttjar Vista minnet. Det läser in mer av OS:et vid uppstart och lär sig t.o.m. vad för program du kör ofta och laddar in det vid start av datorn.
Samma sak sa dessa anti-vista människor om XP då dom var anti-XP. Då var 2000 mycket bättre för XP tog mer minne än 2000...

Du kommer få flera svar att det är jobbigt p.g.a. att det kommer upp massa rutor så fort du gör något, detta går självklart att stänga av.
Samma sak sa dessa anti-vista människor om XP då dom var anti-XP. DÅ var 2000 mycket bättre för XP hade massa jobbiga guider mm. Dessa guider var ju som alla nu vet inte något som var svårt att stänga av eller totalt igonrera.

Du kommer få flera svar att spel gå sämmre i Vista. Detta är inte sant, har kört nästan alla spel som jag har spelat dom senaste 6-7 åren och jag har inte träffat en enda spel som går segare. Det går lika bra och ibland t.o.m. bättre.
Samma sak sa dessa anti-vista människor om XP då dom var anti-XP. Då gick alla spel sämmre i XP än i 2000...

Du kommer även få svar att Vista är mindre stabilt. Detta är som du säkert redan räknat ut också skitsnack.
Med XP så måste du vid problem oftast starta om hela datorn då XP låser sig. I Vista brukar programet bara stängas ner om det är problem, men du kan köra på som vanligt i Vista.
Samma sak sa dessa anti-vista människor om XP då dom var anti-XP. Då fick man blåskärm och fysningar i XP hela tiden men inte i 2000... Som alla vet så var ju det skitsnack.

Så, istället för att bry sig om människor som inte orkat lära sig Vista eller kanske inte ens har hårdvara som stöds av Vista så skapa dig en egen uppfattning.
Det finns demoversioner av Vista om jag inte är helt ute och cyklar. Problemet är att dom brukar fungera i 30 dagar och du behöver nog mer än 30 dagar för att lära dig Vista alla fördelar mot XP.

Jag har kört Vista sedan 6 månader nu, jag kommer aldrig röra XP mer. Datorn känns snabbare, rappare, nyare, roligare och snyggare än med XP.

Det som krävs att Vista ska gå bra är minst 2 GByte i RAM och någerlunda snabb CPU och bra grafikkort.

Vista + SP2 kanske kommer att vara ok, men inte innan det. Första SP till operativsystem brukar inte vara så bra. Jag vill ha SP3 till XP istället än SP1 till Vista

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

n1mda - det är inte meningen att man skall gå och ta bort någon folder i c:\program de skall försvinna när man avinstallerar programmen från kontrollpanelen.

Sen är det inte alla program som är "rätt" skrivna och tar bort foldern eftersig vid avinstallation och då kan man behöver (med adminrättigheter) gå in och ta bort foldern manuellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Vista + SP2 kanske kommer att vara ok, men inte innan det. Första SP till operativsystem brukar inte vara så bra. Jag vill ha SP3 till XP istället än SP1 till Vista

Du är medveten om att SP3 till XP är i grund och botten dom uppdateringar man får via Windows Uppdate?
Det är inte som SP2 till XP...

Varför kommer inte Vista vara okey innan SP2?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

vad är det i vista som INTE går att köras i xp?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

DX10.
Sidopanelen.
Aero Glass.
Förbättrad kontrollpanel (inte utsprida funktioner överallt).

Finns massor av småfunktioner som man inte kommer på, man kommer sakna det om man skulle sitta med XP igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
n1mda - det är inte meningen att man skall gå och ta bort någon folder i c:\program de skall försvinna när man avinstallerar programmen från kontrollpanelen.

Jo, jag vet.
Det jag menar är att mitt konto är registrerat som administratör på datorn, men ändå kommer dessa frågor upp. Det är inte så att jag tycker det är ett skäl för att inte använda Vista, men det är störande ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

DX10.
Sidopanelen.
Aero Glass.
Förbättrad kontrollpanel (inte utsprida funktioner överallt).

Finns massor av småfunktioner som man inte kommer på, man kommer sakna det om man skulle sitta med XP igen.

Låt mig fylla på lite:

* Bättre säkerhet och stabilare kod (Addresspace randomization layer+bitlocker)
* Snabbare filkopiering (över LAN)
* Bättre sökning
* fast user switching i domän
* IE7 protected mode (mycket bra)
* Bättre felsökning och performanceverktyg
* Ny firewall + ipsecinterface

Det går att fortsätta ganska länge....

Permalänk

jag tänkte mer på program och spel.
vet redan att vista är mer snitsigare,stabilare och bättre på så sätt.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Det finns väl inte direkt något spel eller program hittills som bara fungerar på Vista.
Det är just nyttjandet av DX10 i spel då.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du är medveten om att SP3 till XP är i grund och botten dom uppdateringar man får via Windows Uppdate?
Det är inte som SP2 till XP...

Varför kommer inte Vista vara okey innan SP2?

Ja det är jag, men jag har inget internet hemma så jag väntar tills det är en stor fil istället. Varför Vista inte kommer var ok innan SP2? Har dom lyckats bra med dom andra service packen nr1? Windows 2000 hade hela fyra stycken. 5:an var på väg men dom lade ner den om jag inte minns fel.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det är jag, men jag har inget internet hemma så jag väntar tills det är en stor fil istället. Varför Vista inte kommer var ok innan SP2? Har dom lyckats bra med dom andra service packen nr1? Windows 2000 hade hela fyra stycken. 5:an var på väg men dom lade ner den om jag inte minns fel.

Hur manar du nu?
Förstår ärligt inte riktigt vad du menar nu.
Vad är det dom inte har lyckats med SP?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur manar du nu?
Förstår ärligt inte riktigt vad du menar nu.
Vad är det dom inte har lyckats med SP?

Han är besviken över brist på galna prestandaförändringar antar jag? Svårt o upptäcka om en SP är dålig annars, då huvuduppgiften är att öka stabilitet och öka säkerheten. Inte öka poängen i 3D Mark

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Avstängd

Nej, menar att det oftast fortfarande finns en massa problem och buggar som säkert Microsoft vet om innan släppen av Service Packen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vista är ett bra operativsystem redan innan SP1 och om du nu inte tror mig och alla andra i den här tråden, ta en titt på följande omröstning:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Jag kan inte annat än hålla med Knashatt.

För ett par veckor sedan fick jag mig ett frispel på XP. Det var något som inte ville som jag ville, antagligen gjorde jag något fel själv, men jag vart arg. Jag åkte till närmaste datorbutik och köpte Windows Vista Ultimate.

Sen den dagen har mitt arbete med datorn varit så mycket roligare. Bara det att gränssnittet är snyggt gör att det är roligare. Det är en trevligare miljö. Och gillar man inte mycket lull-lull som att fönster animeras och sådant så går det att stänga av, men jag älskar det.

Dessutom så känns min dator mycket snabbare jämfört med XP. Jag har en relativt ny dator, Intel C2D E6600, 2GB ram och ett GF8800 GTS grafikkort. Det räcker gott och väl till Vista med allt "lull-lull" påslaget. Jag får 5,9 p i Vistas egen benchmark för hur bra din dator klarar av Vista.

Jag vet inte vad det beror på. Men jag antar att Vista är mycket bättre på att hantera resurserna i dagens hårdvara än XP, och är såklart uppbyggt på ett annat sätt. Som Knashatt säger så suger Vista en hel del ram-minne. Men varför inte utnyttja det man har?

Många jag pratat med genom åren köper massor med minne till sina datorer. Många sitter med över 8GB ram och är helnöjda, deras dator är då supersnabb - bullshit. Visst om man skulle utnyttja det, men de flesta jobbar inte med 3D animering och många tunga grafiska program, de surfar, sitter på MSN och spelar Battlefield eller något annat spel. Och utnyttjar på sin höjd 2GB ram.

Så, varför inte utnyttja det minnet man har?

Sen är det som Knashatt säger, man lär sig inte Vista på 30 dagar. Jag hittar nya roliga funktioner varje dag.

Det enda jag stör mig på i Vista är att jag får administratörsfrågor så fort jag ska ta bort en mapp som ligger i t.ex. c:\program eller installera ett nytt program. Men det är en del av säkerheten i Vista. Skulle du få ett virus som försöker installera något så kommer samma fråga upp, och du kan avbryta det.

Jag älskar Vista, och kommer aldrig installera XP på någon av mina egna datorer igen. Det är något som är säkert.

sitter med 4 gb ram i vista! skulle gärna vilja ha 4 gb till nyttjar ofta över 3 gb när jag inte gör nåt speciellt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Vista är självklart bättre än XP tycker ja varför skulle Microsoft släppa nåt som är sämre...? Dock så finns det väl ändå lite buggar i Vista så även fast det är bättre, funderar själv på att byta, så gör nog inte jag det först det har kommit ut ett stort Service Pack. Kommer ihåg XP usch och fy innan Service Pack 1 kom. Hoppas det inte kommer ännu ett Service Pack 2 till Vista bara

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

XP slutas väll säjlas nu i slutet av januari har jag för mej att jag läst?

Visa signatur

NZXT Hush, Corsair HX520W, Intel E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, XFX 8800GTS, Corsair XMS2 PC5400/675MHz CL4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Vista är självklart bättre än XP tycker ja varför skulle Microsoft släppa nåt som är sämre...? Dock så finns det väl ändå lite buggar i Vista så även fast det är bättre, funderar själv på att byta, så gör nog inte jag det först det har kommit ut ett stort Service Pack. Kommer ihåg XP usch och fy innan Service Pack 1 kom. Hoppas det inte kommer ännu ett Service Pack 2 till Vista bara

Windows ME var klart sämre än Windows 98 när det kom

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows ME var klart sämre än Windows 98 när det kom

det var ingen vidare bra argument för att vista skulle vara dåligt. Har du använt Vista själv på en modern dator och skapat dig en personlig uppfattning eller är det en förutfattad mening du har?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det var ingen vidare bra argument för att vista skulle vara dåligt. Har du använt Vista själv på en modern dator och skapat dig en personlig uppfattning eller är det en förutfattad mening du har?

Han skrev "varför skulle Microsoft släppa nåt som är sämre...?". Det jag gjorde var ett exempel på att dom redan har gjort det en gång

Visa signatur