Permalänk

dvi - vga. skillnad?

Moi

Tänkte köpa en ny skärm, lcd 22 tummare och undrar om det i praktiken är stor skillnad mellan dvi och vga. Har sett en del schyssta skärmar runt 2 papp men många har bara vga. Har kollat runt lite och det verkar vara delade meningar om hur stor skillnad det är. Använder datorn till det mesta: spel (fps), bildbehandling och det vanliga krafset.

Permalänk
Medlem

Är väl delade meningar, om man bara ser till bildkvalite, inte så jättestor skilland kanske, men är olika från skärm till skärm.

men antag att du vill titta på HD video legalt nerladad, köp, eller hyrd, eller kanske blu-ray, ja då står du där utan att kunna titta på filmen alls alternativt endast i dålig kvalite om du bara har VGA ingång, finns nått som heter HDCP och det fungerar bara med DVI samt HDMI, jo skärmen i övrigt måste stödja det men det gör dom flesta med DVI eller HDMI, men ingen med "bara" VGA ingång.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Är medveten om hdcp, kanske skulle skrivit att jag inte kollar på film/video eller laddar ned på/med datorn. Det som är viktigast är bildkvalite och lagg vid spel. Man får väl pallra sig ned till butiken och jämföra men det kan ju vara intressant att höra åsikter från folk innan. Det bästa vore om man kunde ta hem ett par skärmar och jämföra men...

Det säkraste är naturligtvis om skärmen har både dvi och vga men de skärmar med dvi jag har kollat på är dyrare och tydligen följer det oftast inte heller med dvi-kabel utan vga (en hundring eller två extra där). Snålvarg som man är så...

Men det är väl som vanligt: det kostar att ligga på topp.

Permalänk

Jo, jag märkte helt klart skillnad när jag bytte från vga till dvi på min förra Viewsonic. Inte i färgåtergivning eller bildkvalité så kanske men i att bilden blev lugnare på något sätt, det blev inte lika jobbigt för ögonen att sitta länge.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

fy f*n .. HDCP är något vidrigt som borde bojkottas å det grövsta.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med er, men jag anser att bara att slippa flytta skärmh*lvetet fram och tillbaka (á la vga) är ett skäl nog att köra DVI.
Sen tycker jag personligen att skillnaden i bildkvalité syns, men jag gör å andra sidan en del bildredigering förutom spelande..
Dessutom har ju DVI högre bandbredd, vilket också borde vara ett skäl nog i sig självt.
För det tredje så finns det prestandavinster på att köra DVI, även om dem är små, osäkert om de är stora nog att märkas, men ändå.
Prestandavinsten ligger i att du besparar ditt grafikkort att konvertera bilden (som alltid görs digital i grafikkortet) till analoga signaler och du besparar din skärm att konvertera de analoga signalerna till digitala för att kunna visa dem på skärmen. Detta betyder att ditt gfx kan ägna sin beräkningskapacitet åt viktigare saker, men om det ger dig några extra fps, det vågar jag inte svara på Tveksamt om man märker skillnaden som sagt, men en prestandavinst är alltid en prestandavinst, även om den inte märks

Permalänk
Medlem

På vissa skärmar så syns det väldigt mycket skillnad på VGA eller DVI, på vissa modeller kryper det i bilden och har dålig skärpa... ej accepterbart i dagens tekniksamhälle imo!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Ok. Tack för feedbacken. Blir till att sträcka på budgeten lite och köpa en med både vga och dvi.

Permalänk
Testpilot

Man kan fortfarande se på HDCP-skyddad film över VGA, precis som att man kan se det via komponent till sin HDTV om den saknar HDMI/DVI med HDCP.

HDCP är bara till för att skydda digitala signaler för att förhindra att folk spelar in dataströmmen, analoga signaler får man göra vad man vill med.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

jag har en 24" på jobbet som jag driver med VGA från min Thinkpad, och ibland ser man diagonala mönster som flimrar. gissar att de försvinner med DVI.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk

Tja!

Har ingen som helst aning om det är här jag ska skriva min 'fråga'
eller vart jag ska vända mig, hittar inget ställe att öppna en ny 'tråd'
så jag kör det här, ursäkta om det ligger lite galet

Det är så att jag kör DVI till HDMI via min dator och TV.
Då jag har en ca 4 meter ~ lång kabel från dator till tv, som
går rakt över mitt golv i lägenheten, och en ca 12~ meter lång dvi -> hdmi
kabel kostar miljarder, köpte jag en DVI hona->hane förlängning på 7m
som jag kopplade på kabeln, och då syncar inte TV'n med förlängningen.

Funkar hur bra som helst utan förlängningen..

Bör väl inte vara några problem egentligen?

Tack på förhand!

MVH, Linus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jag vet inte hur det är med er, men jag anser att bara att slippa flytta skärmh*lvetet fram och tillbaka (á la vga) är ett skäl nog att köra DVI.

Vad menar du med det där? Varför behöver man flytta tvn fram / tillbaka med VGA?

Visa signatur

?=#?%)

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salan
Vad menar du med det där? Varför behöver man flytta tvn fram / tillbaka med VGA?

Antar att han menar bildinställningar, man kan behöva justera bilden i höjd- och sidled om man kör via VGA.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Antar att han menar bildinställningar, man kan behöva justera bilden i höjd- och sidled om man kör via VGA.

Word.

Permalänk

Har du DVI på ditt grafikkort, köp aldrig i livet VGA.
Det du ska ha är DVI.

Även om skillnaden är varierande från skärm till skärm så är ändå digitalt att föredra framför analogt.

Permalänk
Medlem

Ja trådskaparen verkar ju redan bestämt sig, men kan heller inte poängtera annat än att om datorn har en DVI-utgång så är det absolut bästa alternativet DVI. Man får en lugnare bild som man slipper ställa in så jävla mycket, pixelmappat utan problem och slipper krypningar och annat skit i t.ex. kanter på fönster m.m.
Mycket synd att så få skärmar än så länge inte skeppas med dubbla DVI.. Är nog fler än jag som vill koppla in mer än en dator till sin skärm, eftersom många både har stationär och bärbar dator. Jag vägrar i stort sett vga

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Är inne på andra skärmen nu, hade lite problem med första, en Fujitsu (annan tråd). Lämnade tillbaka den (bra service på SIBA, byta eller pengar tillbaka, på studs. Inte det vanliga: - vi måste ju undersöka vad...). Skickade efter en LG W2252TQ från Inet, hade skärmen hemma efter ganska precis 24 timmar.

Den är bättre på i stort sett allt men även den är lite mörkare upptill än nedtill och låter lite. Men mindre än Fujitsun. Skall ta och jämföra dvi och vga för skojs skull.

Permalänk
Medlem

ser inga skillnader på dvi å vga på min skärm förutom att det känns lenare att köra i 70hz. en eizo flexscan s2431w.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx