iPhone 3G: Stöd för mer än en kalender?

Permalänk

iPhone 3G: Stöd för mer än en kalender?

Hej!

Jag funderar själv på att köpa en iPhone 3G nu och jag riktar därför den här frågan främst till er iPhone ägare som ju borde vara naturliga iPhone kännare.

Har den stöd för att visa mer än en kalender?

Jag använder Microsoft Outlook 2007 och har mer än en kalender jag använder där - en kalender för mitt privatliv och en som används i jobbet.

Jag har idag en Nokia N73 smartphone och den har inte stöd för att visa mer än en kalender. Det gör att en synkronisering av kalenderposter och kontakter mellan en Nokia N73 och en PC med Microsoft Outlook resulterar i att kalenderposter från samtliga Outlook kalendrar kopieras över till en gemensam och från början tom kalender i en Nokia N73 vid en första dubbelriktad synkronisering.

Härifrån går det att förutsäga vad som kommer att hända vid nästa synkronisering - samtliga kalenderposter från den gemensamma kalendern i Nokia N73 kommer att kopieras till den aktiva kalendern i Outlook. Med aktiv menas den som är förvald i Nokia PC Sync. Därmed kommer de två kalendrarna i Outlook nu att överlappa varandra, de blir varandras reflektioner - de kalenderposter den ena innehåller har den andra också och omvänt. Med ett ord blir det en enda röra.

Anledningen till det här är, som jag ser det som, dels det att Nokia PC Sync programvaran som används för synkronisering endast kan ställas in på att synkronisera en kalender i Outlook åt gången, och dels för att programvaran i själva telefonen inte har stöd för att hantera mer än en kalender på samma sätt som man gör i Outlook.

Det finns diverse komersiella program som försöker komma åt det här problemet men misslyckas mer eller mindre med det. Jag har testat ett som var relativt bra men som istället ställde till det sedan i Outlook för mig när testperioden var slut och jag skulle ta bort det. Så jag söker en permanent lösning på problemet, och helst en som är från början skapad för att fungera rätt. Därför vänder jag gärna Nokia ryggen till efter att ha varit trogen kund i flera år och går över till Apple om deras mirakeltelefon har en bättre lösning.

Är det någon som känner igen problemet? Är det möjligt att komma runt det om man använder en iPhone telefon istället för Nokia med Symbian OS?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Iphone har iallafall stöd för flera kalendrar. Jag har syncar den (gratis) med googles kalender, där jag har en för privatliv och en för jobb. Sen har jag några till som jag prenumererar på, bl.a. svenska högtider.

Syncningen fungerar klockrent mellan iPhone > google > iCal. Och tar för givet att Outlook fungerar lika bra, istället för iCal.

EDIT,

Ett tillägg: När jag på iPhonen, internet eller i iCal, lägger till en ny post, väljer jag vilken kalender den ska höra till, och då hamnar den rätt på alla ställen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
Iphone har iallafall stöd för flera kalendrar. Jag har syncar den (gratis) med googles kalender, där jag har en för privatliv och en för jobb. Sen har jag några till som jag prenumererar på, bl.a. svenska högtider.

Syncningen fungerar klockrent mellan iPhone > google > iCal. Och tar för givet att Outlook fungerar lika bra, istället för iCal.

EDIT,

Ett tillägg: När jag på iPhonen, internet eller i iCal, lägger till en ny post, väljer jag vilken kalender den ska höra till, och då hamnar den rätt på alla ställen.

Tackar för svaret!

Det är skönt att höra att åtminstone en tillverkare har tänkt ut det där ordentligt. En modern Nokia telefon med Symbian OS ska ju naturligtvis kunna klara av detta utan problem. Det här är enbart mjukvarorelaterat. Men där har inte skaparna av Symbian OS eller Nokia själv tänkt ut det där ordentligt vilket ju är lite olyckligt.

Men nu efter att ha läst din förklaring så tror jag definitivt att Apples iPhone fixar det där utan problem. Visserligen använder du iCal och inte Outlook, men i och med att själva telefonen kan hantera flera kalendrar så bör det fungera även med Outlook. Om inte, så blir det i varje fall enklare att skriva ett enkelt program som gör det möjligt när man vet att i varje fall telefonen har stöd för det.

Vad heter programmet som används för att synkronisera iPhone med en dator? Jag tänkte ta en närmare titt på hur det ser ut och fungerar.

I varje fall ska jag försöka ta reda på lite mer om iPhone. Men en ny telefon ska jag ha. Men om det blir en iPhone, en Samsung, Nokia eller HTC återstår att se. Jag är inte direkt någon iPhone entusiast men jag medger att jag är lite förtjust i den telefonen, även om formatet inte är det mest optimala eller tilltalande enligt mig. Om det inte kommer ut någon riktigt bra Android telefon snart så är jag rätt säker på att det blir en iPhone för mig. Just nu avvaktar jag mest för att se om HTC Hero gör någon större succé. Den har ett väldigt stilfullt gränssnitt som påminner mycket om iPhone.

Återigen, tack för svaret!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

du syncar väll genom iTunes?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Ja, det verkar som att man måste installera iTunes för att ens kunna synkronisera en iPhone med Outlook på en PC dator.

Jag har just läst lite vad som står i användarhandboken till iPhone. På sida 93 - 94 i den svenskspråkiga manualen står det lite detaljer om applikaitonen Kalender i iPhone.

Citat:

Om Kalender
I Kalender kan du visa enskilda kalendrar för olika konton eller kombinerade kalendrar för alla konton. Du kan visa dina aktiviteter i en kontinuerlig lista, efter dag eller månad och söka efter aktiviteter baserat på titel, inbjudna eller plats. Du kan synkronisera iPhone med kalendrarna i din dator. Du kan också boka, ändra och avboka möten i iPhone och få ändringarna synkroniserade tillbaka till datorn. Du kan prenumerera på Google-, Yahoo!- eller Mac OS X iCal-kalendrar med ett CalDAVeller iCalendar-konto (.ics). Om du har ett Microsoft Exchange-konto kan du ta emot och besvara mötesinbjudningar.

Notera att det står att man kan "synkronisera iPhone med kalendrarna" i datorn. Kalendrarna är plural av kalender, alltså borde det betyda att man kan åstadkomma synkronisering med mer än en kalender.

I början står det också att man i Kalender "kan du visa enskilda kalendrar för olika konton eller kombinerade kalendrar för alla konton." Också det verkar bekräfta det hela.

Vidare så står det följande också om Kalendervyer.

Citat:

Kalendervyer
Du kan visa enskilda kalendrar för olika konton eller en kombinerad kalender för alla konton. Visa en annan kalender: Tryck på Kalendrar och välj en kalender. Tryck på Alla kalendrar för att visa kombinerade aktiviteter från alla kalendrar. Du kan visa kalenderaktiviteter i en kontinuerlig lista, efter dag eller efter månad. Aktiviteterna från alla synkroniserade kalendrar kommer att synas i samma kalender i iPhone.

Källa: http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iPhone_Anvandarhandbok.pd...

Det verkar som att iPhone hanterar kalendrar på samma sätt som e-postprogram så som Outlook och iCal där man på samma sätt som i en iPhone kan visa flera olika kalendrar i en kombinerad vy. Detta är helt perfekt. Det gör den här telefonen ännu mer intressant för mig.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag hittade just en artikel på Apple Discussions forum angående det här. JhnRX7 har en iPhone, en PC dator med Outlook 2007 där han har ett konto med flera kalendrar. Han kan dock inte välja alternativet "multiple calendars" i iTunes.

Citat:

On iTunes under the info tab there shows an option to sync multiple calendars from Outlook. I have multiple calendars in my Outlook that I want on my iPhone, but none of them show up in iTunes and only one calendar syncs. is there something that I am missing? maybe a setting in Outlook?

