Permalänk
Medlem

Udda netgear problem

Hej där! Har precis fått tillgång till mitt nya bredband från Bahnhof som går genom stadsnätet. Det är en 30/30 anslutning och jag sitter nu och surfar direkt kopplad från stadsnätjacket i lägenheten till datorn. Problemet är att jag tidigare (innan jag flyttade) använt mig av en Netgear dg834 (modem/router). Mig veterligen så behövs det inte något modem utan om jag vill koppla in fler datorer, vilket jag gärna vill, så behöver jag bara en Router.
Frågan är då, behöver jag köpa en ny Router eller kan jag använda min gamla?
Om jag nu kan använda min gamla router/modem hur går jag då tillväga för att koppla in den. Innan gick det ju en tele sladd från telefonjacket till Filtret och sedan ytterligare en telesladd från filtret till modem/routern som passade utmärkt där. Nu antar jag att jag inte behöver en telesladd utan drar en vanlig ethernet sladd från jacket direkt till routern? Är det bara att sätta in den i första uttaget i routern och sedan använda de restrerande 3?

Blev lite mycket, hoppas ni kan hjälpa mig!

Tack på förhand // Kraken.

Permalänk
Medlem

har en exakt likadan netgear dg834 och minns ja rätt så ska dhcp servern dvs router funktionen fungera ifall du sätter nätverkssladden i någon av lan portarna. Men du kommer inte kunna få ut max prestanda dg834 klarar inte över 12-15Mbit. Så det är en dålig lösning och ifall ja nu har fel angående router funktionen när man kopplar in direkt på lanet så får du köpa en ny router.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Genom kabeln får jag ut 28/22 just nu. Jag läste någonstans att man kan få ut mer än 15Mbit men att den då blir väldigt instabil och risken för dropouts ökar..? Ifall det nu är som du säger så vad ska jag satsa på för router?

Tack

Permalänk

router

Vilket stadsnät är det?
Kan vara så att det räcker med en switch.
Bahnhof ger ut fler ip.

Mvh zebtheman

Permalänk
Medlem

Jönköpings stadsnät.

Läste lite specifikationer om Netgear Dg 834, det står att den ska klara dataöverföringshastighet på 100Mbit/s. Varför kan jag bara få ut 15Mbit med den då?

Permalänk
Medlem

ja hade köpt en router i prisklassen 900+ kr eftersom det nästan inte finns några billigare routers som håller i längden tyvärr så kan ja inte ge några råd om vilket märke eller modell eftersom det har förändrats så mycket mot senast ja hade någon större koll ja kör med dator router med ipcop eller pfsense ifall ja behöver en router har 5st ip så just nu behöver ja ingen router

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

kraknoff för att kretskorten i den orkar inte med den hastigheten och du får skilja mellan vad den 4 portade switchen klarar och vad router/nat funktionen klarar. Och hur tror du att netgear skulle få ut 100Mbit igenom det inbyggda skräp adsl modemet?

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Verkar som om jag kan ändra den ip adress som visas utåt, dvs. IPv4-adress. Detta betyder alltså att jag behöver en Switch och inte en Router?

Permalänk
Medlem

Det som avgör är inte om du har statisk eller dynamiskt ip utan hur många IP adresser du kan ha via din leverantör. Om du får flera adresser från Banhof så kan du ansluta dig via en switch.

5 ip-adresser = 5 datorer bakom switch. 1 ip-adress = endast en dator.

Den senare kräver alltså en router för att kunna koppla flera datorer.
Om du är osäker så köp en router.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Kolla för säkerhetskull först med bahnhof om du får flera IP adresser i så fall räcker det med en switch men jag personligen skulle valt en router eller satt ihop en av gamla dator delar. Det är en smaksak vad du väljer i slutändan, bara tänkt igenom det noggrant vad du har för behov eventuellt framtid behov.

Permalänk
Medlem

Hej, tillbaka igen. Snackade lite med Bahnhof supporten som kom fram till att jag behöver en Router för att kunna använda mig av mitt xbox 360. Så frågan är nu. Vad ska jag ha för Router till min 30/30 Bahnhof uppkoppling? Funderade lite över DIR-655. Låter den som ett bra alternativ?

Permalänk
Medlem

Finns en del som skulle säga blankt nej till allt som heter Dlink men måste säga att du kommer bli nöjd med det köpet. Har provat en del olika routers genom åren och DIR-655 är värd varenda krona.

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag har också precis fått denna router och den verkar funka som den ska. Jag anslöt bara våra 2 datorer till port 2 och 3 och sedan uttaget i väggen till port 1.
Men startar jag datorn så har jag inte omedelbart tillgång till nätet, jag måste även starta om routern.

Funderade på att konfigurera routern, men skriver jag in adressen http://192.168.0.1/ så kommer jag inte in =/

Behöver man sitta direkt inkopplad till port nummer 1 för detta?
Verkar ju konfigurera sig själv då det funkar när jag startat om.

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Du kopplar in dina datorer m.m i portarna LAN 1-4.

Från ditt bredbanduttag i väggen kopplar du en nätverkskabel till uttaget
Internet på din router.

Då kommer allt fungera som det ska och du kan logga in på din router.

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag har en kontakt för adsl i routern som ej används då jag inte har adsl. Alltså har jag disponerat den första porten till uttaget direkt från väggen. port 2 och 3 går till datorer och port nr 4 nyttjas ej.
Min dator är således inkopplad på port 2 och jag kommer inte in på routern. Borde det inte fungera ändå eller måste jag verkligen göra vissa inställningar på routern via dess användargränssnitt som jag nu inte kommer in på?
Behöver jag koppla in datorn till port nr1 för att göra detta och måste jag göra några inställningar i windows innan jag kan ansluta till routern?
tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geuse:

Grejen är att jag har en kontakt för adsl i routern som ej används då jag inte har adsl. Alltså har jag disponerat den första porten till uttaget direkt från väggen. port 2 och 3 går till datorer och port nr 4 nyttjas ej.
Min dator är således inkopplad på port 2 och jag kommer inte in på routern. Borde det inte fungera ändå eller måste jag verkligen göra vissa inställningar på routern via dess användargränssnitt som jag nu inte kommer in på?
Behöver jag koppla in datorn till port nr1 för att göra detta och måste jag göra några inställningar i windows innan jag kan ansluta till routern?
tack!

Har en äldre d-link router. Den enda som kommer in i den är den som har anslutning i port 1. Du kan antagligen komma in i den om du surfar från någon annan plats än hemma.
Vägguttaget ska gå till wan-porten, då har du möjlighet att använda randväggen också. När väggkontakten kommer till en lan-port så missar du brandväggsfunktionen och routern fungerar som en vanlig switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraknoff:

Jönköpings stadsnät.

Läste lite specifikationer om Netgear Dg 834, det står att den ska klara dataöverföringshastighet på 100Mbit/s. Varför kan jag bara få ut 15Mbit med den då?

100 Mbit har du på lanet. 15Mbit har du på wan-porten (mot internet via modemet).
Skulle tro att det är ett adsl2-modem i den och normalt får man inte mer än 12 Mbit på en sån.