Min 3 veckor gammla Seagate 1.5 TB dog

Permalänk

Min 3 veckor gammla Seagate 1.5 TB dog

Nu är jag inte helt säker på att den är död men jag ser inget annan förklaring. Kanske ni har några tips? För ett tag sedan började jag höra klickande ljud från datorn, det kom och gick och jag tänkte inte mer på det. Trodde kanske en kabel låg och tryckte mot en fläkt. Men jag började snart förstå att den kom från min nya 1.5 TB disk för klickandet kunde ibland uppstå när jag skulle in och rota med windows i mapparna i disken.

Idag, helt plötsligt, börjar jag få problem. Precis när jag har startat datorn kan jag se hårddisken i Den här datorn. Men när jag dubbelklickar på den hänger windows sig. När windows har återhämtat sig finns inte hårddisken kvar i Den här datorn. Att windows ser disken i början är skumt eftersom min bios hittar den inte alls.

Jag har både bytt SATA kabel och kollat efter glappkontakt, inga fel på kabelfronten.

Har ni några fler tips på vad felet kan vara. Verkar osannolikt att en hårddisk på 3 veckor dör...eller? Det konstiga är att jag för några dagar sedan körde både S.M.A.R.T. test och DST (Diagnostic SHort Test) med SeaTools som alla hårddiskar klarade galant.

Permalänk
Medlem

Jag tror den är död med tanke på de åtgärder du testat.

Hårddiskar har en tendens att dö inom första månaden eller så dör dom inte alls förens efter många år.

Du har nog bara haft otur och fått ett dåligt ex (som kanske blivit fraktskadat, någon som tappat paketet med den disken i under alla frakter från tillverkare till butik till dig, nånstans där imellan, oftast därför diskar kan gå sönder i början).

Byt ut den hur som helst om den beter sig sådär, jag skulle inte våga använda den vidare när sådant händer, typiskt hårddiskras beteende.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Verkar vara något fel på 1.5TB-diskarna....

2 omdöme på Prisjakt som inte verkar lovande plus tråden hos seagate som det länkas till...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=333535

http://forums.seagate.com/stx/board/message?board.id=ata_driv...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Wow tack för dom länkarna. New egg och prisjakt har folk med samma problem som mig. Klickande ljud som sedan resulterar i död hårddisk. Så fort jag försöker läsa av hårddisken fryser den, några sekunder senare är den borta.

Tror Seagate rusa ut dessa hårddiskar alldeles för snabbt. Dålig quality control.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om de gamla 30Gb IBM-diskarna som klickade ihjäl sig för ett antal år sedan...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

Ok du blir det ingen 1.5 tb för mig då förrän dom fixat felen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätagg använde du, hur var disken monterad och satt den på en ensam strömkabel eller ihop med annat, och isf vad? Hur var den kyld?

Var den väl emballerad när du fick den?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Vilket nätagg använde du, hur var disken monterad och satt den på en ensam strömkabel eller ihop med annat, och isf vad? Hur var den kyld?

Var den väl emballerad när du fick den?

Använder en 520W Corsair vilket ska inte ha några problem att driva min dator som är e6600 (oklockad), 4 gig ram, HD4850 (oklockad), och 4 stycken Seagate diskar. Den var monterad med skruvar och gummikuddar. Den delar strömkabel med en annan hårddisk. Kylning var ok, mellan 38-41 grader.

Den var väl emballerad

Permalänk
Medlem

När MultiMan undrar vad för nätagg så tror jag han mest undrar vilket märke det är snarare än hur många watt det är Har man ett nätagg av dålig kvalité (som ger ut "dålig" spänning) så kan man fucka upp en massa diskar ovetandes om vad som är felet.
Men som tur har du ett fint märkesagg så det är nog inte orsaken , utan det är högst troligen disken själv.

Men den lär som sagt ha gått sönder om många andra upplever samma sak, vilket är tråkigt att höra. Synd att dom släppte den utan att verkligen kolla så dom håller hög kvalité.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Synd att dom släppte den utan att verkligen kolla så dom håller hög kvalité.

Indeed, var synd att höra :/

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Påminner mig om de gamla 30Gb IBM-diskarna som klickade ihjäl sig för ett antal år sedan...

Äsch bara att köra en lågnivåformatering så blev de som nya igen Har en sådan disk och den har jag "bara" fått lågnivåformatera två gånger

Tror dock att de var väldigt värmekänsliga, för nu sitter den välventilerad och har inte pajat på flera år.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Avstängd

Märkligt, förhoppningsvis är det bara en specifik serie som har drabbats

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Märkligt, förhoppningsvis är det bara en specifik serie som har drabbats

Jo, det är ju just 1.5TB serien!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Nu menade jag att det exempelvis var en nordisk distributionsserie som råkat ut för problem och inte hela tillverkningen av modellen.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara på mina frågor!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nu menade jag att det exempelvis var en nordisk distributionsserie som råkat ut för problem och inte hela tillverkningen av modellen.

Jo men det såg man ju klart och tydligt att du menade !

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SubMarine
Äsch bara att köra en lågnivåformatering så blev de som nya igen Har en sådan disk och den har jag "bara" fått lågnivåformatera två gånger

Tror dock att de var väldigt värmekänsliga, för nu sitter den välventilerad och har inte pajat på flera år.

jag vet - har kvar ett par st också - var det 60Gb som var av samma känsliga serier ? - har för mig det för jag har någon sådan också som jag inte använder så ofta...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en av respektive 30, 46 och 60 GB som har samma problem, men lever än.

Problemet var att glasskivorna (som IBM var först med, iaf bland konsumentdiskar), tappade oxidskiktet. De gav bla ut firmwares som gjorde att huvudena aldrig stod stilla utan alltid rörde sig. Det löste iaf problemet på en 30GB jag hade, under tiden den var i drift. Så kan det gå när man ska ligga först teknologiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har en seagate 1TB som pajjade nu i veckan efter jag haft den i 4 veckor.

Hur ska man göra om man vill få en ny på Garantin?

Visa signatur

Antec P180B | Hiper Type-M HPU-4M530 | Asus P5B | Intel Core 2Duo E6600@ 2400 | Corsair PC 6400 XMS2 Xtreme 4gb | Sapphire X1950Pro 256mb | 1st Hitachi Deskstar T7K500 320gb 3st Samsung Spinpoint 500gb 1st Samsung Spinpoint 1TB| LG W2452W 24" WIDE

Permalänk
Inaktiv

Vill man att det skall gå fort kan du gå in till Seagates hemsida och skapa ett RMA-ärende. Om du inte vill eller orkar, så kan du gå till inköpsstället och be de hantera ärende. De kan INTE vägra dig hjälp med garantiärendet.

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som hävdar att ni har kassa diskar, har ni testat dem med Seagates egna diagnostikprogram SeaTools?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Ni som hävdar att ni har kassa diskar, har ni testat dem med Seagates egna diagnostikprogram SeaTools?

Trådskaparen har i alla fall gjort så, ja.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, riktigt tråkigt.

Seagate väljer man ju för deras rykte. Seagate ligger i mitten på tester. Om det ska vara på detta vis börjar jag fundera på andra hårddisktillverkare. Samsung gör ju diskar som kyls betydligt enklare än Seagate.

Jag har själv 15 Seagatediskar, har inte haft något problem med dem än. Hoppas det bara är deras 1,5TB som är på detta vis SAMT att Seagate själva kommenterar det.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Tråkigt, riktigt tråkigt.

Seagate väljer man ju för deras rykte. Seagate ligger i mitten på tester. Om det ska vara på detta vis börjar jag fundera på andra hårddisktillverkare. Samsung gör ju diskar som kyls betydligt enklare än Seagate.

Jag har själv 15 Seagatediskar, har inte haft något problem med dem än. Hoppas det bara är deras 1,5TB som är på detta vis SAMT att Seagate själva kommenterar det.

Samsung har dock inte haft allt för bra rykte på senaste vad gäller deras diskar;)

WD är dock att rekomendera efter seagate enligt mig, alltid varit att jag valt seagate för mig när det gäller att ha kvar diskarna under en längre period, de har som för dig aldrig gått sönder för mig

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Samsung har dock inte haft allt för bra rykte på senaste vad gäller deras diskar;)

WD är dock att rekomendera efter seagate enligt mig, alltid varit att jag valt seagate för mig när det gäller att ha kvar diskarna under en längre period, de har som för dig aldrig gått sönder för mig

Jag har en raptordisk, det är den enda disken som avviker från Seagate för min del.

Jag hade planer på att byta ut min servers diskar till ett gäng 1,5TB-diskar. Dessa planer är nu helt krossade och allt är Seagates fel.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Hehehe jag har 2 st 1,5tb diskar