Permalänk
Medlem

Nikon D90

Verkar rätt sweet!
En systemkamera som kan ta videoklipp.

http://www.dpreview.com/news/0808/08082702nikond90previewed.a...

Nu hoppas jag bara att någon fullframe kamera ska få den funktionen också.

Permalänk
Entusiast

Vad ska full frame vara bra för? Den filmar bara med 1280x720 vilket är ca 1 MP av totalt 12. Sen kan du inte använda autofokus när du filmar och jag är rätt nyfiken på hur det blir med skärpedjupet. Har även hört att du är begränsad till 20 minuter film åt gången. Personligen tycker jag mest det känns som en gimmick. Det gick att filma med den då den har live-view alltså lägger man in ett par rader kod till i mjukvaran och vips så har man världens första DSLR som kan filma och då måste den vara bäst på marknaden bara därför.
Nej vill man filma bör man köpa en riktig videokamera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Beror väl på. Med den stora sensorn får man ju betydligt bättre egenskaper för "dåligt" ljus än man får från en vanlig DV-kamera. Man har åxå mycket bättre möjlighet att kontrollera/leka med skärpedjupet, vilket gör att man kan få ett resultat mycket mer likt riktiga filmkameror som används för film (där man för övrigt använder manuell fokus i väldigt stor utsräckning).
Att man sedan, som på riktiga filmkameror, kan byta objektiv och använda allt från fisheye till jättelånga teleobjektivär ju inte heller fel.

D90:ns filmmöjligheter är inget man kanske i första hand använder för födelsedagskalaset med barnen och det är inget man använder för att skapa film på professionell nivå, men vill man, på amatörnivå, skapa en "riktig" film kan det mycket väl vara ett alternativ. Så även om det, naturligtvis, är mycket av en marknadsföringsgrej från Nikons sida så skulle jag inte säga att det är en värdelös gimmick.

Sedan är det väl 5min video åt gången, vilket är en evighet i sammanhanget jag beskriver ovan. Kolla vilken genomsnittslig film som helst så märker du att de flesta klipp inte ens är en minut långa.

Nu har jag inte koll på vad "riktiga" videokameror kostar såklart (de går ju inte ens att köpa i "vanliga" butiker), men jag inbillar mig att de kostar avsevärt mycket mer än en D90 iaf.

Edit:
Och skärpedjupet blir ju samma som om man filmade med 35mm panavision, eller liknande, eftersom sensorn är av samma storlek som en dylik filmruta.

Permalänk

Att kunna filma med en D90 är ju hur sjukt tufft som helst, precis som dumbo säger får man ju möjlighet att själv välja objektiv, styra skärpedjupet, bättre ljuskänslighet

.. konkurrerar ju med vilken consumer hd-kamera som helst ju! Inte 1080p, men de 720p man får, lär bli av riktigt bra kvalité tack vare objektiven

En sjukt tuff funktion, som efter lite redigering i datorn nog kan se riktigt professionellt ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Vad ska full frame vara bra för? Den filmar bara med 1280x720 vilket är ca 1 MP av totalt 12.

Ibland kanske man vill ta vanliga bilder också. Sen hjälper förstås en full-frame för bildkvaliten även om det bara blir 1mp i slutändan, särskilt i dåligt ljus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Ibland kanske man vill ta vanliga bilder också. Sen hjälper förstås en full-frame för bildkvaliten även om det bara blir 1mp i slutändan, särskilt i dåligt ljus.

Jaså? Så det har inget att göra med ljuskänslig optik?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Jaså? Så det har inget att göra med ljuskänslig optik?

Både och. Optiken torde vara det viktigaste, men FF hjälper till att minska bruset pga den större sensorn, vilket ger bättre bilder i svagt ljus.

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM - 250 Gb 7200 rpm HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dancerboy
Både och. Optiken torde vara det viktigaste, men FF hjälper till att minska bruset pga den större sensorn, vilket ger bättre bilder i svagt ljus.

Visserligen, men det handlar mer om pixelstorleken i det du säger...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Visserligen, men det handlar mer om pixelstorleken i det du säger...

Det är väl samma sak? Liten sensor med 10 mpx < stor sensor med 10 mpx

sen får du avgöra själv om det beror på att pixlarna är större eller om det är platsen de sitter på som ger mer utrymme för större pixlar. Hönan och ägget enligt min mening

Så har jag lärt mig iaf...

Visa signatur

Zepto Nox A15,
Intel C2 Duo P8600 2,40 Ghz - Nvidia 9600 GT 512 MB GDDR3 - 4 GB RAM - 250 Gb 7200 rpm HDD

Permalänk
Medlem

Filmfunktionen verkar helt klart grym. Är nog kul att leka med skärpedjup osv med film. Men den verkar också vara väldigt begränsande. Den ändrar t.ex. ljusstyrka i 1/3-steg (såg det ut som iaf) vilket ser väldigt muppigt ut på film. Så låst exponering lär vara ett måste.

Permalänk
Medlem

Det talas om filmfunktionen av vissa som om det vore något som göra kameran sämre. Det tror jag knappast. För mig är det kalas. Jag använder fortfarande min gamla kompaktkamera för just det ändamålet, när man vill filma en kort snutt som minne eller dylikt och man inte vill släpa med sig en separat kamera för det ändamålet. Framförallt lättillgängligt. Typ mobilkamerafilmning, fast i betydligt bättre kvalitet.

Andra talar om filmfunktionen som något otroligt revolutionerande. Men det låter märkligt att man skulle kunna göra lika bra filmer med en kamera som går på ca 10 000 kr, som först och främst är tänkt för stillbildsfotografering, som med kameror i 100 000-kronorsklassen.

För övrigt låter D90 som en schysst uppgradering av D80:n. Inget speciellt. Borde bara kommit lite tidigare kanske.
Och jag ångrar inte att jag köpte en D70s för inte så länge sen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem

Filmfunktionen i D90 tror jag kommer att innebära att vanliga amatörfilmare får chansen att skapa filmer som inte annars är möjligt utan kameror uppåt 100k kr klassen. Bara en sådan sak som att få hyfsat stor sensor och möjlighet att använda riktig optik är ett stort steg framåt. Tänk möjligheten att kunna ta filmer i samma klass som stillbilderna från samma kamera, och med ett optikutbud som motsvarar allt från extrema (väldigt extrema) fish-eye-objektiv till teleobjektiv uppåt 600mm eller längre.

Vad motsvarande utrustning för filmkameror skulle kosta vågar jag knappt tänka på.. men det lär vara en faktor 100 om man inte närmar sig extrempunkterna.

*tråd delad*

Diskussionen om fjortisar och systemkameror fortsätter här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Att ta foton med ISO3200 och få mindre brus än med ISO800 på min D40 verkar mest lockande för mig..

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarrick
Att ta foton med ISO3200 och få mindre brus än med ISO800 på min D40 verkar mest lockande för mig..

Nja. Möjligen att ISO1600 är snäppet bättre på D90 än ISO800 på D40. Det går att få rätt brusfria ISO3200 också men med rätt utsmetade detaljer. Dock är brusreduceringen satt till "low" och rätt exponerade ISO3200-bilder fullt användbara i mindre tryck/web osv. Detta baserar jag på min D300 som har samma sensor som D90.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle säga att det är ungefär ett steg bättre brusprestanda från D40/D50/D70 osv till D300. Så ISO3200 ser ungefär ut som ISO1600 på D40.

Tycker faktiskt att ISO3200 ser riktigt bra ut på D300, i RAW och utan brusreducering, hur användbart det blir beror ju lite på motivet och hur man behöver vitbalanskompensera. I glödljus blir resltatet inte riktigt lika bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Filmfunktionen i D90 tror jag kommer att innebära att vanliga amatörfilmare får chansen att skapa filmer som inte annars är möjligt utan kameror uppåt 100k kr klassen. Bara en sådan sak som att få hyfsat stor sensor och möjlighet att använda riktig optik är ett stort steg framåt. Tänk möjligheten att kunna ta filmer i samma klass som stillbilderna från samma kamera, och med ett optikutbud som motsvarar allt från extrema (väldigt extrema) fish-eye-objektiv till teleobjektiv uppåt 600mm eller längre.

Jag tror också att avancerade amatörerna med stort intresse av filminspelning kommer ha väldigt stor glädje av filmfunktionen och kommer kunna få fram väldigt bra resultat med D90. Däremot tror jag att de flesta amatörer som bara har behov av en enkel filmfunktion kommer bli ganska besvikna på D90.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Nja. Möjligen att ISO1600 är snäppet bättre på D90 än ISO800 på D40. Det går att få rätt brusfria ISO3200 också men med rätt utsmetade detaljer. Dock är brusreduceringen satt till "low" och rätt exponerade ISO3200-bilder fullt användbara i mindre tryck/web osv. Detta baserar jag på min D300 som har samma sensor som D90.

Tack för infon. Kanske klarar mig med bara ett 18-massor VR objektiv då

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Filmfunktionen verkar helt klart grym. Är nog kul att leka med skärpedjup osv med film. Men den verkar också vara väldigt begränsande. Den ändrar t.ex. ljusstyrka i 1/3-steg (såg det ut som iaf) vilket ser väldigt muppigt ut på film. Så låst exponering lär vara ett måste.

Köp en riktig filmkamera då, man kan leka med skärpedjupet i de också...

Visa signatur