Permalänk

Spel spricker!

Hej, jag har nu fått ihop igång mitt grafikkort och det funkar prima förutom att när jag spelar så spricker det i grafiken och jag vet inte vad det är.

Jag har dom senaste drivisarna (8.9) och jag har testat iprincip testat allt i CCC
Någon som vet vad detta kan bero på?

// DD

Permalänk

Spricker i grafiken? Menar du att det ser ut som att nån rivit av bilden på mitten? Slå på v-sync i options.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laserkatten
Spricker i grafiken? Menar du att det ser ut som att nån rivit av bilden på mitten? Slå på v-sync i options.

Frågade en kompis vad han kallade det, han sa att det typ hette "tears".. Jag har testa med V-sync på och av och med tripple buffert...inget hjälper

Permalänk
Medlem

Testa med att pröva ett annat grafikkort för att se om det är kortet som har kastat in handduken

Visa signatur
Permalänk

Jag har prövat med ett annat grafikkort, ett gammalt Geforce FX5200 och där sprack då sprack det inte.

Permalänk

Vilket grafikkort använder du då? Vet du vad du har för temps vid belastning?

Min magkänsla sa - Värmeproblem.

Ett HD4800 series + dålig ventilation?

Visa signatur

| 24" BenQ | GTX 260 Core 216 | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |500Gb SpinPoint + 3 x 1000Gb WD | 4096MB DDR2 | Antec P182 | Freezer eXtreme - 5 x Schyte Slipstream 800 rpm | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stosseflosse
Vilket grafikkort använder du då? Vet du vad du har för temps vid belastning?

Min magkänsla sa - Värmeproblem.

Ett HD4800 series + dålig ventilation?

HD4850 som ligger vid 57grader load så det bör inte vara värme problem!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiabolicDrummer
HD4850 som ligger vid 57grader load så det bör inte vara värme problem!

Ajdå, så går det när man försöker leka smart

Är det fraktaler pga överdriven gpu/minnes klock då kanske?

Visa signatur

| 24" BenQ | GTX 260 Core 216 | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |500Gb SpinPoint + 3 x 1000Gb WD | 4096MB DDR2 | Antec P182 | Freezer eXtreme - 5 x Schyte Slipstream 800 rpm | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤

Permalänk

Jag köpte ett nytt grafikkort till min gamla dator och detta hände testade allt. till slut kom jag fram till att det måste vara dålig kommunikation mellan moderkortet och grafikkortet så det fanns inget att göra. moderkortet var för gammalt.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågade en kompis vad han kallade det, han sa att det typ hette "tears".. Jag har testa med V-sync på och av och med tripple buffert...inget hjälper

Och du ställer in det i....
Inställningen finns i grafikkortets kontrollpanel samt troligen även i spelet. Se till att det är aktiverat på båda ställena.
I CCC 8.8 finns inställningen under 3D > All Settings och den heter Wait for vertical refresh.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig haft problem med 8.9 än så länge. Har ett Asus 3870.
Om han har vsync "Alltid på" så ska han inte behöva ha det påslaget i spelet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stosseflosse
Ajdå, så går det när man försöker leka smart

Är det fraktaler pga överdriven gpu/minnes klock då kanske?

Har inte rört klockfrekvensen på grafikkortet lr någon annan komponent i burken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Jag köpte ett nytt grafikkort till min gamla dator och detta hände testade allt. till slut kom jag fram till att det måste vara dålig kommunikation mellan moderkortet och grafikkortet så det fanns inget att göra. moderkortet var för gammalt.

Jag har ett relativt nytt moderkort, och jag har nu upptäckt att det blir tears för det mesta bara på "blur" spel lr vad man ska kalla det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Och du ställer in det i....
Inställningen finns i grafikkortets kontrollpanel samt troligen även i spelet. Se till att det är aktiverat på båda ställena.
I CCC 8.8 finns inställningen under 3D > All Settings och den heter Wait for vertical refresh.

Har testat att ställa in både i WoW och i CCC och tvärtom funkar fortfarande inte.
BTW så är det ett HD4850!

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat lite i Racedriver GRID.
Oavsett hur CCC är inställt så är det inställningen i GRID som bestämmer.
Catalyst 8.8 och HD3870.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Catalyst 8.8 och HD3870.

Okej så du menar att CCC bara ställer in "Desktop" så att säga?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Catalyst 8.8 och HD3870.

Dom spelen som inte har funktionen vsync som val, hur är det med såna spel? Gothic 3 har inte det och när jag väljer det i CCC så märker jag tydligt i Gothic 3 att vsync är på i CCC, inget släp i grafiken

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Dom spelen som inte har funktionen vsync som val, hur är det med såna spel? Gothic 3 har inte det och när jag väljer det i CCC så märker jag tydligt i Gothic 3 att vsync är på i CCC, inget släp i grafiken

Okej..så att der är typ beroende på hur inställningarna på spelet är?

Lägger upp lite bilder på mina roliga "sprickor"

Slaget om Midgård

Battlefield2...eller ja...ska vara det xD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Okej..så att der är typ beroende på hur inställningarna på spelet är?

Lägger upp lite bilder på mina roliga "sprickor"
http://img406.imageshack.us/img406/5597/sshot0001jv0.png
Slaget om Midgård

http://img353.imageshack.us/img353/6598/bf2bugni9.png
Battlefield2...eller ja...ska vara det xD

Sånt där har jag varit med om men väldigt sällan. Vad är det översta spelet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa kortet i en annan dator, jag tror det är rma dags.

Permalänk
Medlem

Har du testat att ta bort alla gamla grafikkortsdrivrutiner innan du installerar de nya drivrutinerna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Sånt där har jag varit med om men väldigt sällan. Vad är det översta spelet?

Det är Slaget om Midgård.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Testa kortet i en annan dator, jag tror det är rma dags.

Ska göra det snart, rma? Om du menar Ram så har jag 2gb så det bör inte vara ram brist.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Har du testat att ta bort alla gamla grafikkortsdrivrutiner innan du installerar de nya drivrutinerna?

Yes, jag har tagit bort och installerat nya, har tagit bort med Driver Sweeper och testat med Catalys 8.8, 8.9.

Permalänk
Medlem

Det är fel på kortet. har haft liknande problem och du kan inte lösa detta med mjukvvara. felet är ej 2D känsligt utan sker bara i 3D
så skicka tillbaka det

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airtec
Det är fel på kortet. har haft liknande problem och du kan inte lösa detta med mjukvvara. felet är ej 2D känsligt utan sker bara i 3D
så skicka tillbaka det

Okej, jag får väll illa tvunget göra det.

Permalänk
Hjälpsam

Hör av dig till dom du köpte det av, så skall dom skicka en speciell fraktsedel.
Det brukar också stå instruktioner på deras hemsida.
Det är detta som kallas RMA (Return Materials Authorization).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hör av dig till dom du köpte det, så skall dom skicka en speciell fraktsedel.
Det brukar också stå instruktioner på deras hemsida.
Det är detta som kallas RMA (Return Materials Authorization).

Okej, tack alla för hjälpen