Datorn startar inte ibland, misstänker moderkortet

Permalänk

Datorn startar inte ibland, misstänker moderkortet

Hej hej
Jo, det är så här. Ibland vill min dator inte starta, alla fläktar går igång men det kommer inget pip och processorfläkten går absolut inte så fort som den borde. Ifall jag trycker dit fläkten hårdare så går den igång ibland, men dör sedan helt plötsligt eller så fort jag flyttar på datorn. Jag har provat att byta kylpasta men det gjorde inte mycket nytta, så jag provade att ösa på mer och då efter lite tryck på fläkten så fungerade den... tills jag slängde in datorn i bilen och åkte iväg på lan, efter det jävlades den igen och vill bara fungera en kort stund efter att jag tryckt på fläkten.

Så, jag bytte kylpasta igen och öste på nästan en halv sån där spruta, och nu har den stått på några minuter iallafall. Temperaturen ligger på 40 när jag inte gör särskilt mycket och hoppar upp till 50 när jag t.ex. spelar något.

Annat lustigt är att ibland startar datorn, men processorn går i mellan 1.8 och 2.5 Ghz fast den borde gå i 3.
Och om jag petar lite på processorfläkten så brukar datorn stänga av sig.

Ni får ursäkta om inlägget är svårtytt, jag är lite stressad eftersom jag vill hinna skicka innan datafan dör igen. Återkommer med vad jag har för moderkort snart.

EDIT: Moderkortet är ett Gigabyte GA-8I945P-G

Vad jag undrar är alltså om någon vet vad som kan vara fel och om jag kan fixa det utan att behöva köpa nytt moderkort. Just nu fungerar den ju, men jag tvivlar på att den kommer vilja starta när jag kört hem den.. om den ens håller sig igång tills dess.

Permalänk
Medlem

För det första så ger inte mer kylpasta mer kylning, snarare tvärtom.
Ha på lite lagom, du ska inte bredspackla processorn.

Tycker att det låter som att det är processorn som sitter fel snarare än fläkten, då den inte verkar bli överhettad, har du kontrollerat den ordentligt?
Annars kan du ju också pröva att dra åt alla skruvar riktigt ordentligt på kylaren om processorn sitter ordentligt...

Permalänk

Näe, det vet jag egentligen. Men jag har öst på ändå eftersom inget annat fungerat.

Jag vet knappt hur processorn ska sitta ens så det är lite svårt att kolla, men jag får ta en titt när den lägger av igen.