Windows 7 hänger sig på loggan

Permalänk
Medlem

Windows 7 hänger sig på loggan

Hej, jag har ett grovt problem här.

Specifikationer:
Processor: Intel quad core 9450.
Grafikkort: Geforce 9800x2 1gb
Ram-minnen: Corsair 4gb
Hårddisk: 500gb Samsung
Moderkort: Gigabyte GA-ep45-DS3l
PSU: Corsair 450w
DVD: Nån gammal, oväsentligt.
OS: Windows 7 64-bit

Bakgrund
Jag har haft Windows 7 64-bit installerat sedan den fullständiga versionen sen några månader tillbaks. Har fungerat helt felfritt och flashade även biosen för ett tag sedan. Men jag tror detta fel som jag ska berätta om inte har med det att göra, tror jag.

Felet
Det hela började en dag för typ 3 veckor sedan, efter jag hade vart i vardagsrummet och kollat på TV. Jag återvände till min dator, som jag nu fann i hibernate-läge. Jag tryckte på valfri tangent på tangentbordet och fläktarna och datorn snurrade igång. Men skärmen stannade svart, så jag tänkte "okej, resetar väl då". Det skulle jag aldrig ha gjort, nu kommer jag inte in i Windows, den startar upp, gör sin lilla animationseffekt med loggan, datorn arbetar, sen blir det tyst och kvar blir loggan i sitt fulländande på skärmen, i evigheter.

Vill bara klargöra att detta är nästan 1-2 månader efter flashningen av moderkortet, så ni inte tror att de hade en relation med varandra.

Dagen därpå, funkade datorn helt plötsligt, inga errors, inga ovanligheter, ingenting. Allt var som vanligt. "Okej" tänkte jag, "kanske bara var nåt slags ram-minne fel, att den inte tyckte om att jag störde dennes sömn och behövde ladda ur sig."

Om jag minns helt rätt nu så funkade datorn nästa dag och dagen därpå, sen blev det samma fel igen, den stannade på loggan. Sen kunde den funka nästa dag, för att dagen därpå hänga sig igen. Ganska så frustrerad blev man, vad i helvete är det som pågår??

Körde en reparation, fick reda på att det var nåt slags Power Failure. Lät ganska logiskt tyckte jag, med tanke på att den failade efter en hibernate. Men hur man fixade det visste jag inte, hittade en hel del på forum som jag provade utan vidare resultat.

Problemlösningar jag försökt mig på:
- Dragit ur alla kablar, grafikkort, ram-minnen, dvd, hårddisk. Låtit det stå över natten, ingen skillnad.
- Bytt plats på ram-minnena två gånger, inga resultat.
- Kört repair av windows både med och utan skiva i dvd-romen samt provat skrivit in en massa /repair-kommandon i kommandotolken som erbjuds i windows meny för reparering.
Exempel på kommandon:
bootrec
- /fixmbr
- /fixboot
- /rebuildbcd
- bcdedit /set {default} recoveryenabled no
- Kört windows egna minnestest, hittade inga fel.
- Clear cmos.
- Fail-safe och default settings i bios.
- Provat ett annat sämre grafikkort (geforce 9600GSO)
- Körde in Ubuntu, funkade utmärkt.

Räknat ut att datorn tar på sig cirka 6 timmar för att gå att starta igen, men några gånger kan det ta upp till 14 timmar.

Jag provade den ultimata lösningen. Förde över alla mina viktiga filer och program när datorn väl funkade till en extern hdd. Nästa dag, när datorn valde att sura stoppade jag in Win 7-skivan och gjorde en clean formatering. Wow, det fungerar... tills den måste starta om, då stannar den vid en svart screen (efter ominstalltionen är klar) med ett blinkande understreck i övre vänstra hörnet. Har väntat som max 35 minuter i det läget, men den vill inte vidare. Resetar jag då datorn så väljer jag alternativet "Starta windows normalt" eftersom den blir ju lite ledsen när jag resetade den utan förvarning, så kommer den in i windows 7:s fina bakgrund och error kommer upp "Datorn startades om mitt under installationen av windows 7, var god starta om datorn och låt installationen fortsätta", typ. Okej, trycker jag på och den gör samma sak om och om igen.

Slänger snart ut skiten, börjar nästan ana hårdvarufel, tänker då främst på mitt nätaggregat. Jag köpte datorn för snart 2 år sedan, så den har ju fått kräma till sitt yttersta med min rigg ganska länge.

Någon som vet vad jag kan göra för att lösa detta? Ska prova ett nytt nätaggregat på måndag, samt försöka komma in i Windows imorn (om den vill dvs) och göra en formatering från skrivbordet istället för dos.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Det var Windows 7-skivan som var paj. Datorn funkar nu när jag installerat Vista. Lol. Första gången jag installerade så var det en ISO-fil, därför visste jag inte om att den var kaputt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM