[Trubbel] Accelero Twin Turbo på 9800GT

Permalänk
Medlem

[Trubbel] Accelero Twin Turbo på 9800GT

Jag köpte en Define R2 och flyttade över mitt system till det chassit.

Vi samma tillfälle försökte jag avlägsna dam m.m. med hjälp av tryckluft på burk.

Jag hade ett enkelt billigt chassi innan som jag tryck in en par extra fläktar i, var svalt men lät som en traktor typ.
Det var därför jag bytte chassi.

Efter att ha flyttat över allt till nya chassit så gick tempen upp rejält på GPU.
Gjorde en tråd om det här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Toppade kring 90C i spel...
(anledningen till ny tråd är att det nu handlar om det faktiska montage av ny fläkt).

Jag beställde en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo för att få bättre kyla utan att få tillbaka traktor ljudet.

Vart först jätte nöjd med fläkten då tempen låg runt 60C i spel och hade små toppar närmare 70C och lät typ ingenting.

Igår kväll satt jag och spelade lite och när det började bli mkt action i spelet (eve-online) så frös grafiken helt. Jag tabbade ur och speedfan visade GPU temp på strax under 90C.

Det jag funderar över:

I. Fläkten och montaget fungerade uppenbarligen bra till en början eftersom tempen gick ner avsevärt. Verkar skumt att den sen vart så varm helt plötsligt. Finns det någon logik i det här, typ att det brukar bli så när noobs monterar?
II. Kortet funkar hur bra som helst innan bytet trots att den toppade 90C med orginal fläkt, kan kortet ha tagit skada då så att det nu är känsligare?
III. Vad kan det här bero på?
IV. Fläkten går på ganska låga varv enl. speedfan antar att det är bios som styr.
Kan man enkelt skruvat upp varven för att se om håller lägre temp genom att hela tiden hålla ett högre varv?

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk

Re: [Trubbel] Accelero Twin Turbo på 9800GT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Jag köpte en Define R2 och flyttade över mitt system till det chassit.

Vi samma tillfälle försökte jag avlägsna dam m.m. med hjälp av tryckluft på burk.

Jag hade ett enkelt billigt chassi innan som jag tryck in en par extra fläktar i, var svalt men lät som en traktor typ.
Det var därför jag bytte chassi.

Efter att ha flyttat över allt till nya chassit så gick tempen upp rejält på GPU.
Gjorde en tråd om det här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Toppade kring 90C i spel...
(anledningen till ny tråd är att det nu handlar om det faktiska montage av ny fläkt).

Jag beställde en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo för att få bättre kyla utan att få tillbaka traktor ljudet.

Vart först jätte nöjd med fläkten då tempen låg runt 60C i spel och hade små toppar närmare 70C och lät typ ingenting.

Igår kväll satt jag och spelade lite och när det började bli mkt action i spelet (eve-online) så frös grafiken helt. Jag tabbade ur och speedfan visade GPU temp på strax under 90C.

Det jag funderar över:

I. Fläkten och montaget fungerade uppenbarligen bra till en början eftersom tempen gick ner avsevärt. Verkar skumt att den sen vart så varm helt plötsligt. Finns det någon logik i det här, typ att det brukar bli så när noobs monterar?
II. Kortet funkar hur bra som helst innan bytet trots att den toppade 90C med orginal fläkt, kan kortet ha tagit skada då så att det nu är känsligare?
III. Vad kan det här bero på?
IV. Fläkten går på ganska låga varv enl. speedfan antar att det är bios som styr.
Kan man enkelt skruvat upp varven för att se om håller lägre temp genom att hela tiden hålla ett högre varv?

Efter att ha läst din andra tråd antar jag att du bara har ett utblås, men 2 insug, dessutom har du just införskaffat en grafikkortskylare som dumpar all varmluft i chassit.
Mitt tips är att flytta fläkten som sitter i fronten, till den bakre övre fläktplatsen ( tvivlar på att hårddiskarna behöver nån aktiv kylning )
Du skapar då ett undertryck som ser till att den varma luften som genereras av grafikkort och CPU verkligen lämnar chassit istället för att vispas runt.
När det gäller grafikkortet, så se till att det verkligen finns en fläns på voltregulatorerna.

Permalänk
Medlem

Ok, jag har en ny 120mm Fractial fläkt som jag köpte ifall att.
Kanske låta den i fronten sitta och sätta in den nya den i bakre övre.
Tack för tipset ska testa att få till lite bättre utsug.

När jag monterade kylaren så skulle det ju sitta 8 kylflänsar på "vad det nu är" runt själva grafikprocessorn. dessa passade klockrent.

Sen fanns det 4 kylflänsar till som jag antar skulle sitta på dessa. (se bild)
Fanns 4 flänsar med det räckte med 3 eftersom en fläns täckte 2 "vad det nu är". Dock så var det lite grejer iväg då ena kylflänsen skulle fästas.
Trodde inte det skulle göra så mkt eftersom dessa är helt utan kylning original.

Ska testa att montera in en till fläkt i kväll.

Visa signatur

| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W

Permalänk
Medlem

Oj, vad problem du verkar ha med chassit!

