Permalänk
Medlem

Fototråden [TEMA]

*NY REGEL ANGÅENDE NÄR BILDEN MÅSTE VARA TAGEN, SE NEDAN*

Hej!

Tycker det är dags att forumet får ett tillskott för trådar där bilden står i fokus, därav har jag tagit initiativet att skapa en fototråd där fotografen måste hålla sig inom ramen för ett visst tema.

Reglerna för tråden är följande:

- Temat kommer att pågå under en veckas tid.
- Varje medlem är endast tillåten att posta en bild på varje tema.
- Endast bilder är tillåtna att postas i tråden.
- Du får endast posta bilder du själv tagit.
- Bilden måste vara tagen under "tematiden", gamla bilder får inte postas.
- Temat kommer enväldigt att bestämmas av mig och presenteras i detta inlägg varje måndag. Om ni har förslag är ni välkomna att lämna de till mig.
- Försök att hålla er inom ramarna för temat och tänj inte alltför mycket på gränserna. Exempelvis kanske en tegelvägg inte passar in på temat "Sommar"
- Var kreativa!

Det kanske ska tilläggas att detta inte är någon tävlingen utan ska endast ses som ett sätt att finna inspiration till bilder och utveckla sin förmåga att skapa välkomponerade bilder där fotografen har en baktanke med bilden.

Temat för denna vecka är:

Tankspridhet

Temat kommer att pågå fram till Söndag natt 13/7.

Tidigare teman har varit:
Oskyldig
Frihet
Mystik
Maktlöshet
Sommar

Då intresset för tråden varit svalt väljer jag att lägga ner den för tillfället. Kanske kommer den att komma upp igen om intresset blir större, vi får se

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad din definition av oskyldig är... men en fiskmås som bara sitter där verkar ju inte direkt skyldig.

Du kanske skulle ta och välja ett lättare tema nästa gång, så kanske det kan bli något av den här tråden.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Jag vet inte riktigt vad din definition av oskyldig är... men en fiskmås som bara sitter där verkar ju inte direkt skyldig.

http://minwebbsida.net/Images/Foto/20080601_1654.JPG

Du kanske skulle ta och välja ett lättare tema nästa gång, så kanske det kan bli något av den här tråden.

Måste ta och hålla med dig om att temat kanske var för svårt. Ska se till att hitta på ett lite lättare tema till nästa vecka. Men det ska heller inte vara för lätt då tanken är att man ska behöva tänka över sin bild.

Här kommer dock ett försök av mig, tanken bygger lite på oskyldigheten hos hästen, skyldig eller oskyldig?

Inte världens bästa bild kanske, men kände att jag behövde posta en bild i min egen tråd

Angående nästa tema kommer det förmodligen inte komma upp förrän på eftermiddagen på måndag, är uppbokad på lite annat. Hoppas att det kommer upp lite mer bilder då.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Bra idé med en sån här tråd. Nån moderator borde klistra den.

Permalänk
Medlem

Måste säga att dendär katten inte direkt ser oskyldig ut... Lite mordisk i blicken snarare!
Annars röstar jag på fiskmåsten, om det nu hade varit en tävling!
Men för att fortsätta bryta mot reglerna postar jag inte en bild...

Det är en grej som jag vill ha utrett ang. reglerna:
"
- Bilden måste inte vara tagen under "tematiden", även gamla bilder får postas.
"

Så, jag uppfattar första delen som att man ska fotografera en bild till temat från det att du sagt vilket tema det är, tills det att "inlämningstiden är slut", men senare står det att gamla bilder får postas, alltså att bilder jag tagit förra året får också vara med? Eller menar du att jag får posta till ett tema jag inte lämnat in än?

I vilket fall så är jag nog med för jag måste hålla fotograferandet uppe under sommaren! Jag kommer köra på att ta en ny bild efter varje tema. Det blir roligare så!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Ja en halvsovande katt är väldigt mordisk xD

Denna kanske är mer oskyldig iofs

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Måste säga att dendär katten inte direkt ser oskyldig ut... Lite mordisk i blicken snarare!
Annars röstar jag på fiskmåsten, om det nu hade varit en tävling!
Men för att fortsätta bryta mot reglerna postar jag inte en bild...

Det är en grej som jag vill ha utrett ang. reglerna:
"
- Bilden måste inte vara tagen under "tematiden", även gamla bilder får postas.
"

Så, jag uppfattar första delen som att man ska fotografera en bild till temat från det att du sagt vilket tema det är, tills det att "inlämningstiden är slut", men senare står det att gamla bilder får postas, alltså att bilder jag tagit förra året får också vara med? Eller menar du att jag får posta till ett tema jag inte lämnat in än?

I vilket fall så är jag nog med för jag måste hålla fotograferandet uppe under sommaren! Jag kommer köra på att ta en ny bild efter varje tema. Det blir roligare så!

Det som menas med regeln är att du får använda dig av en gammal bild istället för att fota en ny om bilden i fråga passar in på temat. Dock gäller regeln en bild per tema så det är antingen en gammal eller en ny bild som gäller. Hoppas jag var tillräckligt tydlig

Från och med nu kommer nästa tema att gälla, inga fler bilder på temat oskyldig alltså. Det nya temat är förhoppningsvis lättare än det förra och det blir: Frihet

Lycka till!

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Större frihet finns väl inte?

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker regeln att man får använda gamla bilder är sisådär, kommer ju mest bli bilder man redan sett i fototråden, meningen ska ju vara lite att få inspiration att ta nya bilder?

Men slänger väl också upp en gammal på temat frihet då

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem

Då var tiden för detta tema ute, kul att det blev lite fler bilder postade denna gång.
Notera även den nya regeln om att bilden måste vara tagen inom tematiden.

Temat för denna vecka blir Mystik

Lycka till!

EDIT: Bild! Kanske är lite fusk då denna är tagen i lördagsnatt, men det var trots allt vid detta tillfälle jag kom på temat.

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Då var tiden för detta tema ute, kul att det blev lite fler bilder postade denna gång.
Notera även den nya regeln om att bilden måste vara tagen inom tematiden.

Temat för denna vecka blir Mystik

Lycka till!

EDIT: Bild! Kanske är lite fusk då denna är tagen i lördagsnatt, men det var trots allt vid detta tillfälle jag kom på temat.

http://static.pici.se/pictures/ztDbzvMkO.jpg

Jag visste att mystik skulle komma upp som tema nu vid tillfället jag fotade denna bilden. ;\

Permalänk
Medlem

Tycker bilden jag just postade i Fototråden (sommar 2008) passar bra på temat "Mystik", så jag postar den här också:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ptte
Notera även den nya regeln om att bilden måste vara tagen inom tematiden.

Personligen uppskattar jag denna regeln, men hur noga ska vi vara? Verkar tyvärr som att de flesta har missat den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul tråd, mitt amatörbidrag:

edit: uppdaterade bilden

Permalänk
Medlem

Mitt bidrag till temat mystik:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZuqR
Personligen uppskattar jag denna regeln, men hur noga ska vi vara? Verkar tyvärr som att de flesta har missat den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Jag visste att mystik skulle komma upp som tema nu vid tillfället jag fotade denna bilden. ;\
http://farm4.static.flickr.com/3129/2546450610_db530dd3d9_o.j...

Du har rätt hoz, dumt av mig att börja med att bryta mot den nyskapade regeln.

Angående hur noga vi ska vara anser jag att det får vara upp till var och ens ansvar att följa reglerna hur de vill. Det är omöjligt att kontrollera när en bild är tagen, även exif går att mixa med. Men anledningen till den nya regeln är dels, som Elite nämde tidigare, att vi slipper matas med massa gamla bilder som tidigare postats i fototråden, men främst att man ska få fotoinsperation och utveckla sin förmåga att komponera bilder med viss känsla. Att ta en gammal bild som kanske blivit lyckad på ren tur och som råkar passa in på temat är ingen konst, men att däremot komponera en bild för ett visst ändamål är desto svårare och utvecklar dig som fotograf.

Ut med er och fota nu!

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Är det tema mystik fortfarande?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Är det tema mystik fortfarande?

japp hela dagen fram till midnatt

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Så, nytt tema nu fram till nästa söndag.
Är inte helt lätt att välja tema, finns väldigt många som jag är sugen på att pröva, men för denna vecka blir det: Maktlöshet

Det är bara kreativiteten som sätter gränserna, lycka till!

Visa signatur

PC: Gammal skit :)
Foto: Canon 350D ||Canon 28-105/3.5-4.5 || Canon 18-55/3.5-5.6 || Canon 50/1.8

Permalänk
Medlem

Lite klurigt tema, här kommer iallafall mitt bidrag:

Kom igen nu vill se mer bidrag

Permalänk

Maktlöshet

Vilken dum regel att bilden måste vara tagen under tematiden, det tvingade mig att sätta eld på en byggnad istället för att använda en gammal bild.

(Nej, jag hade inget att göra med att byggnaden brann)

http://www.flickr.com/photos/bjohansson/2614591735/
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=429676

Permalänk

Buketten i E-tuna?

Permalänk
Medlem

Jag har velat lägga inlägg här sen första temat, har inte haft någon tid att fotografera sista tiden.
Men när vädret é som det var på bilden så är jag rätt maktlös att gå ut och fota.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.