Guide: slipa ner till kärnorna på Phenom II
jag bestämde mig förut idag för att det hade varit kul att slipa ner IHS:en på min AMD Phenom II X4 940BE hela vägen tills "kärnorna" blottas. man får då med andra ord direktkontakt mellan kärnorna och kylaren, eller vattenblocket för min del.
detta tar extremt lång tid, och kan garanterat förstöra din processor.. för att inte tala om att garantin ryker all världens väg redan vid första draget över sandpappret. för mig tog detta ca 6-7 timmar nånting, från början till slut.
vad man behöver:
Slippapper, 80P, 240P, 600P våtslip, 1200P våtslip.
Tejp, jag använde eltejp, det fungerade bra, men silvertejp är nog bättre.
nånting att kyla CPUn mot, jag använde undersidan på en kastrull..
och sist och kanske den viktigaste delen, är min specialhållare till CPUn. det är en sockel från ett kasst moderkort, och en kylfläns att hålla i ^^ utan denna mackapär hade det varit extremt svårt att slipa utan att böja stiften. så detta är nästan ett måste!
för att få loss en sockel från ett mobo, behöver man en värmepicka. man värmer på baksidan av moderkortet tills det börjar lukta konstigt och brandlarmet går (det funkade för mig ^^ ) och sen skyndar man sig att vända kortet, och snabbt bända loss sockeln med en skruvmejsel. den ska lossna väldigt lätt, annars har man använt för lite värme.
tejpa fast sandpappret mot ett plant underlag, tex en spegel, ett väldigt plant bord eller liknande. tejpa ca 80% på pappret, resten på bordet. tejpen fäster dåligt i pappret annars. jag drog en coca cola kork mot tejpen för att få den att bita fast i pappret bättre.
sen börjar ni slipa, 80 pappret först. jag slipade i raka linjer. runt 20 drag, sen vrider man 90 grader och fortsätter.
Det är ingen ide att slipa med processorns egen vikt och sånt trams, utan tryck på bara.. annars blir det aldrig klart. och snett kommer det bli på vägen ändå.. det kan jag garantera, men det är ingen fara, det löser sig i slutändan ändå
processorn kommer bli varms som fan under tiden ni slipar den.. därför hade jag en kastrull med botten pekandes uppåt. genom att trycka processorns IHS mot kastrullbottnen kyler man snabbt ner processorn igen. se bara till att försöka kyla nåt sådär sakta.. tror inte det är nyttigt att kyla en cpu från kanske 70C ner till runt 20c på en sekund, så se till att ta det lugnt
såhär håller man alltså på i runt 5-6H, slipar, kyler, byter papper, om och om igen
till slut kommer man se att IHSen börjar bli väldigt tunn. det märks när man vrider cpun 90 grader och slipar ett drag, för det första draget kommer bara slipa på kanterna, och uppe på kärnorna.. där materialet nu är väldigt tunnt kommer det börja bukta innåt när man slipar. nu börjar det bli dags att se till att man slipar skiten RAKT! annars får man problem senare.
när man kommit såhär långt går man över till 240P.
när man slipat tills att man fått "locket" att släppa hela vägen runtom, och kommit ner till lodet som sitter mellan kärnorna och IHSen, kan man bara rycka loss den lösa biten. sen skrapar man extremt försiktigt loss lodet från chippet. man kan slipa bort det, men det tar massa extra slippapper då det kleggar ordentligt. använd typ en plastbit eller nåt att skrapa med, och akta dom små fastlödda filurerna runt chippet..
efter detta gick jag till våtslip 600P MED vatten. slipa nu försiktigt tills man ser att det precis börjar snudda vid kärnorna.. du kommer med stor säkerhet slipa lite snett, och då får man justera trycket och belastningen så man hamnar rakt igen. när man är helt rakt går man över till 1200 och eventuellt högre papper och gör den där finishing touchen..
jag har INTE en aning om hur mycket man vågar slipa på kärnorna, men jag slipade faktiskt rätt så mycket.. och min funkar än så länge fin fint
lite bilder då :
japp, allt ni ser på bilden har sin förklaring kastrullen är för att kyla med, cola korken för att få tejpen att fästa ordentligt i pappret osv
här har jag precis ryckt bort den det lilla som fanns kvar av "locket", och skrapat bort lodet, som var extremt mjukt, mycket mjukare än vanligt lödtenn. det går fin fint att skrapa med en nagel eller en plastbit..
här är min skitiga hand som håller upp ett färdigslipat chip inget konstigt med det^^
här sitter han med ett tunt lager AS5, som jag strukit dit med ett rakblad.. VIKTIGT att man applicerar pasta på detta viset, då kärnorna inte tål så himla mycket stryk, och trycket från cpukylaren om man bara lagt en pärla i mitten KAN vara tillräckligt för att dom ska spricka.. högst osannolikt, men var på den säkra sidan i alla fall..
(OBS! jag vet att den är slarvigt skriven och säkert jävligt svår att förstå.. men det är ju något i alla fall )
Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!