iPhone/iPod Touch Jailbreak

Permalänk
Avstängd

iPhone/iPod Touch Jailbreak

Hej Swec!

Har sett att många som har en iPhone eller iPod Touch
har jailbreakat den.

Är det bara jag som inte fattar varför man gör det?
Visst man kan slippa iTunes och ha coola teman, men vad mer vinner man
på det?

Någon som kan ge svar på denna blygsamma fråga ?

<Själv har man en iPod Touch (3G) icke jailbreakad och är helnöjd!>

Tack!

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem

man kan ladda ner alla apps och spel gratis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

efter att man har jailbreakat den, hur skickar man över låtar och dyl? blir den som vilken annan mobil, eller? alltså att den kommer fram som flyttbar disk och du kopierar bara över grejerna.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
man kan ladda ner alla apps och spel gratis

Visst, men utvecklarna vill så klart ha betalt för sitt program...

PS. Är det inte så att garantin försvinner om man jailbreakar?

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen123
Visst, men utvecklarna vill så klart ha betalt för sitt program...

PS. Är det inte så att garantin försvinner om man jailbreakar?

Jo fast en del tar ju betalt för skit, jag köper ifall det är bra.

Nej, garantin försvinner inte ifall du inte skickar in den när den är jailbreakad, du kan återställa när som helst i iTunes och det är omöjligt att veta ifall du gjort det.

Jag har jailbreakat för att jag vill ha Backgrounder (kan köra alla program i bakgrunden), egna teman och 3G Unrestrictor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
efter att man har jailbreakat den, hur skickar man över låtar och dyl? blir den som vilken annan mobil, eller? alltså att den kommer fram som flyttbar disk och du kopierar bara över grejerna.

man skickar ju över dem precis likadant som med en icke jailbreakad, med itunes. jailbreak isig har inget o göra med att slippa itunes som överföringsprogram av musik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen123
Visst, men utvecklarna vill så klart ha betalt för sitt program...

PS. Är det inte så att garantin försvinner om man jailbreakar?

ehh, ja, klart utvecklare vill ha betalt. men sen kostar det ju en slant att göra program till iphone + att programmet måste bli godkänt av apple, vilket långt ifrån alla program blir. man får även tänka på att apple har sina regler över vad programmet får göra osv. som inte kan brytas om du ska göra ett pogram som du laddar ner via itunes. om du däremot gör program för en jailbreakad iphone/ipod touch, så är ju restriktionerna färre.

o ja, garantin ryker, men som sagt, den blir ju som vanlig igen om du lägger in ny mjukvara via itunes.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handa
Jo fast en del tar ju betalt för skit, jag köper ifall det är bra.

Nej, garantin försvinner inte ifall du inte skickar in den när den är jailbreakad, du kan återställa när som helst i iTunes och det är omöjligt att veta ifall du gjort det.

Jag har jailbreakat för att jag vill ha Backgrounder (kan köra alla program i bakgrunden), egna teman och 3G Unrestrictor.

ehh, jo garantin ryker visst. MEN i o med att du kan lägga in icke jailbreakad mjukvara igen, så kan du ju "lura" apple att den aldrig varit jailbreakad. förutsätter ju dock att den inte gått sönder såpass att det inte går att komma åt den för inläggning av ny mjukvara.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

ehh, jo garantin ryker visst. MEN i o med att du kan lägga in icke jailbreakad mjukvara igen, så kan du ju "lura" apple att den aldrig varit jailbreakad. förutsätter ju dock att den inte gått sönder såpass att det inte går att komma åt den för inläggning av ny mjukvara.

Ja, självklart, men om det är så illa att man själv inte ens kan restorea så tror jag inte heller de försöker leta igenom den. Kunde t.o.m. restorea min iPod som hårddisken var paj på, dock startade den inte. Stod bara på Apple-märket och hårddisken klickade... fick en ny efter en vecka.

Permalänk
Medlem

Med Jailbreak så kan man som sagt lägga in apps på egen hand - dvs. det behöver inte gå via iTunes och det behöver inte finnas certifikat till appsen. Men tittar man på exv. Cydia store så ser man snabbt att de apps som inte finns på Apples AppStore är få och ganska begränsade. Dessutom så har man ingen garanti för att appsen inte innehåller elak kod för hela säkerhetsmodellen för ipod / iiphone bygger på cetrifikat och certifikatkoll via iTunes.
Så iden är ju lockande men i realiteten så är det mycket oväsen för lite (som bondmoran sa som klippte grisen). Men hittar du något på Cydia (eller annorstädes) som du måste ha och som inte finns på AppStore så kan det kanske vara ide. Att Jailbreaka bara för att kunna lägga in "semesterapps" känns lite som Glocalnet...

IMHO

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Programmet måste bli godkänt av apple, vilket långt ifrån alla program blir. man får även tänka på att apple har sina regler över vad programmet får göra osv.
[/B]

Det finns ju (antagligen) en tanke med att vissa program blir portade till app store.

Låter dumt annars.

EDIT: Jag tänkte på en till sak:
Om man har massor tweaks och lull lull borde inte telefonen/iPoden
bli rätt seg och sämre batteritid eller?
[SE BILDEN]

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
man skickar ju över dem precis likadant som med en icke jailbreakad, med itunes. jailbreak isig har inget o göra med att slippa itunes som överföringsprogram av musik.

går det att slippa itunes på något sett?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Är inte en väldigt viktig sak att den efter jailbreak är öppen för vilken operatör som helst eller jag har ev missat något?

Visa signatur

Mvh
janptr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen123
Det finns ju (antagligen) en tanke med att vissa program blir portade till app store.

Låter dumt annars.

ja, t.ex. att det konkurrerar med apples egna program på iphone/touch. så klart finns det en tanke, sen om man tycker det ä rätt eller inte är en annan femma.

självklart är det bra i fallen då det handlar om skadlig kod så som tva nämner, men kanske dåligt när det gäller program som är lika bra eller bättre än apples egna.

vlc kan ju t.ex. vara trevligt att ha, o finns ju inte på appstore (enbart fjärstyrning), kan ju vara trevligt om man vill spela divx.

men som tva antyder, så finns det idag inte lika stor anledning att köra cydia, nu när appestore har så många program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen123
EDIT: Jag tänkte på en till sak:
Om man har massor tweaks och lull lull borde inte telefonen/iPoden
bli rätt seg och sämre batteritid eller?
[SE BILDEN]
http://afghansoil.com/Ebay_Template/iPOD_jAILBREAK/jailbroken... [/B]

klart, om man kör tilläget som gör att du kan köra program i bakgrunden så kan du få sämre batteritid o en segare iphone/ipod om du har mycket saker igång. men det är ju heller ingen som tvingar en att installera det. vet inte vad du vill säga med bilden, för att byta ikoner, det gör ju knappast att den drar mer ström eller blir seg.

förstår inte riktigt varför du frågar när du verkar vara så anti mot det

janptr:själva jailbreakningen har inget att göra med operatörslåsningen, utan enbart att man kan installera icke certifierade program, vilket i o för sig gör att man kan köra program som låser upp enheten för alla operatörer, men det är ju egentligen bara en möjlighet som kommer i o med jailbreak.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive