Permalänk
Medlem

Vattenkyld rig ~25k

Som rubriken lyder ska bygga en vattenkyld dator (för första gången.) Det har alltid varit en dröm sedan tonåren då budgeten var för liten så jag fick nöja mig med 10k~ riggar. Men jag rånade en bank häromdagen så budgeten ligger väl på 25 tusen.

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 Quad Core, 2.66Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan
block ?

GPU: HD5970
block:chilledpc.co.uk/shop

Motherboard: ?
block till nordbryggan ?

HD: Ska ha ett SSD minne på 64gig, och en vanlig 7200rpm intern hd på ca 1 terra.

Ram: ?
(block ?)

Pump ?

Radiator ?

Som ovan säger, tänker ha vattekylning på cpu, gpu och n-bridge. Hade varit roligt om jag kunde på psu'n vattenkyld också men har knappast hittat så mycket om det området. Hade också varit riktigt roligt med vattenkylda (bra) ram minnen!

Ärligt talat så kom jag på idén med att köpa ny dator i förrgår. Så har inte hunnit kolla upp allt själv. Har dock hunnit kolla lite reviews om gpu:n och cpu:n.
Tänkte om jag kunde få snabb feedback här så kan jag beställa delar snabbare. Är väldigt ivrig att komma igång!

Vill också att den ska hålla en så låg ljudnivå som möjligt, så en tyst hårddisk (ut över sound dampers etc) och en tyst psu, alt. vattenkyld.

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Bli inte för ivrig, leveranstiderna på 5970 är hemska om du inte har tur

Visa signatur

Asus p6t deluxe v2 - i7 920 d0 - Corsair Dominator 1600mhz - Ati Radeon 5970 - Intel x-25m g2 80 GB - WD Green Power 1 TB - Powered by Corsair HX1000w :)

Permalänk

Hej azur879. Har läst lite trådar om vattenkylning.

Det finns 2st duktiga, kunniga och hjälpsamma killar, som säkert kan hjälpa dig.

Pröva att skicka ett PM till dem. Den ena heter tatus_se och den andra lideri.

Lycka till med din dröm.

Mvh Ali3nPredator

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Vad skall du ha för chassie?

Tycker du skall köra på Corsair Obsidian 800D, riktigt bra och stabilt chassie:
http://www.sweclockers.com/recension/?id=6185

Moderkort så ska du vänta lite och kolla in nya Asus rampage 3 extreme, och det kommer garanterat komma bra heltäckande block till syd & nordbryggan samt mosfets..
http://www.nordichardware.se/nyhet,17208.html

PSU Corsair HX 1000w riktigt bra, stabilt och stark nätagg..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=286655

CPU block så rekommenderar jag Apogee XT. Det ÄR bättre än Heatkiller trots att alla föredrar heatkiller.. Apogee är väldigt smidig på sättet att man kan ändra inloppen så att man får plats med kompressor fittings vilket man inte kan ha på Heatkiller.
http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?products_id=...

Radiator: Feser Xchanger bästa radden till det priset. Annars får du kolla på Monsta men dom e dyra som svin. Billigare radiatorer är ingen idé att ens kolla på.
http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=41_138...

Pump skall du köra på Laing DC (punkt slut):
http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=40_101...

En reservoir att ha pumpen i är väldigt bra:
http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=42&pro...

Ekblock till grafikkortet:
http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=113_39...

Tre meter valfri slang.. Men kör på 1/2" storlek
http://www.chilledpc.co.uk/shop/index.php?cPath=44_116_147

vattenkyld psu är fullständigt värdelöst och slöseri med pengar.

Minnen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=364996
Inga vattenkylning till minnet. Kostar bara pengar.

Permalänk
Medlem

*Edit* thebelfly hann före, aja

Vad har du för chassi? Detta är ju rätt viktigt eftersom det kan vara chassit som bestämmer hur stor radiator du kan ha. I ditt fall skulle du nog behöva 2 st då dina komponenter kommer generera en ehl del värme. Så innan du börjar kolla på vattenkylningen så måste du kolla vad som går in. Man kan ju också köra med radiatorn utanpå chassit, men det kan du kolla upp själv hur man gör. Jag tycker iaf att det är smidigare att ha radiatorn/radiatorerna inne i chassit, men för de krävs det ett rätt så stort chassi.

Jag kann sjäv rekommendera Cooler Master HAF 932 då jag har det själv. I det får man plats med 2 radiatorer inuti chassit, vilket är smidigt. Du kan se det på min bild: http://img97.imageshack.us/img97/3810/dsc02226x.jpg

Till vattenkylningen då. Detta är vad jag skulle ta:

CPU-block: http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=113_38...
Motivering: Tror det är det bästa blocket just nu, iaf bland dom bästa

GPU-block http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=113_39...
Motivering: Hört mkt bra saker om EK Waterblocks och har själv ett EK block, dock har jag inte hunnit sätta in det än

Jag skulle skippa att vattenkyla nordbryggan. Det är onödigt och behövs inte.

Radiator skulle jag ta en trippel radiator och en dubbel, tex : http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=41_98&... och http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=41_100...
Dessa kanske inte är dom bästa, men bara som exempel

Resten har jag inte full koll på. Det får någon annan svara på

Permalänk
Medlem

altså du vill ha det tyst men med bra prestanda
till psu är svårt med vattenkylning, har inte sett färdiga block, bara hem bygge och det kräver lite jobb, tror det går lika bra med en fläktlös psu fast de har jag set tror på max 500W annars ngt med tyst fläkt för det blir kallare luft inne i chassin då du ska kyla cpu och gpu med vatten så den kommer vara på låg hela tiden
till minne och moderkort, vill du kyla de för ögonskull eller tror att det behövs? för det räcker med bra flänsar på minne typ dominator gt ddr3 och luft flöde i chassin som sagt innan det blir kallare i chassin så andra komponenter kommer klara sig bra med luft även med grym överklockning
om du vill kylblock till NB säg vilket kort ska det gälla eller om du vill ha ngt universal block
GPu block är fint, den du valde, alla de block till denna grafikkort räcker och tror att koolance ska prestera bättre än EK fast vatten flöde blir mindre med Koolance block (iaf sade test på 5870 några vatten block) men här blir det bara utseende som ska styra köpet för du kan välja starkare pump och flöde blir ingen problem
nu vad gäller för budgeten? ska det vara bara tyst eller vill du också klocka dator mycket
för mycket prestanda ska gälla MCP355 pump men den kan låta lite om du kör full (12V), annars du kan ha typ ek 2,2 som är tystare men jag skulle köra bara CPU + 2xGPU max eller CPU+GPU +MOBO
vill du ha heller MCP355 kör med ek DDC X-TOP och dämpande mattor( men det är dubbelt så dyrt en bara ek pump) eller mcp355 + XSPC tank/top då sparar du på tank
radiator hmm, för tysta fläktar på low rpm bästa är XSPC RX serie, om du inte överklockar en gpu och cpu borde klara RX240 med rymliga temps, vill du ha mobo eller finna temps kör för säkerhetsskull RX360, vill du överklocka kör RX480 om du har plats eller ta typ 2xRX240 typ, eller med 2 loop enkel radiator för mobo och RX360 för GPU och CPU då blir temps mycket fina
Till fläktar då bästa är Gentle Typhoon 1850 skruvat till 5-7V och de blir ohörbara, fast har sett nyligen GELID WING 12 Gamer Fan UV Blue och det verkar vara bra med med grym UV effekt, kanske snart köper tre och kollar i med min rad, ska se hur de låter skruvad till 7V
jag väntar på de svar om vilket moderkortet och om du vill överklocka och om du vill ha det mycket grejer med vatten kylning för utseende, kanske vill ha två loop, fundera lite

/edit
jag se andra har skrivit då jag hållit på att skriva med
@Ali3nPredator
tack ;D
@thebelfry
fina grejer du valde men sen han kommer över 25k
obsidian är värd att köpa men kanske moderkortet räcker det med Gigabyte GA-EX58-UD5 som är bra till överklockning mer bra pris och det finns snygg full block från ek till denna kortet
sen cpu block kan vara den du länkar fast jag tycker apogee GTZ Ci7 är snyggare och faktisk HK 3.0 special nickel version (begränsad) är snyggast men dyr som f.
vill han ha bara tyst går för bra pengar då HK 3.0 LC/LT är bra eller EK supreme LT
med den radiator du valde blir lite tveksam, hans rigg ska vara tyst, XSPC är bäst på att kyla med låg varvade fläktar, under 1200prm blir den bäst på att kyla och de är snyga
pump tycker ska vara också laing för bästa prestanda men XSPC res+top räcker enkel inte dubbel om han vill ha bara en loop
jag väntar att azur svarar på mina frågor så vi kan bedöma vilka komponenter han ska välja, det finns ju inget mening med att köpa dyrt ngt som behövs inte
@Jacke89
Thermochill PA serie är mycket bra och bästa med fläktar på 1200prm och mer men fattar inte varför vill du ha en radiator till till bara cpu och gpu? och chassi är bra med, själv kör jag chieftec Mesh Big CA-01B-B-SL, lugn med trippel rad uppe och kan sticka dubbel framme plus två enkla på baksidan hehe men nu räcker det med trippel på top

Permalänk
Medlem

Oj vilken fin respons jag fick! tackar så mycket!

Angående oc, så beror de helt på vilka temps jag kommer få. Kan allt tänka mig att köra lite oc för skoj skull.

Och prestanda>dBm honestly.. men vill helst inte att den ska dåna som en jetmotor. Min flickvän måste kunna sova samtidigt som den är på i idle.

Hade tänkt vattenkyla psu, minnena och NB mest för syns skull, men med efter lite betänketid har jag bestämt mig för att kassera de idén.

Angående case så hade jag planer att försöka mig på att modda lite själv. Hade varit grymt kul OCH snyggt att få till de så här (menar mest radiatorn i fronten som sticker ut sådär)

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
altså du vill ha det tyst men med bra prestanda
till psu är svårt med vattenkylning, har inte sett färdiga block, bara hem bygge och det kräver lite jobb, tror det går lika bra med en fläktlös psu fast de har jag set tror på max 500W annars ngt med tyst fläkt för det blir kallare luft inne i chassin då du ska kyla cpu och gpu med vatten så den kommer vara på låg hela tiden
till minne och moderkort, vill du kyla de för ögonskull eller tror att det behövs? för det räcker med bra flänsar på minne typ dominator gt ddr3 och luft flöde i chassin som sagt innan det blir kallare i chassin så andra komponenter kommer klara sig bra med luft även med grym överklockning
om du vill kylblock till NB säg vilket kort ska det gälla eller om du vill ha ngt universal block
GPu block är fint, den du valde, alla de block till denna grafikkort räcker och tror att koolance ska prestera bättre än EK fast vatten flöde blir mindre med Koolance block (iaf sade test på 5870 några vatten block) men här blir det bara utseende som ska styra köpet för du kan välja starkare pump och flöde blir ingen problem
nu vad gäller för budgeten? ska det vara bara tyst eller vill du också klocka dator mycket
för mycket prestanda ska gälla MCP355 pump men den kan låta lite om du kör full (12V), annars du kan ha typ ek 2,2 som är tystare men jag skulle köra bara CPU + 2xGPU max eller CPU+GPU +MOBO
vill du ha heller MCP355 kör med ek DDC X-TOP och dämpande mattor( men det är dubbelt så dyrt en bara ek pump) eller mcp355 + XSPC tank/top då sparar du på tank
radiator hmm, för tysta fläktar på low rpm bästa är XSPC RX serie, om du inte överklockar en gpu och cpu borde klara RX240 med rymliga temps, vill du ha mobo eller finna temps kör för säkerhetsskull RX360, vill du överklocka kör RX480 om du har plats eller ta typ 2xRX240 typ, eller med 2 loop enkel radiator för mobo och RX360 för GPU och CPU då blir temps mycket fina
Till fläktar då bästa är Gentle Typhoon 1850 skruvat till 5-7V och de blir ohörbara, fast har sett nyligen GELID WING 12 Gamer Fan UV Blue och det verkar vara bra med med grym UV effekt, kanske snart köper tre och kollar i med min rad, ska se hur de låter skruvad till 7V
jag väntar på de svar om vilket moderkortet och om du vill överklocka och om du vill ha det mycket grejer med vatten kylning för utseende, kanske vill ha två loop, fundera lite

/edit
jag se andra har skrivit då jag hållit på att skriva med
@Ali3nPredator
tack ;D
@thebelfry
fina grejer du valde men sen han kommer över 25k
obsidian är värd att köpa men kanske moderkortet räcker det med Gigabyte GA-EX58-UD5 som är bra till överklockning mer bra pris och det finns snygg full block från ek till denna kortet
sen cpu block kan vara den du länkar fast jag tycker apogee GTZ Ci7 är snyggare och faktisk HK 3.0 special nickel version (begränsad) är snyggast men dyr som f.
vill han ha bara tyst går för bra pengar då HK 3.0 LC/LT är bra eller EK supreme LT
med den radiator du valde blir lite tveksam, hans rigg ska vara tyst, XSPC är bäst på att kyla med låg varvade fläktar, under 1200prm blir den bäst på att kyla och de är snyga
pump tycker ska vara också laing för bästa prestanda men XSPC res+top räcker enkel inte dubbel om han vill ha bara en loop
jag väntar att azur svarar på mina frågor så vi kan bedöma vilka komponenter han ska välja, det finns ju inget mening med att köpa dyrt ngt som behövs inte
@Jacke89
Thermochill PA serie är mycket bra och bästa med fläktar på 1200prm och mer men fattar inte varför vill du ha en radiator till till bara cpu och gpu? och chassi är bra med, själv kör jag chieftec Mesh Big CA-01B-B-SL, lugn med trippel rad uppe och kan sticka dubbel framme plus två enkla på baksidan hehe men nu räcker det med trippel på top

Allt skrivet i en enda mening!

Termochill är gör bra radiatorer men Xchanger är bättre än både TermoC och XSPC och så mycket skilljer det inte i pris.

Xchanger och TC passa båda perfekt med lågvarvsfläktar.

Nordbryggan är visst bra att kyla om man skall klocka rejält, samma sak gäller mosfets.

Varför jag valde reservoiren så är det så att man installerar pumpen i den vilket gör då att den får både bättre tryck och att vattnet dämpar alla vibrationer och oljud...

Enda skillnaden mot Agpogee GTZ och XT är annan uppbyggnad i blocket, att man kan vrida på översta plattan så att utloppen flyttar sig. Så jag förstår inte hur du kan tycka att den ena är snyggare än andra då det knappt finns någon utseendemässig skillnad.

Permalänk
Medlem

@tatus_se
Jag skulle ändå köra på 2 radiatorer direkt. Säg att man senare bestämmer sig för att överclocka en den så kommer nog endast en radiator inte ge så bra temperaturer. Och visst, lägg till ett block på NB så blir det ju ännu varmare. Det skadar ju inte att köra 2 st

Till TS
Om du är orolig för att det kommer låta för myckte så köp en fläktkontroll så att du kan sänka/stänga av fläktarna på natten. Jag kör på denna och den funkar bra: http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_info.php?cPath=93&pro...
Vet inte exakt hur den står sig mot andra, men den gör sitt jobb och den klarar ju många fläktar, vilket är bra. Jag har kopplat in alla fläktarna jag har på mina radiatorer till den så om jag stänger av dom, låter ju inte datorn mer än vad en "vanlig" dator gör, snarare mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Allt skrivet i en enda mening!

Termochill är gör bra radiatorer men Xchanger är bättre än både TermoC och XSPC och så mycket skilljer det inte i pris.

Xchanger och TC passa båda perfekt med lågvarvsfläktar.

Nordbryggan är visst bra att kyla om man skall klocka rejält, samma sak gäller mosfets.

Varför jag valde reservoiren så är det så att man installerar pumpen i den vilket gör då att den får både bättre tryck och att vattnet dämpar alla vibrationer och oljud...

Enda skillnaden mot Agpogee GTZ och XT är annan uppbyggnad i blocket, att man kan vrida på översta plattan så att utloppen flyttar sig. Så jag förstår inte hur du kan tycka att den ena är snyggare än andra då det knappt finns någon utseendemässig skillnad.

@1 ja, faktisk 90% radiatorer på marknaden passar med fläktar på mindre än 1200rpm, det är bara att visa tester ser att XSPC radiatorer vinner med några grader, men sen tappar typ med TC PA serie vid 1200 och mer
@2 i det mesta man har ingen behöv att kyla NB, snarare MOSFET med vattenkylning, det brukar vara för att ha fin i lådan om man har pengar till detta :D, även med extrem överklockning typ med LN2 ofta kör man bara LN2 på cpu och lämnar allt annat till fläktar
@3 ja reservoaren från xspc är bra grej att ha, men här han ska ha en loop och bara en pump, du länkade till res med plats för två pump men xspc har också den modell till bara en pump
@4 att diskutera ngns smak kan ta evigheter, det är ingen mening med det, men faktum är att de två block från skiljer sig och ganska mycket, visst båra har en ingång och en utgång osv men har fixad bildern där du har de jämt till sig så du ser skillnader bättre

men personligen tycker jag om denna
http://www.sidewindercomputers.com/hecpure13lie.html

Permalänk
Medlem

så nu till azur879 system
som Jacke89 skriver vill du köra överklockning en rad till skulle sitta bra, typ en RX360 fram som du vill och kanske en RX240 i chassi top
en RX360 kommer att kyla din cpu på 4GHz och stock gpu på lika temps som bra luftkylare, kanske även lite bättre men minimalt skillnad, det viktiga blir att det ska vara svalare i chassin för andra komponenter och det blir tystare iaf mycket tystare jämfört med gpu stock kylning (idle faktisk är tyst men inte då du spelar)
Men vill du sitta på säkra sida och har plats/pengar och vilja kör med två radiatorer, det blir ju bara lägre temps.
annars kanske vill du ha en box att dämpa lite en MCP355, för den kan låta lite om man inte kopplar den till 7V eller med fläkt styrning (men då den presterar mindre fast fotfarande ganska bra)
om du ska inte ha fönster i chassin kan alltid köra dämpande motar då datan blir helt knäpptyst även vid belastning
till cpu välj mellan Apogee GTZ eller XT eller HK3.0 som prestanda monster annars EK supreme LT eller HK 3.0 LT som budget modeller som är precis bakom de jag nämnde innan
allt annat som jag skrev innan
slangar, fittings osv är bara smaksak

Permalänk
Medlem

Skumt att ingen rekommenderat Silverstone TJ07 än, går ju att sätta en 360 i toppen och en 480 i undre sektionen med minimal modding om man vill.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
TEXT

Haha, Wall of Text!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Skumt att ingen rekommenderat Silverstone TJ07 än, går ju att sätta en 360 i toppen och en 480 i undre sektionen med minimal modding om man vill.

killen har inte frågat om chassi, tänkte att han har redan ngt i tanke
men visst TJ07 är fantastisk för vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tatus_se
killen har inte frågat om chassi, tänkte att han har redan ngt i tanke
men visst TJ07 är fantastisk för vattenkylning

Nämnde endast det för att jag såg att andra hade rekommenderat chassin ;). Så jag antog att han skulle ha det också då jag inte läste alla kommentarer :).

Permalänk
Medlem

som sagt, hade planer att modda ett chassie, försöka få radden i froten

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azur879
som sagt, hade planer att modda ett chassie, försöka få radden i froten

Vilket chassi var det du hade tänkte modda då?

Tycker dock att du ska kika borta hos XS då dem är lite mer kompetenta när det gäller vattenkylning + att där finns många trådar/byggloggar som involverar vattenkylning i dem flesta chassina.

Permalänk
Medlem

Ett moderkort med nya Sata 6.0gb samt USB 3.0, så det blir rätt från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Ett moderkort med nya Sata 6.0gb samt USB 3.0, så det blir rätt från början.

Har han SATA 6Gbps och USB 3.0 aktiverat så sänks ju Pci-express porten till 8x och den andra stängs av. Ganska stor nackdel tbh. Fast det kanske inte är så på exakt alla moderkort med SATA 6Gbps och USB 3.0?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Har han SATA 6Gbps och USB 3.0 aktiverat så sänks ju Pci-express porten till 8x och den andra stängs av. Ganska stor nackdel tbh. Fast det kanske inte är så på exakt alla moderkort med SATA 6Gbps och USB 3.0?

Vågar inte svara på det nu, finns inte så många kort ute i dagsläget, är det så med nya Asus brädan också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Vågar inte svara på det nu, finns inte så många kort ute i dagsläget, är det så med nya Asus brädan också?

Inte så säker på det faktiskt, dock har alla kort jag sett med funktionerna haft dem problemen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
Inte så säker på det faktiskt, dock har alla kort jag sett med funktionerna haft dem problemen.

Ok

Permalänk

Edit: fel tråd.. sorry