Ny dator hänger sig, bilden fryser fast

Permalänk
Medlem

Ny dator hänger sig, bilden fryser fast

Min nya i5a hänger sig då och då helt. Bilden fryser fast och man kan inte göra något annat än trycka på strömbrytaren. Vad beror detta på? Mjukvarufel eller hårdvarufel? Det har hänt flera gånger nu då jag surfar aftonbladet..

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Helt seriöst jag förstår inte vad som är fel. Jag har installerat drivrutiner till moderkort och grafikkort. Specs är mb: Asrock p55 extreme, ett gammalt geforce 8600gt , samsung f3 500gb, 4 gb corsair dominator, corsair hx650 om det hjälper. Jag blir så deprimerad över att det inte fungerar som det ska =(

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har du formaterat och installerat om Windows ännu?

Permalänk
Medlem

Kör du windows 7?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Sitter kylaren på ordentligt? Det är väl en push-pin standardkylare på dem om jag inte missminner mig? Oerhört lätt att tro att man satt dit dem ordentligt när de i själva verket inte sitter fast hårt nog.
Tag loss den och försök fästa den igen, tryck tills moderkortet nästan knäcks.

Permalänk
Medlem

Jag kör windows 7 professional x64, ny installation. Grejen är att utan åtgärd har det inte hänt på länge nu. Jag har nu försökt framkalla fel genom att starta mycket grejer och jag har kört prime95 stresstest bra länge. Inget fel. Jag laddade även hem memtest86 och brände det på en cd, bootade med cd:n och nått test gick igång men det gick så fort så jag vart inte klokare på det. Finns det någon logg man kan kolla? Men som sagt, med lite tur kanske det inte blir mer fel.

Från början hade jag satt fläkten dåligt också men då hann jag inte fram till windows installationsprogram innan datorn dog. Då tryckte jag ner kylaren ordentligt.

EDIT: Det hände igen! precis efter att jag skrev ovanstående. Nu har jag installerat några win 7 uppdateringar, kanske det hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem på min i5, gigabyte p55-ud4, 4gb dominator, radeon 4850, corsair hx650W, win 7 ultimate(build 7600), 64bitars.

Provade också att installera de nya uppdateringarna som just kom. Inte hjälpte det.

Så nu kör jag Win Xp 32bitars. Vilket är ganska synd för att det inte riktigt passar med denna generations hårdvara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Jag har precis samma problem på min i5, gigabyte p55-ud4, 4gb dominator, radeon 4850, corsair hx650W, win 7 ultimate(build 7600), 64bitars.

Provade också att installera de nya uppdateringarna som just kom. Inte hjälpte det.

Så nu kör jag Win Xp 32bitars. Vilket är ganska synd för att det inte riktigt passar med denna generations hårdvara

Ja nu hände det igen. Detta är riktigt drygt. Inte vad man vill uppleva med en alldeles ny dator. Ingen som har en lösning?

EDIT: tror jag ska prova med windows vista ikväll. Kanske det hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Ja nu hände det igen. Detta är riktigt drygt. Inte vad man vill uppleva med en alldeles ny dator. Ingen som har en lösning?

EDIT: tror jag ska prova med windows vista ikväll. Kanske det hjälper.

Du får gärna kommtera ifall vista fungerar.

Kolla även PM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla även PM.

Jag har haft mycket att göra så jag har inte testat visa ännu men jag kan säga till när jag gör det. Jag har svarat på pm också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Starta Memtest86 4.0 och kör minst 10passes och återkom med svar

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Starta Memtest86 4.0 och kör minst 10passes och återkom med svar

Jag har kört 4 pass utan errors, typ 2,5 timmar. Jag kan köra 10 pass någon natt.

EDIT: Inatt körde jag 14 passes och 0 errors.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla även PM.

Vistainstallationen hänger sig efter att jag skrivit in licensnyckeln. Den hänger sig även om jag inte skriver in något för man kan välja att skriva in den senare. Det är originallicens från msdnaa. Installerade om windows 7 igen istället (också från msdnaa). Felet kvarstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vistainstallationen hänger sig efter att jag skrivit in licensnyckeln. Den hänger sig även om jag inte skriver in något för man kan välja att skriva in den senare. Det är originallicens från msdnaa. Installerade om windows 7 igen istället (också från msdnaa). Felet kvarstår.

Mycket skumt. Vad jag gjorde för att inte win 7 installationen skulle hänga sig var att slänga ner alla klockfrekvenser så mycket jag kunde. (minne, processor)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mycket skumt. Vad jag gjorde för att inte win 7 installationen skulle hänga sig var att slänga ner alla klockfrekvenser så mycket jag kunde. (minne, processor)

Vistainstallationen fungerade bra när jag tog en som inte hade service pack 1 "inbyggt". Jag hör av mig om jag inte får några fler random freezes med vista. Hoppas det blir bra nu, men kändes ju tråkigt att byta ner sig.

Visa signatur

Permalänk

ny bios uppdatering kanske, haft samma problem med min ena bärbra, fast den funkar endast på win 7, på xp och vista slocknar.. så win 7 fick det bli=)

sedan hade jag ett liknande problem med nuvarande datorn, och det var minnes relaterat, timmingen var för låg, den gick igenom alla memtest, men chrachade ändå!! tills jag sänkte ett snäpp.. sen dess har det funkat för mig... sätt även upp ett program och håll koll på tempen, ifall nått går förhögt... hade problem med nordbryggan när jag bytte till vattenkylning då luften stod still där.. gick jäkligt varmt med många blå skärmar innan jag kom på felet:P

fast ok, i5 har ingen norbrygga kvar=) (sitter ju i cpu:n)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
ny bios uppdatering kanske, haft samma problem med min ena bärbra, fast den funkar endast på win 7, på xp och vista slocknar.. så win 7 fick det bli=)

sedan hade jag ett liknande problem med nuvarande datorn, och det var minnes relaterat, timmingen var för låg, den gick igenom alla memtest, men chrachade ändå!! tills jag sänkte ett snäpp.. sen dess har det funkat för mig... sätt även upp ett program och håll koll på tempen, ifall nått går förhögt... hade problem med nordbryggan när jag bytte till vattenkylning då luften stod still där.. gick jäkligt varmt med många blå skärmar innan jag kom på felet:P

fast ok, i5 har ingen norbrygga kvar=) (sitter ju i cpu:n)

Jag kör Vista nu, verkar fungera som det ska så jag kör nog det under överskådlig framtid. Annars har jag default timings nu så det borde väll fungera? Biosuppdatering kan ha varit en bra idé. Men som sagt om det fungerar nu med vista så kör jag på med det ett tag. Tack för svar!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag kör Vista nu, verkar fungera som det ska så jag kör nog det under överskådlig framtid. Annars har jag default timings nu så det borde väll fungera? Biosuppdatering kan ha varit en bra idé. Men som sagt om det fungerar nu med vista så kör jag på med det ett tag. Tack för svar!

jo men kör vista om det nu funkar, sen är det inte alltid säkert minnena funkar i stock, det kan hjälpa att även klocka, man får liksom testa lite olika inställnigar så kan de komma igång.. det vill bara tjura ibland..

men lycka till, hoppas de funkar fint i framtiden, själv har jag haft minst probelm med win 7 peppar peppar

skall själv köpa en i5 nu, så gillar inte läsa sånt här:P

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Citat:

jo men kör vista om det nu funkar, sen är det inte alltid säkert minnena funkar i stock, det kan hjälpa att även klocka, man får liksom testa lite olika inställnigar så kan de komma igång.. det vill bara tjura ibland..

men lycka till, hoppas de funkar fint i framtiden, själv har jag haft minst probelm med win 7 peppar peppar

Jag kan knappt tro det men problemet är tillbaka. Det blir att prova med biosuppdatering. Annars får jag väll försöka trixa med minnena då. Kul att köpa dator för 7000 spänn (+grafikkort som är beställt) som inte fungerar =(

EDIT: Jag har nu nyaste bios. Bara att vänta och se om det löste problemet.

EDIT2: Problemet kvarstår efter biosuppdateringen. Antar att jag får försöka ge mig på minnen om jag får tid imorgon. Sedan är det väll bara sopcontainern kvar för detta skräp jag har köpt =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan knappt tro det men problemet är tillbaka. Det blir att prova med biosuppdatering. Annars får jag väll försöka trixa med minnena då. Kul att köpa dator för 7000 spänn (+grafikkort som är beställt) som inte fungerar =(

EDIT: Jag har nu nyaste bios. Bara att vänta och se om det löste problemet.

EDIT2: Problemet kvarstår efter biosuppdateringen. Antar att jag får försöka ge mig på minnen om jag får tid imorgon. Sedan är det väll bara sopcontainern kvar för detta skräp jag har köpt =(

Prova med XP? För mig fungerar det. (även om jag skulle vilja ha win 7)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem i ett par månader nu, det kommer och går ibland. Trodde det skulle försvinna när jag köpte i7, men det har inte försvunnit. Ska testa snart att formatera om till win 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Prova med XP? För mig fungerar det. (även om jag skulle vilja ha win 7)

Visst skulle jag kunna ha xp nu iaf. Men har beställt ett 5850 och visst kan jag inte utnyttja direct x 10 och sedan 11 med xp? eller har jag fel då?

EDIT: Nu har jag börjat fått blue screens också.... Jag hinner inte se mycket av vad som står bara dumping physical memory och nån siffra som räknar ner. Det blir bara värre =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej hur fungerar det med timings och sånt? Tror de stod på 9, 9, 9, 24 nu och 1333 mhz. Kan jag ändra något där så det blir bättre?

Visa signatur

Permalänk

Har samma problem, ska prova felsöka med alla felsöknings program på Hirens boot cd.
Om inte det fungerar ska jag byta till W7 från vista och hoppas det fungerar.

Konstiga är att när man spelar så händer inget då flyter den på som den ska. Direkt man inte spelar så låser den sig.

Det lär väll vara Microsoft som failat när dom la in stöd för i5/i7?
Känns inte som det ska vara hårdvaru fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lilldruvan
Har samma problem, ska prova felsöka med alla felsöknings program på Hirens boot cd.
Om inte det fungerar ska jag byta till W7 från vista och hoppas det fungerar.

Konstiga är att när man spelar så händer inget då flyter den på som den ska. Direkt man inte spelar så låser den sig.

Det lär väll vara Microsoft som failat när dom la in stöd för i5/i7?
Känns inte som det ska vara hårdvaru fel.

Samma här, jag har iofs bara spelat Fallout 3 nån timme men det har inte fryst fast då iaf. Jag har ju samma problem med både vista och win7 men hoppas att det löser sig för dig med win7.

EDIT: Detta har jag provat:

Installera Windows 7 x64 pro (flera gånger)
Installera Windows vista x64 Business
Check disk
Memtest86 14 passes (ca 10 timmar) 0 errors
Uppdaterat bios
Uppdaterat drivrutiner

Visa signatur

Permalänk

Okej, tack. Då behöver jag inte testa memtest iaf.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om jag kan lämna igen processor och moderkort till inet för att byta till amd? 955BE är ju billig nu. Har jag rätt att byta/lämna tillbaka?

Edit: Vad jag nämnde ovan kommer inte bli aktuellt då problemet är löst. Fick tipset i en annan tråd om att avaktivera Intel Speedstep och c-states och det hjälpte. Så nu är jag väldigt nöjd med grejerna

EDIT IGEN: Okej nytt problem!!

Med Intel Speedstep och C-state aktiverat så hänger sig datorn när jag gör lättare sysslor på den som surfa/word.

Utan Intel Speedstep och C-state hänger sig datorn när jag kör prime95, hinner 2 till 4 test innan den fryser.

Kan någon komma på en lösning på detta? Känns jobbigt att behöva välja i bios när jag startar datorn om jag vill surfa på sweclockers eller om jag vill spela för det går inte med båda i nuläget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror mig ha fixat problemet.

Jag började felsöka lite och stängde av saker som c-state osv men kom fram till att det var "CPU EIST Function/Driver" som spökade och det verkar fungera bra nu.

Riktigt skönt att äntligen få bot på det så att jag kan slippa XP nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror mig ha fixat problemet.

Jag började felsöka lite och stängde av saker som c-state osv men kom fram till att det var "CPU EIST Function/Driver" som spökade och det verkar fungera bra nu.

Riktigt skönt att äntligen få bot på det så att jag kan slippa XP nu

Grymt!

Jag löste problemet på ett lite annat sätt. Jag har fortfarande inte lyckas få datorn att gå stabilt med turo och speedstep. Men jag stängde av Intel Speedstep, c-states och turbo sedan ställde jag allt på manuellt och clockade till att den gick stabilt på 3,8ghz (den gick inte stabilt på stock) men har sänkt nu till 3,6 med lägre volt för att få lägre temps. Grejen är att den fungerar kanon nu på 3,6 ghz iaf.

Jag hade blivit ganska missnöjd om det var pga av Intel speedstep som jag valde systemet eftersom det vägrar fungera med detta på. Men kanske din lösning fixar det. Är det bara en drivrutin man avinstallerar eller är det i bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Grymt!

Jag löste problemet på ett lite annat sätt. Jag har fortfarande inte lyckas få datorn att gå stabilt med turo och speedstep. Men jag stängde av Intel Speedstep, c-states och turbo sedan ställde jag allt på manuellt och clockade till att den gick stabilt på 3,8ghz (den gick inte stabilt på stock) men har sänkt nu till 3,6 med lägre volt för att få lägre temps. Grejen är att den fungerar kanon nu på 3,6 ghz iaf.

Jag hade blivit ganska missnöjd om det var pga av Intel speedstep som jag valde systemet eftersom det vägrar fungera med detta på. Men kanske din lösning fixar det. Är det bara en drivrutin man avinstallerar eller är det i bios?

EIST var ju visst Enhanced Intel Speedstep såg jag nu. Jag stängde bara av det i bios. Men jag kan tänka mig att det kanske släpps/finns en driver för antingen windows 7 eller så får vi en biosupdate.

Men speedstep är ju bara för att undervolta- och klocka väl? Då missar jag ju inte något så himla viktigt.

Visa signatur