Men som tidigare nämnt, använd alla utblås om du ska ha två in-fläktar. Man ska ha lite undertryck i lådan, då är luftgenomströmningen bäst.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Skummt att det var så dålig orginal kylning, mina två gigabyte 8800gt går alldrig över 70 grader med orginal kylning, och då är det 2 st som sitter väldigt nära varandra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Ok, jag har en ny 120mm Fractial fläkt som jag köpte ifall att.
Kanske låta den i fronten sitta och sätta in den nya den i bakre övre.
Tack för tipset ska testa att få till lite bättre utsug.

När jag monterade kylaren så skulle det ju sitta 8 kylflänsar på "vad det nu är" runt själva grafikprocessorn. dessa passade klockrent.

Sen fanns det 4 kylflänsar till som jag antar skulle sitta på dessa. (se bild)
Fanns 4 flänsar med det räckte med 3 eftersom en fläns täckte 2 "vad det nu är". Dock så var det lite grejer iväg då ena kylflänsen skulle fästas.
Trodde inte det skulle göra så mkt eftersom dessa är helt utan kylning original.

http://img27.imageshack.us/img27/3677/xfx9800gt.th.jpg

Ska testa att montera in en till fläkt i kväll.

Om det inte satt nåt på voltregulatorerna bör du inte behöva nåt där med en twinturbo, det stämmer, de 8 flänsarna sitter förövrigt över minnesmodulerna

När det gäller resten så är det fortfarande undertryck som är det viktiga och med en 140 och en 120 in och 2 st 120 ut får du fortfarande övertryck, här är bilder på min dator:

HD3870 @850 mhz med en accelero s1 går inte över 80C i furmark
E4300 @ 3GHz med en gammal freezer pro på
3 st scythe slipstream i över delen som chassifläktar
Både processor ochh grafikkort borde bli varmare än dina, iofs är antagligen mina slipstreams bättre än dina fractal design

http://pici.se/pictures/IYSEhsZFi.jpg

http://pici.se/pictures/fksxrUhOM.jpg

Om mitt grafikkort inte blivit så varmt hade jag inte haft nån fläkt alls i fronten men nu behöver jag en framför för att styra riktningen på luften, men som du ser har jag 2 st 120 mm ut och bara en 120 mm in.
Som du också ser har jag tagit bort skydden för 5,25 platserna och moddat in ett damfilter, processorn verkar faktiskt dra en del luft därifrån med tanke på allt dam som samlas där

Med tanke på hur mitt chassi fungerar skulle alltså jag tippa på att du inte behöver nån fläkt framför hårddisken/na så länge du sätter de bakom det övre luftintaget

Permalänk

Jag tycker det är väldigt knepigt oavsett, att du får problem med temperaturer om du har en TwinTurbo på ditt 9800GT. Jag har ett Solo-chassi med endast en 92mm Nexus på insug och en 120mm Nexus på utblås. Jag kör med en Accelero S1 rev2 med en påmoddad 120mm Nexus som körs på 7V (eller 5, kommer inte ihåg just nu). Med den uppsättningen får jag aldrig över 60-65°C på grafikkortet ens under 3D-mark eller spel.

9800GT är ju i stort sett ett 8800GT fast med mindre tillverkningsteknik (och borde därför vara effektsnålare, förutsatt att det är det nyare kortet med 55nm teknik, är det den äldre modellen med 65nm-teknik, så är det samma kort som 8800GT) och Twin Turbon är ju en Accelero s1 rev2 med en turbomodul med två fläktar på.

Jag lär ju inte ha bättre flöde i min burk och förmodligen sämre tryck på luften över Accelerons kylflänsar, så hur kommer det sig att du får höga temperaturer men inte jag?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag tycker det är väldigt knepigt oavsett, att du får problem med temperaturer om du har en TwinTurbo på ditt 9800GT. Jag har ett Solo-chassi med endast en 92mm Nexus på insug och en 120mm Nexus på utblås. Jag kör med en Accelero S1 rev2 med en påmoddad 120mm Nexus som körs på 7V (eller 5, kommer inte ihåg just nu). Med den uppsättningen får jag aldrig över 60-65°C på grafikkortet ens under 3D-mark eller spel.

9800GT är ju i stort sett ett 8800GT fast med mindre tillverkningsteknik (och borde därför vara effektsnålare, förutsatt att det är det nyare kortet med 55nm teknik, är det den äldre modellen med 65nm-teknik, så är det samma kort som 8800GT) och Twin Turbon är ju en Accelero s1 rev2 med en turbomodul med två fläktar på.

Jag lär ju inte ha bättre flöde i min burk och förmodligen sämre tryck på luften över Accelerons kylflänsar, så hur kommer det sig att du får höga temperaturer men inte jag?

undertryck ?

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

har nu satt en fläkt i taket och kopplat ur den som satt fram original.

Så jag har nu 140mm in i botten och 120 ut bak + 120 ut upp.
GPU Idle är på strax under 50C.

Ska dra igång lite spel om nån timme när sonen somnat och se vad tempen landar på.

Tack för alla tips, återkommer om hur det gick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fungerar skit bra! Tack!

Tempen toppar på ca 70C nu och ligger under 50C IDLE.

Visa signatur