Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Vilka hårddiskar är bäst i raid 0 som system disk C:

Permalänk
Medlem

Vilka hårddiskar är bäst i raid 0 som system disk C:

Hejsan
Har precis beställt min nya dator...... allt utom hårddiskar!

Tänkte jag skulle ha C: med två stycken hårdiskar i raid 0 för att speeda upp systemet lite !

Problemet är att jag inte har någon aning vilka som funkar bäst i detta !Har tänkt mej två st 250gb i raid 0 och en tredje likadan som jag har spelen på ! vad jag förstått så behöver inte speldisken köras i raid?

Mitt system i övrigt:
Windovs vista premium 64
Asus Maximus Extreme, X38, Socket-775, DDR3
Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 8GB
Intel Core™ 2 Quad Q9650 3,00 GHz
Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5, PCI-Express 2.0
COOLER MASTER REAL POWER PRO 1250W
RAZER BARRACUDA AC-1 GAMING LJUDKORT
BENQ FP241W

Jag tror att prylarna för övrigt inte ska vara det som systemet skulle bli slött av.... utan att det skulle vara ett dåligt hårddisk val som skulle fälla krokben på mig

Därav valet att köra 2st hårddiskar i raid 0 som vista ligger på samt en hårdisk som jag lägger spelen på !Är jag rätt ute i mitt tänk här ? datorn skall vara en ren gaming burk.

Läste på vikipedia:

"RAID 0
Den enklaste formen av RAID, som endast går ut på att öka åtkomsthastigheten och lagringsutrymmet utan att öka feltoleransen. Den ingick inte i de ursprungliga nivåerna. En sammanslagning av ett antal, vanligen två, lika stora diskar till en logisk enhet. Alla data som skrivs till enheten sprids ut jämnt över alla diskarna. På det här sättet vinner man prestanda, eftersom flera diskar kan arbeta samtidigt. Det totala utrymmet blir summan av diskarnas individuella storlek, men om en disk går sönder förloras alla data på alla diskar. Ju fler diskar man använder, desto större är risken att data går förlorade."

Så en säker disk vill man ju ha men ändå snabb/tyst/sval .... kanske en utopi?

Funderade på skaffa 3st samsung 250bg men drog öronen åt mej när jag läst här på forumet att många har fått fel och kraschat sina.

Sedan har jag funderat över att skaffa 3st HITACHI DESKSTAR P7K500 250GB 7200RPM SATA/300 8MB
eftersom den "interna" överförings hastigheten är 1138 Mbits/sek på dom, är dom att rekomendera eller finns det något bättre alternativ?En del säger baracuda 7200.11 är bättre... varför ?

Så ge mej något förslag på ett bra allternativ och motivera gärna varför ... ska helst kunna köpas på antingen dustin eller komplett eftersom jag beställt dom andra prylarna där och helst skulle vilja slippa mer fraktkostnader Så har ni något allternativ för 1500kr max så hojta till e ni snälla.

Tackar på förhand!

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Hedersmedlem

En enklare (och förmodligen snabbare) lösning vore nog att lägga systemet på singel-hårddisken och köra RAID0 på de två andra hårddiskarna, och ha som spel/lagringsdisk. Eller så köper du en speciell hårddisk (SSD eller Raptor) för operativsystemet.

Generellt rekommenderar jag inte RAID0 för operativsystem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
En enklare (och förmodligen snabbare) lösning vore nog att lägga systemet på singel-hårddisken och köra RAID0 på de två andra hårddiskarna, och ha som spel/lagringsdisk. Eller så köper du en speciell hårddisk (SSD eller Raptor) för operativsystemet.

Generellt rekommenderar jag inte RAID0 för operativsystem.

Tackar för svaret !

Den enda ssd disken som verkar vettig är Intel X25-E 32GB
som har en skrivhastighet på 170MB/s vilken är betydligt högre än resterande ssd diskar på marknaden och så har den en läshastighet på 250MB/s .. vilken den också är den högsta på marknaden.

fast 6500 kr för 32GB lagrings utrymme ? .... helt sjukt mycke

en Western Digital Raptor X WD1500AHFD Gamer 16MB 150GB
har bara en intern överföringshastighet på 84 MB/s enligt prisjakt.se
och en genomsnittlig söktid 4,6 ms / genomsnittlig accesstid 7,6 ms
samt en ljudnivå 39 - 46 dB

HITACHI DESKSTAR P7K500 250GB 7200RPM SATA/300 8MB
har en överförings hastighet på 113 Mb/s
Genomsnittlig accesstid 8.5 ms enligt dustin.se ..... 0.9 ms långsammare än raptorn
Ljudnivå inaktiv (dB) 28dB .... högsta vet jag inte men säkert tystare än 46 db

det lutar faktiskt lite mer åt HITACHI ?..... vet att alla säger raptor ... men ..men ..... snabbheten väger tunt mot hur varm den blir+ljudnivån

det får nog bli 3st sådana eller kanske rentav 4 och köra systemdisken i raid 1 och speldisken i raid 0 ..... går det ?

Mvh.Micke

Visa signatur

Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Micmoc, det om hitachi-disken lär inte stämma i "verkligheten" utan det är bara på papper För jag har inte sett någon 250GB disk prestera så grymt!

Jag skulle föreslå 2st Seagate Barracuda 7200.10 250GB 16MB SATAII i raid0, tillsammans med ICH9R som x38 har så kan man få ur en grym prestanda.

Jag fick 200MB/s i genomsnittlig överföringshastighet samt en söktid på ca 8-9ms på systempartitionen jag gjorde av den raid0an. Hade 30-50GB för system resten för lagring, detta snabbade upp systemet väldigt mycket och det var mycket billig prestanda för pengarna Strax under 1000kr.. Dom diskarna har jag märkt är väldigt bra i raid0 med ICHxR. (Intel matrix raid).

Dessa diskar är dessutom svala och tysta, samt endast 2cm tjocka, så t
ar inte heller upp mycket plats om man nu ska ha många diskar i datorn sedan.

Jag provade även raid0 med 3 såna diskar och då fick jag 301MB/s genomsnittlig överföring på systempartitionen.

Se detta: 3st diskar.

Det var helt klart värt prestandan kan jag säga Och ICH9R som x38 använder är först och främst endast bra för raid0, resten är intel matrixen inte så bra på att sköta vad gäller att få ut prestanda.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Jag skulle föreslå 2st Seagate Barracuda 7200.10 250GB 16MB SATAII i raid0, tillsammans med ICH9R som x38 har så kan man få ur en grym prestanda.

Jag provade även raid0 med 3 såna diskar och då fick jag 301MB/s genomsnittlig överföring på systempartitionen.

Det var helt klart värt prestandan kan jag säga Och ICH9R som x38 använder är först och främst endast bra för raid0, resten är intel matrixen inte så bra på att sköta vad gäller att få ut prestanda.

Ok detta låter verkligen intressant !
Är det JBOD," Just a Bunch Of Disks" du kör eller kör du raid 0 på 3 diskar rakt av ?.... visste inte att man kunde det

Om jag bestämmer mig för 3 st Seagate Barracuda 7200.10 250GB 16MB SATAII
sätter i dom och startar datorn med vista 64 skivan i kan jag därigenom välja formaterings allternativ för hårddiskarna"det ena allterativet gick mycket snabbare än det andra tydligen" och sedan välja raid 0 därifrån eller måste jag gå in i bios först innan och bestämma att samtliga hårddiskar ska ska gå i raid 0 ?
och efter jag valt det kan jag då välja att göra en partition på 50gb och lägga operativsystemet där och sedan lägga spelen på den stora resterande partitionen ? är det så du gått till väga ?

Mvh.Micke

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Ok detta låter verkligen intressant !
Är det JBOD," Just a Bunch Of Disks" du kör eller kör du raid 0 på 3 diskar rakt av ?.... visste inte att man kunde det

Om jag bestämmer mig för 3 st Seagate Barracuda 7200.10 250GB 16MB SATAII
sätter i dom och startar datorn med vista 64 skivan i kan jag därigenom välja formaterings allternativ för hårddiskarna"det ena allterativet gick mycket snabbare än det andra tydligen" och sedan välja raid 0 därifrån eller måste jag gå in i bios först innan och bestämma att samtliga hårddiskar ska ska gå i raid 0 ?
och efter jag valt det kan jag då välja att göra en partition på 50gb och lägga operativsystemet där och sedan lägga spelen på den stora resterande partitionen ? är det så du gått till väga ?

