(i7 860) Varför ska jag inte ha max CPU-multipel?

Permalänk
Medlem

(i7 860) Varför ska jag inte ha max CPU-multipel?

Hej!

Sitter och ger min burk en omgång överklockning, jag har ingen erfarenhet av klockning när det gäller LGA 775, 1156 eller 1366. Sockel 478 har jag klockat rejält.

Jag har läst runt lite och försökt lära mig lite så jag ska få upp min processor i minst 4 GHz.

Datorn i sign, fast jag har skaffat 2 minnen till, så jag har 8 GB nu.

Men i alla fall här är värdena i nuläget som jag har i huvudet:

Multipel: 22
BLCK: 191
Vore strax över 1,4
QPI: Strax över 1,25

Stabil hittills i 30 sekunder med Intel burn, är lite osäker på vad av allt som flaskar, men arbetar på det. Finns ju en del spänningar som inte brukar nämnas i guider som jag inte vet vad de gör.

Och massa grejer är avstängda som i Sweclockers lynnfieldguide.

I BIOS är Klockfrekvensen på 4010 MHz, i windows är den över 4200 MHz. Det står i bios att den är låst över 21 men det går välja 22. Vad ska man tro på?

Varför säger guider att man ska ha en multipel på runt 16-18? Jag tänker att det är bättre att sätta mer fart på processorn (genom hög multipel) än övriga saker som verkar sätta stopp tidigare.

Hur är det med PCI-E bussen som man pratade i början när lynnfield kom som skulle ställa till med problem för att den också klockades? Med vilket värde är den knuten till, gissar allt som rör klockfrekvensen på processorn.

Vad är era tankar?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag någon 860 men av det jag läst har många problem att få multiplar över 20 att fungera när det börjar bli höga frekvenser på den processorn. Prova att sätt på 20x200 och stäng av turbo (låter konstigt, jag vet, jag tänker som du). Sen tror jag att du får dra upp VTT så mycket man får/du vågar med extra minnesstickor. Återigen inte helt säker men jag tror att Intel säger 1,21 max men många kör ca 1,3. Risker med det vet jag inte.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Ser att du kör 4 minnestickor med ganska låga latenser, det kan vara där du har problemet.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Började om nu med 20 i multipel och BLCK på 200.

QPI: 7202 MHz

Då ligger minnena på 1600 MHz som dom är gjorda för med 8-8-8-24, Gusko, kan dom gå dålig så menar du? Bör jag höja eller sänka latenserna om jag inte får det fungera?

Vcore backade jag till 1,35 och klättrar mig uppåt.

QPI på 1,22 och höjer när det verkar Vcore inte ger förbättring.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Som sagt, vet inte riktigt med din prolle men ibland är det grejer man inte tänker på som sätter stopp. Har du disablat spread spectrum t.ex? Jag fick inte min i7 920 stabil med mindre än 1,45 vcore över 190 bclk (oavsett multipel). Sedan disablade jag pci spread spectrum och höjde spänningen manuellt till IOH med endast 0,02 volt. Helt plötsligt går den som tåget i 4,2 med endast 1.32 vcore. För mig helt ologiskt men så var det. Det där med minnet vet jag inte riktigt hur det funkar men min uppfattning är att det är lite svårare att klocka med alla minnesplatser fulla. Generellt är det alltid mer safe med högre latenser och det gör inte särskilt mycket för prestandan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Som sagt, vet inte riktigt med din prolle men ibland är det grejer man inte tänker på som sätter stopp. Har du disablat spread spectrum t.ex? Jag fick inte min i7 920 stabil med mindre än 1,45 vcore över 190 bclk (oavsett multipel). Sedan disablade jag pci spread spectrum och höjde spänningen manuellt till IOH med endast 0,02 volt. Helt plötsligt går den som tåget i 4,2 med endast 1.32 vcore. För mig helt ologiskt men så var det. Det där med minnet vet jag inte riktigt hur det funkar men min uppfattning är att det är lite svårare att klocka med alla minnesplatser fulla. Generellt är det alltid mer safe med högre latenser och det gör inte särskilt mycket för prestandan.

Jag har satt disabled på spread spectrum för CPU men inte för PCIE. Load-line är disabled. Även speedstep och turboboost.

Vad är IOH?
Hur är dina inställningar när du körde så i övrigt?
Låter skönt att ha låg vcore, min kylning, eller snarare vattenblock verkar inte palla värmen riktigt. Vattnet går igenom utan att ta med värmen. 73-79c ungefär under load.

Temperaturen hoppar från 42 grader till 70 på en gång när belastningen börjar.
Det blev lite varmt även vid kondensatorerna/spänningsregulatorerna eller vad det är. Men en 80 mm-fläkt gjorde susen.

Jag vill inte ha sådana temperaturer i 2,5 dagar konstant när jag ska köra stora folding WU:s.

Jag har några saker som jag inte vet vad det är och vad man bör avstå ifrån:

CPU PPL Voltage (std: 1,8v (1,8-2,1v))
PCH Voltage (std: 1,05v (1,05-1,15v))
DRAM DATA REF Voltage ON CHA (Std: 0,500x (0,395-0,630x)
DRAM DATA REF Voltage ON CHB (Std: 0,500x (0,395-0,630x)

---

Ska sätta disabled på PCIE spread spectrum och se hur det verkar. Går ungefär 3-4 minuter stabilt nu. med 1,30000v på IMC/QPI och Vcore på 1,40000. DRAM voltage är på 1,65 och den ska jag ju inte höja när jag vill köra hela tiden så. CPU PLL höjde jag till 1,9 v, men det var ingen skillnad.

EDIT: Sätta disabled på PCIE spread spectrum gav 20 sekunders stabilitet istället för några minuter.

Edit 2: Sänkte CPU PLL voltage till original och då gick den som förut igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
en massa text ovanför

Det blir ju lite av en chansning här för mig, ta det för vad det är.

-Till 920 är rekommendationen att inte gå över 1,9 på PLL, jag har 1,85.
-Load Line Calibration har jag på full phase, den motverkar v-droop så den bör du ha aktiverad.
-Kolla vad din dator har ställt PCH till om du har den på auto (om du kan se verkliga värden i BIOS), sen bumpar du upp den några snäpp från det manuellt.
-Har du ställt upp latenserna? Alternativt kan du ju dra ned minnesklocken ordentligt, iaf temporärt för att utesluta felkällor.
-Se om denna hjälper (om du inte redan läst den förstås):

http://www.sweclockers.com/artikel/6196-verklocka_intel_lynnf...

Edit: Hittade den här också:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=9068...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blir ju lite av en chansning här för mig, ta det för vad det är.

-Till 920 är rekommendationen att inte gå över 1,9 på PLL, jag har 1,85.
-Load Line Calibration har jag på full phase, den motverkar v-droop så den bör du ha aktiverad.
-Kolla vad din dator har ställt PCH till om du har den på auto (om du kan se verkliga värden i BIOS), sen bumpar du upp den några snäpp från det manuellt.
-Har du ställt upp latenserna? Alternativt kan du ju dra ned minnesklocken ordentligt, iaf temporärt för att utesluta felkällor.
-Se om denna hjälper (om du inte redan läst den förstås):

http://www.sweclockers.com/artikel/6196-verklocka_intel_lynnf...

Edit: Hittade den här också:

Jo den guiden på swecklockers har jag läst. Citat från den:

Citat:

Load-Line Calibration
LLC justerar processorspänningen så att den ej sjunker vid belastning. För dagligt bruk rekommenderas den att stängas av då den ej följer Intel:s specifikationer och kan ge upphov till oönskade spänningspikar när processorn går från låg till hög belastning (eller vice versa).

Där vill de ju att den ska vara avstängd, så jag vet inte.

Jag har inte rört latenserna, ännu. Kan testa sänka frekvensen eller latenserna efter jag rett ut vad PCH är. Man tycker ju att minnena ska fungera i 1600 MHz i 8-8-8-24 som det står på lådan att dom är tänkta för.

Datorn har stått på hela natten och GPU-foldat, så grafikkortet och PCI-E verkar ju stabilt i alla fall.

Aja, återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad får du för Vdroop då? Alltså vad är skillnaden mellan Vcore i BIOS och det prollen får enligt cpu-z under belastning?

Edit: länkar denna också, han sitter lite i samma sits som du

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad får du för Vdroop då? Alltså vad är skillnaden mellan Vcore i BIOS och det prollen får enligt cpu-z under belastning?

Edit: länkar denna också, han sitter lite i samma sits som du

Jag har inte installerat CPU-Z, ska göra det och kolla.

Ska kolla den tråden efter jag har skrivit och se om det finns något intressant som hjälper.

Tack!

---

Skriver lite så jag kan se vad jag själv har gjort och så andra med liknande problem ser vad jag testar, en punkt "*" för varje justeringsomgång i bios:

* Jag höjde i all fall PCH 0,10 V (ett steg, går inte höja mer heller för den delen). Stabiliteten var liknande som förut, några miniter. Intelburn Test sade till att den hade räknat fel, efter 2/5 very high-uppgifter.

* Sänkte minnena precis till 1200 MHz, nu är jag inne på rekordtid i belastad stabilitet, 12,5 min sedan krash eller Intel burn som klagade på felräkning.

* Sänkte QPI från 7,2 GHz till nästa steg, runt 6,4 GHz. Det blev krash efter några minuter. Uppmärksammade att GFlop i intel burn hade sjunket från 50 till 46 istället.

* Höjde minnena igen till 1600 MHz och det blev krash efter några minuter.

* Sänkte minnet till 1200 MHz igen och höjde PPL till 1,9v. Det blev krash efter några minuter.

* PPL åter till 1,8v utan skillnad.

* Höjde Vcore till ett steg - ingen skillnad

* Höjde Vcore till ett steg - Krash snabbt

* Höjde Vcore till ett steg - Krash efter några minuter

* Höjde Vcore till ett steg (nästan 1,42v) - Krash efter några minuter.

* Sänkte Vcore till 1,41250 v och ändrade latenserna till 7-7-7-20, tänkte fel. - Intel burn sade felräkning efter 2/5 veryhigh-uträkningar.(minst 5 min) (ingen krash)

INFO: LoadTemp: 73-75 c.

* Latenser satta till 9-9-9-28 - Krash efter 3 min, krävde manuell omstart.

INFO: I CPU-Z är spänningen 1,376 v under idle och 1,288 v.

* Load-line Calibration Enabled spänning landade på 1,408 i CPU-Z nu i både load och idle! Temperatur på 83-86 grader gjorde att jag stoppade testet och ska börja sänka spänning.

* Vcore satt till 1,30000 V. 1,280-1,296 v i CPU-Z. - Krash efter 2 minuter, manuell omstart.

* Vcore satt till 1,30625 V. 1,296-1,304 v i CPU-Z. - Efter 6,3 minuter sade IntelburnTest till att den hade räknat fel, efter 2/5 very high-uppgifter.

INFO: LoadTemp: 73-75 c.

* Vcore satt till 1,31250 V - CPU-Z 1,304-1,314 v krashade väldigt fort. Manuell omstart.

* Vcore höjd till 1,31875 V - CPU-Z 1,314 v - Efter 6,3 minuter sade IntelburnTest till att den hade räknat fel, efter 2/5 very high-uppgifter.

INFO: LoadTemp: 74-76 c.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Phew, ok, jag har inga fler iéer. Vill inte vara tråkig, men du kanske ska nöja dig med 3,8? Prova att ta ut två minnesstickor, kul att se om det gör någon skillnad så man kan eliminera felorsaker? Eller laborera lite med olika multiplar och bclk. Vet inte riktigt hur det är med nehalem, men på C2Q-processorerna kunde man få "fsb-hål" , frekvenser på FSB då inget blev stabilt, medan både under och över fungerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Phew, ok, jag har inga fler iéer. Vill inte vara tråkig, men du kanske ska nöja dig med 3,8? Prova att ta ut två minnesstickor, kul att se om det gör någon skillnad så man kan eliminera felorsaker? Eller laborera lite med olika multiplar och bclk. Vet inte riktigt hur det är med nehalem, men på C2Q-processorerna kunde man få "fsb-hål" , frekvenser på FSB då inget blev stabilt, medan både under och över fungerade.

Njaa känns inte redan dax att nöja sig med 3,8.

Vcoren har ju legat hela tiden under 1,3v trots den stod på över 1,4 i bios. Så disabled load-line känns verkligen som vad felet var, förutom att den krashade väldigt plötsligt på sista steget här nu. Men ingen har jag sett får 4GHz gå på under runt 1,35 v, så jag känner mig på rätt väg nu.

Ska avsluta den sista punkten i listan sedan fortsätter jag på en ny logglista i annat inlägg.

Fungerar det inte med högre Vcore ska jag testa sänkna multipeln ett steg och kompensera med BLCK hade jag tänk som du skrev.

Minne tänker jag inte slänga ut, jag måste ha mina 8 GB, klockar hellre mindre i så fall.

Fortsätter med min fina lista här:

* Vcore höjd till 1,32500 V. CPU-Z 1,320 v - Krash efter 1 minut, manuell omstart.

* Vcore höjd till 1,33125 V. CPU-Z 1,328 v Stabil hela Intelburntest på very high. (15,6 minuter) Ska köra en omgång maximum nu med. GFlop 45,8 ungefär var det nu istället för 45,5 som jag fick tidigare innan jag startade loadline. Körde öven en maximum på 45 minuter utan problem. En till maximum blev felräknad. på mitten någon gång.

* Därefter höjt Vcore med sämre resultat hela tiden, upp till 1,356 där någon stanns och temperaturer runt 77-82 c är lite väl att ta i. Voltregulatorerna var i ok temperatur, men kondensatorna var lite för varma för att köra så i flera dagar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Har du provat hur hög BCLK moderkortet klarar av? Prova ställ in lägsta möjliga multipel och börja testa om systemet klarar BLCK.

Om du inte använder OC-profilerna i ditt moderkort ännu kan den även vara bra att börja vänja sig vid dessa. Du kan ha profiler för exempelvis vardaglig användning med låg OC och allmänt tweakat för att gå svalt och tyst, en profil för spel där du optimerar för spel (stänga av HT exempelvis) samt en profil för foldning. Sen bör du även ha plats för någon profil till, förslagsvis för att testa olika OC-funktioner.

Nu förmodar jag att det är lika med LGA1156 som LGA1366 men kör minnena så slappt som möjligt när du OC'ar CPU. Låg klockfrekvens och höga timings. LLC kan nog vara bra att köra vid foldningen, jag ska nog själv prova det själv då jag kört med den inaktiverad enligt tidigare rekommendationer.

Sen har du upptäckt det roliga med alla spänningar vad jag kan se. Vad dessa ska stå på är en vetenskap i sig, och det är mycket att tänka på när man ställer in dessa. Viktiga saker att komma ihåg är ju CPU PLL som redan nämnts. För högt inställd och man riskerar minneskontrollern i CPU förstörs.

Sen är det de vanliga problemen. Olika komponenter som behöver olika spänningar. PCI-e bör klockfrekvensen låsas till. CPU bör inte få för hög spänning då livslängden förkortas.

Men ja, om inte annat så är 3,8GHz en fin OC med, får du den riktigt stabil kommer du ju få mycket arbete gjort med, även om 4GHz lockar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har du provat hur hög BCLK moderkortet klarar av? Prova ställ in lägsta möjliga multipel och börja testa om systemet klarar BLCK.

Om du inte använder OC-profilerna i ditt moderkort ännu kan den även vara bra att börja vänja sig vid dessa. Du kan ha profiler för exempelvis vardaglig användning med låg OC och allmänt tweakat för att gå svalt och tyst, en profil för spel där du optimerar för spel (stänga av HT exempelvis) samt en profil för foldning. Sen bör du även ha plats för någon profil till, förslagsvis för att testa olika OC-funktioner.

Nu förmodar jag att det är lika med LGA1156 som LGA1366 men kör minnena så slappt som möjligt när du OC'ar CPU. Låg klockfrekvens och höga timings. LLC kan nog vara bra att köra vid foldningen, jag ska nog själv prova det själv då jag kört med den inaktiverad enligt tidigare rekommendationer.

Sen har du upptäckt det roliga med alla spänningar vad jag kan se. Vad dessa ska stå på är en vetenskap i sig, och det är mycket att tänka på när man ställer in dessa. Viktiga saker att komma ihåg är ju CPU PLL som redan nämnts. För högt inställd och man riskerar minneskontrollern i CPU förstörs.

Sen är det de vanliga problemen. Olika komponenter som behöver olika spänningar. PCI-e bör klockfrekvensen låsas till. CPU bör inte få för hög spänning då livslängden förkortas.

Men ja, om inte annat så är 3,8GHz en fin OC med, får du den riktigt stabil kommer du ju få mycket arbete gjort med, även om 4GHz lockar.

Nej, vilken BLCK det klarar av har jag inte testat.

Jag har inte testat några profiler, trodde inte det fanns, saknade det så jag skulle vilja smidigt kunna skifta mellan OC och standard utan att skriva upp allt som ändras. Ska se om det finns, osäker på om min bräda har det.

Jodå, jag är van vid justeringar av spänningar på ett hyfsat vetenskapligt sett sedan jag pressade upp P4:an i 4,2 GHz med 4 minnen.

PCI-E står på 100 av okänd...ehm vad det nu heter, typ av benämning. Men den gick ju stabilt i natt när jag foldade hela natten med 4 GHz, så den verkar ju lugn.

Jag sänkte multipeln till 19x200 och bevarade BLCK för att den inte ska vara så hög. Om jag skulle sätta 18 istället så får jag höja BLCK mycket mer, och det kan ju vara dumt. Sedan kan jag ha minnena på exakt 1600MHz med den BLCK:n så den vill jag försöka hålla kvar då minnesmultipeln är i stora okända steg. 1200 MHz är ju nästa undre.

Körde dessa inställningar, 3,8 GHz på 1,35 v, klarade ett helt very high med temperaturer på 75-81 c. Foldingen antar jag i jämförelse kommer ligga på runt 75 c och är okej i min mening, tills jag skaffar ett bättre vattenblock alternativt moddar mitt zalman lite så det kyler bättre.

Ska köra på lite nu med maximum och se om den krashar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag hoppas innerligt att du har Hyperthreading av?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Nej, vilken BLCK det klarar av har jag inte testat.

Jag har inte testat några profiler, trodde inte det fanns, saknade det så jag skulle vilja smidigt kunna skifta mellan OC och standard utan att skriva upp allt som ändras. Ska se om det finns, osäker på om min bräda har det.

Jodå, jag är van vid justeringar av spänningar på ett hyfsat vetenskapligt sett sedan jag pressade upp P4:an i 4,2 GHz med 4 minnen.

PCI-E står på 100 av okänd...ehm vad det nu heter, typ av benämning. Men den gick ju stabilt i natt när jag foldade hela natten med 4 GHz, så den verkar ju lugn.

Jag sänkte multipeln till 19x200 och bevarade BLCK för att den inte ska vara så hög. Om jag skulle sätta 18 istället så får jag höja BLCK mycket mer, och det kan ju vara dumt. Sedan kan jag ha minnena på exakt 1600MHz med den BLCK:n så den vill jag försöka hålla kvar då minnesmultipeln är i stora okända steg. 1200 MHz är ju nästa undre.

Körde dessa inställningar, 3,8 GHz på 1,35 v, klarade ett helt very high med temperaturer på 75-81 c. Foldingen antar jag i jämförelse kommer ligga på runt 75 c och är okej i min mening, tills jag skaffar ett bättre vattenblock alternativt moddar mitt zalman lite så det kyler bättre.

Ska köra på lite nu med maximum och se om den krashar.

Ditt moderkort bör ha det, fast då du inte specifierat modell så kan det hända att det inte finns på just din. Det finns typ 10 olika P7P55D.

Lycka till!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
jag hoppas innerligt att du har Hyperthreading av?

Han behöver HT för bigadv-foldningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ditt moderkort bör ha det, fast då du inte specifierat modell så kan det hända att det inte finns på just din. Det finns typ 10 olika P7P55D.

Lycka till!

Han behöver HT för bigadv-foldningen.

Jag vet inte hur jag ska specificera P7P55D mer än så, det heter varken LE, deluxe, premium eller något.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487821

Tack!

Kan ju vara HT som sänker klockpotentialen lite?

Har gått ett helt maximum stabilt nu, med 5 rundor. Nu kör jag 10 rundor. Sista kvar nu. Får väl slänga på 30 runder eller något innan jag lägger mig. Kanske skulle testa sänka spänningen lite så jag inte kör med mer än vad jag behöver.

Minnena blev fantastiskt varma förut kände jag, jag tycker inte att dom borde det då de är nedklockade? Slängde i en fläkt där. Hålla hårt i dom över 5 sekunder skulle göra ont i fingertopparna.

Kondensatorerna för faserna var också varma, men jag kapade ut en 8,5 cm bit av en gammal processorkylare och lade på med AC5 under på varje kondensator, verkar fungera riktigt fint. Har dock bara en enda just nu, ska såga ut den andra imorgon, sågbladet är så dåligt så det är lite tråkigt att såga.:P Lade några zalman minneskylare på de andra så länge utan kylbasta och temperaturerna är bra mycket bättre ändå.

Kan fixa bilder imorgon.

Edit: Den klarade alla 10 (1,5h), så nu sänker jag Vcore tills den blir instabil.

* Sänkningen till andra spänningen på 1,33v klarade den nu runt 6h (50 rundor) utan problem.

* Sänker till första på 1,33 v.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag vet inte hur jag ska specificera P7P55D mer än så, det heter varken LE, deluxe, premium eller något.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487821

Tack!

Kan ju vara HT som sänker klockpotentialen lite?

Har gått ett helt maximum stabilt nu, med 5 rundor. Nu kör jag 10 rundor. Sista kvar nu. Får väl slänga på 30 runder eller något innan jag lägger mig. Kanske skulle testa sänka spänningen lite så jag inte kör med mer än vad jag behöver.

Minnena blev fantastiskt varma förut kände jag, jag tycker inte att dom borde det då de är nedklockade? Slängde i en fläkt där. Hålla hårt i dom över 5 sekunder skulle göra ont i fingertopparna.

Kondensatorerna för faserna var också varma, men jag kapade ut en 8,5 cm bit av en gammal processorkylare och lade på med AC5 under på varje kondensator, verkar fungera riktigt fint. Har dock bara en enda just nu, ska såga ut den andra imorgon, sågbladet är så dåligt så det är lite tråkigt att såga.:P Lade några zalman minneskylare på de andra så länge utan kylbasta och temperaturerna är bra mycket bättre ändå.

Kan fixa bilder imorgon.

Edit: Den klarade alla 10 (1,5h), så nu sänker jag Vcore tills den blir instabil.

* Sänkningen till andra spänningen på 1,33v klarade den nu runt 6h (50 rundor) utan problem.

* Sänker till första på 1,33 v.

Haha okej. Jag har lite svårt för Asus namngivning när de kör samma namn med någon teckenvariation på en massa modeller. Din modell har iallafall OC-profiler med.

HT ställer högre krav på både inställningar till CPU samt kylning, med i7 920 ökar temperaturen ca 10 grader med HT aktiverat. Det kräver även lite högre spänning.

Kör du minnena i 1,65V?

Fint det verkar gå, är det 4GHz du försöker med nu också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha okej. Jag har lite svårt för Asus namngivning när de kör samma namn med någon teckenvariation på en massa modeller. Din modell har iallafall OC-profiler med.

HT ställer högre krav på både inställningar till CPU samt kylning, med i7 920 ökar temperaturen ca 10 grader med HT aktiverat. Det kräver även lite högre spänning.

Kör du minnena i 1,65V?

Fint det verkar gå, är det 4GHz du försöker med nu också?

Okej, bra, då ska jag se om jag kan använda det om jag behöver ändra.

Minnena går i 1,65 V. Med en fläkt liggandes vid minnena är dom inte ens nästan varma, men så fort den tas bort kommer värmen igen.

Nej 3,8 GHz prick, den gick stabilt hela natten, sänkte ett steg till och det gick stabilt under skoldagen 9h. Så jag tänkte det går nog fortare att testa tvärt om, började med 1,30000V och gick uppåt. 2 steg över det verkar helt stabilt nu i 1h, snart 1,5h. Höjer väl ett steg till på Vcore och nöjer mig så.
Funderar på om det är värt att höja BLCK mer, men det är ju redan nu varmt så jag avstår nog ett tag tills jag ser hur varm foldingen blir. Eller ja, har man 20-21 grader i rummet så ligger det nu på 62-66 c vid load efter jag satte dit fläktarna inte lika provisoriskt som tidigare på kylet. Men jag föredrar högre rumstemperatur, gärna 24 c. Bland annat därför jag foldar så det blir varmt och gött

Ska sedan få fart på QPI-länken och minnena, får se hur det går.

Fixade andra kylflänsen till kondensatorerna och lade en fläkt över, så nu är även det problemet löst, kallt och utan mer ljud efter lite fysisk nedställning av spänning -> hastighet.

Edit: Testet lyckades och jag drog upp minnena till prick 1600 MHz och QPI:n till 7,4GHz eller vad det var jag hade förut och körde ett very higt-test. 48,45 GFlops och stabilt under de 15,8 minuterna det tar. Innan var det 46,5 GFlops ungefär.

Ska testa vässa minnena lite nu. 8-8-8-24 och det om det fungerar i 1,5h.

Edit: Det fungerade, 48,46 GFlops nu med, så det får vara där istället för vässa ännu mer.

Vill jag ha hela 50 GFlops som förut får jag väl höja BLCK, men nu känner jag mig nöjd med klockeningen och det verkar stabil, ska köra en hel natt till som efterkontroll.

Ska se om jag kan får ned QPI-spänningen lite senare. Fixar komplett lista över alla inställningar sedan när det är klart.

Well, let´s fold!:D

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det ser bra ut, hoppas sista kollen fungerar också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ser bra ut, hoppas sista kollen fungerar också.

Verkar fungera fint, höjde minnet som kunde vara tillgängligt i linux, då arbetade den i konstant 100% och blev lika varm som i intel burntest, så den att testas samtidigt som folding är ju bra. Inga problem ännu.

Enligt klienten var det 17 GFlops innan, nu var det 27 istället, så tillsammans med ökat minne och klockning gav fin ökning.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det låter som en fin ökning.

Permalänk
Medlem

Tom över 30 GFlops har den varit uppe i nu.

Men nu har jag testat den ett bra tag utan krasher, här är de slutliga inställningarna:

HT: Enabled
C1E: Disabled
Intel Speedstep: Disabled
Extreme Phase Full Power Mode: Enabled
Load-Line Calibration: Enabled
CPU Spread Spectrum: Disabled
PCIE Spread Spectrum : Disabled
CPU Ratio Setting: 19
BLCK: 200
PCIE Frequency: 100
DRAM Frequency: 1600 MHz (1333 MHz från början)
QPI Frequency: 7202 MHz
Timings: 8-8-8-24
Vcore ("fixed voltage") 1,31250 V
IMC/QPI Voltage: 1,28750 (testar sänka för varje omstart)
PCH Voltage: 1,15 V

I övrigt ska allt vara orört.

Hårdvara:

Intel Core i7 860
Asus P7P55D (vanliga)
Corsair XMS3 1600 MHz 8-8-8-24 (4x2 GB)
Seagate 7200.8/11/12 - 250 GB/750 GB/1000 GB
XFX GTS 250
Corsair HX 750W
Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic

Bilder på de extra kylarna som jag anser vara absolut nödvändigt:

Sågade ur kylflänsarna från en gammal P4-kylare:

Flänsarna, en klick AC 5 på varje kondensator:

Fläktar som blåser behövdes också i min liggande burk, även för minnet:

Visa signatur