Permalänk
Medlem

FahMon-guide

FahMon-guide

Version 2.3.99.2 av FahMon och framåt har möjlighet att beräkna in bonuspoängen i PPD:n för de WU:s som utnyttjar detta system. Vill du ändå prova en annan PPD-mjukvara så har HFM.NET samma möjlighet.

Inledning
Detta är en liten guide för de som funderar på att använda eller redan använder FahMon. Guiden kommer till en början bara att täcka det mest fundamentala.

Vad är FahMon?
FahMon är ett övervakningsprogram som bland annat räknar ut PPDn (poäng per dag) för din klient/klienter. Den talar även om när det är något problem med klienten/klienterna i fråga. Du kan också se din logg-fil i programmet.

Installation

  • (Eftersom jag kör en engelsk version av Windows så kan denna guide kräva en lite extra insats för er som kör på ett annat språk, men den är i huvudsak ganska rättfram.)

  • Ladda ner och installera FahMon. Download FahMon

  • Starta programmet och högerklicka i den stora vita rutan och lägg till en klient:

  • - Vid Name: skriver du in ett kul namn.
    - Vid Location: letar du upp rätt mapp. Rätt mapp för alla klienter utom GPU2-klienten ligger någonstans i Program-mappen. För GPU2-klienten ligger mappen i (hittar du inte mappen så kan det bero på att den är gömd, vad du gör då är att öppna upp kontrollpanelen och välja Folder options där du trycker på fliken View varvid du klickar i Show hidden files, folders, and drives):
    - XP: C:\Documents and Settings\<ditt_windows_namn>\Application Data\Folding@home-gpu\
    - Vista: C:\Users\<ditt_windows_namn>\AppData\Roaming\Folding@home-gpu\
    - Win7: C:\Users\<ditt_windows_namn>\AppData\Roaming\Folding@home-gpu\

  • Sökvägen (Location) till mappen kan du även komma åt genom att med:
    - Tray-klienten, högerklicka på folding-ikonen i Aktivitetsfältet och Välja Status > Log file. I text-dokumentet som då öppnas finner du sökvägen efter texten Launch directory:. Bara att klippa och klistra in efter Location.
    - Console-klienten, leta längst upp i consol-fönstret efter texten Launch directory:, efter den texten står sökvägen till mappen. Bara att klippa och klistra in efter Location.

  • Upprepa för att lägga till fler klienter.

  • Vill du se FAHlog.txt så klicka på Monitoring > Show/Hide FAHLog

  • När du är klar kan det se ut ungefär så här:

PPD-information
För att veta vad andra har för PPD listas här lite länkar som pekar på just sådana sidor:

Changelog

  • 2011-01-22: Information om att FahMon fr.o.m. v2.3.99.2 fixar PPD-beräkning av bonusbaserade WU:s adderad samt lite småfixar här och var.

  • 2010-04-19: Ny Folding@SweClockers.com-logga, gjord av ALEXtheGreat. Information om HMF.NET adderad.

  • 2009-12-22: Adderade mapp-genvägen för Windows 7.

  • 2009-03-14: Lade till kapitlet PPD-information.

  • 2008-10-01: Alternativa sätt för att hitta FAHlog.txt lades till efter förslag från VIller-Valle.

  • 2008-08-19: Tråd skapad.

____________________________________

Förslag på förbättringar/förändringar välkomnas gärna.
Ställ gärna frågor på saker ni inte förstår så ska jag försöka att klargöra. Ett PM eller ett inlägg i tråden funkar vilket som. Jag brukar även finnas i IRC-kanalen.

Permalänk

Jag hittar inte vilken mapp jag ska bläddra fram till, jag har den senaste SMP versionen...

Permalänk
Medlem

I Vista64 kan \AppData\ vara dold...då kan du inte välja den i fahmon...gör den synlig så ska du hitta denna....

Annars skriver du in själv precis som él Mero skrev....

C:\Users\Shastar\AppData\Roaming\Folding@home-gpu

Shastar är mitt user namn......i windows partionen såklart, inte i folding namnet....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
I Vista64 kan \AppData\ vara dold...då kan du inte välja den i fahmon...gör den synlig så ska du hitta denna....

Annars skriver du in själv precis som él Mero skrev....

C:\Users\Shastar\AppData\Roaming\Folding@home-gpu

Shastar är mitt user namn......

Det där gäller bara gpu klienten ju och jag kör SMP delen

Permalänk
Medlem

Ok....jag svara bara allmänt...Finns en del som har problem med det...

Annars i din fråga borde det vara att hänvisa fahmon där du har smp klienten installerad....?

