Sony Vaio CW2 eller Asus X52JR?

Permalänk

Sony Vaio CW2 eller Asus X52JR?

Har planer på att köpa en trevlig bärbar burk för ca 7-10k. Har kollat på ovanstående burkar men är lite osäker på grafikkorten. Behöver experthjälp här for sure....kolla följande länkar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574422&view=detailed#Pro...

och

http://www.dustinhome.se/pd_5010374005.aspx

Målet är en bättre multimediadator!

Vet ngn förresten om asus-burken har en glansig yta? Hatar detta, blir tumavtryck all over it!!!

Permalänk
Medlem

Re: Sony Vaio CW2 eller Asus X52JR?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av qualitynevergoes
Har planer på att köpa en trevlig bärbar burk för ca 7-10k. Har kollat på ovanstående burkar men är lite osäker på grafikkorten. Behöver experthjälp här for sure....kolla följande länkar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574422&view=detailed#Pro...

och

http://www.dustinhome.se/pd_5010374005.aspx

Målet är en bättre multimediadator!

Vet ngn förresten om asus-burken har en glansig yta? Hatar detta, blir tumavtryck all over it!!!

Köpte en röd Sony Vaio CW2 igår och kan inget annat än rekommendera den starkt. Har dock köpt till en SSD 80GB som gör den helt sjukt snabb. Har bara hunnit testa lite filmer på den, och den spelar dokumentären "Life" i 1080p utan att det laggar, och fläkten är också näst intill ljudlös när jag kollar påt.

Ska strax prova lite tyngre spel i den, kan återkomma med det

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Sony Vaio CW2 eller Asus X52JR?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blutt
Köpte en röd Sony Vaio CW2 igår och kan inget annat än rekommendera den starkt. Har dock köpt till en SSD 80GB som gör den helt sjukt snabb. Har bara hunnit testa lite filmer på den, och den spelar dokumentären "Life" i 1080p utan att det laggar, och fläkten är också näst intill ljudlös när jag kollar påt.

Ska strax prova lite tyngre spel i den, kan återkomma med det

Ja snälla gör det Berätta om batteritiden också. Är grafikkortet på och suger kraft hela tiden?

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk

tillhör också skaran som är mycket sugen på Sony Vaio CW2 så lite med feedback från er som köpt den hade inte skadat

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creative_86
tillhör också skaran som är mycket sugen på Sony Vaio CW2 så lite med feedback från er som köpt den hade inte skadat

Jag är med som den jätteintresserade nörden som står bredvid och skuttar/hoppar samtidigt som jag nästan gnyr lite grann, eftersom jag är så nyfiken på vad ni har att säga. Jag vågar inte säga så mycket dock. Är ju såklart lite blyg av mig.

Visa signatur

Dator: MacBook Air 13" 2012 & Raspberry Pi

Permalänk

Har också ögonen på CW2:an, en röd sådan hade suttit som en smäck.

Frågan är ifall de kommer släppa den med i5 någon gång i framtiden, finns t.e.x i tyskland med i5, sen så är det ju intressant om det gör någon skillnad, känns inte som om i3 330m är flaskhalsen i systemet. Grafikkortet GT 330m med all sin kraft begränsar nog först vilka spel som går att lira på maskinen.

Någon som har insikt om kommande CW2 modeller?

Hade vart sjukt intressant med lite benchmark-siffror på systemet:]

Permalänk
Medlem

Har pillat med den några dagar nu och kan säga att jag har gjort ett riktigt bra kap! Prestandamässigt är den toppen! Har gjort en liten mätning i win7, och den ser ut såhär:

http://pici.se/pictures/QEQSrAMCL.jpg

Notera att jag bytat den äldre hårddisken på 5200 rpm mot en ssd, som verkligen är en stor flaskhals om man den låter sitta kvar. Ska också uppgradera till 8 gb minne när plånboken tillåter

Kvaliten är kanske inte i klass med MBP(ägde en sån innan), men för 10k är den helt klart bland de bästa! En liten sak som jag kan störa mig på är att det är klarlack där man vilar händerna. Men det är absolut ingen stor grej så. Tangentbordet är riktigt skönt, och en sak som ger ett stort plus är enter-knappen, den är lika stor som på ett vanligt tangentbord, och inte smal som shift-knappen som på de flesta andra. Tryckmotståndet är också riktigt bra!

Skärmen är väl det som jag är minst nöjd med, och då talar vi mest om svärtan. Ser lite grådassigt ut vid mörka tillfällen, men detta är ju också en kostnadsfråga och absolut inte ovanligt hos datorer i denna prisklass. Om man vill ha bättre skärm blir det också dyrare. Hade faktist inte förväntat mig så mycket bättre. (32k för en 13.3 tums med full hd och massa annat skärmlulllull någon? ^^) Upplösning och ljusstyrka känns annars riktigt bra!

Håller på i skrivande stund att installera steam, och ska kötta igång L4D lite senare när jag fått hem det.

Om jag hinner ska jag filma o lägga upp på youtube när jag lirar L4D!

Permalänk
Medlem

Sålde min gamla X61s nu, väntar på att Dustinhome skall få in den röda på lager igen:]

om du orkar så får du gärna köra lite 3Dmark06 på burken så får man se lite nuffror:]

L4Dead väntar på mitt steamkonto tills när laptopen dyker upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Massa fin text...

Låter kanon!

Förutom svärtan på skärmen... Är den matt eller högblank? Vad tror du om möjligheterna att sitta ute i solen på sommaren?

Har du fått igång L4D?

Ingen annan som hittat någon recension eller någon annan som provat datorn? Är den helt sprudelisprudans nyutgiven?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Låter kanon!

Förutom svärtan på skärmen... Är den matt eller högblank? Vad tror du om möjligheterna att sitta ute i solen på sommaren?

Har du fått igång L4D?

Ingen annan som hittat någon recension eller någon annan som provat datorn? Är den helt sprudelisprudans nyutgiven?

Den är högblank! Själv föredrar jag matt skärm faktist men som sagt, man kan ju inte få allt man begär

Har spelat L4D en stund nu, med maxad grafik på den bärbaras skärm och det flyter på svinbra. Det som chockar mig mest är fläkten knappt låter någonting. Har tom funderat på om fläkten fungerar haha. Har också kopplat in datorn i min TV(Sony Bravia W2000), och maxar grafiken till 1080P! Där känner man att de går lite slött, men fortf fullt spelbart! Sänkte också till 720 och då flöt det på riktigt bra igen. Noterbart är att fläkten låter lite mer nu, men kan nästan jämföras med när en äldre bärbar går i idle-läge lol..

Har fortf datorn i knät också! Den är lite småljummen, men inte alls varm.(Min gamla macbook pro kunde man ju steka ägg på även ifall man bara surfade på youtube)

Har inte kunnat spela in nått än, håller på o ladda kamerans batteri just nu Funderar på om man ska fixa MW2 så datorn får svettas lite iaf.. L4D klarar den galant!

edit: Tankar MW2 på steam nu Återkommer med mer info!

Permalänk
Medlem

Du vet att graffet går att klocka runt 10-20% utan problem:]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazgum
Du vet att graffet går att klocka runt 10-20% utan problem:]

jasså?? är inte alls insatt i clockning, kanske borde kolla in det någon dag

Ska köra 3Dmark06 test nu hade jag tänkt..

Permalänk
Medlem
Citat:

jasså?? är inte alls insatt i clockning, kanske borde kolla in det någon dag

Ska köra 3Dmark06 test nu hade jag tänkt..

Låter fint! Dela gärna med dig sen! Det är jätteschysst att du gör det. Hjälper väldigt mycket.

Vad har du för input angående batteritiden? Hur lång är den? Har du testat batteritiden på riktigt och inte bara kollat vad det står att det är kvar i timmar och minuter.

Hittar nämligen ingen info om batteritiden och det är en av de viktigaste faktorerna på en dator tycker jag (förutom prestandan såklart och fläktbrusvolym).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razkie
Låter fint! Dela gärna med dig sen! Det är jätteschysst att du gör det. Hjälper väldigt mycket.

Vad har du för input angående batteritiden? Hur lång är den? Har du testat batteritiden på riktigt och inte bara kollat vad det står att det är kvar i timmar och minuter.

Hittar nämligen ingen info om batteritiden och det är en av de viktigaste faktorerna på en dator tycker jag (förutom prestandan såklart och fläktbrusvolym).

Fick 6003 i 3dmark06! Har inget att jämföra med, så jag vet inte om det är ok? Eller så kanske jag gör fel? Är det nått speciellt man ska tänka på, eller ska man bara köra den i default?

Har för det mesta ström inkopplad, men igår låg jag i sängen o surfade nån timma utan! Och det kändes riktigt stabilt iaf, tror den lätt skulle kunna hålla sig i 2-3 timmar vid normalt surfande, men är som sagt inte 100% säker

Ska kolla in lite klockning nu Har aldrig hållt på med det innan..

edit: Tror jag skippar det, för mkt text att läsa på en gång(är förövrigt gött trött just nu) Om nån lite kortfattat kan hjälpa mig att klocka är välkommen! De lät ju ganska enkelt enligt Mazgum

Permalänk
Medlem

Tack för siffrorna, referenser finns på: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Här är en länk på någon som överklockat sin 330m: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=5796783

Och här är hur man gör:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=5749575#post...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazgum
Tack för siffrorna, referenser finns på: http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

Här är en länk på någon som överklockat sin 330m: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=5796783

Och här är hur man gör:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=5749575#post...

Lycka till!

lol, nu fick jag 7400 Men vågar inte pilla för mycket, är för oerfaren!

Är det temperaturen som avgör om man kan höja ännu mera? Har satt igång FurMark, och tempen ligger stabilt på 55 grader nu!

Permalänk

Magzum här eg. fel konto var inloggat tidigare:]
Niiice, egentligen är det stabiliteten som avgör, tror inte du skall överklocka grafik-minnena för mycket som sagt då de förmodligen inte är temperaturövervakade, men ligger GPU-kärnan bara på 55 grader så kan den nog klara lite till. Tänk bara på att kretsars livslängd minskas över en viss temperatur(vad jag vet iaf:)

Blir sjukt sugen på att beställa en blå version av laptopen då den finns i lager till skillnad från den röda...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av longercat
Magzum här eg. fel konto var inloggat tidigare:]
Niiice, egentligen är det stabiliteten som avgör, tror inte du skall överklocka grafik-minnena för mycket som sagt då de förmodligen inte är temperaturövervakade, men ligger GPU-kärnan bara på 55 grader så kan den nog klara lite till. Tänk bara på att kretsars livslängd minskas över en viss temperatur(vad jag vet iaf:)

Blir sjukt sugen på att beställa en blå version av laptopen då den finns i lager till skillnad från den röda...

Spelade L4D och fick bluesceen haha, kanske trissa upp för mycket, eller så gjorde jag kanske fel. står att man ska maxa minnet (blir 816) och hålla grafik och processor klocken på en ratio på 2.2!

Permalänk
Citat:

Spelade L4D och fick bluesceen haha, kanske trissa upp för mycket, eller så gjorde jag kanske fel. står att man ska maxa minnet (blir 816) och hålla grafik och processor klocken på en ratio på 2.2!

:]

Man har ju alltid garantin ifall man får datorn att skita sig fullständigt:]

Köra den gamla klassikern "Jag har ingen aaaaning varför datorn fattade eld? måste vara något med sånt där internets som jag hört talas om i syklubben", funkar alltid när tappar hårddiskar och eldar processorer.
Ju mer korkad man verkar, ju större chans är det att de skriver av det som fabrikationsfel:] Glöm bara inte att rensa hårddisken först:]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av longercat
:]

Man har ju alltid garantin ifall man får datorn att skita sig fullständigt:]

Köra den gamla klassikern "Jag har ingen aaaaning varför datorn fattade eld? måste vara något med sånt där internets som jag hört talas om i syklubben", funkar alltid när tappar hårddiskar och eldar processorer.
Ju mer korkad man verkar, ju större chans är det att de skriver av det som fabrikationsfel:] Glöm bara inte att rensa hårddisken först:]

haha, nej inget gick sönder som tur va Sänkte lite, och nu verkar de funka rätt så bra!

Permalänk
Medlem

Eftersom jag själv funderar på att köpa en likadan dator så måste jag fråga: Är bluescreen ett vanligt fenomen eller en följd av klockningen?

Även: Är datorn snabb även med en 5400 rpm:s HDD istället för en SSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0henz
Eftersom jag själv funderar på att köpa en likadan dator så måste jag fråga: Är bluescreen ett vanligt fenomen eller en följd av klockningen?

Även: Är datorn snabb även med en 5400 rpm:s HDD istället för en SSD?

Har provat överklocka en gång, och de va denna Jag har säkert ställt in nått väldigt fel. Jag kommer av säkerhetsskäl inte gå in där och pilla igen! Så frågan förblir obesvarad från min sida då jag inte har några som helst erfarenheter av klockning.

Startade bara upp datorn med 5400 rpm:aren en gång innan jag bytade till ssd, och jag upplevde den ganska seg med tanke på all bloatware som skulle läsas in osv. Har SSD i min stationära också, så jag har ju blivit van vid den. Det kan hända att du upplever datorn bra mycket snabbare än vad jag upplever den!

edit: Kunde inte hålla mig, har klockat upp den till en stabil 7000 nu Vågar inte öka mer, låter ni erfarna datanissar klocka era grafikkort först så apar jag efter er sen

Permalänk
Medlem

Hur gick det med MW2? Flyter det på bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0henz
Hur gick det med MW2? Flyter det på bra?

Håller på o laddar upp en youtube-video just nu Stay tuned!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Håller på o laddar upp en youtube-video just nu Stay tuned!

Berätta hur fläkten låter när du spelar, och om den verkligen inte låter någonting alls när du bara webbsurfar. Se hur länge batteriet räcker också, snälla. Vill ha en sådan här själv Står mellan ul30/ul80, acer 5740 och denna.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Berätta hur fläkten låter när du spelar, och om den verkligen inte låter någonting alls när du bara webbsurfar. Se hur länge batteriet räcker också, snälla. Vill ha en sådan här själv Står mellan ul30/ul80, acer 5740 och denna.

Fläkten låter knappt någonting när jag spelar, man hör lite sus men det är inget märkvärt. Efter jag laddat upp filmen ska jag spela lite på nätet, kan klocka utan strömkabel då

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=EEro-h39rh4

Modern Warfare 2 på Sony Vaio CW2!

Det verkade den klara av rätt bra. Vilka inställningar kördes det på? Och hur var värme- och ljudnivån på datorn?

Med risk att låta repetetiv så kommer en fråga till. Hur mycket inverkar SSD:n på spelprestanda?

Det är för övrigt schysst att du tar dig tid.

Permalänk
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=EEro-h39rh4

Modern Warfare 2 på Sony Vaio CW2!

You Fail :]

hade du något lagg alls i spelet eller? verkade lite tungt med röken kanske, vilka inställningar körde du på?

Permalänk
Medlem

Hur länge kommer denna dator att "hänga med"? Alltså: efter hur lång tid kommer nysläppta spel bli ospelbara pga. för dålig processor/grafikkort?

Det påverkar i och för sig inte mig så mycket då jag inte är en gamer, det mest krävande spelet jag kommer spela är nog MW2 (om inte systemkraven på StarCraft 2 blir högre).

En annan fråga: Är det möjligt att koppla till en TV genom HDMI?