Forumindex > Datorkomponenter > Grafikkort > Vortexx Neo - Dual-slot-kylare till 4850 m.fl

Skriv svar
Dance
Medlem

Plats: Stockholm
Registrerad: jun 2004
Anmärkningar:

Jag har letat som en tok efter en eftermarknadkylare till 4850 med dual-slot-lösning som kyler bra och dessutom skickar ut värmen lådan. Trodde ett tag att en sån inte fanns tills jag snubblade över Vortexx Neo från Akasa.

Den verkar riktigt lovande i de recensioner jag läst då den kyler bra och dessutom blåser luft över VRM:arna.

http://www.custompc.co.uk/reviews/2...ortexx_neo.html

Särskilt intressant är användarrecensionen längst ned på sidan ovan som fått bra temps på sitt 4850 (54 grader under load).

Kylaren passar även ett gäng andra kort än 4850, både från ATI och Nvidia.

Tyvärr verkar den inte ha letat sig fram till Sverige ännu, jag har inte hittat nån butik som säljer den i alla fall. Om någon har något tips vart man kan få tag i den så vore jag tacksam.

Fler recensioner:
http://www.chilledpc.co.uk/portal/i...amp;id=34&I
http://www.driverheaven.net/dh-revi...neo-review.html

| Intel E8400 @ 3,6 | ASUS Rampage Formula | 4GB Dominator 8500 | ATI 4850 512MB | 2x Samsung 500GB SATA | Sharkoon Rebel 9 | Tagan EasyCon 580W || Kylning: Thermalright Ultra Extreme 120, 6x 120mm, Vortexx Neo, Dominator Airflow || Samsung 2443BW || Koffeinfritt kaffe - lika meningsfullt som alkoholfri vodka

Senast redigerad av Dance, 2008-08-19 klockan 15:38

Anmäl inlägget | IP: Loggad | Länk

Dance är avloggad Gammalt inlägg 2008-08-19 15:33
Denna personens profil.Klicka här för att skicka personen ett privat meddelande.Finn fler inlägg gjorda av denna person.Lägg till denna person i din kontaktlista. Redigerar eller radera detta inlägg.Citera endast detta inlägg.
Gilgamesh
Medlem

Plats: 163 [STHLM]
Registrerad: feb 2007
Anmärkningar:

påminner mig mycket om de gamla grymma kylarna från Arctic Cooling....

http://www.arctic-cooling.com/vga2....sc=1&idx=61

Gilgamesh är avloggad Gammalt inlägg 2008-08-19 17:01
Denna personens profil.Klicka här för att skicka personen ett privat meddelande.Besök personens hemsida.Finn fler inlägg gjorda av denna person.Lägg till denna person i din kontaktlista. Redigerar eller radera detta inlägg.Citera endast detta inlägg.
Smartidiot89
Avstängd

Plats: Linköping
Registrerad: okt 2007
Anmärkningar: 2

Kylaren ser nästan ut som en aningen nerbantad originalkylare till HD4870 tycker ja...

Smartidiot89 är avloggad Gammalt inlägg 2008-08-19 17:11
Denna personens profil.Klicka här för att skicka personen ett privat meddelande.Finn fler inlägg gjorda av denna person.Lägg till denna person i din kontaktlista. Redigerar eller radera detta inlägg.Citera endast detta inlägg.
Dance
Medlem

Anmärkningar:

citat:
Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
påminner mig mycket om de gamla grymma kylarna från Arctic Cooling....

http://www.arctic-cooling.com/vga2....sc=1&idx=61

Exakt! Undrar varför AC slutade med den desigen och övergick till kylare som blåser ut värmen inuti lådan? Man flyttar ju bara värmeproblemet från grafikkortet och lägger belastningen på chassikylningen.

Hoppas någon butik tar in Vortexx Neo snart. Det finns ju gott om Akasas övriga sortiment så det borde ju inte vara helt omöjligt.

| Intel E8400 @ 3,6 | ASUS Rampage Formula | 4GB Dominator 8500 | ATI 4850 512MB | 2x Samsung 500GB SATA | Sharkoon Rebel 9 | Tagan EasyCon 580W || Kylning: Thermalright Ultra Extreme 120, 6x 120mm, Vortexx Neo, Dominator Airflow || Samsung 2443BW || Koffeinfritt kaffe - lika meningsfullt som alkoholfri vodka

Dance är avloggad Gammalt inlägg 2008-08-20 10:52
scienta
Medlem
Hwbot

Plats: Norrköping
Registrerad: dec 2007
Anmärkningar: 1

HIS har sedan länge använt en kylare som heter IceQ.. Den du länkade påminner lite om den. Den modellen finns att köpa på komplett med IceQ-kylaren färdigmonterad.

scienta är avloggad Gammalt inlägg 2008-08-20 14:27
Denna personens profil.Klicka här för att skicka personen ett privat meddelande.Klicka här för att e-posta personen.Finn fler inlägg gjorda av denna person.Lägg till denna person i din kontaktlista. Redigerar eller radera detta inlägg.Citera endast detta inlägg.
Dance
Medlem

Anmärkningar:

Jag fick tag i en Vortexx Neo via en firma i England och monterade den i helgen med visst besvär. Fick ihop allt vid 12-tiden igår kväll så jag har inte hunnit testa den ordentligt ännu. Här kommer lite snabba för och emot

+ Relativt tyst
+ Kyler bra
+ Blåser ut luften ur lådan
+ Verkar hyfsat gediget tillverkad i koppar, aluminium och plast.

- Plåten som ska kyla minnena ligger inte an mot kretsarna.
- Inga kylflänsar för spänningsregulatorerna.
- Ingen io-plåt för dual slot.
- Dålig passform på utblås mot bakplan.

Fick ned överklockad (680/1100) temp från 72/84 (idle/load) till 37/49.

Sammanfattningsvis så verkar det vara en ok kylare som kräver en hel del moddning och pyssel om den ska passa ett single slot 4850.

Återkommer med lite bilder och fler testresultat senare i veckan.

Dance är avloggad Gammalt inlägg 2008-10-20 13:10
_frenzied_
Medlem

Plats: Lule
Registrerad: dec 2004
Anmärkningar:

´Man blir ju inte klok någonstans.
Finns de någon annan som har den här kylaren?
Kyler den minnen bra eller inte? Kyler den VRM bra eller inte?
Olika svar överallt. Vissa säger att dom måste modda på 4850, andra inte?
Hur länge ska man vänta annars på en 100% proper eftermarknadskylare till 48xx?

Hade inte mitt 4850 följt med i ett uppgraderingspaket så hade jag köpt ett HiS med iceq 4 kylningen. Så ni som tänker köpa detta så är de min rekommendation.

_frenzied_ är avloggad Gammalt inlägg 2008-11-10 19:57
Skriv svar
Senaste tråd   Nästa tråd
[ Utskriftsvänlig version | E-posta sidan till någon! | Uppmärksamma mig vid ändring av tråden ]

Du har väl läst reglerna?

Passivt kylt Geforce GT220 från MSI

Grafikkort 2010-02-09 11:27

Komponentjätten MSI kryddar utbudet med ett passivt kylt Geforce GT220. Läs mer

SweClockers 5.0 funktionskomplett

Övrigt 2010-02-08 22:19

Nästa version av SweClockers.com närmar sig med stormsteg och nu är sajten "feature complete", eller funktionskomplett. Läs mer

Stjärnformat vattenblock från Koolance

Kylning 2010-02-08 13:24

Välkända Koolance släpper inom kort ett nytt vattenblock för alla moderna processorsocklar. Läs mer

Rymligare hårddiskar med nytt läshuvud från TDK

Lagring 2010-02-08 11:10

Japanska TDK tillkännager att utvecklingen av läshuvuden för 640 GB per skiva går som planerat och att hårddiskar på upp till 3 TB kan finnas ute i handeln till hösten. Läs mer

Historien bakom Google Nexus One

Övrigt 2010-02-09 09:51

Vissa företag vill hålla design- och tillverkningsprocesser hemliga för att behålla ledningen över konkurrenterna. Google gör precis tvärt om. Läs mer

Grafen i framtidens skärmar

Teknik 2010-02-08 21:08

Det är inte bara till snabba transistorer grafen kan användas. Nu talar forskare om att det kolbaserade materialet kan användas till belysning i framtidens skärmar. Läs mer

IBM utvecklar 100 GHz-transistor i grafen

Teknik 2010-02-08 12:34

Halvledartillverkaren IBM avslöjar att företaget tagit fram en transistor i grafen som klarar upp till 150 procent högre klockfrekvens än kisel. Forskarna tror dessutom att tekniken kommer att förbättras inom en snar framtid. Läs mer

Bärbar från Gigabyte med externt grafikkort

Datorer 2010-02-08 10:48

En ny bärbar dator från Gigabyte höjer grafikprestandan genom att använda en extern grafikmodul i Geforce GT220-klassen. Läs mer

IBM lanserar åttakärniga Power 7

Processorer 2010-02-09 09:48

Ökad beräkningskraft och lägre strömförbrukning är några av fördelarna med IBM:s nya Power 7-processor. Läs mer

Sony tar fram trådlös överföring för interna komponenter

Teknik 2010-02-08 13:57

Japanska Sony meddelar att företaget utvecklat trådlös kommunikation för interna komponenter med millimetervågsteknik – först i världen. Läs mer

Club3D – överklockat Radeon HD 5850 med specialkylare

Grafikkort 2010-02-08 12:23

Ett nytt grafikkort från Club3D är både överklockat och försett med en ny typ av kylare från fabrik. Läs mer

Radeon HD 5570 läckt på nätet

Grafikkort 2010-02-08 09:32

Den sista modellen i Radeon HD 5000-serien släpps på tisdag, men redan nu sprids de fullständiga specifikationerna på nätet. Läs mer