Har en hårddisk i datorn som jag vill kunna inaktivera/stänga av under drift.

Permalänk
Medlem

Har en hårddisk i datorn som jag vill kunna inaktivera/stänga av under drift.

Hejsan!
Jag har ett par SATA-hårddiskar i datorn men har nyss stoppat i en IDE-hårddisk också, denna vill jag kunna stänga av/inaktivera medan datorn är påslagen och används, helt genom mjukvara.
Det skulle också fungera ifall den bara började spinna ner helt efter en kort stund, jag använder den rätt sällan men den låter alldeles för mycket.
Någon sorts energisparfunktion bör väl kunna åstadkomma det jag vill göra? Jag vill inte att mina andra diskar ska bete sig på det viset.
MVH

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Energispar funktion under skärmsläckar inställningarna stoppar tyvärr att alla hårdiskar som inte används vid den tiden du själv ställer in.

Fast använder du de övriga diskarna tillräckligt ofta så kommer de inte få någon chans att stanna. Det beror på hur kort eller lång tid du ställer in.

Permalänk

revosleep kan inaktivera diskar individuellt under drift. hemsidan är sjukt oseriös men programmet fungerar faktiskt som det ska (trots helt vidrig gui).

http://revosleep.realspooky.de/

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster