Permalänk
Medlem

Ny tyst dator 6-7k lr mer

Jag hade tänkt köpa en ny dator för ca 6-7k. Men det är inte så utan att jag skulle kunna lägga till lite om det behövs.

Jag ska ha datorn kopplat till en 40" LCD TV som har en max upplösning på 1366x768.

Ska använda den till bildredigering (PSCS4) och kommer ofta att t.ex. öppna ett 20-tal PSD filer som kan vara så mycket som 100mb st.

Jag kommer även använda den till att se på film i de flesta tänkbara format.

Vill även kunna spela senaste NFS spelen men jag ställer inte högsta krav på grafiken. Det gör inget om man får dra ner lite på grafiken. Men visst vill man det ska fungera så bra som möjligt

Jag vill ju så klart kunna göra flera saker samtidigt som t.ex. chatta, surfa, ladda ner och skriva dokument. Men det är ju där ram-minnet är viktigt. Fast just de här sakerna jag nämnde ska ju inte vara så krävande.

Hade tänkt mig en Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz s775 processor eller liknande.

Grafikkort vill jag helst ha ett från nVidia eftersom jag alltid har haft det och är van vid deras mjukvara. Går ju i för sig att lära sig ATI i värsta fall

Chassit hade ju varit roligast med ett HTPC eftersom jag har den vid datorn så skulle man kunna ha den under TVn. Men HTPC chassin är väl små så att man inte får plats med så mycket och kanske inte så bra på kyla och ljudnivå? Annars om jag ska ha ett tower så ska det vara ett av de ljudlösaste som finns hade jag tänkt mig T.ex. Cooler Master Cosmos 1000 står ju att den ska vara tyst men jag vet inte om det stämmer.

Vad gäller CPU-fläkt så har jag nog en Arctic Cooling Freezer 7 Pro i min dator som jag kanske skulle kunna fortsätta ha i den nya eller köpa en ny.

Hade tänkt mig ett moderkort från Intel och tror det blir ett som stödjer DDR2 minnen. Eller är DDR3 mycket bättre?

Om ram-minnena blir DDR2 ska de ha Hastighet: 1066MHz. Sen blir det kanske 4GB om ni tycker det räcker?

Sen ska man ju ha chassifläktar iaf en framtill. Möjligen en bak med ifall inte CPU-fläkten blir störd utav den för den blåser ju också bakåt där.

Nätagggregatet måste vara tyst tror det är det som jag har problem med i min nuvarande dator t.ex. Cooler Master Silent Pro 500W kanske är tyst?

Allra helst vill jag ha datorn färdig ihopbyggd. Men skulle även kunna tänka mig att köpa t.ex. ett paket där man får moderkort, processor och ram-minnen som sitter färdigt på kortet och sen sätta ihop resten. Men jag är osäker på om det finns? Säljs nog kanske bara i delar de där uppgraderingspaketen.

Det är rätt viktigt att den går tyst för den jag har nu låter ju som om man vore i ett fläktrum Tror det är nätagget som låter värst. Jag har ända ljudisolerat lådan själv. Och satt ett motstånd till CPU-fläkten så det går att dra ner hastigheten på den med ett reglage baktill på lådan.

Jag tycker det verkar svårt att få till det. Var ska man beställa, vilka delar passar ihop med varandra, kommer den gå tillräckligt tyst m.m. Tar gärna emot tips på hela paketet! DVD-brännare har jag redan även hårddiskar men skulle kanske ha en ny till systemet iaf. I dagsläget har jag ett GeForce 7300GS grafikkort. Har även en papst chassi-fläkt som ska gå tyst.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

Du verkar veta vad du vill ha. Sätt ihop ett paket och lägg upp det här så kan vi kommentera istället.

Permalänk
Medlem

Chassi: Cooler Master Cosmos 1000 1 990:-
Nätagg: Cooler Master Silent Pro 500W 990:-
Grafikkort: ASUS GEFORCE 9600GT 512MB Silent 1 149:-
Hårddisk: Western Digital Caviar Black 640GB SATA2 790:-
CPU-Fläkt: Arctic Cooling Freezer 7 Pro 329:-
Chassifläkt: Papst 0:-
Ram-minnen: Kingston HyperX 2GB DDR2 1066Mhz Retail - 2-Pack 790:-
Moderkort: ASUS P5Q-E 1 490:-
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz s775 med fläkt 1 690:-
Brännare: NEC DVD-RW DL 0:-
---------------------------------------------------------------------------
9218:-

Prislista från Net On Net. Men jag kommer antagligen inte handla sakerna där!

Upptäckte att moderkortet har väl ingen IDE? Då kanske det inte går att koppla in brännaren?

Chassi alternativt ett HTPC som Silverstone LC16MR Silver 1 990:- men tror kanske inte allt får plats i en sådan.

Har idag 3 st interna hårddiskar 1st 250GB Western, 1st 320GB Western och en helt ny Western Digital Caviar Green 1TB SATA. Men jag vet inte om jag ska sätta in alla i min nya dator. Fast till en början måste jag ju det för att kunna föra över lite filer ifall jag inte lånar någon annan dator.

Fungerar sakerna ihop?
Finns det någonstans man kan beställa som de bygger ihop den till mig?
Kommer den vara tyst?
Andra tips?

Kanske inte ska min chasifläkt kanske blir sån här istället: Noctua S12-800 Silent Case Fan 120mm 219:-

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | be quiet! SilentWings 2 140mm (x3) | be quiet! Dark Power Pro10, 650W | ASUS Z87-DELUXE ATX | Intel Core i7 4770K 3.5 GHz | Noctua NH-U12S | Corsair 32GB CL10 1866MHz VENGEANCE LP | ASUS GeForce GTX 670 2048MB DirectCUII | Samsung SSD Pro Basic 840-Series 256GB

Permalänk
Medlem

ett ljuddämpat chassi, 4 kärnig processor, snabba minnen och ett bra grafikkort.

Edit. ta mitt paket utan hdd, och köp en tyst processor fläkt eller nått.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Antielefant

1, Ja, men satsa hellre på en AMD då det kapar ner priset utan att påverka prestandan nämnvärt.
2, Inet.se
3, Nej. Cosmos är inte tyst. Anledningen är att ventilationen inuti chassit är usel, vilket gör att intern kylning som processorfläkt och grafikkortsfläkt kommer att varva upp rätt rejält.
4, 9600 GT är... helt fel köp. Oavsett om du ska spela eller inte.

Ett bättre alternativ.

Ljuddämpat chassi, tyst nätagg, bättre grafikkort, billigare processor, tyst CPU-fläkt. Nexusfläktarna som är förmonterade i chassit är dessutom bland de bästa på marknaden.

*Edit: En 940BE som i paketet ovan är inte alls fel köp, och imho bättre. Och så en Nexus Disktwin så du får tyst på disken också.

Doubletwin passar inte i Caterpillar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Grafikkortet kan man ju byta mot ett HD 4870/GTX 260 men då måste man nog göra detsamma med nätagg(lika bra att gå med vanligt chassie då).

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era tips!

Det har ni nog rätt i att det är smartare att satsa på en AMD.

Läste lite om 450W Corsair CMPSU-450VXEU. Tror ni det kan bli problem med för korta kablar i Caterpillar chassit? Undrar även om detta nätagg räcker till detta grafikkort "Sparkle Geforce GTX 260 896MB PCIe". Står ju Rek. Nätdelsstyrka - 500W. Kanske ska satsa på 520 Wattaren istället?

På grafikkortet (Sparkle GTX 260) så står det "VGA - Ja, med adapter". Tror ni det ingår en adapter eller får jag köpa till det? Eftersom det går inte så bra att ansluta min LCD-TV med DVI.

