Hur du hittar de mest prisvärda datordelarna!
Hur du hittar de mest prisvärda datordelarna
Slutgiltig version
När du ska köpa en ny dator eller det är dags att uppgradera vill du ju alltid få det bästa möjliga för din budget, men det är inte alltid enkelt med den enorma mängd produkter och olika affärer som finns. Den här guiden kan hjälpa dig att få ut det mesta av dina surt förvärvade slantar.
När du ska skaffa en ny dator är det första du bör fundera på om du ska bygga den själv eller köpa en färdig. Att köpa delarna för sig och bygga ihop själv ger dig oftast mest prestanda för pengarna, och du kan bygga datorn precis som du vill ha den. Det är ganska enkelt att sätta ihop en dator, du kan lätt lära dig av andra guider här på forumet. Men det är inte säkert att man vill göra på det sättet, fördelarna med att köpa en färdig dator är att du slipper en del arbete (fast de flesta tycker datorbyggande är kul!), och du får oftast med gratis support och längre garanti. Vissa affärer kan också sätta ihop datorn åt dig för ett pris, men då måste man också köpa alla delar från samma ställe. I den här guiden kommer jag gå igenom hur du hittar del för del och får ihop det så billigt som möjligt.
Steg 1.
Första frågorna du bör ställa dig är: vad ska jag använda datorn till? och: Hur mycket pengar är jag beredd att lägga på den? Om du bara ska titta på film och surfa är det inte dyra grafikkort du behöver, om du ska spela mycket kanske inte ljudnivån och storleken påverkar dig så mycket. Se till att du vet vad du vill ha, så du kan välja passande produkter. Du ska också se till att ha gått om tid på dig, försök inte stressa och få färdigt allt på en gång.
Steg 2.
Börja jämföra produkter. Om du håller dig uppdaterad på hårdvara kan det vara ganska enkelt att veta vilka delar du vill ha, men annars är det viktigt att läsa på en del innan så du vet vad du har att välja mellan. Sweclockers är en guldgruva för det ändamålet, du kan hitta massor av recensioner, och mängder av trådar i köprådsavdelningen på forumet. Ett tips är att börja välja ut de viktigaste och dyraste delarna; processor, moderkort, minne och grafikkort.
Ditt bästa hjälpmedel för att hitta bra priser är utan tvekan Prisjakt. Förutom billigaste pris finns det mängder av annan info som är bra att ha, och oerhört bra sökfunktioner. Jag ska förklara mer hur du använder prisjakt lite senare.
Glöm inte bort att du kan få delar till riktigt bra pris begagnat. Men man ska vara försiktig när man köper begagnat online, det finns många bedrägerier, om ett pris verkar för bra för att vara sant så är det oftast det. Jag kan rekommendera Blocket och Tradera, det finns också annonser på Sweclockers marknad. Sen så finns det säkert fler sidor, om ni vet någon bra skriv en kommentar.
När du känner att du börjar veta ungefär vad du vill ha kan det vara bra att skriva upp något sånt här:

En ganska enkel tabell i Excel där du kan lägga till och ta bort delar, och se hur mycket pengar det kostar. Jag har valt ut några av affärerna jag litar på och tagit de billigaste priserna. Du tjänar oftast på att köpa från olika affärer, men eftersom man får betala mer i frakt för varje affär så är det optimala att dela upp datorn på några få olika affärer. Hur hittar man den perfekta balansen då? Se slutet av nästa steg.
Steg 3.
Prisjakt-guiden
Att hitta tester, jämförelser och fakta om de viktigare datordelarna är ofta enkelt, men det är inte lika lätt när det gäller att hitta till exempel en DVD-brännare eller fläktkontroller. Då är än en gång Prisjakt ett väldigt bra hjälpmedel. Gå först till produktkategorin för det du letar efter. Fyll sedan i filter för det som du kräver av varan. Men var försiktig med filtren, för många av produkterna på prisjakt saknar vissa fakta, och om du lägger ett filter för för t ex luftflöde på en fläkt, kommer alla fläktar som saknar data för luftflöde att sorteras ut. Jag testade just det här exemplet, genom att lägga ett filter från 1 till max på luftflöde så har du filtrerat ut 314 av 595 produkter. Sedan så kan du sortera på pris, omdöme, rank m.m. för att hitta vad du vill ha. Tänk på att omdömena kan vara lite missvisande, men ju fler omdömen desto mer säker kan du vara på att det stämmer.
När du letar på prisjakt bör du inte bara kolla vilken butik som har det bästa priset. Kolla på de olika butikernas omdömen på prisjakt och läs kommentarerna innan du köper något. Var också noga med att kolla om produkter finns i lager, om de inte är i lager kan det variera väldigt mycket hur länge det tar innan du får produkten.
Nu kommer en mer avancerad funktion som jag tror även de flesta vana prisjägarna inte känner till:
Om du inte är medlem på prisjakt kan du göra en temporär lista med alla delar genom att klicka på "Lägg i produktlista" och sedan "Lägg till i lista". Alla produkter du har valt till listan kommer att visas om du klickar på den blå raden längst ner, sedan kan du klicka på "beräkna lägsta totalpris". Nackdelen med att inte vara medlem är att listan inte sparas om du t ex använder en annan dator eller rensar webbläsarens kakor.
Om du är medlem kan du spara flera listor på din profil och jämföra, eller använda "Bevaka" funktionen på produkterna och sedan gå till din sida som visar alla bevakningar, markera produkterna till datorn, och klicka "Beräkna lägsta totalpris".
Nu kommer den räkna ut billigaste alternativ för olika antal butiker. Den visar en lista med alla produkter i lager och en som inkluderar produkter som inte finns i lager. Sedan kan du bestämma att den ska räkna ut billigaste från bara några butiker, eller filtrera bort butiker du inte vill köpa från. Observera att den här funktionen är beta-version och inte tar hänsyn till fraktpriser.
Steg 4.
Nu borde du veta vad du vill ha, och var du ska köpa delarna. Då är det bara att göra några beställningar! Sedan kommer nästa problem, att vänta på att allt kommer... Det kan kännas som om tiden går väldigt sakta när du väntar, här är några tips på hur du kan få tiden att gå fortare: http://www.wikihow.com/Make-Time-Go-by-Faster. När du till slut har fått paketen och sitter där glad som ett barn på julafton, så bör du inte stressa för mycket med att packa upp alla delar, ta det lugnt och börja bygga din dator i rätt ordning, det finns många guider för hur du gör det i här forumet!
Tack för att du läst min guide!
God jul från Manfred!