Permalänk

jag har hänvisat till själva mappen SMP-FAH men den vill inte fungera ändå...
hehe jo nu fungerade den, måste varit ngt speciellt första gången jag gjorde det

Permalänk

Kopiera bara sökvägen från log-filen. Så behöver man inte göra ändringar med dolda filer!

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIller-Valle
Kopiera bara sökvägen från log-filen. Så behöver man inte göra ändringar med dolda filer!

Nu kanske jag är lite trött här, men om man inte hittar till/kommer åt folding-mappen hur ska man då kunna kopiera sökvägen från logg-filen (som ligger i folding-mappen)?

Permalänk
Medlem

Han kanske menar att han kommer åt logg-filen då programmet kör (antingen genom att bläddra i fönstret eller genom att högerklicka på sys-klienten och välja status>logfile). I början så står hela sökvägen till programmet - bara att klippa och klistra. Voila!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VIller-Valle
Kopiera bara sökvägen från log-filen. Så behöver man inte göra ändringar med dolda filer!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Han kanske menar att han kommer åt logg-filen då programmet kör (antingen genom att bläddra i fönstret eller genom att högerklicka på sys-klienten och välja status>logfile). I början så står hela sökvägen till programmet - bara att klippa och klistra. Voila!

Okidoki, då är jag med. Guiden uppdaterad.

Permalänk
Medlem

antingen har jag gjort fel med smpfolding programmet eller med detta programet för det står i meddelande rutan:

togbort för att spara plats:P

kan förvarna också att jag är väldigt trött inte sovit på ett bra tag och läste kanske en timme om detta med folding och anser mig gära det med team swe för mina datorer har nästan inget att göra trotts de så står alla på 24/7
så jag vill få hjälp med detta för att få de att funka

i ativitets fönstret jobbar proceddorn på i 100% fick inte till flaggan eller vad det är det är kanske det som är problemet?

EDIT: jag var bara för ivrig. efter en stund kom en procent upp då jag gjort rätt

EDIT2: hur gör jag för att visa fler clienter som ligger på olika datorer i ens dators FahMon 2.3.4???

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)

Permalänk
Medlem

KICKASS guide...

Tack...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Varför får jag inte mitt grafikkort att hålla sig på 3D klocken?

De går ner till 2D klocken efter nån timme's foldande.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

En fråga bara då jag inte orkar göra ny tråd, Jag får ca 1600 PPD på mitt 8800GTX och 300 PPD på min E6600 prolle, tycker det låter väldigt lite?

Shader ligger på 1566 på graffet och prollen är i stockhastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
En fråga bara då jag inte orkar göra ny tråd, Jag får ca 1600 PPD på mitt 8800GTX och 300 PPD på min E6600 prolle, tycker det låter väldigt lite?

Shader ligger på 1566 på graffet och prollen är i stockhastighet.

Den var lurig. Du borde ha 4000-5000ppd på din 8800gtx. Du råkar inte ha igång viewern när du foldar? Den skulle kunna orsaka ditt PPD-drop.

300 PPD låter normalt på prollen så länge du kör uniprocessor-klienten (eller SMP-klienten utan -smp-flaggan). Men visst kan du få mer, om du använder SMP-klienten vill säga.

Permalänk
Medlem

Varför är inte den här klistrad?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men vad är egentligen folding? Har funderat på att börja med det. Kan någon förklara kortfattat?

Mvh Isak E

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaZiSwE
Lite offtopic, men vad är egentligen folding? Har funderat på att börja med det. Kan någon förklara kortfattat?

Tjenixen! Jag tycker Toxic Crow förklarar det på ett bra sätt här:
Introduktion till Folding@Home

När du väl har läst det och blir helt övertygad om att du vill börja folda så kan du kolla i min sign efter mer info

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Tjenixen! Jag tycker Toxic Crow förklarar det på ett bra sätt här:
Introduktion till Folding@Home

När du väl har läst det och blir helt övertygad om att du vill börja folda så kan du kolla i min sign efter mer info

Tackar så mycket Ska börja direkt när jag får hem min nya dator

Mvh Isak E

Visa signatur

System 1||i5 4670K @ 3,4GHz /w H100i||Maximus VI Gene||16GB 1600MHz||ASUS R9 280X 3GB DC2 TOP||840 EVO + 1TB WD Black + 2TB WD Green||AX 860||Corsair 350D|| System 2||Phenom II X4 955 BE /w Noctua NH-U9B SE2||8GB 1600MHz||Gainward GTX 460 1GB "Golden Sample - GS"||1TB WD Black Sata6 + 2TB WD Green||TX 650W||CM Storm Sniper||
||rMBP 13" Late 2013 - i5 4288u 2,6GHz, 8GB, 512GB SSD||iPad 3 16gb||iPhone 5S||

Permalänk
Hedersmedlem

Sätter väl klister på denna då eftersom ingen tjatar på mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Den var lurig. Du borde ha 4000-5000ppd på din 8800gtx. Du råkar inte ha igång viewern när du foldar? Den skulle kunna orsaka ditt PPD-drop.

300 PPD låter normalt på prollen så länge du kör uniprocessor-klienten (eller SMP-klienten utan -smp-flaggan). Men visst kan du få mer, om du använder SMP-klienten vill säga.

Har löst sig nu, ligger på 6000 ppd, har även configat SMP, återstår att se min ppd när jag väl får första procenten.

Nej jag körde utan wiever,

EDIT; knappa 7000 ppd totalt med E6600 och 8800GTX får väl anses normalt?

Permalänk

Med början imorse så fick jag statusen *Hängd* på min beräknade sluttid samt att "färg pluppen" (den första saken på raden) lyser rött men allt fungerar och procenten uppdateras. Vet någon vad det kan vara som orsakar detta?

http://img37.imageshack.us/img37/2872/hngd.jpg

Visa signatur

Låda:R3|PSU:Corsair HX650w|mobo:ASRock P67 Pro3|CPU:Intel 2500K|SSD:intel 320 120GB|Minne:Corsair XMS3 8gb|GPU: Asus GTX 670DC2 OC.

Permalänk
Medlem

hej

jag installerade en SMP klient igår och som det ser ut i kommandotolken funkar den fint (är uppe i 70 %). Dock står det 0 % i FahMon. Anger sökvägen till programmet när jag lagt till klienten i fahmon

C:\Program Files (x86)\Folding@Home Windows SMP Client V1.01\

när jag kollar i logfilen som ligger i samma mapp har inte den uppdaterats sen jag startade om klienten i går. Spelar det någon roll om jag startar foldingen som admin eller user?

någon som har någon ide varför inte logfilen uppdateras?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commanderswe
Med början imorse så fick jag statusen *Hängd* på min beräknade sluttid samt att "färg pluppen" (den första saken på raden) lyser rött men allt fungerar och procenten uppdateras. Vet någon vad det kan vara som orsakar detta?

Låter som ett temporärt fel med de symptom du beskriver. Oftast räcker det med en uppdatering (F5). Du kan också prova att ladda ner nya projekt, eftersom felet kan uppstå om klienten börjat folda på en ny WU som inte FahMon känner till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av guarana
jag installerade en SMP klient igår och som det ser ut i kommandotolken funkar den fint (är uppe i 70 %). Dock står det 0 % i FahMon. Anger sökvägen till programmet när jag lagt till klienten i fahmon

C:\Program Files (x86)\Folding@Home Windows SMP Client V1.01\

när jag kollar i logfilen som ligger i samma mapp har inte den uppdaterats sen jag startade om klienten i går. Spelar det någon roll om jag startar foldingen som admin eller user?

någon som har någon ide varför inte logfilen uppdateras?

Hittade lite info här som kanske kan vara till hjälp:
http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=46&t=10540

Permalänk
Medlem

Tack!

Inte bra att installera i Program Files mappen i Vista/w7 tydligen. La istället filerna i user mappen och det gick mycket bättre. Känns bra att kunna övervaka vad som händer.

Permalänk
Medlem

För mig vägrar den berätta min PPD.

Visa signatur
Permalänk

Ingen som har lust och skriva en FAQ om HFM.NET ??

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ingen som har lust och skriva en FAQ om HFM.NET ??

Är inte så svårt ganska likt fahmon (om jag minns rätt från fahmon då... var ju ett tag sedan).

Clients -> add client , döp den osv samt hänvisa den till foldern (i mitt fall "C:\Program Files\F@H\")
sedan: ev. kör Tools -> Download Projects from Stanford om det behövs

kommer inte ihåg om jag körde den med VM och om det var krångligt eller så.

har inte provat att importera fahmon config

edit: jo just tusan, sedan kan det vara bra att veta hur den beräknar ppd;
edit -> prefs -> options -> se "calc ppd based on": jag kör all frames

edit2: ojdå, jaja bättre sent än aldrig (du har säkert kommit igång vid det här laget)

Permalänk

Det där var lite nyttig info Har ominstallerat datorn så ska ta och testa detta sen igen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Sådär då hade jag fått igång det väldigt simpelt när jag väl hittade mina work mappar

Visa signatur

I am Extrazz.