Permalänk

5400rpm vs 7200rpm ?

Hej,
Jag funderar på om det är någon stor prestandaskillnader på hårddiskar som går i 7200rpm och 5400rpm?

jag står nu i valet mellan två näst intill identiska bärbara datorer
- Hp pavillion 1340eo och Hp pavillion 1341eo
Och det enda som egentligen skiljer dem åt är att den ena har en hdd som snurrar i 5400rpm och den andra i 7200. Priskillnaden är drygt 1000 spänn.

Är det någon som av erfarenhet kan bedöma om man vinner något på en 7200 i en bärbar? Jag förstår ju självklart att det går snabbare, men jag lyckas inte få någon uppfattning riktigt om hur mycket, är det som natt och dag eller är det bara siffror om man benchmarkar??

En del forum säger också att en snabbare hdd låter Mycket mer och darar mycket mer batteri, någon som vet om detta stämmer??

Tacksam för svar

Visa signatur

Det viktiga är inte att det funkar bra, det viktiga är att det låter coolt.

Permalänk
Medlem

Knappast värt 1000 kr extra. Hur snabb en hårddisk är beror inte enbart på rpm utan även densitet etc. Du borde antagligen kolla in några recensioner på hårdiskar eller kolla upp en ssd om hastigheten är viktig för dig.

Permalänk

Ja alltså det är det som jag funderar på, för jag kommer ju inte direkt hålla på att flytta massa astunga filer och inte eller ladda massa spel, men jag vill ju inte heller att systemet ska bli segt i sig bara för jag har en långsam disk :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du beredd att spendera extra på att få programmen att öppna snabbare så är skillnaden mellan en ssd och en 7200rpm hårdisk enormt mycket större än skillnaden mellan 5400 och 7200 rpm som oftast är försumbar.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Som sagt, skillnaden mellan 5400 och 7200rpm är försumbar. Vill man ha snorsnabb disk ska man satsa på ssd, och då klarar man sig oftast på 80 gig ungefär.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Men hur låter idéen att köpa den lite billigare då, köpa sig en ssd 2.5" och helt enkelt byta disk själv?
Det verkar ju meninglöst i så fall att det ens släpper en annan modell med 7200, om skillnaden är så löjligt liten ??

Visa signatur

Permalänk

Skillnaden är som sagt knappast märkbar. Ja det är rätt meningslöst att ha två olika modeller med endast den skillnaden. Tanken med det är nog att dom kan tjäna mer på 7200rpm modellen för att folk tror att det är jätte skilland och tar den modellen.

Permalänk
Medlem

vad jag har förstått så är det i alla fall en viss skillnad om du ska använda datorn till att spela på, kanske inte betydande, men den finns. och Hp har inte gjort två modeller bara för att tjäna pengar (om man förbiser att alla gör det) utan skillnaden är också att pavilion 1341 är en annan färg, vilket, om man går in på HP i usa, kostar 40$ mer så det är också därför den är dyrare (skillnaden blir mer än 40$ i SWE för här är ju också allt lite dyrare än i USA)

Permalänk

Ja men det har du ju helt rätt i, jag blev så insnöad på hårdvaran, själv bryr jag mig inte så mycket om utsidan. Men ja då fanns det ju en logisk förklaring..

Frågan är ju dock om man skulle byta disk själv i en dator, då tappar man förmodligen allt vad garanti heter..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storaLillafoten
Ja men det har du ju helt rätt i, jag blev så insnöad på hårdvaran, själv bryr jag mig inte så mycket om utsidan. Men ja då fanns det ju en logisk förklaring..

Frågan är ju dock om man skulle byta disk själv i en dator, då tappar man förmodligen allt vad garanti heter..

Oftast är det enklare att byta hårddisk i en bärbar än i en stationär. Och garantin är kvar (förutom om den nya hårddisken skulle på något sätt orsaka problem för de övriga komponenterna (osannolikt))

Permalänk

Den skillnad som kan märkas är att 7200rpm har högre överföringshastighet och lägre acesstid. Det framgår inte vilken typ av disk som sitter i just dessa datorer men det är inte alls så att 7200 alltid är bättre än 5400, som man lätt kan tro.

7200 är många gånger mera högljudda och blir varmare. Och skillnaden på hastighet i praktiken är kanske mätbar men knappast märkbar.

Har du bestämt dig för just hp? Annars finns mer prestanda att få i den prisklassen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Den skillnad som kan märkas är att 7200rpm har högre överföringshastighet och lägre acesstid. Det framgår inte vilken typ av disk som sitter i just dessa datorer men det är inte alls så att 7200 alltid är bättre än 5400, som man lätt kan tro.

7200 är många gånger mera högljudda och blir varmare. Och skillnaden på hastighet i praktiken är kanske mätbar men knappast märkbar.

Det var fint att äntligen få det bekräftat.

Citat:

Har du bestämt dig för just hp? Annars finns mer prestanda att få i den prisklassen.

Nej absolut inte, det vara bara att de modellerna är de jag hittat som har det mesta jag söker, jag slängde upp en tråd här på swec. om just detta för ett tag sen men utan någon direkt framgång.
Har du några bra tips??

Visa signatur

Permalänk

Sure

Denna kanske, samma spec som dom du länkat till fast billigare

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=522908

Eller denna, med i3 cpu och dx11 gpu

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=538756

Permalänk

i3:an såg ju faktiskt riktigt intressant ut Även fast jag aldrig riktigt förstått grejen med i3orna..
Den andra har ju en dual core, har fått för mig att man ska satsa på en c2duo framför dual core. Men som sagt, något jag fått för mig

Visa signatur

Permalänk

Något som jag märkt nu efter att ha kollat på många bärbara är att det är svårt och ibland nästan omöjligt att få reda på vad som sitter i burkarna, till exempel Vilken hårddisk som sitter i. Även på tillverkarnas egna sidor är det ibland dåligt med info. Det gör det ju ännu svårare att välja en framför en annan.

Visa signatur

Permalänk

i3 är intels senaste cpu, ersättaren till core 2 duo. Pentium dualcore är samma sak som core 2 duo, fast med mindre cacheminne. Skillnaden är knapp mätbar.

Jo det är inte så speciellt detaljerad information om vilka komponenter som används. Men i denna prisklassen är det nog ganska så lika komponenter som används.

Här kan du kolla prestanda på processorer och det mesta som har med laptops att göra..

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Permalänk

Nyttig länk, tackar! Men det här med SSD som jag nyss var helt inställd på själv, har nu en stor tvekan kommit smygande, har just läst att SSD är mycket långsammare när det gäller att kopiera saker, eller ladda ner saker, än en vanlig hårddisk. Dvs den "skriver" mycket långsammare, medans den läser som en blixt. Stämmer det i verkligeheten, och hur mycket långsammare i så fall?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avalancher
Nyttig länk, tackar! Men det här med SSD som jag nyss var helt inställd på själv, har nu en stor tvekan kommit smygande, har just läst att SSD är mycket långsammare när det gäller att kopiera saker, eller ladda ner saker, än en vanlig hårddisk. Dvs den "skriver" mycket långsammare, medans den läser som en blixt. Stämmer det i verkligeheten, och hur mycket långsammare i så fall?

Det är helt upp till vilken tillverkare och prisklass du väljer.

Nya kompetenta SSD från ex. Intel har mer än 3GGR snabbare skrivhastighet.

Fast det är den tusenfaldigt snabbre accesstiden du betalar för.
Har ingen SSD själv ännu, väntar väl tills sommaren och på att 100+GB segmentet går ner på <3Kkr. Bytet från HDD till SSD skulle kunna jämföras med en atlantångare som plötsligt får svängradien reducerad till en femöring:]