[...]

oh, and to clear it up a bit. I Have multiple calendars in one Outlook account (one for personal, one for work, ect.). In Outlook, I can view each of these calendars separately or at once on top of each other. I would like to sync all of those into one calendar on the iPhone.

[...]

So I solved my problem... I bought an iMac. It turns out that if you have multiple calendars on Outlook you can only sync your main calendar. Although, if you are using iCal you can have as many calendars as you want and they will all sync to the iPhone.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1181457

Om det som beskrivs där stämmer så kommer nog inte det här att fungera, i alla fall om jag inte väljer att byta plattform helt och hållet och skaffar Mac istället. Det vore väldigt olyckligt om det ska till så drastiska åtgärder för att få två kalenderprogram (eller inte ens program utan snarare två komponenter i ett program) att samarbeta.

Tråden publicerades Oct 16, 2007 dock så det kan ha skett förändringar i Apples programvara som löser problemet. Sedan dess har iPhone OS hunnit nå version 3.0. Men det finns en liten andel tvivel hos mig nu för att det här ska fungera.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

2007 va längesen. åk till telia eller annan butik och testa där. den nya versionen av OSx har även mycket bättre stöd för exchange. vilket borde vara bra för dig då apple produkter och microsoft kan kommunicera bättre.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk

Som sagt, jag vet inte om den senaste versionen av iPhone OS eller iTunes löser problemet med att synkronisera mer än en kalender i Outlook med iPhone. Men det står nu klart och tydligt för mig att det här är ett känt problem som det har rapporterats om tidigare.

På Everythingcafe kan man läsa om ännu en missnöjd iPhone användare.
http://www.everythingicafe.com/forum/windows-pc-and-iphone/sy...

Paul Thurott har skrivit ett antal inlägg på sin blogg om de här problemen och han har själv gjort ett antal tester för att testa synkronisera iPhone med olika versioner av Outlook och även med olika versioner av Windows.
http://www.internet-nexus.com/2007/07/iphone-synching-woes-pa...

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
2007 va längesen. åk till telia eller annan butik och testa där. den nya versionen av OSx har även mycket bättre stöd för exchange. vilket borde vara bra för dig då apple produkter och microsoft kan kommunicera bättre.

Tack för svaret Flinka! Jo, du har rätt. Det bästa är nog att testa själva för att vara helt säker på om det fungerar eller inte. Folk brukar ibland, eller rätt ofta faktiskt, klaga på att saker och ting inte fungerar även när problemet egentligen beror på de själva och deras okunskap mer än själva produkten.

Just nu försöker jag ta reda på så mycket som möjligt om iPhone innan jag bestämmer mig. Såna här små detaljer som vi diskuterar här brukar sällan vara omskrivna i användarhandboken och det är väldigt sällan som en säljare har tillräckligt bra produktkännedom för att kunna besvara såna här besvärliga frågor. Då säger de vad som helst bara för att sälja.

Jag väntar just nu på lanseringen av iPhone 3GS. Den lär finnas i Sverige i slutet av den här månaden och har en hel del goda nyheter och förbättringar.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

deras exange stöd i iphone OS har ju blivit bättre, så helt omöjligt äre ju inte att det blivit bättre sen 2007. jag skulle som redans nämnts testa hos t.ex. telia.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

http://www.apple.com/se/iphone/guidedtour/

i den videon så beskriver dom hur du gör för att använda mer än 1 kalender. han använder 3 stycken olika i sin beskrivning.

Sidan visar även en film på alla de vanligaste funktionerna på iphone och hur den funkar. tänkte att den kan vara bra för dig att kolla in!

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Tror den Videon är iPhone OS 2
men här finns nog lite om vad som tillkommit med iPhone OS 3
< http://www.apple.com/iphone/how-to/#calendar.about-calendar >

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat: