Egendomligt problem med 8800GT

Permalänk
Medlem

Egendomligt problem med 8800GT

Jag har ett xpertvision 8800GT som har fungerat mycket bra.
Det är en icke-referensmodell med annan PCB design och kylning:
http://img148.imageshack.us/img148/6266/30065424hx6.jpg

Dock så ville jag tysta ned det ytterligare och bytte ut fläkten mot en Accellero S1.
Först verkade allt bra och kortet blev svalare och tyst, men efter en dryg halvtimmes spelande så började the witcher frysa.
Min första misstanke var att det är minnen eller spänningsregulatorer som är för varma då GPU'n var 66 grader, 6 grader svalare än vad jag lyckades pressa upp kortet i med originalkylningen .
Jag provade med att flytta en 80mm chassiefläkt och hängde den så den blåste mitt på kortet med ingen förbättring.
Den klart varmaste delen på kortet är spänningregulatorerna, och iom att flänsen på dem får kontakt med S1'an provade jag även att sätta fläkten så det blev fullt blås på spänningsregulatorerna.
Först tyckte jag det blev stabilt igen, men efter några minuters spelade krashade datorn och sen blev bara problemen värre och värre.
Till slut kunde jag inte starta windows om jag inte avinstallerade drivers eller körde safe mode. Ibland fick jag BSOD som nämnde nv4_mini.sys och ibland nv4_disp.sys.
Artifakter i form av blå flimmrande prickar dök upp redan innan windows börjat ladda.
Temperatur på GPU var fortfarande bra och flänsar till spänningsregulator samt minnen kändes svala.

Snyggt tänkte jag, nu har man invaliderat garantin och pajat kortet i samma vända.
Jag provade att sätta tillbaka original fläkten och igen fick jag blå prickar vid uppstart och datorn crashade medan witcher laddade.
En omstart till och allt verkar dock funka ok igen...spelade en 30 min utan problem.

Nu vill jag ju gärna köra med min S1'a då det gav ett svalare kort, men jag kan verkligen inte begripa vad som skulle konna orsaka problemet om det inte är temperatur relaterat, vilket det inte förefaller vara.

Någon som har några idéer om vad som kan vara problemet?

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA

Permalänk

kortslutning pga någon metall bit på kylningen kanske? eftersom orginal funkar

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem, dock löste det sig genom att klocka ned min cpu som jag överklockat, misstänkte att det var agget eftersom den pallade med ned klockad cpu, inte ens med corsair 750watt fungerar det som det ska, dock kommer jag upp i 2.5ghz med cpu'n nu. förut var 2.8 och stock är 2.0ghz.

dessa problem dyker upp lite överallt men dom som klockar sin cpu lite eller inte alls verkar inte ha dessa problem.

på mitt kort verkar det inte ha något med kylningen att göra, utan snarare hur min processor är klockad. låter helskumt jag vet men sök runt kommer du hitta flera trådar om dessa problem.

pröva köra din cpu på stock, finns en risk att det fungerar då.

min brukade låsa sig med ca 2-60 minuters mellanrum.

i början stirrade jag, liksom du, mig blind på graffet men det fungerar klockrent för mig...så länge cpu'n inte ligger max överklockad.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag testade att klocka ner CPU såväl som grafikkort till standardvärden och t.o.m underklockade, men det hjälpte inte.

Det märkliga är ju att om det vorde relaterat till klocking eller mjukvara så borde inte symptomen dyka upp beroende på vilken kylare jag har på min GPU sålänge temperaturer är ok?
Men samtidigt om det vorde hårdvaruproblem är det lite märkligt att problemen kvarstod första gången jag startade upp då jag bytt tillbaka till orginalkylaren.
Men tyvärr fungerar inte saker och ting alltid som man förväntar sig....

Jag är lite inne på Evil_AnAnAs spår och skall prova att montera S1'an igen och se om S1'an har kontakt med några delar på kortet.
Det var tight med spänningsregulatorflänsen så den ligger aningen inpressad med S1'ans flänsar, men det borde väl inte vara problem sålänge jag lyckas hålla det svalt?
Ibland sitter det väl jord i skruvfästen, men det ser inte ut som så är fallet med fästena för GPU kylaren så jag har svårt att se att det skulle vara problem om den ligger emot andra kylflänsar.
Men man är ju ingen elektronikingengör direkt

EDIT:
Ok, nu installerade jag S1'an igen och det förefaller som problemen är borta. Dessutom är load temp en 14 grader lägre...förmodligen för att jag tog bort det tjocka lagret med kylpasta som kortet kom med och strök på tunnare.
Så vem vet vad det var för problem tidigare, men tack för era idéer iaf.

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA