Segt BBB/telenor 24/1 Bredband
Har haft problem sedan slutet av november/ början på december och jag har felanmält det.
När jag fick detta inkopplat så hade jag en bra hastighet, ca 22-23 enligt bredbandskollen. Några månader senare så tyckte jag att det gick lite väl trögt så jag tog en koll på bredbandskollen igen och då hade jag plötsligt inte mer än 1-2mbit ner och det är vad jag har än idag. Inget har hänt från telenor´s sida.
Min vardagiga utrustning består av en linux router (c2d e2140, p965, 1gb minne osv) som är kopplat tillsammans med deras xavi modem med wlan. Har även en dlink gigabit switch och en dlink dir635 router (dhcp avstängt, nyttjar endast för trådlöst 300mbit/N).
Jag har endast ett telejack och jag bor i en nybyggd lägenhet, jag har dessutom inga telefoner och jag har inget pstn (analogt telefoni) abbonemang heller.
Jag har gjort en hel del felsökningar tillsammans med kundtjänst och dom kan inte hitta några fel, modemet syncar fint i 22-23mbit och är stabilt för övrigt men hastigheten därefter från modemet är allt annat än bra. Som sagt 1-2mbit.
För att utesluta router och os så har jag även testat att bara ha modemet kopplat utan någon annat kopplat. Sen har jag kopplat på en laptop med kubuntu, testat med nyinstallerad vista samt en xp maskin och det blir samma resultat på alla maskinerna (endast en dator åt gången och endast med tp kabel, OBS. EJ TRÅDLÖST!)
Då kan man kanske tänka sig om modem eller nån kabel är trasig.
Testade då med modemet jag har haft inkopplat tidigare som är ett dlink dsl-320t med nya telekablar, ny splitter, andra nätverkskablar och inte *** blir det bättre med detta heller.
Man är lagom trött på detta nu och jag skulle egentligen ringa till dom idag och säga upp det på studs pga dom inte har gjort ett skit. Dom har lovat att dom skulle skicka ut en tekniker och kolla men inte en fluga när. Jag var lite sent på det idag så man hann inte ringa innan dom stängde. Jag har själv långt tålamod men nu börjar man bli lagom less på det, tänkte höra om ni har varit med om något liknande eller om ni har någon teori om det hela? Jag låter detta vara tills måndag och kommer ringa telia sen om inget hänt från deras sida.
Ringt idag 2008-01-21
Föreslått att dom provar och starta om porten, sänka mig till 8mbit och inget hjälpte så det låter inte bra. Dom fick en sista sista chans. Får la se om den där teknikern visar sig här imorgon annars kan dom fara och flyga!
Dagen efter så kom ett meddelande att teletekniker skulle komma ut på plats så jag avvaktade lite
2008-01-24
Idag kom teletekniker och glad blev jag men det visade sig att han bara skulle testa sin dator och sitt modem och kablar osv enl uppdrag från telenor men det var förgäves vilket jag var väldigt förberedd på. Han pratade med telenor ett tag och lämnade samma uppgifter som jag lämnat till dom. Sen ville dom även att han skulle köra tcp optimizer för att bättra på resultatet. Så försökte jag avbryta och säga att det gäller endast xp. Jag har testat med både linux och vista och samma dåliga värden finns där men dom testade iaf med tcp optimizer och värdena blev inte mkt bättre.. snarare sämre.
Så det hela slutade med att han fick köra igen utan att ha löst problemet och där skulle komma en ny tekniker sa han enligt kontakten han har hos telenor.
Ja jag avvaktar lite till då, uthållig som man är...
To be continued...
2008-01-26 (Lördag)
Ringde idag igen bara för att jag hade lite tråkigt och ville veta vad dom gör åt saken. Man fick höra att man nu är högprioriterad iaf sedan dom fick veta att teknikern dom skickade ut hade samma dåliga värden som jag uppgivit till dom tidigare och att felet inte låg hos mig som dom var så bombsäkra på.
Det bör hända saker i veckan som kommer så det ska bli intressant!
2008-01-30
Kom hem för en stund sen och gjorde ett tptest och ca 16 fick jag först och när jag körde ett till därpå så fick jag 10 och nu ligger jag mellan 10-16 i genomsnitt, känns inte riktigt snabbt ännu men bättre än innan iaf, har aldrig varit över 6mbit (vilket hände en dag bara, resten 1-2mbit) sedan det började gå trögt. Ringde in och meddelade detta men där var ingen info ännu om det hänt något från deras sida så man får vänta ett tag till.
Dom hyr in sig hos sydkraft tydligen på den tele station jag är inkopplad hos.
2008-01-31
Det kom tydligen ett sms denna dagen som där stod att felanmälan nu var åtgärdad. (såg inte detta förrens den 3:e feb)
2008-02-03
Gjorde tptest igen, ca 3mbit.
Ringde kundtjänst och frågade vad dom gjort och efter ett tag sa dom att dom hade bytat kablar (vilka kablar fick jag inte reda på). Så sa jag att jag hade fått sms den 31:e om att felet var åtgärdat och sa att det var det då inte. Så sa jag att ni kan tydligen inte leverera så då får jag ta någon annan. Så bad han mig vänta lite för att han skulle ringa ett telefonsamtal så jag väntade och sen svarade han med att har felanmält detta igen och att det har högsta prioritet. Så sa jag att jag är inte intresserad av detta strulet. Hur länge ska jag vänta på en åtgärd nu då? Fick svaret av 10 dagar så jag väntar lite till då.
Kan påpekas att jag har varit vänlig mot kundtjänsten varenda gång, jag har ej skrikit eller rytit åt dom vilket jag kanske borde ha gjort om det ska hända nått men jag kan inte. Visst dom representerar telenor/bbb men det är inte deras (kundtjänstens) fel att mitt bredband går slött.. Antingen får man skylla på vd´n eller den som vd´n har satt som ansvarig för bredbandet på telenor som inte kan åtgärda nätverksproblem eller så har dom dåliga tekniker. Men ja vad ska man säga.
Uppföljning kommer...