Sänkt Batteryhealth?

Permalänk

Sänkt Batteryhealth?

Har haft min MacBook dryga månaden nu och är jättenöjd med allt förutom en sak.
Kollade nyss Battery health och den är bara på 90%?
Det har alltså försämrats 10% inom en månad, det kan ju inte vara normalt?
Om någon undrar så har den bara laddats 12 cykler och har kalibrerat batteriet.

Någon som vet om det ska vara så?
Bör jag kontakta Apple?
Hur undviker jag så att de försämras ännu mer?

Alla tips är välkomna!

Permalänk
Medlem

Har inga svar, men har haft min mbp 13" i en dryg månad med, och den visar 95% kapacitet och 3% cyclar (13 st)... Gillade inte dom siffrorna heller, även om dina var "värre" =/

Permalänk

Jobbigt grabbar :/ (tror ja ni e iaf ) men en grej ja hört är att man kan ladda batteriet fullt och lägga d i en påse i kylen om man ändå sitter med kontakten i längre tider, nån som kan rätta mig eller håller nån med?

Men jag tänkte bara fråga hur man "ska göra" för att få batteriet att hålla så länge som möjligt (d passar juh in i tråden tycker jag iaf)

Har 2 bärbara här hemma en ca 5 år gammal ASUS och en relativt ny Compaq (ca 1år gammal) och på ASUSen så har inte batteri tiden ändrats mkt, kan sitta ha ett par Youtube sidor uppe och swec o nån till och kan lätt sitta i 2tim (2,5tim org!) innan de börjar bli dax att ladda, men om ja gör d samma med Compen så klarar den typ 1,5-2tim (3-3,5 tim org)

Hoppas att någon kan svara på det, annars så skit i mitt inlägg xD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

har haft min macbook i 3 år snart och den visar 97% health och 326 cycles.
Kollade med iStatPro, men kanske finns inbyggt? har inte så bra koll på det

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Min snart 1år gamla MacBook Alu har runt 80 cykler, eller mer och ligger på 97% tror jag.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Har den nya mbp 13". 28 cykler 99% health. Har dock aldrig kalibrerat mitt batteri

Permalänk
Medlem

MBP 15 nästan ett år gammal 98% 24 cykler.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN

Vad i...
Hur använder du den? Dvs, hur mycket är den på, hur ofta/länge på batteri osv?
Mitt batteri är 2-2.5 år (datorn är äldre), 234 cycles och hoppar mellan 32% och 49%.
Effektiv batteritid med videostreaming (XviD) via WLAN och skärm på max c:a 45 minuter. =/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

har den på i skolan ibland, har den väldigt mycket i vila, låter batteriet drainas mycket innan jag laddar den, men ibland blir detj u att man kopplar in den om man t.ex har lektioner o.s.v

när jag låg med den igår i sängen och surfade så stod det att batteri tiden var 3 timmar kvar, vet inte hur mycket man ska lita på det men drar fläkten inte igång och man småsurfar kan det stämma, ingen aning hur det är med videostream då jag inte brukar köra det, men kan tänka mig att tiden kryper ner rätt mycket då, men har iaf över 1 timme batteri kan jag lugnt säga

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Update: Jag hade lite fel, 94 cycles, 95% health.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Nu ser det ut så här för mig, bör jag ringa supporten?

88% efter knappt 3 månader?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
Nu ser det ut så här för mig, bör jag ringa supporten?

http://pici.se/pictures/lGvtIrvjJ.png
88% efter knappt 3 månader?

Har du kalibrerat batteriet? (Se manualen.)
Om du har gjort det ordentligt och det är likadant så kanske du kan ringa och höra, men jag tvivlar på att de gör något åt ett batteri med 88% kvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN

Får se om ett år ifall min MacBook (Late 2007) har liknande stats eller bättre. Just nu i alla fall:
~2 år gammal, 99% health (kalibrerade för ~2 veckor sedan) 70 cycles.
Då jag använder datorn utan adapter så märker jag väll att den inte har samma underbara batteritid som när den var ny men inte har det försämrats speciellt mycket, jag brukar kunna få ut ett par (2-4) timmar vid kodning + kompilering + exekvering.

Den har fått agera "desktop"-dator i ungefär ett år och då stått med nätadapter och har nyligen tagits i aktiv "bärbar" tjänst igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det att tolka som att det faktiskt är bra att låta batteriet tömmas när man väl börjat köra på batteriet innan man pluggar in och laddar det? För batteriets hälsa alltså.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohrstrom
Är det att tolka som att det faktiskt är bra att låta batteriet tömmas när man väl börjat köra på batteriet innan man pluggar in och laddar det? För batteriets hälsa alltså.

Enligt Apple så är det optimala nåt i stil med att använda det ibland, ner till typ 30% eller så, och sen ladda upp. Att låta det stå varmt (i datorn) fulladdat är inte bra, och att ladda ur helt är inte heller bra - bortsett från kalibrering vilket de rekommenderar c:a 1 gång per månad. (Återigen, se manualen ang. detta, det är inte bara att ladda ur och sen köra igen.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är det 83% kvar på min snart 1 år gammla macbook. Den säger att jag har gjort 67 charges.
Känns inte helt omöjligt. Har kalibrerat batteriet 1 gång.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Har en unibody 13" som är ganska exakt 1 år den har 100% och 137 laddningar.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Toppladdningar är inte att rekommendera. Det lär ju vara därför de flesta nyare bärbara datorer har den funktionen att du kan tömma batteriet ner till 95% utan att den börjar ladda när du sticker i kontakten igen. Så har du bestämt dig för att köra på batteri kör ner det en bra bit innan du laddar.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Enligt Apple så är det optimala nåt i stil med att använda det ibland, ner till typ 30% eller så, och sen ladda upp. Att låta det stå varmt (i datorn) fulladdat är inte bra, och att ladda ur helt är inte heller bra - bortsett från kalibrering vilket de rekommenderar c:a 1 gång per månad. (Återigen, se manualen ang. detta, det är inte bara att ladda ur och sen köra igen.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffe
Toppladdningar är inte att rekommendera. Det lär ju vara därför de flesta nyare bärbara datorer har den funktionen att du kan tömma batteriet ner till 95% utan att den börjar ladda när du sticker i kontakten igen. Så har du bestämt dig för att köra på batteri kör ner det en bra bit innan du laddar.

Okej, tack. Jag läste i en annan tråd ett utlägg om 2 timmars viloläge efter att man tömt batteriet sen laddning i 7 timmar tror ag det var, osv osv, var det den så kallade kalibreringen?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Okej, tack. Jag läste i en annan tråd ett utlägg om 2 timmars viloläge efter att man tömt batteriet sen laddning i 7 timmar tror ag det var, osv osv, var det den så kallade kalibreringen?

Manuaaaaaalen.
Macbook Pro User's Guide p. 24
Lär gälla Macbooks också (och alla andra laptops med Li-polymer-batterier).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker jag har klarat mig ganska bra, laddar ut batteriet nån gång i månaden och då dom gångerna jag glömmer av den i vila utan laddaren i ^^

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Manuaaaaaalen.
Macbook Pro User's Guide p. 24
Lär gälla Macbooks också (och alla andra laptops med Li-polymer-batterier).

Tack, kollade manualen jag fick till datorn men där i stod det inte, onlinemanualen har jag inte kollat i än.

Finns det något inbyggt program för att kolla hälsa och cykler, eller ska man tanka ner nåt?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Tack, kollade manualen jag fick till datorn men där i stod det inte, onlinemanualen har jag inte kollat i än.

Finns det något inbyggt program för att kolla hälsa och cykler, eller ska man tanka ner nåt?

coconutBattery används ofta (vilket syns i tråden), jag kör även Minibatterylogger för att hålla bättre koll med grafer och sånt.
'That said; det behövs inget som inte finns med i OS X för att kolla cykler. System Profiler klarar biffen: (jag föredrar engelska OS) Gå till Apple-menyn, klicka "About this Mac", klicka "More info", och sen så borde du ha infon under "Hardware" -> "Power".
För att kolla hur mycket batteriet klarade från början så behövs nog annan mjukvara, eller google, dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter några kalibreringar har battery capacity gått upp från 88% till 95%. Så verkar vara lite sådär med de där siffrorna.

Permalänk
Medlem

min dator är 2 år gammal, brukar ha strömsladden i jämt, 77 cycles och 100% health enl. istat:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
min dator är 2 år gammal, brukar ha strömsladden i jämt, 77 cycles och 100% health enl. istat:)

Vad menar du med "jämt"? 24/7 som en stationär dator? Isåfall borde du ha 0 cycles. Om inte så får du gärna klargöra lite eftersom man kan mena olika saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han menar väl att han oftast har sladden i men på 2 år har han behövt ladda upp batteriet sisådär 77 gånger?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur mäts en sån cykel egentligen? Hur många procent måste man vara nere på innan det räknas som en cykel när man har laddat 100% igen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
Hur mäts en sån cykel egentligen? Hur många procent måste man vara nere på innan det räknas som en cykel när man har laddat 100% igen?

Antar att en cykel räknas som antalet gånger du har gjort en laddning (alltså laddat upp 100 %).
Så, laddar du 1 % 100 gånger så har du laddat en cykel!?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Antar att en cykel räknas som antalet gånger du har gjort en laddning (alltså laddat upp 100 %).
Så, laddar du 1 % 100 gånger så har du laddat en cykel!?

Nej, så är det helt klart inte, då skulle jag öka på mitt batteri med 1 cykel per dag pga urladdning vid det här skedet.
Jag har dock inte det rätta svaret. För mycket verkar det krävas rätt låga siffror innan den ökar, men det kanske är så att 100% -> 70% 3-4 ggr räknas som en cykel? Jag har ingen aning bortsett från att jag aldrig fått en ökning av 95% -> 100%.

Visa signatur