Undrar lite om moderkortet "Asus M4N78 PRO, sAM3". Det står ju inte så mycket på infon. Står lite mer på de andra. Hur mycket ram stödjer det (GB)? Är det 6st s-ata? (om man kollar på bilden ser det ut som det är svart där 2 st ska sitta) Nätverk måste väl finnas på kortet? Känner mig lite orolig för detta kort, men rekomenderar ni det så måste det väl duga ? Vad menas med "Grafikkort - NVIDIA GeForce 8 series" har moderkortet inbyggt grafikkort eller?

Läste att om man inte ska överklocka så mycket så räcker det med 800Mhz minnen, stämmer det? Läste även att det i princip inte skiljde något på 1066 och 800 minnen. Men det skiljer ju bara 200 kr men det kanske ändå bara är att kasta 200kr i sjön?

Har nVidia blivit uppköpt av flera företag eller vad är Gigabyte, Leadtek, Sparkle och XFX för något? Något samarbete?

Tänkte ju köpa montering av hela paketet också men vill inte köpa OS licens men det fungerar nog bra ändå de blir väl bara glada om de slipper installera OS också ifall de nu inte måste göra det för det står ju att de utför "Funktionstest".

Vad är det för skillnad på grafikkorten? (Gigabyte GeForce GTX 260+ 896MB och Sparkle Geforce GTX 260 896MB PCIe)

Så här ser kundvagnen ut nu!

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

1. Nej, Caterpillar är inte speciellt stort, så det ska inte vara ett bekymmer.
http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar09...

2. Rekommenderad nätdelsstyrka räknar även in skräpagg som Hiper eller Ace. Ett bra 400W-agg presterar som ett dåligt 600W. Dessutom drar ett GTX260 bara 160W.

3. Ja, det följer med både VGA- och HDMI-adaptrar.

4. Kolla Asus sida. Inet har aldrig varit duktiga på att skriva ut rätt info.
Moderkortet stöder 4 stickor RAM, á upp till 4 GB för totalt 16 GB.
Det är 6x SATA, men bara 4 kan användas utan att köra AHCI eller RAID (som vanligt, dvs.)
Det har 10/100/1000 inbyggt nForce MCP nätverkskort, och 7.1 HD ljud. Och ja - det har ett integrerat Geforce 8200.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=lco8LZWTqWIhdLmv

5. Det skiljer 20% i minnesbandbredd, och Phenom II kan köra 1066-minnen nativt. Däremot är det långt ifrån alla program som faktiskt utnyttjar 1066-bandbredden än så länge.

6. Varken NVidia eller AMD tillverkar hela grafikkort. De tillverkar grafikprocessorer, som partnertillverkare som Gigabyte, Leadtek, Sparkle, XFX, Asus, BFG med flera sedan bygger grafikkorten med, enligt NVidias specifikationer.

7. Det är ingen direkt skillnad alls, förutom att de har olika design på kylaren.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jag slår nog till på paketet ovan (mitt inlägg) fast byter ut ram-minnena till Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5 702:-

Lite klent med 3st S-ATA över efter man satt in brännaren. Men jag klarar mig nog med 3 interna hårddiskar! Det finns ju ändå bara 3st 5,25 platser i chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Panaz, notera att det finns 2 st Svarta SATA ingångar, de syns dock väldigt dåligt men dra upp en större version av bilden och glo lite runt de röda så ser upptäcker du nog glädje

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Failix
Panaz, notera att det finns 2 st Svarta SATA ingångar, de syns dock väldigt dåligt men dra upp en större version av bilden och glo lite runt de röda så ser upptäcker du nog glädje

Det krävs dock att man kör raid för att kunna använda dem

Permalänk
Antielefant

Nej, men AHCI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är AHCI? Ngt liknande RAID?

Läste om det på wikipedia på engelska men förstod inte vad de används till.

Kan man inte använda AHCI om man har WinXP Pro?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Legacy IDE gör att Windows känner av SATA-diskarna på samma sätt som IDE, men begränsar oftast antalet kanaler man kan använda till fyra.
RAID och AHCI kräver att man installerar drivrutiner till SATA-kontrollern för att Windows ens ska hitta diskarna, men stöder upp till i teorin 32 diskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då ska det alltså gå att koppla in en hårddisk och använda som vanligt? Förutsatt att man har installerat drivrutinerna då!

Om man kör RAID är det de 2 svarta man ska ha då eller kan man köra RAID med en röd och en svart tillsammans?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Det har ingen betydelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av rent intresse, varför rekommenderas just Asus M4N78-PRO som moderkort av flera?
Det har inbyggt grafikkort och samtidigt förelås externa grafikkort, lite "onödigt", jag höjde i alla fall på ögonbrynen åt det
Är det något speciellt med M4N78-pro som kan vara värt att veta?
Skall själv införskaffa en ny maskin hem så tänke kolla vad som ligger till grund för att just det kortet rekommenderas här.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Antielefant

Det är ett bra kvalitetskort till ett bra pris, och medan att det har inbyggt grafikkort är mestadels skit samma är även det är ett plus om man måste felsöka datorn.

Visa signatur

Permalänk

kolla leadtek 260 216core..extreme+ får bra recentioner...tex www.techpowerup.com Kika på noise level på den recentionen, ser mycket bra ut jämfört med andra märken

Permalänk
Medlem

Är det LeadTek GeForce GTX 260 Extreme+ PCIe du menade eller vad är 216core. Det var inte med i namnet på inet.

Såg att DirectX stödet var 10,1 på det jag hade valt och bara 10 på det men det är väl typ ingen skillnad?

Såg även att kraven låg på 550W alltså 50W mer. Men det borde väl inte vara några problem med det nätagget jag har valt?

De började bygga min dator innan idag. De skickade ett mejl och undrade om de skulle montera hdn med en Nexus Twin. Undrar om jag fortfarande kan byta grafikkortet. Måste nog i så fall mejla dem ikväll.

Många kort som är tystare men det verkar ändå vara ett bra kort.

Har nu mejlat och frågat om jag kan byta grafikkortet till "LeadTek GeForce GTX 260 Extreme+ PCIe".

Kollade på LeadTeks hemsida och detta måste väl vara samma kort? "WinFast GTX 260 EXTREME+"

Det kunde ta tid innan de får hem det kortet så det blir nog Sparkle Geforce GTX 260 896MB PCIe i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft datorn i en månad nu och tänkte nämna några saker man bör veta om man funderar på samma paket.

Nexus Disk Twin passar inte i denna lådan sa de på inet när de höll på att bygga den. De sa att de hade fått sätta hårddisken upp-och-ner i så fall. De hade inga liknande alternativ heller som passade fast de nämnde något om en (ljuddämpande låda man kunde sätta hårddisken i) men det hade blivit mycket dyrare. Men nu i efterhand tycker jag nästan det var lika bra att det inte blev något till hårddiskarna för det verkar vara mycket smidigare att ha dem på ordinarie platser i lådan.

Grafikkortet tar upp väldigt stor plats så det blir trångt på moderkortet och för att ens kunna använde de SATA anslutningarna som sitter innerst på moderkortet så måste man ha en kabel med vinkel direkt.

Det första jag märkte var hur mycket det låter när hårddisken jobbar och den verkar göra det ofta också. Men jag vet inte om det är Samsungs hårddisk som låter så mycket eller det bara beror på att Vista använder hårddisken mycket. De andra låter ju knappt något men det ligger ju inget OS på dem heller Men man tycker ju de borde låta lika mycket om jag t.ex. för över filer mellan de andra.

CS4 segar i grafiken men det beror säkert på Vista. Har nergraderat till CS3 p.g.a detta + en del andra buggar. Nackdelen med CS3 är att det tar över dubbla tiden att öppna ett gäng med PSD filer. Men när de väl är öppnade så fungerar det så jäkla stabilt.

Tycker inte den startar så snabbt som den borde men det beror väl på Vista det också

För övrigt fungerar den bra Inga problem att maxa NFSUndercover!

Visa signatur