Guide: Kör Multipla Skärmar med SLI
- Jag tar inget ansvar för din dators hårdvara eller mjukvara om du väljer att följa min guide. - Följ den på egen risk!
- Multipla skärmar när SLI är aktiverat stöds inte av Nvidia på något sätt när denna guiden skrevs.
- Denna guiden är skriven för drivrutinerna 169.25 men kommer förmodligen även fungera med andra drivrutiner från Nvidia.
Denna guide skrevs ursprungligen av mig på SLIZones forum, men jag har nu valt att översätta den till svenska och publicera den här med.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Det fanns några olika kända knep för att få multipla skärmar att fungera tillsammans med SLI när jag köpte SLI för några veckor sedan. Ett sätt var att använda en adapter som TripleHead2Go för att lura grafikkortet att du egentligen har en mycket större monitor än du har. Detta kräver dock att alla skärmarna är lika stora och är ingenting som passar mig. Det andra sättet är att köra ett tredje grafikkort som tar hand om de andra 1-2 monitorerna och låta SLI ta hand om den primära monitorn. Det verkade dock som att detta endast fungerade under Windows XP och om det tredje kortet var från ATI. I Windows Vista skulle det inte fungera för att det inte gick att köra med olika drivrutiner till grafikkorten. Jag har inte kollat på om det är så eller om där finns sätt att även få det att fungera.
Jag valde att testa något som jag hade hoppades på skulle fungera redan innan köpet och det var lite förvånade att ingen annan provat det innan med ett lyckat resultat.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Krav för Guiden
Där är några krav för att lyckas med denna guide och de är:
2 Nvidia Grafikkort som körs i SLI
Ett tredje Nvidia Grafikkort (PCI or PCI-E)
Windows Vista (32bit or 64bit)
Jag har endast haft möjlighet att verkligen testa detta med Windows Vista och det fungerar bra där. Jag förmodade att det skulle fungera i Windows XP med men det verkar som att det är problem med det.
Guiden
De två korten som körs i SLI kommer ta hand om den primära monitorn som du vill använda när du spelar eller sitter i grafikkrävande applikationer. Detta är precis som du skulle gjort om du inte hade möjligheten att köra flera monitorer. Den andra monitorn, eller till och med den tredje om du har det ska kopplas till det tredje grafikkortet som inte körs i SLI. Se till att du har gjort dessa ändringar innan du fortsätter.
Säkerställ också att du har avaktiverat SLI om det är aktiverat, och att du har alla tre grafikkorten installerade i datorn innan du fortsätter med guiden.
När du startar datorn med två likadana kort och ytterligare ett Nvidia grafikkort, så kommer du inte ha möjligheten att aktivera SLI från Nvidias kontrollpanel. Jag tror att Nvidia känner av om alla grafikkorten inte är kompatibla att köra i SLI och tar automatiskt bort möjligheten att aktivera detta i kontrollpanelen. Men som tur är går det att lura Nvidias kontrollpanel och gå runt detta.
Denna guide använder engelsk version av Windows Vista och de flesta namn kommer vara på engelska. Men det borde inte vara några problem att följa denna guide trotts att Windows Vista är på ett annat språk, som exempelvis Svenska.
1
Om du öppnar dina Skärminställningar (Display Settings), så borde det se ut i stil med detta:

Där borde vara 6 "monitorer" att aktivera om allting är korrekt så här långt.
2
Gå nu in i Enhetshanteraren (Device Manager) genom att högerklicka på "Den här Datorn" eller "Dator" som det kallas i Vista och klicka "Hantera". Klicka sedan på "Enhetshanteraren" (Device Manager) och expandera "Bildskärmskort" (Display Adapters). Inaktivera nu grafikkortet som inte ska köras i SLI. I detta exempel är det 8600GT, då det är de två 8800GTX ska köras i SLI.

Du kommer nu få en fråga om du verkligen vill inaktivera kortet, men för att denna guiden ska fungera så krävs det.

- Starta om datorn nu
3
Nu när datorn har startat om, så kan du aktivera SLI i Nvidas kontrollpanel.

Du ska starta om din datorn efter du aktiverat SLI, trotts att du inte fick en uppmaning om att göra det.

- Ja, starta om datorn...
4
Nu kommer det tredje grafikkortet som du inaktiverade i Enhetshanteraren (Device Manager) att automatiskt aktiverat. Om det inte blev det så aktivera kortet manuellt.
Gå sedan till Skärminställningarna (Display Settings) igen och det borde nu se ut så här:

Du kan nu välja att ansluta fler skärmar och expandera ditt skrivbord.
Grafikkorten i SLI använder nu den primära monitorn tillsammans, precis som de ska i SLI-läge. Och det andra grafikkortet tar hand om de övriga skärmarna.
Bevis att detta fungerar med 8600GT:
Skärmdump (Orginalstorlek)
Skärmdump (Mellanstorlek)
Skärmdump (Liten storlek)
Testat med DirectX applikationer(CS:S och 3DMark06) och det fungerar.
Bevis att det fungerar med två olika serier av Nvidias grafikkort (7100GS):
Skärmdump (Orginalstorlek)
Skärmdump(Mellanstorlek)
Testat med DirectX applikationer(CS:S och 3DMark06) och det fungerar.
Där finns problem nämnda i tråden på SLIZone gällande prestandaproblem på den andra monitorn. Vad som är fel finns det för lite uppgifter om för tillfället. Men jag har testat med 7100GS, 8500GT samt 8600GT och det fungerar prima för mig, förutom värmeproblem när mitt rum blir varmt.
Hoppas detta hjälper några SLI-själar på SweC