Alltså, ett problem med alla pro-israeler (förutom mig) är att de inte är vetenskapligt tränade och kanske ett skäl till varför det blir konflikter. Man SKA kunna fråga om konstigheter utan att bli avsnoppad eller än värre; tystad eller hotad.
Korrekt vetenskap är att måste man kunna förklara olika konstigheter. Kan man inte det, så är det något fel på teorin och den måste granskas på nytt ifall den kan utökas lite eller egentligen är helt felaktig. Det man INTE gör, är att säga "men jag tänker inte förklara konstigheten, teorin är korrekt, den måste vara korrekt eftersom jag säger att det är så". Duh.
Tänk när Galileo hotades brännas på bål för att han hade fräckheten att påstå att jorden snurrade runt solen och inte tvärtom. Vad tror ni domaren sade? Kanske "självklart snurrar solen runt jorden och inte tvärtom. Alla lärda säger det. Du har fel. Ta tillbaka annars bränns du". Duh.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej jag tänker inte förklara för dig vad som är fel om du själv inte förstår det.
Ok. Då förstår jag fullständigt. Du har övertygat mig att du har rätt och jag har fel. Verkligen givande debatt, det här. Dina argument är slagkraftiga och svåra att vinna över. Inte.
Citat:
Det finns ingen som helst krav på att det ska finnas lite sanning i alla artiklar bara för att de är skrivet av en professor från Harvard.
Fel igen. Du har inte hört talas om peer-review. Men det innebär att en forskningsartikel först läses igenom av andra forskare efter fel eller konstigheter innan den tillåts publiceras. Därför finns det krav på sanningshalten i en forskningsartikel. Ren gojja publiceras inte. Om något är publicerat så skulle det kunna vara sant, det är antagligen inte ren gojja - eftersom det har kvalitetsgranskats av experter inom området.
Citat:
Dessutom behöver det inte vara artiklarna det är fel på utan det kan även vara fel på den sanning du LÄSER in utifrån en mängd olika artiklar och får för dig att de sammantaget på något sätt ytterligare förstärker DIN åsikt.
Men vad är det jag säger då? Jag menar självklart inte bokstavligen att Israel styr över USA, det är ju självklart inte sant. Rubriken var istället avsedd att dra till sig uppmärksamhet så vi kan få en intressant och givande debatt. Det jag har upprepade gånger försökt framföra är att "AIPAC har enorm makt i USA" och framfört massa länkar för detta. Mot detta har jag stött på hårdnackat motstånd, och lögner om att jag bl.a. har "snedvridna åsikter om judar". Var är mina "snedvridna åsikter"? Jag har frågat hur många ggr som helst utan att få ett svar. Lögner helt uppenbart.
Citat:
Hundra olika forskningsartiklar innebär inte att man kan kombinera dem hejvilt och anse att något är bevisat.
Men snälla lilla vän, hur tror du vetenskap går framåt? Jo, genom att man publicerar forskningsartiklar om ämnet. Och om hundratals artiklar publiceras, så är det accepterat bland forskare. Det är så vetenskap går till. Fel igen alltså.
Sen påstår jag inte att allt detta material jag presenterar är stringenta bevis. Det är istället tecken på att detta är värt att undersöka närmre. Om professorer, ex presidenter, forskare, etc alla säger samma saker utan att ha någon koppling så undrar man ju om alla har rökt crack eller om det kanske kan vara sant?
Citat:
Att AIPAC har mkt makt innebär inte att de styr USA eller Israel. Det innebär att de har stor makt.
Innebär detta att du håller med mig? Att AIPAC har stor makt i USA?
Citat:
Sedan blandar du detta med konspirationsteorier och olika slags privatpersoners uttalanden (må de så vara gud själv eller USAs president så spelar det ingen roll. Det är uttalanden)
Menar du att att eftersom presidenten är privatperson så kan man inte lita på honom? Öh? Du vet väl att alla är "privatpersoner" enligt ditt resonemang? Presidenten är privatperson. Ambassadörer är privatpersoner. Toppolitiker likaså. etc. Jag förstår inte vad du försöker säga.
Vad har jag för "konspirationsteorier" som jag framför i denna tråd? Kan du förklara eller vägrar du igen? Du ska inte påstå saker om andra, utan att förklara. Ska jag ringa till polisen och säga att du är skattesmitare, men jag tänker inte förklara eller bevisa att det är så? "Det bara är så". Hur smart är det resonemanget på en skala?
Citat:
Jag menar jag vet att det finns folk här som tar starkt sida med både Palestina och Israel men som inte förlitar sig på konspirationer för att föra fram sin tes utan konkret fakta som de visserligen tolkar enligt sin åsikt men likväl försöker de föra fram en tes. Det är inte konspiratoriskt. Det är en stor skillnad.
Ok, herr Forskare. Kan du förklara för mig vilka sorts fakta du skulle acceptera så kanske jag kan ordna fram dem? Forskningsartiklar från professorer och forskare duger inte. Före detta presidenters uttalanden duger inte. Toppolitiker duger inte. Det roliga är att artiklar i Israeliska media inte heller duger - de är också lögner. Jag trodde du ansåg alla ljög förutom Israel. När t.om. Israeliska media publicerar artiklar om Israels makt i USA som du avvisar så är det svårt. Du är envis. Eller vetenskapligt obildad. Du sågar alla mina forskningartiklar som felaktiga utan att ens förklara vad som är felet med dem. Hur i hela friden kan man säga att något är fel utan att ha en aning? Uttalar du dig ofta om saker du inte har en aning om?
Låt mig fråga dig igen, vad för sorts fakta skulle du acceptera? Fatta din reaktion om jag inte länkat alls, utan bara skrivit lite propaganda. Du hade kallat mig lögnare och sagt åt mig att det finns inga etablerade forskare eller någon med trovärdighet som tycker samma saker. Alltså är det fel.
Och nu när jag istället länkar till forskare och presidenter så duger inte det heller.
Om jag i nästa steg skulle hämta Israels president som personligen sade till dig "AIPAC har stor makt i USA" skulle du inte heller tro på det. Vad krävs egentligen för att du ska acceptera något?
För vanliga professorer och forskare så räcker det med seriösa forskningsartiklar för att de ska allvarligt överväga saken.
Citat:
Nej jag tänker inte förklara för dig vad som är fel om du själv inte förstår det.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kazen
Där har du väl det mesta man kan säga om saken.
Aha! Nu förstår jag på vilket sätt jag har fel. Inte.
Citat:
Visst AIPAC har inflytande i Amerika långt ifrån att de kan påverka saker på stor skala,
Betyder detta att du håller med mig om att AIPAC har stor makt i USA?
Citat:
och tror knappast det har med deras stöd för Israel i mellanöstern att göra. Har nog mer med saken att Israel är det enda demokratiska land bland massa islamistiska diktaturer att göra.
Demokrati my ass. Vet du inte att Israel i praktiken tillämpar Apartheid och rasism? Vet du inte att Israel nyligen förbjöd 2 arabiska partier? Skulle en demokrati ens på komma på tanken att förbjuda andra partier? Tyvärr är denna länk till israeliska Haaretz som inte heller är godkänd källa, enligt er.
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1054903.html
När andra länder fördömde Sydafrikas Apharteid och rasåtskillnad, så fördömde Israel inte Apharteid, därför att Israel också tillämpar rasåtskillnad! Dra den om rödluvan också. Här har du mycket information om Israels s.k. "demokrati" där alla är lika mycket värda, speciellt är Israeler mer värda än araber. T.ex. finns vägar där Araber inte får färdas. Araber får inte medborgaskap om de gifter sig med israeliska kvinnor. etc. etc. Demokrati, va?
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_apartheid
Och jag förstår inte varför USA skänkt enorma summor till Israel, pga det är en "demokrati"? Varför skänker inte USA enorma summor till andra demokratier som ligger illa till? Varför får Israel majoriteten av alla biståndspengar och andra länder får bara småsmulor? För att Israel ligger illa till? Du vet väl att Israel är den överlägset största militärmakten (inkl kärnvapen) i mellanöstern? Det är de andra länderna som ligger illa till. T.ex. Palestina är ockuperat till 95% för Israel behöver Lebensraum.
Citat:
Arthur Butz (professor!) Skrev en bok om att förintelsen under andra världskriget aldrig ägde rum, måste ju vara sant han är professor...?
Dariusz Ratajczak skrev också en bok om att det aldrig ägde rum, även han professor... etc.
Alltså, jag undrar om de verkligen förnekade Förintelsen, dvs Revisionister. Kanske var det så att de ställde frågor och för det så anklagades de? Som vi alla vet, är det farligt att ställa frågor om Förintelsen och sånt ska tystas och fängelsebestraffas i 27 länder:
http://www.timesargus.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070114...
Snart är det väl fängelsestraff på att ens nämna Förintelsen? Var det inte Voltaire som sade "Jag håller inte med dig alls, men jag kan dö för din rättighet att yttra dig"? Vad hände med yttrandefriheten? Hur kommer det sig att det allra heligaste vi har i väst är Förintelsen? Vi kan håna Jesus och kristendomen utan problem med lagen, påven, statsministern, presidenten, regeringen, kungen, Zlatan, etc etc etc.
Men vi kan inte håna Förintelsen, då får man fängelse(!) i stora delar av världen. Vad är det som gör att just Förintelsen är vår heligaste ko i Sverige, Finland, Island, Norge, etc etc etc? Det har massakrerats massor av människor i olika tidsperioder och de massakrerna är helt oviktiga i jämförelse. Hur kommer det sig att Hollywood pumpar ut filmer om Förintelsen och Nazismen hela tiden? Varför detta fokus? Kan någon förklara på ett vettigt sätt? (Inte; "det bara är så") Jag bara undrar.
Angående dessa två professorer, jag kan mycket väl tänka mig att de ställer frågor och för det anklagas det. Om du läser "Förintelseindustrin" av forskaren Norman Finkelstein, en jude vars föräldrar överlevde Förintelsen, så ser du att han nämner en del saker som inte riktigt är utredda än. T.ex. är det en berömd Förintelseöverlevare som skrev en bok om sina många fasor. Dock visade det sig till slut att överlevaren växte upp i ett tryggt område och inte alls satt i något läger. Varpå Elie Wiesel försvarade allting med nåt i stil "det gör inget att han ljög, eftersom lidandet i boken inte kan förbises, lidandet är äkta"! Eller när en annan berömd Förintelseöverlevare beskriver ungefär att "folk knuffades ned i eldar, folk gasades ihjäl och marken skakade av ångest och med jämna mellanrum sprutade upp en gejser av blod"? Vadå marken sprutar blod? Svamlar han? Vad menar han?
Och när man ställer frågor för att få veta mera, så är man ute på farlig mark. Då är det mycket snart att någon skriker "antisemit och förintelseförnekare" och vips så sitter man i fängelse. Själv ser jag faktiskt inte problemet med att vara nyfiken och ställa frågor, även om det är straffbart i stora delar av världen. Man får diskutera och skämta om allting, tycker jag personligen. Jag tror på yttrandefrihet även om Pro-Israeler är starkt emot yttrandefriheten och funderingar. Kritiker ska tystas. Omedelbart.
Citat:
Alan Dershowitz (professor, Harvard) sa att Jimmy Carter är en "idiot", ska man lita på en idiot?
Ex president Carter visste att han skulle få många fiender när han gick ut och offentligt pratade om den israeliska lobbyn AIPAC, det görs inte ostraffat. Speciellt pekas professor Dershowitz i Lag och Rätt, ut som en av de värsta ur den israeliska lobbyn. Det är naturligt, med tanke på professorns ursprungsland? T.ex. skriver professorn att Israel bör förstöra byar när ett "terrordåd" ägt rum:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dershowitz,_Alan
"James Bamford, a columnist with The Washington Post, argued that "demolishing the homes of innocent relatives of those involved in suicide bombing,"... is "a practice outlawed under international law." Norman Finkelstein ... commented that "it is hard to make out any difference between the policy Dershowitz advocates and the Nazi destruction of Lidice, for which he expresses abhorrence-except that Jews, not Germans, would be implementing it."
Vidare påstår Dershowitz (i länken ovan) att en forskningsartikel om AIPAC av 2 professorer är full av Israelhat och antisemitisk samt att materialet tagits från diverse nazistiska sidor, etc. Varpå professorerna bett Dershowitz specificera utförligare, men han har inte gjort det. Lögner alltså. Påstår man något graverande utan att kunna specificera mera, trots offentlig uppmaning, så är det ju lögn. Jag skulle alltså inte lita vidare mycket på Dershowitz uttalande om Jimmy Carter när professorn själv bevisligen far med osanning och lögner.
Ojojoj! Tack för denna länk! Eftersom mina tidigare länkar bara varit lögner och oväsentliga när de pratat om AIPAC, så hoppas jag att du accepterar din egen länk? I din länk står att support för AIPAC är överväldigande. Betyder din länk att du håller med mig om att AIPAC har stor makt i USA? Eller gäller länken inte längre när jag vill använda den?
"Congressional support for the positions AIPAC advocates is overwhelming in both parties, which creates a problem for certain far-left Democrats and far-right Republicans. They wonder how such a broad consensus on a policy they see as so wrong could exist."
Här kan jag bifoga några av mina egna länkar som jag tycker är läsvärda:
Enligt Israelisk media så kommer nu ett rekordstort antal kongressledamöter i USA vara israeler, dvs 43 st:
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1167467657033&page...
"You see a Congress that is supportive of Israel, so I don't think you're going to see much of a difference."
Här ser vi vad Israels nuvarande utrikesminister säger om Israel och USA, i en artikel i israeliska Haaretz:
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1080097.html
"The Obama Administration will put forth new peace initiatives only if Israel wants it to, said Foreign Minister Avigdor Lieberman...
"Believe me, America accepts all our decisions," Lieberman told the Russian daily Moskovskiy Komosolets. "
Israels president Olmert skryter om hur han bossar över George Bush.
Rice hade förberett en FN resolution, men Olmert ringde Bush och beordrade honom till telefonen trots att Bush var mitt i ett tal, att USA inte får rösta igenom resolutionen. Så USA röstade inte på sin egen FN resolution:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ehud_Olmert
Detta uttalande väckte irritation och kritik i Israel - över att Olmert borde hållit käften och inte skrytit om det högt.
http://www.forward.com/articles/14957/
Ett medie forskningsinstitut skriver om AIPACs makt
http://www.gla.ac.uk/centres/mediagroup/badnews.htm
“AIPAC’s power has become the stuff of Washington legend. Fortune magazine consistently puts it in the top five special interest groups. No other foreign policy based lobby group gets into the top twenty-five.
...
For many years, pro-Israel organisations have organised letter-writing campaigns to protest against articles and programmes they dislike. With the development of email, this activity has grown enormously. Websites target individual journalists and provide ready-written letters of complaint for subscribers to send out.”
Paul Craig Roberts, f.d. amerikansk vice finansminister
http://www.counterpunch.org/roberts01142009.html
"Israeli politicians have been bragging for decades about the control they exercise over the US government. In his final press conference, President Bush, deluded to the very end, said that the whole world respects America. In fact, when the world looks at America, what it sees is an Israeli colony."
Obamas stabschef Emanuel Rahm är israel, länk till Israelisk media:
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?pagename=JPost/JPArtic...
"Emanuel's father, Dr. Benjamin Emanuel, said he was convinced that his son's appointment would be good for Israel. "Obviously he will influence the president to be pro-Israel," he was quoted as saying. "Why wouldn't he be? What is he, an Arab? He's not going to clean the floors of the White House."
Detta gäller ju även EU. T.ex. EUs president Karl Schwarzenberg är ju starkt sionistisk, enligt artikel i israeliska Haaretz är han Israels vän "den sionistiske prinsen":
http://www.haaretz.com/hasen/spages/1059120.html
Citat:
Som sagt så skulle det vara helt otroligt att "Israel skulle styra över USA"
Än en gång, jag påstår det inte bokstavligen. Istället menar jag att AIPAC har enorm makt i USA och inget emot Israel kan göras utan att AIPAC godkänt det. AIPAC är skälet till att USA skänker enormt mycket pengar och hela tiden blockerar alla FN resolutioner emot Israel.
Men det är klart, alla dessa länkar räknas ju inte. Speciellt inte de som går till Israeliska tidningar - de måste ju vara lögnaktiga. Eller hur?
Citat:
"Än en gång, kan du bevisa att jag har skrivit "snedvridna åsikter om judar" eller kan du inte det? Jag postar länkar och artiklar och skriver inte egna åsikter (nästan)"
Tredje gången då jag får försöka peka ut det till dig, HELA DEN HÄR JÄVLA TRÅDEN ÄR ETT BEVIS
Nej denna tråd är inte ett jävla bevis. Du förstår inte vad bevis är. Jag försöker få fram att AIPAC har stor makt i USA här i tråden, trots hårdnackat motstånd från dig och andra. Jag har inte skrivit något "snedvridet om judar" nånstans här i tråden. Har du läsproblem? Om jag verkligen skrivit något sådant så skulle du kunnat posta det. Men det har du inte gjort. Alltså ljuger du.
I din länk står det om Jimmy Carter:
"Much of what Carter says in the book is very biased against Israel,... Does that mean that Carter is an anti-Semite? Not necessarily."
Jag fattar inte vad som är ditt och Sentenceds problem med att kritisera Israel. Är man judehatare då? Var har jag skrivit något judehatiskt? Jag har inte skrivit något sånt, eftersom jag inte tycker så. Snarare tvärtom. Döm om min förvåning när jag läste om många av mina idoler på bl.a. wikipedia: Albert Einstein, Isaac Asimov, Neil Gaiman, Steven Spielberg, Grigori Perelman, Georg Cantor, etc etc.
Jag blir så besviken på Israels ovilja att lösa denna konflikt. De är så jävla smarta och ändå vägrar de lösa konflikten. Jag fattar inte. Alla tjänar ju på fred och välstånd? Vad är problemet med en tvåstatslösning, varför accelererar Israel bosättningarna, varför ockuperar Israel 95% av Palestina? Varför? Jag blir så besviken och frustrerad. Israel skulle kunna få hela mellanöstern att blomstra. De är så smarta så det skulle vara enkelt för Israel.
Citat:
Nu tänker jag inte mer diskutera med en helt klar anti-semit.
Om du kunde, så skulle du sätta mig i fängelse, eller hur? Du skulle anmäla mig och se till det. Oj vad gärna du vill det, eller? Nästa steg är väl fängelsestraff för Israelkritik, är vi där snart?