Vinn nätagg från Seasonic

OpenSolaris 2008.11 är här!

Permalänk
Avstängd

OpenSolaris 2008.11 är här!

Ok, absolut första disten av OpenSolaris 2008.05 (dvs maj 2008) var sisådär. Nu är nästa version klar, ett halvår senare. Den går att köra i VirtualBox. Och det är en LiveCD (DVD?). Och man kan installera från den förstås.

Nu har jag mycket att göra, men den ska testas senare!
http://www.opensolaris.com/

Eller så kan man köra Nexenta. Det är Ubuntu fast med Solaris kärnan och ZFS och DTrace. Så gillar man hellre Ubuntu och vill ha ZFS in kernel med full speed, så kan man prova Nexenta. Recension:
http://foss-boss.blogspot.com/2008/11/nexenta-can-you-say-sol...

Permalänk
Medlem

Väntat på detta.. ska testa det på en virtualbox senare

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Avstängd

Jag har kvickt testat OpenSolaris och Nexenta i en virtuell miljö.

De är ganska trevliga. De använder sig båda utav GNOME, så de fungerar som en Linux distribution.

De är helt okej, man skulle säkert kunna använda dem varje dag.

Permalänk
Medlem

Fråga, jag har kikat lite efter OpenSolaris UTAN någon fönsterhanterare, finns det? Tänkte köra som server nämligen.

Permalänk
Avstängd

DEUS,

Du behöver väl inte slå på X11 helt enkelt? Eller så kan du installera Solaris 10 eller Solaris Express. SE tillåter att du väljer vilka paket du vill installera, har jag för mig. Då är det bara att skippa X11.

Solaris har nu mera ZFS som root, dvs du slipper tänka på fragmentering och partitionering. root är en enda stor ZFS partition numera. Och du kan göra snapshots på den. Dvs, du installerar ett paket, och gör snapshot. Vid GRUB boot så kan du välja vilken snapshot du vill boota ifrån (varje snapshot kallas Boot Environment). Du kan ha många snapshots att boota ifrån. Och du kan radera ett snapshot om du blir missnöjd. Då raderas alla nya bytes i snapshotsen och ingenting annat. Så rollback funkar på bitnivå. Och snapshotsen låser alla gamla bits, hårddisken skriver på nytt ställe men läser från gamla filer. Versionshantering på bitnivå på root.

MilaX är en liten dist om du vill experimentera med små distar och slå av och på olika funktioner, såsom X11.
http://www.milax.org/

Permalänk
Medlem

Någon som kör med Nexenta som desktop-system?
Väldigt sugen då jag skulle vilja testa ZFS men om det bara är i Alpha så känns det lite sådär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Väldigt sugen då jag skulle vilja testa ZFS men om det bara är i Alpha så känns det lite sådär

Testa i VirtualBox först :>

Permalänk
Medlem

Har testat nexenta i virtualbox. riktigt trevligt projekt att följa, synd bara att det finns så få packet (än så länge). hade nexenta haft lika stort utbud som debian/ubuntu, så vette tusan om jag inte kört nexenta istället för Ubuntu server.

Permalänk
Medlem

Testar OpenSolaris 2008.11 just nu i VirtualBox (skriver detta med Firefox i OpenSolaris).
Det var enkelt att göra en standardinstallation, funkar ungefär likadant som ubuntu - boota en livecd där man kan prova lite och starta installationsprogrammet med en ikon på skrivbordet. Det fanns några olika språk att välja på men tyvärr inte svenska så jag valde engelska, med svensk tangentbordslayout.

Efter omstart gick jag in i pakethanteraren, vilken påminner om synaptic i funktionen. Där fanns svenska under Localization och jag markerade alla svenska paket för skrivbordet och systemet. När man sedan loggat ut kunde man byta till svenska och sedan blev det ett svenskt operativsystem. Hajade till att openoffice inte var installerat men det gick att lägga till via pakethanteraren (ca 150 MB nedladdning). Då blev det OpenOffice 3.0 vilket verkar trevligt. Skrivbordsmiljön är Gnome 2.24. Inga svårigheter att lägga till programvara via pakethanteringssystemet. Möjligen lite seg nerladdningshastighet på paketen, men det kanske finns någon närmare server att ansluta sig mot?

Enda problemet jag hade var när jag skulle gå ur skärmsläckaren och man skulle ange lösenord och jag råkade trycka enter utan att ange lösenord och då kom lite felmeddelanden upp på en svart skärm. Men jag rörde musen igen och fick upp en ny inloggningsruta och med rätt lösenord var jag tillbaka på skrivbordet.

Ja, det verkar helt OK som operativsystem så här vid första anblicken. Men även jag undrar hur man anpassar installationen för en server utan grafiskt användargränssnitt. Tyckte installationsprogrammet hade få avancerade alternativ. t.ex. hur man sätter upp RAIDZ-konfigurationer och sådant och ZFS nämndes ingenstans vid installationen. Man får väl läsa lite dokumentation antar jag. Fanns ju ett alternativ med textkonsol på livecdn och det provade jag aldrig.

Permalänk
Medlem

Hur är solaris? Kommer det vara snabbare, lika segt eller segare än linux?
Vissa saker i operativsystemet kanske är cutting edge, men kommer det riktiga drivurtiner och mjukvara till det?

Spelar ingen roll hur bra filsystem operativet har om det är helt värdelöst till allt annat man ska använda det.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Testar OpenSolaris 2008.11 just nu i VirtualBox...

Har gjort ungefär samma som dig, suttit och lekt lite med det i VirtualBox.

Tror faktiskt att man kunde välja svenska under installationen när jag installerade det, dock så kör jag alltid mina operativsystem på engelska.

OBS: Det är Clearlooks themat, inte Nimbus (som är standard).
Edit: Visade sig att jag fått ner fel version ifrån deras FTP (nyaste som ligger på den, så tanka ifrån HTTP i stället >_<).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Hur är solaris? Kommer det vara snabbare, lika segt eller segare än linux?
Vissa saker i operativsystemet kanske är cutting edge, men kommer det riktiga drivurtiner och mjukvara till det?

Spelar ingen roll hur bra filsystem operativet har om det är helt värdelöst till allt annat man ska använda det.

Installerade det på min mini-itx. Hittade alla drivrutiner direkt. Till och med mitt mini-PCI WLAN kort jag hade, anslöt till ett oskyddat nätverk så fort den bootade efter installationen.

Ska kika runt lite under nästkommande veckor.

Permalänk
Medlem

Ska provas

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n

Det är lite skillnad på Solaris och Linux. När folk säger att en Solaris dist är instabil, så jämför de med Solaris 10, som är mega stabilt. Nordiska aktiebörsen och flera andra aktiebörser kör ju på S10. Så en instabil Solaris dist är kanske lika stabil som en normal Linux installation. Och en stabil Solaris dist duger för att köra en hel aktiebörs på, kärnkraftverk, hjärt- och lung maskiner på sjukhus, etc.

Faktum är att Solaris Express (som jag själv kör) är grunden till alla andra Solaris distar, inkl OpenSolaris (SE build 101). SE ska utvecklas till Solaris 11 så småningom och SE släpps varannan vecka med ny funk. Hela opensolaris.org sajten körs på SE build 63. Och SE är i alpha version. Det är inte ens Beta. När S11 kommer i beta, det är då, SE är i beta version. Just nu är det alpha. Och ändå kan man köra sajter på en alpha version. Det finns flera företag som kör allting på OpenSolaris. Dvs, en alpha version. Mao, en instabil Solaris är mycket stabil.

Dock vet jag inte hur bra Nexenta är än (det inte är SUN som gör den). Men den använder den megastabila Solaris kärnan.

RAXXOR,
Jag håller med om att det är få paket till OpenSolaris och det är ett problem. Men när jag tänker efter, hur många program kör jag själv? Jag kör på min Solaris: Wine, Firefox, pidgin, Eclipse, Vim/emacs, NetBeans, gnugrejer som gcc, gnome, Songbird, vlc player, Mplayer, gnome commander, midnight commander, virtualbox, Samba/CIFS, Compiz. Mycket mera än så kör jag inte. Nexenta innehåller 4700 paket just nu. Jag kommer inte installera en bråkdel av dem. Det räcker med typ 10-20 program för mig. Fler kör jag inte, när jag tänker efter. Och måste jag köra nåt konstigt, så kör jag via VirtualBox.

RONNYLOV,
Solaris har numera något som heter svcadm. Med det kommandot kan du slå av grafiken permanent. Typ "svcadm graphic disable" eller nåt sånt? Då kommer inte Solaris att försöka starta upp funktioner som bygger på X11. Solaris känner till vilka demoner som behöver X11 och hoppar över dem. Att sätta upp en ZFS raid är busenkelt. Typ
# zpool create MyZFSraidTjoho disc0 disc1 disc2 disc3
så är det klart. Att skapa en partition görs lika enkelt, och den växer och krymper i storlek, allteftersom du stoppar in saker.

BREDDAS,
Det är många som säger att Solairs är mycket stabilare än Linux. Det har många cutting edge funktioner: ZFS, DTrace, etc. Jag har en tråd som heter något i stil med "Stora hårddiskar problematiska - framtidens filssytem ZFS" och där har jag skrivit ned några av fördelarna med Solaris. Och, så fort Solaris är långsammare än Linux på nåt, så bokförs det som en bugg och fixas till. Så Solaris är oftast minst lika snabbt som Linux. Men, den stora fördelen är att dina data är säkra; ZFS. Vad händer om dina data försvinner? Foton? Dokument? etc? Du kan alltid köpa ny dator, men du kanske ägnat 1000 timmar åt att hämta data, och 1000 arbetstimmar är inte kul att göra om.

Drivrutiner kan vara ett problem. Dock har Solaris mycket bra bakåtkompatibiltet, SUN garanterar bakåtkompatbiliitet tillbaka till Solaris v2.6. Nu är Solaris v5.10. Och nästa solaris blir Solaris v5.11. Så gamla drivare funkar (om du inte har en konstigt dator). Linux ändrar hej vilt i sina APIer och ABIer (nja, APIerna ändras inte så mycket numera, men ABIerna gör det). Och detta leder till att dina Linux drivare är avsedd bara till en viss Linux dist, och till en viss version. Uppgraderar du linux dist så kan din Linux drivare sluta funka, eller om du byter Linux dist. Detta problem har inte Solaris. Gamla saker funkar utan problem. Du behöver inte kompilera om. Gamla Windows program funkar inte heller i nya Windows.

Dock har Nvidia bäst 3D drivare. ATI har inte lika bra 3D drivare. Så du kan få problem om du måste ha 3D och har ATI. T.ex. 4850 har inte 3D drivare än.

Är det nån som provat Time Machine till OpenSolaris då? Det verkar asballt. Apple har ju det.

Nån som provat iSCSI och Time Machine? Det var nån som berättade att han skapade en 100 GB partition på sin ZFS raid med iSCSI, och kom åt den via internet som sin externa drive. Bara dra och släppa dit. Eller nåt sånt.

Snubben som designar OpenSolaris är ju Ian Murdock, snubben bakom Debian. Detta kommer bli väldigt likt Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Har gjort ungefär samma som dig, suttit och lekt lite med det i VirtualBox.

Tror faktiskt att man kunde välja svenska under installationen när jag installerade det, dock så kör jag alltid mina operativsystem på engelska.

http://th05.deviantart.com/fs39/300W/f/2008/341/7/d/OpenSolar...

OBS; Det är Clearlooks themat, inte Nimbus (som är standard).

Problemet är att du kör OpenSolaris 2008.05 och inte 2008.11 som denna tråden handlar om

---

För mig blir OpenSolaris mega segt att göra något alls med genom VirtualBox. Lyckades sega igenom installationen som måste ha tagit runt 2 timmar. Sitter på en 1.8Ghz Core Duo Macbook Pro med 2gb RAM. Någon som upplevt liknande?

Hur är det med virtualiserings möjligheter med OpenSolaris som grund? Finns det möjlighet att köra Linux och Windows virtuellt på OpenSolaris t.ex.?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Problemet är att du kör OpenSolaris 2008.05 och inte 2008.11 som denna tråden handlar om

Humm knepigt, är osol-0811-99.iso imagen som jag tankat ner från ftp.df.lth.se (official ftp download) ftpn, och den verkar vara gammal isf, ligger tom under 2008.11 och current mappen.

Ajja får väll tanka ner osol-08.11.iso ifrån HTTP i stället och installera den också då. >_<

Inte alltid så lätt att veta vad det är man tankar ner, speciellt inte när det står att det ska vara en sak men är något annat.

Ny Bild kommer om några timmar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan

---

För mig blir OpenSolaris mega segt att göra något alls med genom VirtualBox. Lyckades sega igenom installationen som måste ha tagit runt 2 timmar. Sitter på en 1.8Ghz Core Duo Macbook Pro med 2gb RAM. Någon som upplevt liknande?

Hur är det med virtualiserings möjligheter med OpenSolaris som grund? Finns det möjlighet att köra Linux och Windows virtuellt på OpenSolaris t.ex.?

Det låter konstigt att det är så segt. Det är inte normalt. Kan du inte köra liveCD istället om du vill prova på då?

Det kan vara så att Solaris inte gillar någon komponent i din dator och det är därför det är segt. Men, det finns något program i OpenSolaris som scannar igenom din dator och talar om, utifall den har drivare till allting, eller om någon komponent kommer att ställa till problem. Jag misstänker att du kommer åt det scanningsprogrammet ifrån LiveCD. Hade du kunnat DTrace, så hade du sett exakt vad som går åt pipan.

Du kan virtualisera mycket bra på OpenSolaris. Solaris har sedan mycket gammalt haft stöd för virtualisering på olika sätt. Det är ju ett Enterprise ServerOS och konkurrerar med Stordatorer.

1. Dels finns VirtualBox, den är typ 100mb stor exefil: www.virtualbox.org. VB är ungefär som VMware, men inte lika smidigt och stabilt än. Det beror på att VMware har stöd för få OS, men VB stödjer väldigt många. Man måste välja; stödja många OS hyfsat, eller stödja få OS bra. På VB kan du installera bl.a. Win 3.11, W95, NT, XP, 2003, 2008, Vista, Win7, MS-DOS, OS/2, Mac OS X (med giltig nyckel och hack, se forum på VB för detaljer), NextStep, Olika Linux distar, Olika BSD, HaikuOS, ReactOS, etc. Här är den officiella listan:
http://www.virtualbox.org/wiki/Guest_OSes
"Additions" betyder att det finns en liten fil att ladda ned, som konfar upp VB automatiskt åt dig. Sen finns en inofficiell OS lista oxå, på forumet.

2. Dels finns Zones som är inbyggt i Solaris. Zones kallas även BrandZ. Zones tillåter just nu att nu kör Solaris 8, S9, S10 eller Linux v2.4 virtuellt. Planer för BSD finns, men inget är påbörjat än. Linux v2.6 finns det visst stöd för, men allt är inte implementerat än. Folk har dock installerat och bootat t.ex. Ubuntu, med visst strul. Om du har en gammal S8 maskin, så packar du ihop den och installerar den i en S10 maskin, i en egen Zone. Alla Zones får en egen IP adress, och kommunicerar med varandra över TCP/IP. Alla Zones kör via Solaris kärnan i botten.

Du kan t.ex. skapa en Linux CentOS 3.7 zone (du packar upp en ihop tarad CentOS 3.7 installation som finns på vänster sida av hemsidan att ladda ned, eller installerar från CD). CentOS dvs RedHat, verkar vara den supportade Linux versionen.
http://www.opensolaris.org/os/community/brandz/install/
Och när du packat upp en Linux Zone, så låser du den för ändringar mha ZFS snapshot, du gör alltså en Master Linux partition. Nu kan du skapa 10 nya Linux zones på typ några sekunder genom att klona Master. Alla nya Linux Zone kommer att läsa från Master, men skriva i varsin partition eftersom Master är låst mha ZFS snapshot. Så nu kan du ge en användare t.ex. root access till varsin Zone, de kommer inte märka att de sitter i en Zone. De kan inte bryta sig ut, Zones är säkra. Förstör en användare sin Zone, så klonar du en ny Zone från Master på några sekunder. Så sätt upp din Master som du vill ha den och lås den mha snapshot. Du kan förstås ha flera olika Masters. Sen skapar du en Zone till varje utvecklare på några sekunder, testad, uppsatt och klar. Du kan förstås ha massa olika zones igång samtidigt, de kräver inte mycket resurser alls. Att skapa en ny Zone tar typ 100 mb hårddisk och 40 MB RAM. En snubbe skapade över 1000 Zones på 1 GB RAM, det gick väldigt långsamt, dock. Just nu kan du maximalt skapa 8192 Zones på en Solaris maskin. Du kan förstås använda Solaris verktyg såsom DTrace och ZFS till dina Linux zones oxå. Med DTrace ser du allt som sker, varje anrop. ALLA anrop, in i minsta detalj. Jag menar ALLA anrop:
http://www.theregister.co.uk/2004/07/08/dtrace_user_take/ (läs texten som är bold)
http://blogs.sun.com/bmc/date/20050805
http://blogs.sun.com/ahl/entry/dtrace_for_linux
http://blogs.sun.com/ahl/entry/open_sourcing_the_javaone_keyn...

Ett annat användningsområde för Zones, är att utifrån t.ex. en Linux Master så skapar du en ny klon. På klonens partition installerar du Oracle. Du kan installera flera olika versioner av Oracle i varsin Zone. Och flera Apache i olika versioner. Och alla körs samtidigt med varsin IP adress. Då och då, kan du göra en snapshot mha ZFS och då kommer du låsa en partition för ändringar. Så du kan alltså backa när du vill. Till vilken snapshot du vill. Och varje Zone är mycket stabil, och du kan bestämma hur mycket RAM och CPU en Zone får ta, och ändra hur du vill. Typ: Oracle får max 1 CPU och 1 GB RAM.

Dessa Zones funkar mycket bra. De gör inte Solaris maskinen långsam. Jag berättade ju förrut att IBM Power6 CPU på 4.7 GHz inte var så snabb. Dvs, 3 st svindyra (3 milj kr st) IBM Power servrar med totalt 12 st Power6 CPUer fick 7000 SIEBEL benchmarks. En enda SUN T5440 (halv milj kr) med 4 st 1.4 GHz Niagara CPUer fick 14000 SIEBEL, dvs dubbelt så snabbt.

Skälet till att IBM använde 3 st Power servrar i sin benchmark var att en server användes som webserver, en annan som databasserver, etc. Medan SUN maskinen använde endast Zones. En zone som databas. En annan som webserver, etc. Även om en Zone går på knäna, så påverkas inte resten av datorn. De är väl avgränsade och helt säkra. Visst, kraschar kerneln så kraschar alla zones. Men det är svårt att krascha Solaris kerneln. Jag har aldrig varit med om att Solaris kraschat, under 10 års tid. Jag har aldrig sett det hända för någon. EDIT; (jag skrev fel förrut, kraschar en zone så påverkas antagligen inte kärnan, eftersom det är som ett vanligt program som kraschar - dvs kernel bryr sig inte om ett program kraschar, den gör en core dump och tuffar på).

Installera Debian Linux i en Solaris zone:
http://trisk.acm.jhu.edu/etch-zone.html

3. Sen finns även LDoms för virtualisering. Men det är en SPARC grej, så den gäller väl inte här. Men den verkar mycket bra. Har massa häftiga finesser. Det finns andra sätt oxå att virtualisera på Solaris, har jag för mig. Men de är inte lika intressanta för oss.

Ingen som provat Time Machine än?

Jag måste prata om SMF sen, som verkar oxå helt tokgrymt

Permalänk
Medlem

Kändes inte direkt segt för mig i virtualbox men så kör jag med en X3350 (intel quad core motsvarande Q9450) och 4 GB RAM i datorn och jag tilldelade OpenSolaris 1 GB minne i Virtualbox. Kör 32-bitars version eftersom värdsystemet kör 32-bit Linux Mint. Kan tänka mig det kanske blir lite segt om du bara kör 512 MB RAM i virtualbox.

Förresten, först fick jag inte ljudet att funka i virtualbox men genom att ladda ner OSS-drivrutin så gick det bra sedan.
http://www.opensound.com/download.cgi

Här är en prestandajämförelse ubuntu 8.10, opensolaris 2008.11 och FreeBSD 7.1 beta 2:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=os_threewa...

Slutsatsen var att ubuntu 8.10 vann flest test men opensolaris var särskilt bäst på filprestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Här är en prestandajämförelse ubuntu 8.10, opensolaris 2008.11 och FreeBSD 7.1 beta 2:

Slutsatsen var att ubuntu 8.10 vann flest test men opensolaris var särskilt bäst på filprestanda.

En SUN ingenjör skriver att OpenSolaris kompilerade allting med 32 bits i gcc i just den benchmarken. När SUN ingenjören själv testar med 64 bits, samma benchmarks - så får han 60% ökning eller dubbla prestandan på två av testerna. Han skriver dessutom att om Solaris är långsammare än Linux på någon benchmark, så ska man rapportera det som en bugg så fixar SUN det.

Kort sagt, öka på OpenSolaris benchmarksen om du kör 64 bits. Minst en benchmark ska fördubblas. En annan ska ha 60% högre värde.

Här är hans svar:

"It is possible some of the performance differences are due to the
gcc version being used as Solaris bundles gcc 3.4.3 and other distros may bundle 4.x, but it is much more likely due to the default ABI used by the bundled gcc. "gcc -O" on Solaris will default to ia32/x87, whereas on the other "64 bit" distros tested it will default to amd64. The performance difference can be seen in the two Byte Computational benchmarks on page 7 where Solaris appears to lag: Dhrystone 2 (./Run dhry2) and Floating-Point Arithmetic (./Run float). These tests are compiled with "gcc -O" which produces ia32/x87 code. When adding "-m64" which puts Solaris on par with the other distros, the performance jumps quite a bit. Measured on a Intel QX6700, dhry2 goes from 9307771.4 to 13421763.5 and float goes from 707932.5 to 1477185.6."

Permalänk
Medlem

Avänder Solaris gcc? trodde Solaris hade egen cc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Avänder Solaris gcc? trodde Solaris hade egen cc

Solaris har gcc men SUN använder helst Sun Studio som tydligen genererar mycket bättre kod än gcc (vilken anses ganska bloatad i vissa kretsar). Sun Studio finns även gratis till Linux.

Permalänk
Medlem

Nog tycker jag det ser ut som de kört benchmarks på samma 64-bitars system för de olika operativsystemen. Fattar inte riktigt, ska man kompilera om de medföljande programmen i opensolaris själv om man vill att programmen i opensolaris ska utnyttja 64 bitar optimalt om man installerat operativsystemet på ett 64-bitars datorsystem? Nu vet jag inte hur de installerade benchmarkprogrammen i just det här testet. Kompilerade de själva men med fel inställningar?

En normal användare laddar ju ner de program som man vill använda via pakethanteraren om det inte redan är installerat vid installationen. Att kompilera själv är något som jag personligen i alla fall endast tar till om det inte går att installera ett program på något annat sätt.

Testen använde sig också av de filsystem som läggs in som standard så ubuntu körde ext3 och FreeBSD körde UFS. Nu kan man ju köra ZFS på FreeBSD också och då hade nog FreeBSD fått bättre filprestanda. På samma sätt finns det en del olika filsystem för Linux (XFS hade kanske gett bättre prestanda än ext3) så man kan nog optimera även dessa OS för de olika benchmarksen och få bättre resultat. Jag tycker ändå det känns vettigt att jämföra standardinstallationer så man vet vad man får "out of the box" så att säga.

Å andra sidan hade en jämförelse med ZFS på olika operativsystem varit intressant. Alltså är det lika snabbt och tillförlitligt med ZFS på FreeBSD t.ex.? Lurar själv lite på att uppgradera servern med nytt moderkort, strömsnål AMD X2 4850e, 4GB minne och försöka köra ZFS. Tyvärr verkar det som att solaris-versionerna saknar strömsparfunktion just för AMD X2 (finns för single core Athlon 64 och för phenom däremot). FreeBSD har däremot en modul som ger strömsparfunktion med AMD 64 X2. Men jag kanske ändå kör med opensolaris och undervoltar samt klockar ner manuellt via bios, får se hur det blir. Läst om att strömförbrukningen i OpenSolaris kan bli 20 W högre (med den hårdvara jag tänkt mig) jämfört med Linux. På en dator som går dygnet runt gör ju det ett par hundralappar i extra strömkostnad per år. Men om det fungerar bättre så kan det kanske ändå vara värt det.

Permalänk

Håller på att ladda ner OpenSolaris nu, är lite rädd för strömförbrukningen bara då jag kör laptop. Men varför inte pröva?

Det mesta som kan tillämpas på OpenSolaris fungerar väl i "vanliga" Solaris också eller? Trevligt om man lär sig saker som kanske kan ge jobb i framtiden.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Upptäckte att det faktiskt finns en global version av opensolaris 2008.11 där alla språken ingår direkt vid installationen. Jag hade råkat tankat hem den "icke-globala" ison med färre språk så det var därför svenska inte fanns med.

Välj "Compressed (All languages)" om du vill ha svenska:
http://www.opensolaris.com/get/index.jsp
osol-0811-global.iso

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är standardavikelsen? Hur många gånger kördes testet? Vad är konfidensintervallet? Trorligtvis kan vi med 95% sannorlikhet inte dra en ända slutsats ifrån den där benchmarken....

Synd att jag stör mig på sun en hel del :/, fast de är inte värre än de flesta andra företagen.
Linux, stable ideas but broken code (Men koden blir bättre iaf. )
Solaris, stable code but broken ideas.

Vetifan vad som är bäst... Linux hemma och solaris i produktion?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagle
Vad är standardavikelsen? Hur många gånger kördes testet? Vad är konfidensintervallet? Trorligtvis kan vi med 95% sannorlikhet inte dra en ända slutsats ifrån den där benchmarken....

Synd att jag stör mig på sun en hel del :/, fast de är inte värre än de flesta andra företagen.
Linux, stable ideas but broken code (Men koden blir bättre iaf. )
Solaris, stable code but broken ideas.

Vetifan vad som är bäst... Linux hemma och solaris i produktion?

Jag håller med dig, att det är svårt att säga något med säkerhet utifrån testerna. Själv tycker jag att det enda man kan säga är att alla spelar ungefär i samma liga, när det gäller prestanda. Så då kan man välja OS utifrån andra kriterier än prestanda istället.

Jag håller även med dig om SUN uppträdde störande. Förrut. Det var den gamla VDn Scott Nealy som var sån. Han tillhör samma generation av VD som Bill Gates, Ballmer, Larry Ellison, Steve Jobs, etc. Alla de är för stängd kod, inlåsningseffekter, etc. Men SUNs nya VD är helt annorlunda. Det var han som bestämde att öppna upp all SUNs högteknologi.

SUN har gjort en helomvändning på senare år. Så det gamla SUN stör jag mig på. Men det nya SUN tycker jag bara gör bra saker; öppnar upp Java, OpenOffice, Solaris, ZFS, DTrace, Niagara CPUn, etc. När SUN köpte MySQL så höll MySQL på att stänga delar av sin kod men SUN övertalade dem att fortsätta vara öppna.

Tänk om SUN går i konkurs pga sin ensamma strategi; öppna all sin högteknologi och ge bort den? Då kommer alla företagen säga; "kolla på SUN, de öppnade allt och gav bort det. De gick i konkurs. Så ska vi INTE göra". Men å andra sidan, om SUN blir framgångsrika igen så kommer alla företagen säga "kolla på SUN, de öppnade allt och är nu jätteframgångsrika. Så måste vi oxå göra". Och alla företagen kommer att följa efter. Tänk om Microsoft, IBM, Oracle, SAP, etc öppnade upp all sin kod? Vore det inte coolt? Därför tycker jag att man ska supporta SUN, för om det går bra, så kommer alla företagen vilja öppna sin kod oxå. Alla härmar den framgångsrika. Vill vi att företagen fortsätter med stängd kod, eller vill vi att de öppnar all sin kod?

Vad som är bäst, Solaris i produktion och Linux hemma? Tja, det tycker jag låter bra. Som sagt, Solaris är ett Enterprise Server OS som precis börjat försöka ta sig in på desktop marknaden, mha sin nya dist: OpenSolaris. Linux är ett desktop OS som försöker ta sig in bland de stora server hallarna. Kanske det bästa är en mix? Solaris på servrarna och Linux på desktop? Det vore kanske det optimala. Det är bara att inse, OpenSolaris har inte lika mycket drivare som Linux eller lika många portade program som Linux. Därför är inte OpenSolaris lika lämpad för Desktop än.

Kanske kan det även ha att göra med SUNs solaris licens; CDDL som skiljer sig från GNU. CDDL tillåter att enskilda filer är CDDL. GNU är speciell, eftersom den kräver att precis allting måste vara GNU, andra licenser är ej tillåtna. Eftersom CDDL tillåter blandning av olika licenser, så kan Apple, FreeBSD, QNX, etc mixa in CDDL filer som t.ex. ZFS och DTrace. Eftersom CDDL är på filnivå så kan man blanda stängd Apple kod och CDDL filer och kan därför porta ZFS till Apple.

GNU: allt måste vara GNU, dvs alla filer. Blandning av licenser är förbjudet.
CDDL: en fil kan vara CDDL. Du kan blanda licenser hur du vill, så länge filen fortsätter vara CDDL. Detta gör det möjligt att porta ZFS till andra OS än GNU.

RONNYLOV,
Jag vet inte om du hört rykten om att ZFS kräver mycket minne; minst 2GB RAM för att ens fungera? Det verkar som om de ryktena kommer ifrån FreeBSDs implementation av ZFS. Under FreeBSD kräver ZFS mycket minne, tydligen. Men inte till Solaris, folk kör Solaris + ZFS med 512 MB RAM. Men antagligen kommer det snart fixas till, ZFS koden är mycket liten och väl skriven tydligen. FreeBSD folket gjorde en första portning av ZFS på rekordtid. Fast FreeBSD snubbarna är ju oxå bra hackers, så det kanske inte sa så mycket egentligen.

Permalänk
Inaktiv

Helvete vad insatt du är Saddam, mycket intressant läsning!

Permalänk
Avstängd

*fniss* Jasså? Jag tycker inte denna tråd har alls lika mycket intressant som min tråd om ZFS: "Stora hårddiskar problematiska: framtidens filsystem ZFS".
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

I vilket fall som helst, konkurrens är bara bra. Det märker man på Solaris 9. Det hade kass GUI och var inte alls snällt mot användaren. Linux har tvingat Solaris att ändra GUI och bli mycket snällare. Alla tjänar på konkurrens. Linux får ideer från Solaris att kopiera: ZFS, Dtrace, etc. Solaris kopierar GUI och användargränssnitt från Linux, etc. Ideerna går i båda riktningar. Och vi sitter i mitten och väljer det som passar oss. Dessutom gratis och med öppen teknologi! Linux blir bättre. Solaris blir bättre. Och vi användare tjänar på det.

Personligen tycker jag att det som är absolut coolast med Solaris är ZFS, Dtrace och tunna klienter SunRay, som jag skriver om i länken ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
*fniss* Jasså? Jag tycker inte denna tråd har alls lika mycket intressant som min tråd om ZFS: "Stora hårddiskar problematiska: framtidens filsystem ZFS".
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

I vilket fall som helst, konkurrens är bara bra. Det märker man på Solaris 9. Det hade kass GUI och var inte alls snällt mot användaren. Linux har tvingat Solaris att ändra GUI och bli mycket snällare. Alla tjänar på konkurrens. Linux får ideer från Solaris att kopiera: ZFS, Dtrace, etc. Solaris kopierar GUI och användargränssnitt från Linux, etc. Ideerna går i båda riktningar. Och vi sitter i mitten och väljer det som passar oss. Dessutom gratis och med öppen teknologi! Linux blir bättre. Solaris blir bättre. Och vi användare tjänar på det.

Personligen tycker jag att det som är absolut coolast med Solaris är ZFS, Dtrace och tunna klienter SunRay, som jag skriver om i länken ovan.

Bättre att göra 2 likadana än en bra?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

SUN har gjort en helomvändning på senare år. Så det gamla SUN stör jag mig på. Men det nya SUN tycker jag bara gör bra saker; öppnar upp Java, OpenOffice, Solaris, ZFS, DTrace, Niagara CPUn, etc. När SUN köpte MySQL så höll MySQL på att stänga delar av sin kod men SUN övertalade dem att fortsätta vara öppna.

Vad jag fattade det som så var detta ett standalone verktyg som skulle bli opensource i ett senare skede iaf.

Citat:

Jag håller även med dig om SUN uppträdde störande. Förrut. Det var den gamla VDn Scott Nealy som var sån. Han tillhör samma generation av VD som Bill Gates, Ballmer, Larry Ellison, Steve Jobs, etc. Alla de är för stängd kod, inlåsningseffekter, etc. Men SUNs nya VD är helt annorlunda. Det var han som bestämde att öppna upp all SUNs högteknologi.

Jo solaris har blivit mycket bättre. Dock så har de ofta ett kontrollbehov ibland som kan vara lite tråkigt. Ta t.ex. oss4 som nu är nerlaggt där solaris var de som betalade för utvecklingen (iaf till stor del) och där de började vilja att oss4 skulle passa solaris mer än att passa OSS generellt vilket var en av de sakerna som ledde till at oss4 lades ner.

Angående CDDL så har jag inget emot det mer än att det är ytterliggande license, snart har vi väll mer licenser än program. :S

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.