Vista 64 eller XP 64?

Permalänk
Medlem

Vista 64 eller XP 64?

Hej undrar vilket operativsystem jag bör installera på min nya dator:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=809...

Vill ta det operativsystem som är bäst för spel och antar att det är XP 64 som gäller då eftersom Vista segar ner datorn. Eller?

Tacksam för svar/tips!

Permalänk
Medlem

Visserligen har XP bättre prestanda i spel än Vista, men av vad jag har hört så ska XP 64 vara ganska kasst, mycket sämre stöd för drivrutiner än vista.
Min uppfattning är att microsoft har övergivit XP 64 lite nu när vista 64 finns ute.

Personligen skulle jag köra vista, skulle köra vista även om det var XP 32 vs Vista 32 men jag kör inte särskilt många high end spel.

Visa signatur

Desktop: Core 2 Duo E6400, 4GB Corsair TWIN2X 6400, ABIT AB9 PRO P965, HIS Radeon X1650PRO
Laptop: 3415 zepto, 2.1ghz penryn, 4gb ram, 8600GT, 320gb HD.

Permalänk
Medlem

Installerade Vista ultimate 64 igår.... fungerar utmärkt med det enda spel jag har till PC atm... world of warcraft.

märker ingen som helst negativ skillnad på fps. snarare tvärtom. men det är nog för datorn är så fräsch i installationen.

Visa signatur

MSI K8N Neo, AMD Athlon 64 3000+, 768 DDR 3200 RAM, ATi Radeon Hightech Excalibur 9600XT, Western Digital S-ATA 160BG HD, NEC 1600 DVD-RW

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av vista är att allting känns snabbare (inte spel så mycket som hantering av vista itself) pga bättre design, i spel så har jag dock noterat ett ganska drastiskt fall i prestanda, men om man inte kör det aldra senaste så spelar det sällan någon större roll.

Visa signatur

Desktop: Core 2 Duo E6400, 4GB Corsair TWIN2X 6400, ABIT AB9 PRO P965, HIS Radeon X1650PRO
Laptop: 3415 zepto, 2.1ghz penryn, 4gb ram, 8600GT, 320gb HD.

Permalänk
Inaktiv

skulle ta vista bara du inte installera skit program var väldigt nog med det du installerar så kommer du att få det funka skit bra

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att jag kör XP64 endå, borde ju finnas hyffsat med drivrutiner ute. Vill ju trots allt ha den bästa prestanda i spel osv. Finns det inga jämförelser mellan XP64 o vista 64? Hade varit nice.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andrees
Tror faktiskt att jag kör XP64 endå, borde ju finnas hyffsat med drivrutiner ute. Vill ju trots allt ha den bästa prestanda i spel osv. Finns det inga jämförelser mellan XP64 o vista 64? Hade varit nice.

Vad sägs om att du provar utvärderingsversionen av XP 64 först?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har testat xp32, xp64, vista32 och vista64... dock så körde jag bara vistas 2 olika RC-releaser men endå... jag tycker winxp64 är det bästa jag kört hitills... det finns drivare till det mesta men för dom få grejjerna som det saknas drivare till kan det vara riktigt jobbigt att hitta en workaround till om man inte till och med för klara sig utan just den specifika hårdvaran som drivaren saknas till..

men driftmässigt så tycker jag winxp 64 är det bästa jag har kört och det finns inte ett spel ännu som jag har velat spela som inte har gått att att installera.. dock kan visa program inte fungera men det har alltid visat sig att det funnits bra alternativ till dessa program som har fungerat bra (om inte bättre)..

nu tror jag iofs att vista kommer bli riktigt bra efter SP1 och ev några uppdates till men så pass bra hårdvara har inte jag så att jag känner att det är dags att kasta ut pengar på en vista-lic ännu..

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista 64 och jag körde tidigare XP 32. Är helnöjd med Vista och jag märker inte av några överhypade nackdelar om att Vista e skit, snarare tvärt om. Gillar Vista mer än XP och med den här datorns prestanda så är systemkraven på vista ungefär som att jogga med en tom ryggsäck.

Min dator tar ca 12 700 poäng i 3Dmark06. Hade jag istället haft XP så kanske den hade presterat 14 000 poäng. När jag får SP1 så lär det stiga med 1000 poäng, så vad blev skillnaden? Typ inget, köp Vista tycker jag.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite på andra forum nu och det verkar som att XP64 inte stödjer directX10 mm, Vista64 bliré nog iaf.

Permalänk
Medlem

win x64 e bästa jag kört med.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz