Quadcore jämfört med dualcore vilken äger?

Permalänk
Avstängd

Quadcore jämfört med dualcore vilken äger?

Eftersom ett antal trådar startas varje vecka angående dubbla eller fyrkärniga processorer tänkte jag göra en enkel översikt med lite länkar för den vetgirige.

När ska man välja dualcore?
1. Du överklockar.
2. Du spelar spel.
3. Du surfar och använder diverse program office etc..
4. allmän användning.
5. Du undrar vilken cpu du ska köpa (quad/dual).
6. Du vill ha en bra klockning utan att störas av begränsningar av FSB eller multipel.

När ska man välja quadcore?
1. Du foldar eller gör videoeditering.
2. Du gör mycker rendering och liknande uppgifter.
3. Du köper en qx9650 för att köra skiten ur den. (Kinc rules)
4. Du köper en cpu idag och köper nästa om 2 år eller mer.

Låt oss ta en expert på mjukvaruprogrammering och låt oss höra hans åsikt om denna fråga, Codinghorrors
It's mostly what I would expect-- only rendering and encoding tasks exploit parallelism enough to overcome the 25% speed deficit between the dual and quad core CPUs. Outside of that specific niche, performance will actually suffer for most general purpose software if you choose a slower quad-core over a faster dual-core.
However, there were some surprises in here, such as Excel 2007, and the Lost Planet "concurrent operations" setting. It's possible software engineering will eventually advance to the point that clock speed matters less than parallelism. Or eventually it might be irrelevant, if we don't get to make the choice between faster clock speeds and more CPU cores. But in the meantime, clock speed wins most of the time. More CPU cores isn't automatically better. Typical users will be better off with the fastest possible dual-core CPU they can afford. (Boldförstärkning är mitt)
anandtechs multi test - x-bit labs quad vs dual

Vad vi finner i hans åsikt är att, cpu hastighet vinner i de allra flesta fall då 4 kärniga cpu´s är bra för specifika uppgifter och att det idag och i en mer överskådlig tid framöver sällan har nytta av de extra 2 kärnorna i en quad cpu.
Ifall vi överklockar vilket detta forum bla handlar mest om kan man också dra nytta av detta i att det är betydligt enklare att överklocka en dualcore då de har högre multipel (Penryn) och kan fås att nå 4.5ghz 24/7 men där Intel har satt begränsning på quadcore där multipeln är så låg att FSB blir ett bekymmer då quadcore är tuffare att överklocka med en hög FSB.

Sakskälen för köp;
1. Vad är mina behov?
2. vad använder jag datorn till mest?
3. Överklockare eller inte?
4. Pris/prestanda?
5. Kvalité på komponenter med moderkort, PSU, ram?

Om man ska överklocka en 4 kärning cpu så kräver det bra moderkort, bra psu och bra ram vilket kan dra iväg kostnadsmässigt.
Om man inte klockar, vad gör man då på detta forumet?
(det undrar jag)
Om man köper en cpu för att bara köra den orginal,
så har en q9450 2.66ghz och en E8400 har 3ghz.
För en oinvigd kan man i princip köpa den cpu som passar ens behov med pris.

En quadcore äger en dualcore om följande stämmer,
det är mindre än 25% skillnad i cpu hastighet och om man kör folding, videoeditering eller kompressionsprogram typ winrar.

En dualcore äger en quadcore om cpuhastigheten är 25% eller mer samt om man inte använder folding samt videoeditering eller liknande program i en större omfattning.

Överklockningsmässigt äger en dualcore en quadcore då det är lättare att maxa ut utan att FSB sätter stopp, (Penryn). (Qx9650 räknas inte)
En quadcore får bekymmer med FSB relativt snabbt då 4 kärnor ska förses med ström.

En high end rigg kan kosta en hel del mer för en quadcore än för en dualcore.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-wolfdale.h...
Xbits Wolfdale dual core testning.

Som avslut kan följande sägas för min egen del,
då min användning av datorn brukar delas upp i normal användning, surfning, titta på film samt spelande i den största omfattningen och en liten del till videoeditering är en dualcore det som är mest lockande då jag kan dra upp den i maximal hastighet med vattenkylning utan att investera i en QX9650 för upplåst multipel.
Jag väljer fortfarande dualcore för min dagliga maskin.
Om jag skulle folda på en annan maskin skulle quadcore vara ett naturligt val.
Spel idag och kommande måste fortfarande göras i skalbar version för en kärna, två kärnor, 3 kärnor och 4 kärnor.
Det finns ingen chans i överskådlig tid framöver där spel kommer att dra iväg med support för 4 kärnor som det lönar sig att uppgradera från dualcore.

Därav är mina argument för dualcore det mest vettiga idag.
Naturligtvis skulle någon säga att det vore bra att "ha" en quadcore om behovet uppkommer.
Hittils efter flera år av datoranvändning har mina behov inte krävt 4 kärnor.

Jag påmminns återligen om olika debatter om fördelen med tex ram, där lägre timings var en fördel i vissa syntetiska applikationer.
Vad jag kunnat utläsa och testa är skillnaden i användning mellan dual och quad försumbart i de allra flesta användares maskiner och enbart märkbara om man kör syntetiska program.

Jag skulle hellre fråga följande,
om det fanns idag en enda sak du skulle kunna byta ut i din maskin som skulle ge en 130% förbättring i "praktiken" där du omedelbart skulle märka skillnad i din daliga användning av datorn, skulle du vara intresserad då att uppgradera till den nya förbättrade saken? (SSD vs Raptor )
Skillnaden mellan quad eller dual kommer "aldrig" att nå den fördelen i praktiken om det inte är någon form av editeringsprogram.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Bra skrivet. Tunga argument, men i praktiken när man kör en väldigt många program och saker samtidigt då. Inte bara ett tungt.

Det där med hårddisken har jag också funderat på. Det är ju den största flaskhalsen i dagens datorvärld:(

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Om pundarna inte lyckas hitta alla tidigare trådar i ämnet, vad får dig då att tro att de hittar denna om 2-3 dagar?

Dessutom glömde du virtualisering som skäl. Å andra sidan är det väldigt väldigt få sweclockare som egentligen skulle begripa nyttan med ens två kärnor. Ger det inte en märkbar skillnad i counterstrike och andra spel så faller 95+% bort

Permalänk

Då valde jag tydligen fel

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Du kunde väl ändå ändrat topicen? "äger" låter så öhm.. barnsligt?

Och din boldförstärkning är ju något som redan står precis innan i ditt citat från "experten" fast i andra ord

Annars vart det kanon skrivet!

Angående sista grejjen, SSD lär bli populärt när det väl sjunker i pris. Det är något jag lär införskaffa i en lägre volym för system, spel och programpartition

EDIT: ignorance is a bliss.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!
Men man får inte glömma att Q6600 med G0-stepping i regel går att överklocka hur aggressivt som helst förutsatt att man inte snålar på kylningen. Så att välja en Q6600 jämfört med en Dualcore som går på 1333FSB (t ex E6750, E6850) är antagligen ett mycket bättre val i hänseende till överklockning..

Håller för övrigt med till 100% om att det är smart att satsa en slant på HDD. Allt för många väljer en svindyr CPU på ett risigt moderkort och snålar med minne och diskar.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_12.h...

Gäller det som står där idag med eller har de nyare duona (stavning) stor skillnad mot duon i testet och därför presterar bättre?

Permalänk
Medlem

Kolla testerna som fanns i länken i första inlägget.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/intel-wolfdale.h...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H4xXx0R
Då valde jag tydligen fel

Inte alls, om du inte märkt en skillnad innan min post så har du valt rätt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Om pundarna inte lyckas hitta alla tidigare trådar i ämnet, vad får dig då att tro att de hittar denna om 2-3 dagar?

Dessutom glömde du virtualisering som skäl. Å andra sidan är det väldigt väldigt få sweclockare som egentligen skulle begripa nyttan med ens två kärnor. Ger det inte en märkbar skillnad i counterstrike och andra spel så faller 95+% bort

Inte lätt att vara en junkie med datorer.
Virtualisering, japp, inget jag testat själv även om det är ett sakskäl men de som använder virtualisering är troligen insatt i vilken cpu de skulle välja.
Där är bla AMD ett bra val gällande virtualisering har jag för mig.
Vet dock för lite om virtualisering för att rekomendera något. Måste söka

Men riktigt, sökfunktionen skulle man lära sig att använda när man blir medlem som ett krav för att bli medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Bra skrivet!
Men man får inte glömma att Q6600 med G0-stepping i regel går att överklocka hur aggressivt som helst förutsatt att man inte snålar på kylningen. Så att välja en Q6600 jämfört med en Dualcore som går på 1333FSB (t ex E6750, E6850) är antagligen ett mycket bättre val i hänseende till överklockning..

Håller för övrigt med till 100% om att det är smart att satsa en slant på HDD. Allt för många väljer en svindyr CPU på ett risigt moderkort och snålar med minne och diskar.

Det är korrekt med q6600, men som sagt det kräver dock en del för att kyla och få den stabilt även om många här kör den runt 3500mhz.
Jag valde bort den av mina skäl samt att jag fick min nuvarande e6750 till ett mycket bra pris.

Men som sagt, SSD kommer att få en hel del anhängare under våren då flera aktörer kommer ut med sina nya diskar. Kort kollat runt och folks erfarenheter av SSD är positiva för de som valt snabba SSD och även om man har en liten systemdisk på 32gb så finns det stora systemdiskar som kan lagra växlingsfiler, program samt mina dokument mappen etc..
Med tanke på att Raptor hade 32gb från början så ser jag samma sak kommer att ske igen med high end köpare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Lite klister på denna verkar väl vettigt?

Ändra rubriken bara så ser det bättre ut Annars kanonbra idé!

Mvh/Pär

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper

Där är bla AMD ett bra val gällande virtualisering har jag för mig.

Både intel och amd är bra. Det är inte själva processorn som ska avgöra i detta fallet bortsett från att fyra kärnor/cpu är bättre ur licensieringssynpunkt. Ser man till prestanda/kärna så kan det kvitta vad man väljer. Bättre att välja efter andra egenskaper såsom kortplatser, pris, minnesplatser osv.

Permalänk

Först och främst bra skrivet. Tycker även ja att de var lite fel ordval av rubrik men den ända anledningen till varför du valt att använda den termen beror väl främst på att flertalet unga använder ordet idag, eller nåt. Lättare att locka in dom mot länken, vad vet ja.

Som ex. Att välja en Q6600 tillsammans med någon Xtreme high-end produkt bland ATI,Nvidia för att sen bara köra CS då kan man ju börja undra. Otroligt att dom tror sig veta att bästa grafikkortet kommer göra dom till bättre spelare. Men men deras cash.

Känns bra att man sparat in mot raptor. SSD känns som något riktigt härligt, får se när man hoppar in på de spåret.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tänkte först såga rubriken lite, men sen såg jag ju att det var en vettig tråd.

Själv kommer jag nog köpa quad då "4. Du köper en cpu idag och köper nästa om 2 år eller mer." stämmer in rätt bra på mig. Nästa gång jag handlar lär väl bli när OLED-skärmarna är billiga och datorn går att köra helt passiv med SSD-diskar av TB-storlek.
Fast då kanske man kör nån tablet-PC och lägger det stationära på hyllan helt istället.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Först och främst bra skrivet. Tycker även ja att de var lite fel ordval av rubrik men den ända anledningen till varför du valt att använda den termen beror väl främst på att flertalet unga använder ordet idag, eller nåt. Lättare att locka in dom mot länken, vad vet ja.

Som ex. Att välja en Q6600 tillsammans med någon Xtreme high-end produkt bland ATI,Nvidia för att sen bara köra CS då kan man ju börja undra. Otroligt att dom tror sig veta att bästa grafikkortet kommer göra dom till bättre spelare. Men men deras cash.

Känns bra att man sparat in mot raptor. SSD känns som något riktigt härligt, får se när man hoppar in på de spåret.

Jo, rubriken msåte ju dra folk
ja CS, spelar folk det fortfarande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av datta
Tänkte först såga rubriken lite, men sen såg jag ju att det var en vettig tråd.

Själv kommer jag nog köpa quad då "4. Du köper en cpu idag och köper nästa om 2 år eller mer." stämmer in rätt bra på mig. Nästa gång jag handlar lär väl bli när OLED-skärmarna är billiga och datorn går att köra helt passiv med SSD-diskar av TB-storlek.
Fast då kanske man kör nån tablet-PC och lägger det stationära på hyllan helt istället.

Nästa Intel gör också ett socket byte så det kan vara en bra idé.
Rykten förtäljer att det blir en bra åktur med nästa gen.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hej, tack för en informativ tråd. Men du... 14 svar på ett par månader nu. Är det inte dags att byta rubrik trots allt? Lite tankar om saken:

Bara för att eleverna svänger sig med slang behöver inte läraren "sänka" sig till samma nivå för att väcka intresse. Eftersom en majoritet tonåringar nyttjar uttrycket "äger" så får i alla fall jag känslan av att du som skribent är en sådan. Och det vore inget konstigt med det, men personligen drar jag parallellen tonåring -> csnörd och inte tonåring -> CPUkunnig. (allt detta sker på ett djupt rotat, något fördomsfullt plan, på 0.3ms redan innan jag klickar på länken)

Sedan när jag väl kollade länken blev jag glatt överraskad, men många tar nog inte det steget. Ärligt talat så väntade jag mig att du hade frågor, och inte att du satt med svaren.

Resumé

Snabb sortering i listan över trådar sållar bort din mycket informativa tråd i högen med trådspammers som undrar samma sak dag efter dag.
Detta på grund av rubriken som inte förtydligar att du vet något, utan framställer dig som frågande. Förslag på ny rubrik kan vara
"Dualcore vs Quadcore, vilken passar dig?"

Visa signatur

Antec Sonata III; Asus P5KC iP35; E6850@3,0GHz; 3,2GB Corsair 800MHz; Asus VW222U 22" Wide; XFX GeForce 8800GT-670MHz-512MB.

Permalänk
Permalänk
Medlem

E8500 är inte värd 645kr mer över en E8400. Skall du klocka är det verkligen inte värt det!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Att lägga 3k på moderkortet samtidigt som du väljer 2GB minne är en rejäl miss.
Grafikkortet du har valt kör lika bra på ett X48 moderkort.
P45/X48 av valfritt fabrikat samt 2x2GB snabba DDR2-minnen är ett betydligt bättre val.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Att lägga 3k på moderkortet samtidigt som du väljer 2GB minne är en rejäl miss.
Grafikkortet du har valt kör lika bra på ett X48 moderkort.
P45/X48 av valfritt fabrikat samt 2x2GB snabba DDR2-minnen är ett betydligt bättre val.

Jag har valt till 4gb minne sen det skrevs!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcasters
Jag ska köpa denna datorn snart, främst för att spela spel, främst Crysis:

Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347288

Processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344758

Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347710

Minne: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341702

Chassi: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332085

Nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676

Hårddisk * 2 : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339251

DVD Brännare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341057

Ljudkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326406

Borde jag byta ut den 4:a kärniga processorn mot denna istället för att få bättre prestanda i spelen?: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344771

I Crysis så är en quad bra.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Entusiast

Jag håller på mycket med bildredigering och inte alls mycket spel. Är det värt att satsa på en Quad då eller gäller det bara om man håller på mycket med videoredigering? Jag blev rekommenderad en Q9450 av en kompis men om man kan spara ett antal hundra på att köpa en E8500 vore det ju intressant.
Nej jag har inga planer på att pilla med överklockning och jag hoppas slippa köpa en ny dator om en månad. Min nuvaranda laptop har hållit i 3 år och hoppas att den nya datorn kan hålla något liknande. Gärna mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bra topic och du har verkligen skrivit ner bra riktlinjer att följa.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcasters
Jag ska köpa denna datorn snart, främst för att spela spel, främst Crysis:

Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347288

Processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344758

Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347710

Minne: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341702

Chassi: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332085

Nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676

Hårddisk * 2 : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339251

DVD Brännare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341057

Ljudkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326406

Borde jag byta ut den 4:a kärniga processorn mot denna istället för att få bättre prestanda i spelen?: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344771

Varför köper man en dator bara för att spela ett spel?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Avstängd

Re: Quadcore jämfört med dualcore vilken äger?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Det finns ingen chans i överskådlig tid framöver där spel kommer att dra iväg med support för 4 kärnor som det lönar sig att uppgradera från dualcore.

efter att ha läst lite om ray tracing så finns det kanske rätt stor risk att det faktiskt kommer hända, iofs vet jag inte hur mycket av denna teknik de kommer bygga in i grafikkkorten.
sök exempelvis på "nehalem ray tracing" så får man en del information

hitta även en bra film som förklarar vad det är.
Quake Wars goes Larrabee?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Alltså spelar spel är inget argument för dualcore ... seriöst testar man med 1024 visst då kan det vara 10 fps som skiljer men INGEN kör på den upplösningen folk för på 1280x1024 och uppåt med höga inställningar och upplösning snackar vi 2 fps skillnad mellan clockad duo och oclockad quad.

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Re: Re: Quadcore jämfört med dualcore vilken äger?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
efter att ha läst lite om ray tracing så finns det kanske rätt stor risk att det faktiskt kommer hända, iofs vet jag inte hur mycket av denna teknik de kommer bygga in i grafikkkorten.
sök exempelvis på "nehalem ray tracing" så får man en del information

hitta även en bra film som förklarar vad det är.
Quake Wars goes Larrabee?

Hmm, grafikkortet har betydligt mer kapacitet. Detta från quake 4 såg sämre ut än originalet. Däremot så såg AMD:s cinema 2 helt fantastiskt ut och kördes på två st 4870.

Men Ray tracing är framtiden som du säger Så otroligt snyggt om det är ordentligt gjort.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Om man har på en sjuhelvettes massa program i bakgrunden måste ju en dual börja sacka efter rätt fort endå. tex spela lyssna musik tanka ha 10flikar explorer fönster öppe "kanske bara jag iåf^^" osv osv

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcasters
Jag ska köpa denna datorn snart, främst för att spela spel, främst Crysis:

Moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347288

Processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344758

Grafikkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347710

Minne: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341702

Chassi: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332085

Nätagg: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676

Hårddisk * 2 : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339251

DVD Brännare: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341057

Ljudkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326406

Borde jag byta ut den 4:a kärniga processorn mot denna istället för att få bättre prestanda i spelen?: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344771

För spel i hög upplösning är det ingen skillnad , så quad har fördelen då det blir skillnad i spel som stödjer quad och i windows

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
Om man har på en sjuhelvettes massa program i bakgrunden måste ju en dual börja sacka efter rätt fort endå. tex spela lyssna musik tanka ha 10flikar explorer fönster öppe "kanske bara jag iåf^^" osv osv

Nja, jag märker inte att det går sakta med mycket grejer på, torrents,winamp,firefox 3 med alltid 5 flikar,och sen spel på det och ibland norton scan.

Är redigt nöjd med min quad

Har dock aldrig haft en dual så vet inte om quad är bättre direkt.

Men den har aldrig varit slö än, vet inte ens om det går, tipsa gärna om nåt så kan jag prova:P
Och det där som alla säger om oc med quad "att det är svårt"
Klockade upp den från 3ghz till 4ghz direkt haha och det funkade bra.
Bara lite varmt med stock så tog bort oc.

Visa signatur

IQX9650, XFX nForce 780i , BFG 9800GX2 QSLI OCZ Reaper DDR 2 1066MHz 4Gb Raptor 150gb + 4tb Seagate Tagan 2 FII 1,3kw Cooler Master Cosmos S

Permalänk
Medlem

Re: Quadcore jämfört med dualcore vilken äger?

Citat:

När ska man välja dualcore?
1. Du överklockar.
2. Du spelar spel.
3. Du surfar och använder diverse program office etc..
4. allmän användning.
5. Du undrar vilken cpu du ska köpa (quad/dual).
6. Du vill ha en bra klockning utan att störas av begränsningar av FSB eller multipel.

När ska man välja quadcore?
1. Du foldar eller gör videoeditering.
2. Du gör mycker rendering och liknande uppgifter.
3. Du köper en qx9650 för att köra skiten ur den. (Kinc rules)
4. Du köper en cpu idag och köper nästa om 2 år eller mer.

Man kan: Överklocka - Spela Spel - Surfa & Använda diverse program - Allmän användning - Undra vilken CPU man ska köpa -

med en QUAD också ska tilläggas. Jag har alla möjliga spel på min Q6600 utan att ha överklockat och det går som smör - och, det är klart det är smartare att köpa en tillräcklig stark CPU idag och köpa nästa flera år senare än att byta var 6e månad?