'Tyst', kall och billig kylning går hand i hand

Permalänk

'Tyst', kall och billig kylning går hand i hand

För flera år sedan fick jag tipset att skaffa chassifläktar för att få min dator tystare. Visst så varvade både CPU och GPU fläkten ner, men chassifläktarna gjorde så det blev plusminusnoll.

Jag trodde att det var dags att skaffa isolerat chassi, betalade multum för att få ett med skurna dämpplattor. Chassit var tydligen det bästa med tanke på ljudnivån (utom zalmans helt passiva). Första gången jag startade datorn efter chassibytet så fick jag nästan en orgasm. Det var helt tyst!
Dessvärre så fungerade plattorna som isolering och när datorn hade varit på en stund så varvade alla fläktar upp och datorn lät lika mycket som tidigare.

Nuså bytte jag ut mina chassifläktar till några 120mm som skulle vara riktiga badass. Säkert runt 12db eller något liknande. Blev bättre men nu hade jag spenderat tusentals kronor på bästa chassifläktar, stort chassi med bra luftflöde, dämpplattor, tystare cpu/gpu fläkt. Långt ifrån värt det.

En tid senare när jag skulle byta någon komponent så satt jag framför dator och tyckte att datorn var tystare än den brukar vara. Tittade ner mot lådan för att se om någon fläkt hade stannat. Alla fläktar snurrade som vanligt men jag hade glömt hela sidoplåten. Tittade på mina temperaturer, allt var kallare utan sidoplåten. Stängde av chassifläktarna. Datorn blev ännu tystare, lika kall som tidigare (dvs utan sidoplåt med chassifläktar). Körde cpufläkten på en steglös styrningskontroll. Drog ner den på minimalt. CPU'n blev totalt sett kallare än den var vid högre varvtal med stängt chassi.

Nu har jag alltid kört mina primära datorer hemma utan sidolucka, i flera år. Aldrig något problem.

Billigare, tystare, kallare

Permalänk

Alla vet ju att riktiga datorer ska ligga öppet på bordet.

Så nästa steg är att skita i chassit.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Har man husdjur så kan man ju inte gärna köra utan chassiesida, då är vattenkylning ett vettigt alternativ tycker jag.

Permalänk
Medlem

Märkligt, kör ett gammalt chieftec chassi som jag själv ljudisolerat med studiomatta. Knappt en milimeter som inte har mattan på sig. Kör med sidoplåten stängd (nyfiken/aggresiv katt i lägenheten) och det har alltid fungerat bra. Har man bra flöde genom lådan så kan man köra med sidoplåten på utan problem och dessutom få det betydligt mycket tystare. Det ända jag hör från min dator är chassifläkten bak o fram typ då dessa inte är isolerade av självklara själ
Tror fortfarande det är bättre att satsa på att få ett bra flöde. Gömma undan alla sladdar o skit med buntband och lite fipplande tror jag även gör mycket, mångas datorer ser ju ut som ormbon innuti.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag brukade ta bort sidopanelen på min dator och på sommaren ha en bordsfläkt bredvid öppningen. Skaffa nyligen ett Cosmos 1000 och tryckte in Noctua fläktar. Temperaturen gick upp 10C* men är ganska tyst iaf. Dock är hårddiskkylningen under all kritik.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7