Mätte upp förbrukningen hos servern..

Permalänk
Medlem

Mätte upp förbrukningen hos servern..

En skön eftermiddag efter massa o göra hela helgen så blev jag rastlös o funderade på något o pilla med.

Öppnade elskåpet och hittade elmätaren, vilken har en lysdiod som är märkt 10 000 imp/ kWh.

Bara o ställa sig o räkna impulser o se vad det blir i snitt.

Stängde av allt som gick på stand by hemma inklusive elpanna, varmvattenberedare o kyl/frys.

Kom fram till att det blir ca 12 impulser per minut, vilket enligt mina uträkningar skulle bli 631kWh per år eller knappt 53kWh per månad.

Detta driver då ett Zyxel ADSL modem, en linksys WRT54GL router med wifi samt en PC med PIII 800Mhz, 512Mb RAM, graffe, nic, och två diskar (7200 rpm diskar).

Tycker inte det är alls farlig förbrukning

Anledningen till uträkningen är att jag funderade på o bygga en riktigt strömsnål maskin för o köra som server, men dryga 50kWh per månad blir inte många tior i el, mellan en femtiolapp o inte över 100 spänn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Var ju inte alls så farligt.

Har en energimätare inkopplad som mäter vad dator i sign, router, stereo + sub och skrivare drar och efter 8 månader + några dagar så är jag uppe i 692 kWh.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Hedersmedlem

Min dator snittar 160 w. Så runt 4 kWh per dygn. Det är bara datorn som räknas då. Utöver det blir skärm, stereo och ibland min lcd-tv.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_Moridin
Var ju inte alls så farligt.

Har en energimätare inkopplad som mäter vad dator i sign, router, stereo + sub och skrivare drar och efter 8 månader + några dagar så är jag uppe i 692 kWh.

Såna där energimätare brukar ju inte vara helt exakta dock. Enda helt exakta är en mätare som man sätter runt fastråden.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Hm, min server är också en PIII 800Mhz men med lite mindre minne samt bara en 5700 rpm disk, då borde inte den dra så mycket heller

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Ta med i beräkningen att våra 'fina' digitala mätare som installeras i våra hushåll tillåts diffa hela 5% +/- och det kan göra tusenlappar på ett år. sen så ska det finnas skydd för att mäta förbi koppling av elmätaren så tänk på det

Visa signatur

I am Extrazz.