Mvh.Micke

Nej RAID0 via ICH9R, inget jbod.

Det står i manualen hur du går till väga med att göra en raid0 i raid-bioset. Du måste givetvis skapa en raid0-array i raid-bioset först innan du kan formatera raid0-arrayen i vista installationen. Det är inte vista som skapar en raid0 utan det är moderkortets inbyggda raid-funktion via ICH9R.

Hur som helst. Så står det mycket enkelt tillsammans med bilder hur du gör i manualen

I raid-bioset så när du väljer att göra en raid0 av alla diskarna så väljer du även storleken du vill ha. När du skapar första raid0 så välj 50GB eller hur stor systempartition du nu vill ha, skapa klart den iaf, sen går du vidare och skapar en precis likadan raid0 fast med det utrymmet som är kvar. Du kan även välja att t.ex köra raid5(för säker lagring, du förlorar 1 tredjedel av det totala utrymmet som är kvar) på de resterande utrymmet som finns kvar från diskarna, men du vill ju ha prestanda helt och hållet så kör du ju raid0 på det resterande utrymmet med.

Kika i manualen nu på en gång!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej RAID0 via ICH9R, inget jbod.

Det står i manualen hur du går till väga med att göra en raid0 i raid-bioset. Du måste givetvis skapa en raid0-array i raid-bioset först innan du kan formatera raid0-arrayen i vista installationen. Det är inte vista som skapar en raid0 utan det är moderkortets inbyggda raid-funktion via ICH9R.

Hur som helst. Så står det mycket enkelt tillsammans med bilder hur du gör i manualen

I raid-bioset så när du väljer att göra en raid0 av alla diskarna så väljer du även storleken du vill ha. När du skapar första raid0 så välj 50GB eller hur stor systempartition du nu vill ha, skapa klart den iaf, sen går du vidare och skapar en precis likadan raid0 fast med det utrymmet som är kvar. Du kan även välja att t.ex köra raid5(för säker lagring, du förlorar 1 tredjedel av det totala utrymmet som är kvar) på de resterande utrymmet som finns kvar från diskarna, men du vill ju ha prestanda helt och hållet så kör du ju raid0 på det resterande utrymmet med.

Kika i manualen nu på en gång!

Okej !

Tack så mycket för hjälpen !

Jag har inte hämtat dator delarna ännu ska hämta dom i komplets hämtbutik i gbg nu i mitten av veckan ! sedan hoppas jag dustin skickar sina prylar snart ! det är två prylar som inte kommit ännu, ljudkortet&headsetet.... var 1-2 dagars leveranstid på dom ! borde få dom innan helgen.... lagom tills jag ska jobba "kör helgskift nu " så det känns som om måndag-onsdag någon gång innan det är dags att kolla i manualen !

En liten fråga till ! det finns en massa uppdateringar på ASUS hemsida med bla. uppdatering för bios,SATA. samt uppdatering för JMicron JMB363 RAID Driver V1.17.15.0 for Windows XP/Vista and Windows 64bit XP/Vista mm.
här är en länk för uppdateringar för ASUS EXTREME.
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...
jag valde operativ system vista 64 och fick fram 41 filer är det någon av dom jag måste lägga in innan jag kör i operativsystemet eller i samband med det ?... går det att uppdatera raid drivrutinen efteråt ?

Mvh.Micke

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte RAID på systemdisken, om man inte har ett externt RAID-kort (ett PCI-Expresskort alltså). Moderkorts-RAID är att betrakta som mjukvarubaserad, och kan lätt ställa till med problem om något händer med moderkortet. Särskilt om man leker med överklockning är det att betrakta som vansinne.

Mest prestanda får du med en Velociraptor eller en snabb SSD som systemdisk. Sen kan du köra en valfri RAID som datadisk om du vill - kika i så fall på de diskar som har 1-2 skivor som t.ex. WD's 320 och 640GB-modeller. De med modellnamnet AAKS i slutet är snabbast.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Okej !

Tack så mycket för hjälpen !

Jag har inte hämtat dator delarna ännu ska hämta dom i komplets hämtbutik i gbg nu i mitten av veckan ! sedan hoppas jag dustin skickar sina prylar snart ! det är två prylar som inte kommit ännu, ljudkortet&headsetet.... var 1-2 dagars leveranstid på dom ! borde få dom innan helgen.... lagom tills jag ska jobba "kör helgskift nu " så det känns som om måndag-onsdag någon gång innan det är dags att kolla i manualen !

En liten fråga till ! det finns en massa uppdateringar på ASUS hemsida med bla. uppdatering för bios,SATA. samt uppdatering för JMicron JMB363 RAID Driver V1.17.15.0 for Windows XP/Vista and Windows 64bit XP/Vista mm.
här är en länk för uppdateringar för ASUS EXTREME.
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...
jag valde operativ system vista 64 och fick fram 41 filer är det någon av dom jag måste lägga in innan jag kör i operativsystemet eller i samband med det ?... går det att uppdatera raid drivrutinen efteråt ?

Mvh.Micke

Det är inte Jmicron du skall kolla på, som jag skrivit flertalet gånger så är det ICH9R du ska kolla på Det finns nämligen 2 olika sorters raid-alternativ på moderkortet och ICH9R (intel matrix ) är det du ska använda dig av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Jag rekommenderar inte RAID på systemdisken, om man inte har ett externt RAID-kort (ett PCI-Expresskort alltså). Moderkorts-RAID är att betrakta som mjukvarubaserad, och kan lätt ställa till med problem om något händer med moderkortet. Särskilt om man leker med överklockning är det att betrakta som vansinne.

Mest prestanda får du med en Velociraptor eller en snabb SSD som systemdisk. Sen kan du köra en valfri RAID som datadisk om du vill - kika i så fall på de diskar som har 1-2 skivor som t.ex. WD's 320 och 640GB-modeller. De med modellnamnet AAKS i slutet är snabbast.

Hej osgorth.

Jag antar att du inte har erfarenhet av ICH9R raiden? Det låter verkligen som om du är ute och cyklar iaf

Om du kollar på mina resultat så ser du klart och tydligt att det INTE handlar om någon mjukvarubaserad raid. Att få ur 300MB/s throughput med mjukvaruraid vore vansinnigt fort och framförallt spektakulärt.

Det är ingen fara med moderkortets raid om man nu skall klocka, det är ingen stenålders hårdvara vi håller på med idag där du inte har PCI-frekvenserna låsta och så vidare. Förr i tiden var det stort problem, men idag, har du hängt med utevcklingen?

Om nu moderkortet skulle gå sönder så har man ingen fungerande dator hur som helst och då är inte raiden något problem i sig. Får man ett nytt moderkort med ICH9R så är det bara plugga in och köra på. Det är inte låst till ett specifikt moderkort från en specifik tillverkare. Man kan säga att det är ett RIKTIGT inbyggt raid-kort på moderkortet. Det är lika bra som ett externt vad gäller RAID0 och har samma fördelar och nackdelar som vilket externt kort som helst, bara att det är inbyggt istället för löst. Så man måste fixa ett moderkort med samma brygga om man ska flytta vidare raiden.

De diskar jag har rekomenderat osgorth är hårddiskar med 1 skiva. Därav den snabba söktiden och hastigheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe Skillz, näe, det låter som att jag inte hängt med! Kul att höra att det har blivit bättre. Jag har alltid kört med separata kort för RAID pga tidigare dåliga erfarenheter.

Kan man numera även flytta arrays mellan olika versioner av ICHxR, eller t.ex. mellan två kort med samma kontroller men olika BIOS/tillverkare? Det låter ju mumma i så fall, bekräfta gärna om du vet.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe Skillz, näe, det låter som att jag inte hängt med! Kul att höra att det har blivit bättre. Jag har alltid kört med separata kort för RAID pga tidigare dåliga erfarenheter.

Kan man numera även flytta arrays mellan olika versioner av ICHxR, eller t.ex. mellan två kort med samma kontroller men olika BIOS/tillverkare? Det låter ju mumma i så fall, bekräfta gärna om du vet.

Det har blivit ritkigt mycket bättre må jag säga, imponerande mycket faktiskt vad gäller raid0. Resten av raid-valen är dock ingen höjdare vad gäller att få ur prestanda som med separata raid-kort. Men givetvis är ju separat raid-kort alltid bättre än ett inbyggt. Dock kostar det ju extra att köpa så då är inbyggda raiden att föredra om man inte har råd eller seriöst tänkt tillägna sig att köra raid.

Vad jag läst så ska det funka utmärkt att göra så. Bara det är samma ICHxR. Dvs ICH9R på ett gigabytekort ska gå att flytta till ett asuskort med ICH9R. Sen om det går att flytta mellan t.ex ICH9R & ICH10R har jag inte någon koll på, men eftersom det är samma drivare till 9 & 10 så skulle jag kunna tänka mig att det borde gå utan problem. För är det samma drivare så lär hårdvaran vara rätt identisk

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mm, intressant - tackar för infon, Skillz.

Men även RAID 0 bör vara snabbare med ett separat kort, eh? De flesta RAID-kort har ju dedikerade SATA-kanaler för varje disk, till skillnad från moderkort, eller har det blivit bättre också?

Jag får nog testa ICH10R framöver, det verkar ju spännande..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mm, intressant - tackar för infon, Skillz.

Men även RAID 0 bör vara snabbare med ett separat kort, eh? De flesta RAID-kort har ju dedikerade SATA-kanaler för varje disk, till skillnad från moderkort, eller har det blivit bättre också?

Jag får nog testa ICH10R framöver, det verkar ju spännande..

Hmm, är du säker på det?

Kolla prestandan jag fick förut, igen.

300MB/s med 3 diskar, det betyder 100MB/s per disk. Med en singledisk så fick jag runt 100MB/s i början på dom... Så jag tror inte det går att boosta raid0-prestandan mycket mer än vad diskarna verkligen går för ensamt.

Varje sata-kanal på ett moderkort idag har ju 3Gbit/~370MB/s per kanal & det är mer än tillräckligt eftersom en disk (inte i närheten)knappast kommer upp i såna hastigheter per disk, så det kan lika gärna vara begränsat till 150MB/s eller något sådant.

Rekomenderar endsat ICHxR för raid0-prestanda. Det härliga med intel matrix är även att du kan skapa 2 olika raid-arrayer på t.ex 4diskar. Du kan köra raid0 på alla 4 diskarna (& använda XXX antal GB till det) och samtidigt köra raid1 på resten av utrymmet som blir kvar beroende på hur mycket du tillägnade den första arrayen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mm, verkar som du har rätt där, jag missade din siffra förut. Mycket intressant, det här ska jag utforska mer.

Tack för infon, igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varsågod Kul att du blev intresserad iaf! Det är mycket kul att leka med intel matrix-raiden hur som helst

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, är du säker på det?

Kolla prestandan jag fick förut, igen.

300MB/s med 3 diskar, det betyder 100MB/s per disk. Med en singledisk så fick jag runt 100MB/s i början på dom... Så jag tror inte det går att boosta raid0-prestandan mycket mer än vad diskarna verkligen går för ensamt.

Varje sata-kanal på ett moderkort idag har ju 3Gbit/~370MB/s per kanal & det är mer än tillräckligt eftersom en disk (inte i närheten)knappast kommer upp i såna hastigheter per disk, så det kan lika gärna vara begränsat till 150MB/s eller något sådant.

Rekomenderar endsat ICHxR för raid0-prestanda. Det härliga med intel matrix är även att du kan skapa 2 olika raid-arrayer på t.ex 4diskar. Du kan köra raid0 på alla 4 diskarna (& använda XXX antal GB till det) och samtidigt köra raid1 på resten av utrymmet som blir kvar beroende på hur mycket du tillägnade den första arrayen.

Hejsan Skillz

Jag har beställt 3st Seagate Barracuda 7200.10 250GB SATA2
16MB 7200RPM och tänkte göra som du och köra dom i raid 0,

Tänkte på en sak ! var det samma moderkort du hade som mig ? och isåfall behövde du uppdatera några drivrutiner innan du installerade os:et ?
en del här på forumet hade problem att os.et inte hittade diskar mm. hade du det ? var ioförsig inte seagate diskar dom hade. dom använde sig av ett usb minne för att lägga drivrutiner på för att skapa raid.... det behöver kanske inte jag eftersom det förmodligen finns i bioset på moderkortet vid första uppstart ?

Kör du också vista 64 ?

använde du dej av detta eller det som följde med på skivan/moderkortet ?

Från asus hemsida !
Version 7.5.0.1017
Description Make Intel ICH9 RAID Driver Disk for Windows XP & 64bit XP/ Vista/ 64bit Vista.
File Size 1.38 (MBytes) 2007/09/17 update

Mvh.Micke

Tack för visat tålamod

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Diskarna har inget med drivrutinerna att göra alls, det är raid-kontrollern som betyder allt där

Jag hade inga som helst problem med att installera operativsystem med raiden. Det var bara att stoppa in vista-skivan och köra på, vista hittade min raid automatiskt, så behövde aldrig ladda några drivare eller så innan. Vista ska ha ICHxR inlagt från början nämligen. XP är en helt annan sak dock, då måste du ha en bootdiskett(stenålders) med drivrutiner på för att få in XP:) Så hoppas du kör Vista, finns ingen anledning att inte göra det iofs.

Drivrutinerna är något operativsystemet vill ha och har inget med att moderkortet har en inbyggd raid. För operativsystemet vet inte alltid vad du har för moderkort eller så.

Men det ska bara vara att stoppa in vista-skivan och köra på sen när du skapat raid-arrayen i raid-bioset.
Nyare drivrutiner kan du installera senare när du fått hela operativsystemet inlagt och så, så du har dom senaste installerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Diskarna har inget med drivrutinerna att göra alls, det är raid-kontrollern som betyder allt där

Jag hade inga som helst problem med att installera operativsystem med raiden. Det var bara att stoppa in vista-skivan och köra på, vista hittade min raid automatiskt, så behövde aldrig ladda några drivare eller så innan. Vista ska ha ICHxR inlagt från början nämligen. XP är en helt annan sak dock, då måste du ha en bootdiskett(stenålders) med drivrutiner på för att få in XP:) Så hoppas du kör Vista, finns ingen anledning att inte göra det iofs.

Drivrutinerna är något operativsystemet vill ha och har inget med att moderkortet har en inbyggd raid. För operativsystemet vet inte alltid vad du har för moderkort eller så.

Men det ska bara vara att stoppa in vista-skivan och köra på sen när du skapat raid-arrayen i raid-bioset.
Nyare drivrutiner kan du installera senare när du fått hela operativsystemet inlagt och så, så du har dom senaste installerade.

Tack så mycket

jo det är vista premium 64bit jag har... så då kommer det lösa sej

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Micmoc, hur gick det med Raid installationen?

Funderar också på att köra raid0 på systemdisken. Se denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=875...

Permalänk
Medlem

Körde för många år sedan en nolla med 4st Hitachidiskar (T7K250) , bla som systemdiskar - RUGGIG prestanda, särskilt med XP 64.

Har tyvärr tappat bort benchvärdena men den spöade allt jämförbart.

Numera kör jag bara femmor, bla 4*320GB Seagate 7200.11 på ICHxR, giftigt snabbt i läsning.

Kolla gärna bencharna på tomshardware och storagereview, tänk på att det är läsningsprestanda/överföring och kort accesstid som betyder mest för systempartitioner.

Sedan har jag ett par femmor (Maxtor, Samsung) med 6 diskar i varje på ICH9R. Om intresse finns och om jag orkar kan jag bencha dom åt er.