Permalänk
Medlem

Hjälp med AMD Phenom II X2 545

Tjena skulle vara mycket tacksam om någon här på swec skulle kuna hjälpa mig med min AMD Phenom II X2 545, skulle vilja klocka upp den lite
och även öppna mer kärnor som jag har sett att man tydligen ska kunna göra,

System
AMD Phenom II X2 545
Ati radeon hd 4650 1gb
acer frx780m
Ddr3 6gb 2000 mhz

Först undrar jag om man kan köra Amd overdrive och klocka den igenom det programmet eller om jag måste fixa nya BIOS inställningar (kör på dom senaste) eller något liknade?
och om det nu går med det modekortet jag har att öppna flera kärnor ?

Mvh

Permalänk

Jag har också en Phenom II X2 545 som jag endast låst upp, men inte överklockat.

Kärnor: Det var inge problem för mig att låsa upp den. Jag startade bara Bios och aktiverade "ACC" och sedan kom det upp en till rad där jag valde "auto". Jag behövde inte ändre volt antal och så utan det fungerade direkt utan problem.

Överklockning: Jag har också tänkt överklockat och har läst på ganska mycket. Dock verkar det lite små krångligt och har inte vågat. Sen känner jag att jag inte behöver den extra effekten - det flytter riktigt bra ändå tycker jag. En annan aspekt av det hela är ju temperaturen. När jag bara har kärnorna upplåst och inget överklockat ligger den på 36 grader idle och 59 grader unloaded (Dessa temperaturer är dock de uppgifter som moderkortet ger och som verkar vara lite högre än temperaturen som anges via processorn själv(men dessa temperatursensorer inaktiveras då man låser upp 2 kärnor)).

Jag är iaf nöjd med en quad core på 3 ghz för 855 kr.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklas1988
Jag har också en Phenom II X2 545 som jag endast låst upp, men inte överklockat.

Kärnor: Det var inge problem för mig att låsa upp den. Jag startade bara Bios och aktiverade "ACC" och sedan kom det upp en till rad där jag valde "auto". Jag behövde inte ändre volt antal och så utan det fungerade direkt utan problem.

Överklockning: Jag har också tänkt överklockat och har läst på ganska mycket. Dock verkar det lite små krångligt och har inte vågat. Sen känner jag att jag inte behöver den extra effekten - det flytter riktigt bra ändå tycker jag. En annan aspekt av det hela är ju temperaturen. När jag bara har kärnorna upplåst och inget överklockat ligger den på 36 grader idle och 59 grader unloaded (Dessa temperaturer är dock de uppgifter som moderkortet ger och som verkar vara lite högre än temperaturen som anges via processorn själv(men dessa temperatursensorer inaktiveras då man låser upp 2 kärnor)).

Jag är iaf nöjd med en quad core på 3 ghz för 855 kr.

Aokej tack så mkt för ditt svar nicklas1988, men vad har du för mode kort? frågan är om jag kan öppna kärnor med mitt eller om jag behöver något nytt du kan har något tips:)? allt flyter väldigt bra för mig med bara att jag kör på en original kylare och tempen är väldigt låg så skulle vilja ta ut med prestanda ur den;)
hur låste du upp den? det är ett problem jag har med, vet inte hur jag riktgit ska göra

har du kör med amd overdrive någon gång?

Permalänk

AMD Overdrive

Hallå FrippZor!
Jag har en Phenom II x3 720 BE som jag låst upp fjärde kärnan (ännu oklockad). Har ett Asus M4A78T-E moderkort. Jag försökte först låsa upp kärnan i AMD Overdrive, men då hände ingenting. Det var först när jag ändrade ACC till Auto i BIOSen direkt som det rasslade till och kärna fyra vaknade till liv "IT´S ALIVE!!!"

Har lekt lite med överklockning i AMD Overdrive, men inte lyckats spara inställningarna vid omstart. Man får spara OC-konfigurationen i AMD O och när man startat om datorn gå in och välja den sparade konfigurationen. Det är mycket möjligt att det på något sätt går att få inställningarna permanentade, men jag har inte hittat det (vilket inte säger nått då jag är OC-n00b). Men jag tror att man då måste gå in och ändra inställningarna direkt i BIOS, men det är inte svårare än att greja med dem i AMD Overdrive.

/Gösen

Permalänk
Medlem

Re: AMD Overdrive

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamle gösen
Hallå FrippZor!
Jag har en Phenom II x3 720 BE som jag låst upp fjärde kärnan (ännu oklockad). Har ett Asus M4A78T-E moderkort. Jag försökte först låsa upp kärnan i AMD Overdrive, men då hände ingenting. Det var först när jag ändrade ACC till Auto i BIOSen direkt som det rasslade till och kärna fyra vaknade till liv "IT´S ALIVE!!!"

Har lekt lite med överklockning i AMD Overdrive, men inte lyckats spara inställningarna vid omstart. Man får spara OC-konfigurationen i AMD O och när man startat om datorn gå in och välja den sparade konfigurationen. Det är mycket möjligt att det på något sätt går att få inställningarna permanentade, men jag har inte hittat det (vilket inte säger nått då jag är OC-n00b). Men jag tror att man då måste gå in och ändra inställningarna direkt i BIOS, men det är inte svårare än att greja med dem i AMD Overdrive.

/Gösen

Tack för svaren! men hur låser jag då upp så jag kan öppna mina kärnor i Biosen? har inte riktigt fattat, du har ju en BE då är vell prossesorn öppen för att kunna över klocka? undara om du vet om min prolle går att köra med amd overdrive eller om man måste låsa upp den eller ngt?

Permalänk

Re: Re: AMD Overdrive

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrippZor
Tack för svaren! men hur låser jag då upp så jag kan öppna mina kärnor i Biosen? har inte riktigt fattat, du har ju en BE då är vell prossesorn öppen för att kunna över klocka? undara om du vet om min prolle går att köra med amd overdrive eller om man måste låsa upp den eller ngt?

Hallå!
Som nicklas skrev ovan kunde han låsa upp kärnorna i BIOSen med en 545. Och hans beskrivning lät precis som hur jag gjorde. Dock fick jag uppgradera BIOS innan det fungerade. Du går in under CPU-fliken i BIOS och letar upp ACC, Advanced Clock Calibration. När du aktiverar den dyker det upp ytterligare rader med fler val. Där ska du välja "Auto", spara inställningar och gå ur BIOS. Starta om och kolla sedan om fler kärnor aktiverats, vilket du exempevis kan se i AMD Overdrive eller i systeminformationen.

Ang. möjligheterna att överklocka din 545 kan jag tyvärr inte svara på det. Du borde kunna prova i AMD Overdrive, men hur det sedan ser ut i BIOS för din processor och MB vet jag inte, exempelvis med möjlighet att ändra CPU-multipel mm. Överklockningsguiderna här på forumet är riktigt bra.

/G

PS. 720 BE är grym! DS.

Permalänk

Hej igen!

Mitt moderkort är ett ASUS M4A79XTD EVO 790X.
För att låsa upp kärnorna kan du läsa på den här sidan: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
I korthet går det ut på att du i BIOS försöker hitta ACC "Advanced Clock Calibration" och väljer "enable". ACC borde ligga någonstans under "avancerat". Om det kommer upp en till rad(inte säkert att det gör det) så väljer du auto. Sen sparar du bara inställningarna, startar om och kollar om du har fått fyra kärnor.
Om kärnorna inte riktigt går igång kan du öka Vcore lite då den börjar kräva lite mer ström. Det är olika om man behöver göra det, jag behövde inte öka Vcore..

Gällande överklockningen så har vi inte BE (Black Edition). Det innebär att vi inte kan använda vår "multiplier". Denna funktion gör att det är mycket lättare att överklocka processorn utan att påverka andra delar i datorn. När vi ska överklocka måste vi vara noga med att inte alla andra delar också blir överklockade - det kan bli ostabilt om man inte gör på rätt sätt. Om du vill läsa lite mer kan du läsa denna länk: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Den stämmer inte helt då den ska vara till Intel, men i stora drag stämmer det. Tar ett tag att läsa, men jag tyckte det var värt då man lärde sig riktigt mycket!

Mitt tips är att du börjar med att försöka låsa upp dina två kärnor.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: AMD Overdrive

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamle gösen
Hallå!
Som nicklas skrev ovan kunde han låsa upp kärnorna i BIOSen med en 545. Och hans beskrivning lät precis som hur jag gjorde. Dock fick jag uppgradera BIOS innan det fungerade. Du går in under CPU-fliken i BIOS och letar upp ACC, Advanced Clock Calibration. När du aktiverar den dyker det upp ytterligare rader med fler val. Där ska du välja "Auto", spara inställningar och gå ur BIOS. Starta om och kolla sedan om fler kärnor aktiverats, vilket du exempevis kan se i AMD Overdrive eller i systeminformationen.

Ang. möjligheterna att överklocka din 545 kan jag tyvärr inte svara på det. Du borde kunna prova i AMD Overdrive, men hur det sedan ser ut i BIOS för din processor och MB vet jag inte, exempelvis med möjlighet att ändra CPU-multipel mm. Överklockningsguiderna här på forumet är riktigt bra.

/G

PS. 720 BE är grym! DS.

Tack igen för dina svar men, problemet är när jag startar upp datorn å trycker del för att få upp menyn så kommer det bara upp produkt info standard CMOS Features, Advancced BIOS Features, Advanced chipset Features, BIOS security features, och sen lite annat och det är de att innan för dom här flikarna hittar jag inte vart man kan ändra saker i cpu n? kan de vara så att acer har låst mitt modekort på något sätt? så man inte ska kunna komma in där å ändra på "fel saker"

Permalänk

Visst är datorn du har en "acer 5300" ?? En färdigköpt dator alltså?
Läste lite här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9032...
- är det samma dator?

Svårt att veta om du kan låsa upp den. Men om den har ACC funktionen borde den ligga någonstans under "Advanced BIOS features" eller "Advanced chipset featuers". Du får helt enkelt leta runt lite grann. Om det är så att du inte hittar det så kanske det helt enkelt är så att ditt moderkort inte stöder upplåsning av processorn, tyvärr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklas1988
Visst är datorn du har en "acer 5300" ?? En färdigköpt dator alltså?
Läste lite här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9032...
- är det samma dator?

Svårt att veta om du kan låsa upp den. Men om den har ACC funktionen borde den ligga någonstans under "Advanced BIOS features" eller "Advanced chipset featuers". Du får helt enkelt leta runt lite grann. Om det är så att du inte hittar det så kanske det helt enkelt är så att ditt moderkort inte stöder upplåsning av processorn, tyvärr...

Okej aa det är lika dan dator! ska leta lite, men du tror inte att det kan vara sperrat av acer då? Tack sam för din hjälp!:D

om det inte funkar får det bli att uppgradera om ett tag har ju bara haft datorn i några månader, men när man ska klocka den under vilken "flik" ska jag leta då?

Permalänk

Om du inte hittar det så är det antingen spärrat av Acer, annars är det bara så att moderkortet inte stödjer upplåsning.

Ang. överklockning så tycker jag du ska ta det lite lugnt. Börja åtminstone med att läsa igenom länken som jag skickade förut(se nedan)... Det kan gå riktigt fel och det kan bli krånligt att få tillbaks allt till ursprungsläget om du gör fel. Du kanske inte ens kan få igång datorn igen.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur