Jag köper aldrig mer en ASUS. Läs om hur Asus support fungerar.

Permalänk

Jag köper aldrig mer en ASUS. Läs om hur Asus support fungerar.

Nu ska ni få höra hur jag har blivit behandlad av Asus support/service.

Det hela började med att min ca 2månader gamla Asus V1S-B1 laptop slutade gå på batteriet. Endast gång med nätadapter var möjlig. Även vänstra touchpadknappen var ett garantiärende då den allteftersom blev hårdare och hårdare att trycka på.

Kontaktade Asus support och jag fick ett RMA nummer och bestämmde pick-up med Jetpak som hämtade datorn någon dag senare. En detaljerad beskrivning på engelska angående problemet skrevs vilken lades på datorns skrivbord, en papperskopia i lådan samt att den mejlades till Asus support.

Ca två veckor förflöt och idag anlände datorn. - Hurra, tänkte jag och öppnade paketet. Det första jag upptäckte var att datorn låg lös i kartongen och "skramlade runt". Tog upp datorn ur paketet och öppnade locket. Provade touchpadknappen. Exakt samma problem fortfarande.

Prövade därpå powerknappen, ingenting. Kopplade in AC-adaptern och datorn startade. När datorn loggat in i windows och batteriet låg på ca 15% så drog jag ur kabeln och datorn dog. Exakt samma problem fortfarande.

Mao är datorn i exakt samma skick som när jag skickade iväg den för två veckor sedan. Vid det här laget är man lite småirritera och ringer supporten för att kräva en förklaring av vad som gått snett.

Enligt arbetsbeskrivningen som skickades med har moderkort, huvudbatteri samt "top case" bytts. Top case innebär den övre delen på locket när datorn är ihopfälld enligt "Cris" från asus support. Men Locket har inte bytts, då jag noga dokumenterade datorns skick innan jag skickade iväg den. Den enda lilla repa som fanns på hela datorn var på locket, och den är kvar på exakt samma ställe. (Vad nu datorns lock har de aktuella problemen att göra)

Jag tycker det är så jäkla dåligt så det är inte sant hur man blir behandlad. Ville ha någon typ av kompensation eller ersättningsdator för supportens klanteri, men blev nekad detta. Då bad jag om att få tala med supportkillens chef samt vad denne hette. Efter mycket om och men fick jag fram att han heter "Max" enligt "Stefan" på supporten. Stefan vill inte uppge sitt fulla namn. Efter att ha dividerat färdigt om alla problem avslutar vi samtalet och jag ber om att få återkomma när jag gjort ett mer utförligt test på datorn ang. batteriproblemet.

När jag återkommer pratar jag med en kille som heter "Chris". De jag pratar med på supporten verkar rörande överens om att inget finns att göra för att kompensera mig för att jag kommer vara utan dator i 1 månad, de ber mig inte ens om ursäkt.

Ingen förklaring ges på varför det har blivit på det här viset. Då ber jag Chris om hans chef namn och namnet "Mikael" kommer fram. Någon "Max" är inte chef. Jag ber om Mikaels telefonnummer men får endast en emailadress.

Söker på Google och får fram länken som finns i början på inlägget. Får även fram telefonnummret till Mikael via Google men när jag ringer läggs luren på - flera gånger på raken av okänd anledning.

Skriver detta mejl:

"Mikael,

Jag har försökt få tag i dig per telefon utan framgång.

De sista dagarna i Mars skickade jag in en Asus V1S-B1 laptop till reparation hos Er reparationscentral i Holland. Idag, ca två veckor senare får jag tillbaks laptop:en och döm av min förvåning när exakt samma problem fortfarande kvarstår.

Enligt den medskickade arbetsbeskrivningen har moderkort, huvudbatteri samt locket på datorn bytts ut. Jag öppnar kartongen och ser att datorn ligger i princip löst och skramlar inuti den stora kartongen.

Efter uppackning tog det inte mer än tio sekunder för mig att inse att datorn inte har blivit åtgärdad på någon av servicepunkterna. Det har mao inte hänt ett enda dugg under två veckors tid.

Som jag ser det är detta rent SLARV då felen är mycket lätta att upptäcka. Datorn går fortfarande inte att köra på huvudbatteriet och den stenhårda vänstra musknappen på touchpaden är fortfarande inte lagad.

Då jag fotograferade datorn innan jag skickade iväg den på reparation så kan jag med säkerhet säga att locket ("topcase") inte har bytts ut vilket påstås i arbetsbeskrivningen.

Jag anser att ni brustit totalt i Ert åtagande och vill ha en lösning på problemet.
Ska jag skicka iväg datorn två veckor till och få tillbaka den utan åtgärd ytterligare en gång? Då innebär det att jag varit utan min dator i ca en månad, hur kompenserar ni detta då det beror på Ert slarv?
Är 1 månad en skälig reparationstid?

Vänligen Omgående kom med ett förslag på hur vi bäst löser detta."

Där är vi nu.

Visa signatur

hejhej

Permalänk

Fyfan vad less man blir på sånt här beteende.
Dock är det företaget själv som straffas, då folk tar till sig av sånt här.

Permalänk
Medlem

Vad trist! Jag tycker du ska kontakta ARN och Konsumentombudsmannen.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Jag tar gärna emot synpunkter på frågan i fråga.

Är någon här medlem på NH eller någon annan datasite så länka gärna till den här sidan.

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Asus har altså fortfarande problem med sin service, på mitt gamla jobb skickades i princip alla bärbara Asus in MINST en gång och vissa mer än 2 gånger då de inte gjort ens vad som stod på åtgärdslistan.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Snacka om dålig service!
Hur kan dom överleva med en sådan dålig service?

Visa signatur

/Fredrick

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Asus har altså fortfarande problem med sin service, på mitt gamla jobb skickades i princip alla bärbara Asus in MINST en gång och vissa mer än 2 gånger då de inte gjort ens vad som stod på åtgärdslistan.

Hade ni kontakt med supporten? Vad sa dom? Fick ni någon kompensation?

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Fyfan alltså. Urusel support

Min kollega skickade in sin DV2000 till Hp för någon månad sedan då den inte längre ville starta. Dom bytte moderkortet och en månad senare fick han tillbaka datorn. Då hade dom raderat hans hårddisk (och när han bad om att få plocka ut den innan han skickade in den så att han kunde kopiera innehållet så fick han inte göra det). Datorn fungerade när den kom tillbaka men då hade Vista-installtionen en FELAKTIG produktnyckel, så vista skulle sluta fungera efter tre dagar. Då ville dom att han skulle skicka in den igen!

Som tur var föreslog jag att han skulle försöka aktivera Windows ändå via telefon, vilket lyckligtvis gick. Varför supporten på HP inte föreslog detta är helt otroligt.

Dessutom hade en liten gummiplopp lossnat från chassit.

Otroligt dåligt..

Jag lider med dig Blue_moon. Däremot är 1 månad faktiskt rimlig reparationstid och troligtvis inget man kan få ersättning för även om det är väldigt surt.

Permalänk

En månad är inte rimlig reparationstid, särskillt inte då det skulle kunna ha tagit halva den tiden om folk på asus inte bara hade struntat i att laga min dator. Nej det här var sista gången jag köper en Asus.

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Ne fy fan, jag har drabbats av asus urdålig support en gång med, och jag köper inte en asus frivilligt mer. Fyfan var utan dator i 10 veckor då det inte "gick" att reparera min. Fick flera förslag på utbytesdatorer som var sämmre än den jag skickade in. Tillslut fick jag ett "sista" erbjudande på en dator som jag var tvungen att ta. Den presterade ca 40% av vad den jag skickade in presterade, i 3dmark06 och var en budget-line dator och den jag skickade in var business-line.

Efter många om och men efter det fick jag den tillbaka sickad och blev låvad en "gaming laptop" G1P tror jag. Efter 2 veckor ringde jag och tydligen var den för dyr(?) men jag fick inget medelande om detta utan fick som sagt ta kontakten själv. 10 veckor hade gått och tillslut låvade de mig 100% åter betalning men efter det hade gått hela vägen till återförsäljare (webhallen) fick jag 10000kr av 11695kr vilket är helt rimligt efter 13månaders användande.

Ni kanske tycker det löste sig bra i slutet för mig, vilket det gjorde, men sicken Fu*king sämst support. Aldrig vart med om sämmre!

Önskar dig lyckatill! och kom ihåg, STÅ PÅ DIG och vik dig inte för deras orimlighter!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Verkar ju fan nästan som att de inte vill ha kunder

Visa signatur

Lenovo Y500: i7-3630QM / 8GB / 1TB + 16GB SSD / 2x GT650M 2GB SLI / 15.6'' 1080p

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Jag skickade in min asus när jag fick fel på den, visserligen var den borta 2-3 veckor men jag fick tillbaka den utan problem och allt fungerade som det skulle så jag är nöjd med servicen, jag har jobbat i butik tidigare och varit med om MYCKET sämre service när vi skickade in prylar.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

Kimberly, hur blev du bemött av supporten och fick du någon förklaring på varför ärendet dröjde, isåfall vad?

Jag ska länka till denna tråd i mejl till Asus chef (hans som enligt länken försöker stämma folk för att de kritiserar bolaget)

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Verkar ju sådär okul nu när min högra knapp på touchpaden visar samma tendens till problem som du har med din vänstra. Min förra Asus åkte in på grund av samma fel & även en lös skruv inuti datorn, anledningen till att jag fortfarande har asus är att jag tappade den förra i golvet & var tvungen att ta en asus igen, men som sagt aldrig mer en asus laptop.

Har beställt en mac book pro nu så vi får hoppas den fungerar bättre & inte strular.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
Kimberly, hur blev du bemött av supporten och fick du någon förklaring på varför ärendet dröjde, isåfall vad?

Jag ska länka till denna tråd i mejl till Asus chef (hans som enligt länken försöker stämma folk för att de kritiserar bolaget)

Det ända dom i supporten kunde säga var att service stället i holland väntade på en del, samma besked fick jag i 4 veckor och tillslut fick jag ett mail om byta av dator(Utan anledning varför eller vad som hänt, supporten och service stället verkar inte ha så bra sammarbete...). Dom i supporten var fan likgilita hela tiden. Man kunde inte prata med chefen utan han kunde endast kontaktas via mail och när man inte var nöjd med den datorn dom erbjöd fick jag maila chefen som visserligen svarade samma dag/dagen efter. Dock ibland med svenglska...

Bemötandet var väl ok men inte bättre, företag bord ge alla support anstälda mer befogenheter så man kan få den hjälp man förtjänar utan att vända sig till cheferna hela tiden. Tycker allt behandlades helt fucking sämst. Har feta mailloggar från händelsen men vet inte hur sugen man är på att publicera dem...

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

3-4 veckor är skälig tid för att fixa såna här problem tyvärr(men att du ska behöva skicka den 2 ggr är kass). Att sedan be/kräva kompensation direkt är nog ingen bra ide, är man snäll och trevlig så är det lättare att bli kompenserad.
Tydligen har något gått snett när din dator var nere hos Asus i Holland, jag tror ju inte att de medvetet ljuger om att ha bytt vissa komponenter i datorn din.
När jag skickade min laptop till Asus för ett halvår sedan tog det ganska exakt 2 veckor tills jag hade den hemma igen.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Dala56. Att få en förklaring är det minsta man kan förvänta sig. Som jag ser det är det rent slarv att datorn inte är åtgärdad. Flera omständigheter tyder på att personalen inte är direkt nogrann på servicestationen. Datorn var tex. full med fingeravtryck på skärmen när jag fick hem den. Datorn låg löst i kartongen. Ej sanningsenliga uppgifter om bytta delar.

Diskutionen hurvida de ljuger om de bytta delarna eller ej låter jag vara osagt, men vad jag däremot kan säga är att jag har bildbevis för att locket inte blivit bytt vilket angavs i åtgärdsrapporten. (Läs mitt första inlägg)

Att döma av många andra är detta långt ifrån första gången som de skickar tillbaka en dator utan åtgärd. Självklart kan man som kund acceptera en reparartionstid på tre eller fyra veckor, men när man får tillbaka datorn efter två veckor och inte ett skit har hänt förutom att datorn varit nere vid Paris och vänt, ja då blir man på ren svenska förbannad.

Visa signatur

hejhej

Permalänk

inte en chans att jag köper en Asus, om företagen vill leka gudar så kan dom leka för sig själva

(det var nästan intelligent sagt)

Permalänk

Tog 2 månader att få ett asus 7900gt utbytt på garanti.
Moderkortet som jag skickade för ett par månader sen har jag fortfarande inte sett röken av.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk

Låter precis som Acer också behandlar sina kunder. Fast hos dem försvann datorn helt. Slutade med att man fick en Packard Bell dator från Onoff istället.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Blue_Moon_ begärt omleverans eller hävning av datorn hos säljaren och tala om att du är missnöjd med den service som Asus gett så du vill isf ha en annan dator.

Räkna dock med att försäljaren kommer hävda sin rätt till val av påföljd vid fel på varan vilket är fel för du har rätt att välja påföljd vid fel på varan och det är endast om det blir oskäligt dyrt som säljaren har rätt till val av påföljd.

Sen att datorn redan varit in en gång till Asus talar ju till din fördel för det är klantigt skött av dom och vad talar för att dom fixar datorn en andra gång om dom misslyckades första gången?

Permalänk
Medlem

Då köper man inte sin nästa bärbara från Asus helt enkelt! Be någon redaktör skriva om detta så har de nog förlorat Sveriges dator entusiaster.

Permalänk

Precis som olirc säger; Varför ska jag skicka in daton ytterligare en gång när jag inte fått någon förklaring på vad som gått snett? Chefen svarar inte på telefon, supporten har ingen aning om varför datorn inte blivit åtgärdad. Kanske får man lov att leva med datorns tekniska fel?

Men vad kan man som konsument göra?

Eftersom fler än jag verkar ha samma problem med Asus support så har jag nu kontaktat IDG.se om en eventuell artikel om ämnet i fråga.

Skrev ett till brev till Mikael också:

Hej Mikael, här har du en utförlig beskrivning ang. mitt problem med Asus support / servicecenter.
Om du har någon förklaring på problemet är du välkommen att höra av dig.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Jag blev helt paff när jag läste det här... Hela min burk är Asus i stort sett.

Permalänk
Medlem

Det här var intressant.
Har aldrig haft problem med mina Asus produkter men kan vara värt och ta sig en tankeställare nästa gång jag köper något från Asus.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Fick svar av IDG:s Chefr.

Hej och tack för mejlet,
jag har skickat det vidare till Helena Reistad på PC för Alla som bevakar
den här typen av frågor.
/R

MVH
Robert Brännström,
chefredaktör IDG.se

Visa signatur

hejhej

Permalänk
Medlem

Håller med, asus support suger rent ut sagt. Hade själv problem för ett par år sen med ett moderkort fick aldrig svar på mina mails eller nåt.

Permalänk
Medlem

Oj, tur att jag läste denna tråd!

Hade annars kikat på att köpa en ASUS laptop, men det vågar jag ju inte nu!

Har kollat på en Sony Vaio åxå, kan det va ett bra alternativ tro?

Finns det några (laptop-) tillverkare som är kända för att ha BRA support?

Permalänk

Jadu Raxxa, det kan du ju starta en egen tråd om. Asus är bra datorer, men den dagen något går snett vill iallefall inte jag vara den som måste brottas med deras support igen. Datorn jag använder kostade ca 19000kr för några månader sedan. Vem vill betala 19000kr och få en nonchalant och inkompetent support?

Men det allvarligaste med Asus support är inte detta enskilda fall, utan att så många andra verkar ha exakt samma problem.
En annan allvarlig aspekt är supportens totala likgiltighet inför misstag som begås samt oförmåga att kompensera en missbehandlad kund.

Detta borde vara varningklocka nog att inte köpa en Asus laptop.

Nu har jag bestämt mig för att skicka in datorn ytterligare en gång. Jag är dock inte speciellt hoppfull på att få tillbaka den fixad dator.
Jag skriver här hur det går.

Visa signatur

hejhej