Fondhösten 2009- Vilka marknad skall man investera i?

Permalänk
Medlem

Fondhösten 2009- Vilka marknad skall man investera i?

Verkar finnas ett behov i att resonera i vilka marknader som återhämtar sig starkast nu under hösten.

Kikade för skojs skull in på mina PPM och såg att:

Kina återhämtar sig sakta med säkert uppgång 40 % uppgång i år.
Pacificfonden går bra 40% i år.

Men vad händer i latinamerika? 75% uppgång i år?
Har ej koll på den marknaden och vet ej varför den sticker så kraftigt i förhållande till de andra nya marknaderna.
Nån som har nån teori om hur råvarumarknaden kommer gå till hösten?
Fondtips?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att peta in allt i räntebärande.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag funderar på att peta in allt i räntebärande.....

Du var mig ingen optimist :/

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Varför räntebärande nu? Räntebärande var ju "inne" för något år sedan tills nu.
Nu ser många ljust på hösten och marknaderna verkar röra sig uppåt igen.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid

Tror att mycket av de stora vinnarna för året redan har haft sin uppgång. Handelsbankens Ryssland är upp med 98% t.ex. För övrigt min personliga utplockade "vinnare för året" i vintras.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt, när många ser ljuset har tåget (ofta) redan gått.

Aftonbladet har t.ex ofta lyckats tajma börskrascher genom att basunera ut att det är köpläge på börsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Exakt, när många ser ljuset har tåget (ofta) redan gått.

Aftonbladet har t.ex ofta lyckats tajma börskrascher genom att basunera ut att det är köpläge på börsen.

Precis, det riktiga köpläget var vid årsskiftet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Precis, det riktiga köpläget var vid årsskiftet

Ja om du vill pricka in botten, men fonderna spås fortsätta öka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja om du vill pricka in botten, men fonderna spås fortsätta öka.

De flesta fonder bankerna erbjuder har gått plus några procent på årsbasis, så det är inget överdrivet köpläge, allt fall från krisen har återtagits.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

De flesta fonder bankerna erbjuder har gått plus några procent på årsbasis, så det är inget överdrivet köpläge, allt fall från krisen har återtagits.

Hmm.. vad jämför du mot? ATH 2007 eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm.. vad jämför du mot? ATH 2007 eller?

Jämför? Det jag säger är att i var fall de fonderna handelsbanken erbjuder (vilket nog är rätt standard vad de flesta svensson och dylikt investerar i) ligger några procent över värdet de låg på innan krashen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jämför? Det jag säger är att i var fall de fonderna handelsbanken erbjuder (vilket nog är rätt standard vad de flesta svensson och dylikt investerar i) ligger några procent över värdet de låg på innan krashen.

SHB Latinamerika
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=1...

Ser ut att ha en bit kvar till toppen 2008.

Samma för

SHB Europa
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=5...

Nordea Ryssland
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=2...

Permalänk
Medlem

Vad man ska investera i beror helt på; Risk, kapital, tidshorisont, målsättning med sparandet och hur mycket tid man känner man vill lägga ner.

Personligen så har jag alltid haft inställningen att investera i lite billigare, mindre och inte så omtalade fonder som drivs av gamla intressanta rävar, men det är ju jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

SHB Latinamerika
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=1...

Ser ut att ha en bit kvar till toppen 2008.

Samma för

SHB Europa
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=5...

Nordea Ryssland
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=2...

Tycker inte det verkar finnas utrymme för att göra så värst stora vinster på ett par månader om jag skall vara ärlig. Tror vi kommer få se en försiktigare uppåtgående trend, men man kan nog inte räkna med några 20% på typ 3 månader faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker inte det verkar finnas utrymme för att göra så värst stora vinster på ett par månader om jag skall vara ärlig. Tror vi kommer få se en försiktigare uppåtgående trend, men man kan nog inte räkna med några 20% på typ 3 månader faktiskt.

Nej det tror inte jag heller, men det är ju en bit kvar tills ATH för en hel del fonder. Troligtvis lär man få vänta en längre period innan vi når dit igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det tror inte jag heller, men det är ju en bit kvar tills ATH för en hel del fonder. Troligtvis lär man få vänta en längre period innan vi når dit igen.

Mm, jag tolkade iaf topic med "fondhösten" som "vilka fonder skall man ha under hösten". Dvs snabba cash Men helt klart har du rätt i att vi inte är tillbaka på absoluta max igen, däremot har ju alla du länkat till en positiv tillväxt jämfört med ett år sedan (runt då krisen startade på riktigt), så den snabba uppgången är nog över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är lite inne på att investera i regnskog, men vet inte riktigt om man kan kalla det för en fond :P.

Regnskogar är ju det nya när det kommer till utsläpssrätter, och Guyana ska få ett svar från storbrittanien nu i höst angående ett avtal som skulle innebära att storbrittanien kan dumpa sina utsläppsrättigheter på deras regnskog ifall guyana får utvecklingsbidrag. Detta kommer vara startskottet för investerare, så om man lyckas pricka rätt kan man förmodligen se några slantar rulla in. Dock är hela processen ganska komplicerad så jag förstår inte mig på allt, men vågar man satsa 10000 där kan man nog räkna med vinst inom en snar framtid.

Vet någon lite mer om detta?

Men annars är väl alltid en ryssland-fond bra om man prickar rätt? Den kan väl gå upp flera hundra % innan den störtdyker igen?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

hur morgondagen ser ut vet ingen. fanns det sätt att investera 10 000 sek "där man kan räkna med vinst inom en snar framtid" skulle alla göra det i omgångar och vi skulle inte ha fungerande marknader.

att investera i värdepapper är inget man ska göra om man inte är beredd att förlora minst halva insatsen. det är mitt motto. att lyckas med vinster på kort sikt är både svårt, tidskrävande och riskfyllt.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman

att investera i värdepapper är inget man ska göra om man inte är beredd att förlora minst halva insatsen. det är mitt motto. att lyckas med vinster på kort sikt är både svårt, tidskrävande och riskfyllt.

Att man ska vara beredd att förlora hälften är att ta i, med råge. Det finns alltid en risk att bli av med hela det nominella beloppet, men det är inte samma sak som att vara beredd att förlora allt.

Vidare så finns det placeringar med i princip 0% risk (div. obligationer o dyl med staten som emittent), det är alltså lägre risk än ditt bankkonto.

Värdepappershandel blir vad man gör det till, satsar man på högrisk får man högrisk, satsar man på lågrisk får man lågrisk, det är alltså ingen hokuspokusverksamhet.

Permalänk
Medlem

det tycker jag inte att det är. för mig fungerar det bra att tänka i två steg på det sättet.

så vad är ditt råd istället om man som chobi vill investera i värdepapper för en mindre summa pengar med hopp om utdelning relativt snart?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
det tycker jag inte att det är. för mig fungerar det bra att tänka i två steg på det sättet.

så vad är ditt råd istället om man som chobi vill investera i värdepapper för en mindre summa pengar med hopp om utdelning relativt snart?

Beroende på utgången av besluten nu här om norden och IMF kommer betala ut det sista til baltikum kan nog detta bli en raket. Baltstaterna är ju kända för att övergöda sin ekonomi något galet, däremot är Balt hyffsat risky just nu. De kan komma till en sådan punkt att de måste devalvera för att klara kraven för att få pengarna från resten av Europa. Skulle just nu fly aktier inom Swedbank och dylikt. Tydligen planerar regeringen i Lettland att lagstifta om att låntagare som inte klarar räntorna inte kan hållas betalningsskyldig till över vad värdet på panten är. Dvs om de har 2 mille i lån på ett hus som är värt 1 och de inte kan betala räntorna får banken endast överta huset. De kan inte kräva mer pengar efter detta är gjort.

Summering: Om de devalverar är det bra att ha investerat i bolag där eller i fonder som är spridda i bolag. Detta därför att deras export ökar då deras produkter blir billigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Men annars är väl alltid en ryssland-fond bra om man prickar rätt? Den kan väl gå upp flera hundra % innan den störtdyker igen?

Alltid är nog en rejäl överdrift men har gått smått otroligt bra för mina rysslandslekar och jag tycker det är rätt kul med berg och dalbanor. På lång sikt känns det knepigt, det är alldeles för korrumperat etc för att jag tycker det ska gå att förutse en hygglig tidsram för utvecklingen generellt.

Permalänk
Medlem

Tipsar om Morningstar som har mycket info och rankar fonder. Verkligen värt ett besök!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Brasilien kan vara värt att kika på.

http://www.redeye.se/aktiebloggen/5841/os-2016

Japp även hela latinamerika verkar gå bra.

Visa signatur