Minitest: Seagate Freeagent 1TB extern eSata

Permalänk
Medlem

Minitest: Seagate Freeagent 1TB extern eSata

Minitest:
Seagate FreeAgent 1TB Extern HDD eSata/USB2

Jag köpte nyligen en ny extern hårddisk för att ha för backup och lagring. Mitt krav var USB2 och eSata, samt good kvalite. Läste en hel del tester på olika diskar och försökte även leta kommentarer från användare (problem etc). Till slut blev det en Seagate Freeagent Pro 1TB.

Det fanns ett par tidigare recensioner på denna disk
http://www.overclockersclub.com/reviews/freeagent_pro_1tb/
http://www.futurelooks.com/seagate-freeagent-pro-1tb-external...
(Jämför deras eSata resultat med mitt nedan, väldigt stor skillnad vilket är skumt)

Båda dessa gav mig dock lite tveksamhet över hur snabbt eSata var. Testerna visade inte direkt någon förbättring över USB2. Men mina egna tester ger en helt annan bild. Varför vet jag inte, men det kan bero på något av detta:
1) Min modell har ett nyare interface. Modulen som man byter ut i stativet finns inte längre, alla kontakter sitter i ett solitt interface. Nackdelen här är att USB2 anslutningen är en mini kontakt, men korrekt sladd följer förstås med.
2) De som recenserade hade inte bra Sata drivers eller?

Jag kopierade programvaran från HD:n till en intern hårddisk och formaterade om hårddisken. Det tog väldigt lång tid (förstås). Efter den långa formateringen så kände jag på disken, och den var lite småvarm. Men inte oroväckande varm. Chassit är någon form av borstad aluminium och misstänker att det är gjort att leda ut värme.

Runt den smala sidan på hårddisken är det en hårdplastremsa som lyses upp orange när disken är igång. Det kändes onödigt. Man kan dock stänga av detta i programvaran som följer med disken (och även ändra sleep-timern). Jag har dock inte installerat detta än, det kommer senare.

Testsystem
Moderkort: Asus A8N SLI Premium (nForce4) med en AMD X2 4800+
Sata-drivers: v9.99.0.9 (inte officiell för nForce4, kört med en senare enligt tips from nforcershq.com forumet)

Testprogram
HD Tune Pro v3.00 (trial)
Robocopy (8 stora fraps-filer på ungefär 4,9GB totalt, från Intern Sata HD till den externa)

Resultat:

USB2
* HD Tune

* Robocopy

Total Copied Skipped Mismatch FAILED Extras Files : 8 8 0 0 0 0 Bytes : 4.895 g 4.895 g 0 0 0 0 Times : 0:02:57 0:02:57 0:00:00 0:00:00 Speed : 29695957 Bytes/sec. Speed : 1699.216 MegaBytes/min.

eSata
* HD Tune

* Robocopy

Total Copied Skipped Mismatch FAILED Extras Files : 8 8 0 0 0 0 Bytes : 4.895 g 4.895 g 0 0 0 0 Times : 0:01:36 0:01:36 0:00:00 0:00:00 Speed : 54380323 Bytes/sec. Speed : 3111.667 MegaBytes/min.

Som ni ser så är eSata rejält mycket snabbare än USB2. Så jag kan inte förstå hur de fick så dåliga värden i testerna på de två sajter som jag länkade.

Hårddisken har 5 års fabriksgaranti från Seagate, men det är förstås knappast något tröst om man får problem med den och förlorar data. Bra ändå med rejäl garanti. Men eftersom jag tänkt använda den som backupdrive, har jag data på den interna disken också. Skulle tro att det är liten risk att få problem efter man väl har använt den ett tag, speciellt eftersom den inte kommer att användas så hårt som interna disken.

Eftersom mitt moderkort inte har några eSata kontakter, använde jag en adapterbricka som monteras via interna Sata-kontakter till eSata på en täckplåt. eSata sladdar får max vara 2m (shielded).

Jag väldigt nöjd med prestandan efter mitt korta test.

Permalänk
Medlem

Har själv köpt samma externa hårddisk nyligen och letar efter ett vettigt esata kontrollerkort då man fortfarande har ett "gammalt" system utan esata.

http://www.dustinhome.se/pd_5010114193.aspx

funderar på denna då sata portarna på moderkortet (nforce4) är kända att inte ha den bästa kompabiliteten med vissa hårddiskar och det inte verkar vettigt att chansa om det funkar med en enkel esata täckplåt samt att jag endast har en sata port ledig och har planerat in en till intern sata disk.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.