Bästa filhanterare?

Permalänk
Medlem

Bästa filhanterare?

Jag förstår att detta är mycket tycke/smak, jag vill därför ha allas helt personliga uppfattning i denna fråga

Vilken filhanterare är bäst?

Total Commander?
Free Commander?
Directory Opus?
etc
etc

Jag har förut kört Directory Opus, och nu då jag installerade Vista blev det direkt uppenbart att det verkligen krävs en bättre filhanterare än den inbyggde (som är tom sämre än Win 3.1)

Vad är er åsikt?

Tacksam för svar
/Rrrrrrrrr

Permalänk

Har under längre tid kört med xplorer², en filhanterare jag trivs mycket bra med. Finns gratisversion på deras hemsida.

http://zabkat.com/x2lite.htm

Permalänk
Hedersmedlem

Givet att det är Directory Opus; Gäller ännu mer nu när det finns i x64-version. Det saknas helt begränsningar i detta program.

Permalänk
Medlem

Directory Opus

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag använder Total Commander, mest för att jag inte orkat lära mig / göra ny config till Directory Opus.

Testa själv vilken som är bäst vet jag.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Total Commander, men Free Commander blir bara bättre och bättre.

Permalänk
Medlem

Total Commander är för mej ett oumbärligt hjälpreda.

Det är det första program som jag brukar installera vid nyinstallation av windows. Jag använder uteslutande total commander till allt som har med filhantering att göra.

Jag tycker helt uppriktigt att Windows är näst intill oanvänbart utan Total Commander.
(Personlig åsikt, är inte ute för att provocera på något vis)

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det förmodligen högst subjektivt, men vad gör ni som kräver program som dessa? Jag är själv uppvuxen med norton commander, dos navigator och liknande, men av någon anledning försvann behovet ungefär samtidigt som windows 95 kom. Norton commander hade några även några windowsversioner, men de kändes alltid så omständliga att använda.
I linuxmiljö skulle man (jag) inte komma långt utan midnight commander dock.

Permalänk
Medlem

Har använt total commander så länge jag kan minnas faktiskt.
Klarar mig inte utan det.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Avstängd

Directory Opus såg intressant ut! har aldrig använt nåt liknande program kanske ska testa!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Körde på Diropus på Amigan när den tiden begav sig, nu är det TotalCommander i Windows och MidnightCommander i linux men där duger en terminal lika bra oftast för mig istället.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu är det förmodligen högst subjektivt, men vad gör ni som kräver program som dessa? Jag är själv uppvuxen med norton commander, dos navigator och liknande, men av någon anledning försvann behovet ungefär samtidigt som windows 95 kom. Norton commander hade några även några windowsversioner, men de kändes alltid så omständliga att använda.
I linuxmiljö skulle man (jag) inte komma långt utan midnight commander dock.

Det finns en instruktionsfilm / kom-i-gångfilm på Directory Opus hemsida där vanliga funktioner och liknande gås igenom, man hajar till ordentligt över alla finesser och trevliga funktioner som finns framför fingertopparna.

http://library.creativecow.net/articles/hutton_john/Dopus9_Wi...

Här är en länk till Wikipedia som visar på skillnader mellan olika filhanterare:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_managers

/G

Permalänk
Medlem

Intressant video Gurk, dopus är uppenbarligen väldigt kraftfullt.

Använder själv totalcmd, men det fanns ett par funktioner som såg intressanta ut.

Någon borde göra motsvarande för totalcmd.

Permalänk
Medlem

Anser ni att en tredjepart filhanterare i windows är ett måste ?
i still med vlc och firefox och liknade .

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Har använt total commander så länge jag kan minnas faktiskt.
Klarar mig inte utan det.

amen!

var DOS nörd alldeles för länge så har inte suttit många dagar med utforskaren, o det känns rikitgt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

Ja !!!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Absolut. Har man som jag en gång testat något annat vettigt, i mitt fall DO, står man sen aldrig mer ut med det begränsade hopplösa Windows Explorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Absolut. Har man som jag en gång testat något annat vettigt, i mitt fall DO, står man sen aldrig mer ut med det begränsade hopplösa Windows Explorer.

Håller med, är nästan ett måste.

Ungefär som att använda Media Player till att spela all musik och film man har, när man kan använda MPC, VLC eller Winamp, foobar2000.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

JA. Om man någon gång gör annat än att kolla på blocket, så måste man enligt min mening ha en fungerande filhanterare (vilket den inbyggda knappast kan räknas som)

Permalänk
Medlem

Rrrrr:

Det skulle ha varit kul om du hade gjort en omröstning i början på den här tråden, för att se vilken filhanterare som är populärast.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Rrrrr:

Det skulle ha varit kul om du hade gjort en omröstning i början på den här tråden, för att se vilken filhanterare som är populärast.

Jag kan infoga en om TS så önskar. Bara att kontakta mig (PM/mail) och ange de alternativ som ska ingå.

Permalänk
Medlem

jag sitter och testar Directory Opus, dock irreterar en sak mej. Hur i helskotta får jag så den inte visar alla dolda mappar? har letat å letat men hittar inte det.

man måste ju kunna välja om man vill se dom dolda mapparna eller inte.

Någon som vet hur man gör?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

Total Commander klart bäst...!!!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jag använder faktiskt vanliga, dels för att jag har aldrig fått dom andra att fungera i detalj, och att jag bara förvirrar mig själv med just filhanteraren, jag tycker personligen man inte behöver filhanterare, mer än Windows Explorer. Kanske testar Total Commander, Directory Opus är jäkligt bra, men kostar pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
jag sitter och testar Directory Opus, dock irreterar en sak mej. Hur i helskotta får jag så den inte visar alla dolda mappar? har letat å letat men hittar inte det.

man måste ju kunna välja om man vill se dom dolda mapparna eller inte.

Någon som vet hur man gör?

Filtrera bort objekt med attribut "Hidden" (m. fl) enl. ovan.

Permalänk
Medlem

opus e fint men i min vardagsmatning i explorer så behövs det inte sån avancerad finess

skönt om man håller på mycket med nätverk framförallt då man kan ha ett fönster uppe och ndå lulla med 2 destinationer

men jag vill ha så få extra program gång i bakgrunden som möjligt, även om den bara är igång när den används

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
http://img72.imageshack.us/img72/678/dohiddenaa7.th.png
Filtrera bort objekt med attribut "Hidden" (m. fl) enl. ovan.

tack det funka fint

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Total Commander såklart.
På Amiga: DirOpus 4.xx

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Total Commander har jag använt i många många år. Så länge jag kan minnas.

Om jag var tvungen att välja mellan Total Commander istället för Windows inbyggda filhanterare (Explorer?) och en annan webbläsare än IE7 skulle jag lätt välja Total Commander.

Permalänk

Tankade just Directory Opus för att testa. Visst är det ett fint program men det finns flera smågrejer som jag inte lyckats hitta några inställningar eller saknar:
* Zebrafärgade bakgrunder.
* Att kunna dölja focus-rektangeln runt det fokuserade objektet (active item frame i foobar2000).
* Tango-ikoner till menyer/toolbars (sökte på DOpus-forumet utan något resultat.
* Möjlighet till att ställa in context menus för filer/mappar som man vill.
* Visa den aktuella mappens ikon som ikon för fönstret (istället för den röda/gula lampan).
* Avsaknad av fram/bak toolbarknappkombination (med historiklista, som Vistas explorer) i en och samma knapp i princip.
* Att börja om från början med den interna bildvisaren när sista filen i mappen är öppen och man försöker gå till nästa samt tvärt om.

Någon/några av dessa punkter som går att åtgärdas?

Kan DOpus inte hantera Desktop- och My Computer-"mapparna" ordentligt? Det verkar som att de använder Windows explorer för dem då kolumner, färger, osv. inte gäller för dem. Något sätt att förändra detta beteende? Kollade Luanching Opus -> Explorer Replacement, men att använde DOpus för alla mappar räckte inte.