Speldator 10 000 Phenom / i7 ?

Permalänk
Medlem

Speldator 10 000 Phenom / i7 ?

Hej!

Ska köpa en speldator nu de kommande veckorna och vill helst ha en 4kärnig processor för att spela GTA IV så problemfritt som möjligt! Sen att jag också vill spela andra spel som StarCraft2 hoppas jag ni hajjar

Det bästa vore ju isåfall att ha ett system med Phenom II eller i7 antar jag men jag vet inte riktigt hur detta systemet skulle se ut...

Jag har dock tänkt en del själv och kommit fram till att Antec Three Hundred verkar vara en bra idé... (Verkar onödigt att slänga iväg över 1 000 kronor på ett chassi...) Jag hade även tänkt att skaffa en monitor till systemet (antagligen BenQ E2400HD eller E2200HD) men detta ska inte ingå i paketpriset!

OBS! Jag tänker överklocka systemet så bra kylning och klockvänliga komponenter är viktigt!

Snälla, hjälp mig bygga ihop ett system!

(En viss enighet i förslagen hade uppskattats mycket )

Permalänk

Finns många"dator för 10000sek" trådar där du kan läsa och fråga!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
Finns många"dator för 10000sek" trådar där du kan läsa och fråga!

Antar det... tycker dock det verkar som att det finns lika många förslag som användare på forumet :\

Det var lite tanken med tråden (att vi skulle komma fram till ett färre antal vettiga förslag )

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=376580,294113,334762,21...

Är ett bra phenom II paket, du får inte bättre spelprestanda än så för de pengarna.

Visa signatur

Antec 300. e8400. Scythe Ninja. 8800gts 512mb. OCZ pc600 4gb. Corsair 650tx. Seagate 500gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koffarn
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=376580,294113,334762,21...

Är ett bra phenom II paket, du får inte bättre spelprestanda än så för de pengarna.

stämmer men jag skulle nog ta ett corsair nätagg i stället ett TX 650w...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
stämmer men jag skulle nog ta ett corsair nätagg i stället ett TX 650w...

Det är inte mycket sämre kvalitet på FSP:s agg, men man tjänar ca 200 på det. Men om han vill lägga ut mer tycker jag han ska köpa ett 700w+ istället så att det blir lite mer framtidssäkert, nu försökte jag bara få det inom 10k ramen.

Visa signatur

Antec 300. e8400. Scythe Ninja. 8800gts 512mb. OCZ pc600 4gb. Corsair 650tx. Seagate 500gb.

Permalänk
Medlem

Fan va glad jag blir! (ursäkta att jag svär )

Ser ju mycket bra ut, vet ej om jag ska byta nätagget men ska helt klart fundera på det!

Vad tror ni andra, verkar systemet bra?

Permalänk
Medlem

Arå, nätagget blir nog inget problem.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Om man tittar lite på vad systemet "går för", vad hade ni sagt då?

Kommer den klara star craft 2 gta IV, diablo 3, far cry 2 och hela det köret i 1920*1080 på höga inställningar?

(Hade nämligen tänkt att köpa en hd skärm ( BenQ E2200HD))

Och hur pass framtidssäker är den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
Finns många"dator för 10000sek" trådar där du kan läsa och fråga!

Både ja och nej. Tycker inte det ligger ute sååå många trådar om just phenom. Sen är det väl dessutom så att det släpps datorkomponenter i stort sett dagligen vilket gör att en 3 veckor gammal tråd kanske rekommenderar en komponent när det har släppts bättre till samma pris.

Men ja, det e klart att folk borde kunna kolla mer på andra trådar.
Man vill helt enkelt känna att nån fokuserar sig på just "din" dator och vad som är bäst för just dig.

Citat:

[i]Ursprungligen inskrivet av Koffarn
http://www.prisjakt.nu/optimize.php...4,249942,341502

Är ett bra phenom II paket, du får inte bättre spelprestanda än så för de pengarna.
[/B]

Det där såg riktigt bra ut, funderar själv på o köpa nåt liknande, någon som vet om det faktiskt är stor skillnad på olika moderbord rent klockningsmässigt? Jag skulle vilja ha ett som hade en inbyggd tuningfunktion som mitt förra, jag är nämligen inte världens mest klockningskunniga människa. Annars får jag väl helt enkelt posta en ny tråd:)

En sak till, någon som vet hur pass mkt orginalkylaren till Phenom II klarar av klockning, vissa behöver man ju faktiskt inte byta ut ibland om man inte vill maxa den såklart...

Förlåt om jag spårar lite i din tråd, men du kanske också har liknande funderingar..

Permalänk

Angående grafikkortet. Tror Inet har en kampanj på hd4870 x2 2 gig.

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/powercolor-ati-hd4870-x2-...

Hoppas de hjälper något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vidundret
Angående grafikkortet. Tror Inet har en kampanj på hd4870 x2 2 gig.

https://www.inet.se/kampanj/kampanj/powercolor-ati-hd4870-x2-...

Hoppas de hjälper något

ja titta! den får man nog ta å så till på =D

angående kylning; jag ska som sagt klocka så boede jag fundera på att köpa in ite extra fläktar och kanske en processorskyare?

Permalänk

Sitter och funderar på en Phenom II dator för denna summan jag med, med ungefär samma krav som Victorix och Koffarns förslag såg ju väldigt trevligt ut.

Men som sagt: hur är det med klock-vänligheten på orginalfläkten? Har funderat på att köpa någon fläkt typ denna.
Hur är det med minnes-hastigheten? Värt att lägga till några kronor för dessa?

Permalänk
Medlem

Förutom det överstående talare undrar över hade jag velat tillägga frågan om huruvida man borde skaffa fler fläktar till chassit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victorix
ja titta! den får man nog ta å så till på =D

angående kylning; jag ska som sagt klocka så boede jag fundera på att köpa in ite extra fläktar och kanske en processorskyare?

Tror du klarar dig med Phenom II kylaren, den verkar rätt bra, kopparbas, heatpipes och grejer.

Du kan ju köpa till en eller två http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=199411 och sätta i fronten/sidan på chassit det borde sänka temperaturen i chassit ytterligare.

Visa signatur

Antec 300. e8400. Scythe Ninja. 8800gts 512mb. OCZ pc600 4gb. Corsair 650tx. Seagate 500gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koffarn
Tror du klarar dig med Phenom II kylaren, den verkar rätt bra, kopparbas, heatpipes och grejer.

Du kan ju köpa till en eller två http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=199411 och sätta i fronten/sidan på chassit det borde sänka temperaturen i chassit ytterligare.

OK^^ i annat fall kan man ju köpa hem en processorskylare i efterhand =D

vad tror ni andra om paketet?!

Permalänk

Sitter och har lite beslutsångest här kring köp idag eller inte. Känns ju värt med Inets kampanj och mycket dator för pengarna, men funderar på om det är värt att vänta på att am3-processorerna med tillhörande moderkort släpps? Och den 49xx-serien med radeon är ju också i antågande.

Å andra sidan brukar ju det som finns vara för att det just finns, känns ovärt om man skulle göra misstaget att vänta på något som inte är värt det...

Vad säger ni, köp eller inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaktusblad
Sitter och har lite beslutsångest här kring köp idag eller inte. Känns ju värt med Inets kampanj och mycket dator för pengarna, men funderar på om det är värt att vänta på att am3-processorerna med tillhörande moderkort släpps? Och den 49xx-serien med radeon är ju också i antågande.

Å andra sidan brukar ju det som finns vara för att det just finns, känns ovärt om man skulle göra misstaget att vänta på något som inte är värt det...

Vad säger ni, köp eller inte?

KÖP, man kan alltid sitta och vänta på hårdvara det kommer alltid något bättre, det mesta är dyrare precis när det släpps också, jag köpte min dator i sign för ett halvår sen, klockad är den lika bra som en i7 med 260gtx ( får 14900 poäng i 3dmark06, i7 och 260gtx får 15700)

Visa signatur

Antec 300. e8400. Scythe Ninja. 8800gts 512mb. OCZ pc600 4gb. Corsair 650tx. Seagate 500gb.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt klart Phenom II i den här prisklassen.

Någon frågade om moderkort och överklockning. Jo det är helt klart skillnad. Allra billigaste har få/inga överklockningsinställningar. Dyra kort har mer kylning på komponenterna (som kan bli riktigt varma) så de klarar högre hastigheter.

Och köp nu, AM3 moderkort ger dig möjligheten till DDR3, vilket idag är dyrare än DDR2 och bara har bättre prestanda på de allra snabbast (som kostar kosing). Jag tror inte en AM3 processor kommer ställa till med någon större revolution i AM2+ moderkort, det vi har nu (Phenom II AM2+).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG