Permalänk
Medlem

dvd-brännare

Hej!

Är det nån som har koll på läget vad gäller dvd-brännare?
Jag tror jag vill ha en som klarar både -r(w) och +r(w)...
Vad jag förstått så har komplett.se haft nya NEC-brännaren som förhandsbeställning men tagit bort den.. nån som vet varför?
Nån som vet om nån annan nätbutik har den i sortimentet?
vad kommer sony:s maskin kosta?

Kom med tips och idéer...

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att anledningen till att de tagit bort den är att den inte förväntades komma in innan den 30 november. Med tanke på att den hade både lägre pris och bättre specifikationer än nuvarande brännare är ju risken att de inte får sålt så många andra brännare fram tills den släpps om de listar den. Eller om man är konspiratoriskt lagd kan man ju tro att de blev ombedda att plocka bort den från någon Några norska butiker har den dock tydligen fortfarande listad se www.dvdwriters.co.uk för mer info.

Sonys brännare har ett rekommenderat pris på $349. Priset i Sverige bör ju iaf inte överstiga 4000 kr om de ska kunna konkurrera med NEC:s och övrigas kommande brännare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Jag kan tänka mig att anledningen till att de tagit bort den är att den inte förväntades komma in innan den 30 november. Med tanke på att den hade både lägre pris och bättre specifikationer än nuvarande brännare är ju risken att de inte får sålt så många andra brännare fram tills den släpps om de listar den. Eller om man är konspiratoriskt lagd kan man ju tro att de blev ombedda att plocka bort den från någon Några norska butiker har den dock tydligen fortfarande listad se www.dvdwriters.co.uk för mer info.

Sonys brännare har ett rekommenderat pris på $349. Priset i Sverige bör ju iaf inte överstiga 4000 kr om de ska kunna konkurrera med NEC:s och övrigas kommande brännare.

hmm.. kan vara för jag mailade å klagade på dom för att dom har en produkt till salu (som inte finns) och det står beställningsvara
jag beställde en och trodde jag skulle få den ganska snart men så läser jag på denna sida att den inte kommer att komma förns den 30 november då blev jag irreterad.
hatar när dom sätter ut varor till salu som inte finns en.
ska dom sätta ut varor då ska dom skriva att den inte kommer på över 2 månader och INTE beställningsvara.

*suck* min order får ligga kvar endå för det är ju den enda brännaren som är vettig och till bra pris dessutom, även fast jag måste ha en snarast.
får väl köpa en till hårdisk tills jag får brännaren för nu finns det ingen plats kvar

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

ok, men tror ni komplett kommer ta med den snart igen?

är det en bra brännare?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ouch! bumpning!

Permalänk
Medlem

bumpning?

Permalänk
Medlem

Nån som vet när Sony DRU500A kommer att gå att köpa i Sverige?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

är det sonys dual-maskin det?

den kör ju dvd-r i 4x mot nec:s 2x....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grillen

Det stämmer bra det. Nån som vet när den kommer?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Citat:

bumpning?

Bumpning är när man skrivet ett inlägg utan något innehåll som är intressant och som enda syfte är att få tråden högre upp, det är inte tillåtet på sweclockers.

Du gjorde det när du skrev inlägget: ingen?

Permalänk
Medlem

då får jag be om ursäkt...

Någon som har datum när de båda brännarna ska släppas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Som å andra sidan bränner DVD+R i 4x och enligt komplett har stöd för Mount Rainer. NEC:en blir förmodligen minst en femhundring billigare också om man ska tro på priset komplett listade den för tidigare.

Förmodligen dröjer det några veckor till åtminstone innan Sonyn dyker upp här. I USA ska tydligen Gateway och Dell fått in den nu.

Permalänk
Medlem

Specen för ND-1100 är nu ändrade från 2x DVD-R till 4x och från 1x DVD-RW till 2x!
http://www.nec.se/templates/NEC_ProductSpec.asp?ID=4259&pictu...

CD-R: 16x CLV
CD-RW: 10x CLV
DVD+R: 4x CLV
DVD+RW: 2.4x CLV
DVD-R: 4x CLV
DVD-RW: 2x CLV

Kommer den fortfarande kosta runt 3000 spänn så blir den ju grym.
Lite bilder och taskig översättning från japanska till engelska på några av de kommande dvd-brännarna:
http://babelfish.altavista.com/urltrurl?lp=ja_en&url=http%3A%...
Edit: Mer info http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t269-s2123224,00.html

Permalänk
Medlem

härligt!!

men vad gjorde att spec:en ändrades? eller var det bara felskrivet?
kommer den verkligen i november?

Permalänk
Medlem

Enligt Zdnet-länken: "The drive will be available in the UK from November for about £249, NEC said." £249 är ungefär 3600 kr.

Varför specen ändrats vet jag inte men antagligen har väl NEC Sverige fått fel info. Det var ju förresten lite konstigt att de var först ut men informationen om den för vanligtvis brukar ju nyheter dyka upp i Asien eller USA först.

Permalänk
Medlem

strax över 3000 var det sagt nån annanstans 3600 är ju lite mer...

den som lever får se... det blir en av dem iaf... (NEC eller SONY)

Permalänk

jag har ju lagt en beställning på den redan hoppas priset gäller ska bli intressant å se

längtar ganska duktigt på den nu och nforce 2 kortet som jag ska lägga till ordern om det hinner komma tills brännaren kommer

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

gamma^ray: vad var priset när du beställde din?

Permalänk
Citat:

gamma^ray: vad var priset när du beställde din?

3020:- nånstans va det nån krona mer eller mindre kommer jag inte ihåg men det vart lite över 3100:- nånting med frakt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det sån stor mening att köpa en 4.7Gb brännare som inte kommer vara kompatibel med 9.4Gb dual layer skivor.?

Iofs så vet jag inte då dom kommer men jag har fått från Panasonic att dagens brännare inte kommer kunna hantera 9.4gb dual layer skivor..

Permalänk
Medlem

När kommer dual layer brännarna då? Aldrig som det ser ut idag.

Beroende på att en dvdskiva limmas ihop av två tunnare skivor, någon kan ju lyckas göra så att man bränner vardera halva och sen limmar ihop dom hemma om du vill ha dina 9.4Gb...

Om det är filmkopiering du syftar på, som du behöver dom 9,4Gb (som aldrig används helt på en dvd-video) till så kan jag säga att det går att komprimera om filmen så att den rymms på en 4,7Gb skiva.

Permalänk
Medlem

Mer detaljer om NEC ND-1100:

Technical Data - MultiSpin 4X DVD± Writer

Product name: ND-1100A

Data transfer rate read DVD: 12x CAV (max.16,200 Kbyte/s)
CD: 40x CAV (max. 6,000 Kbyte/s)
write DVD-R: 4x, 2x (5,400/2,700 Kbyte/s)
DVD-RW: 2x, 1x (2,700/1,350 Kbyte/s)
DVD+R: 4x, 2.4x (5,400/3,240 Kbyte/s)
DVD+RW: 2.4x (3,240 Kbyte/s)
CD-R: 16x (2,400 Kbyte/s)
CD-RW: 10x (1,500 Kbyte/s)
Access time DVD: 140 ms
CD: 120 ms
Memory: 2 MBytes
Interface: ATAPI Ultra DMA 33 mode 2
PIO mode: Mode 4
Audio connections:Headphone, volume control, analog- and digital output
Media supported: DVD-ROM, DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD+RW, CD-ROM, CD-R and CD-RW with 80mm and 120mm diameter
Modes supported: DVD-ROM, DVD Video, CD-DA, CD Extra, CD Text, CD-ROM, CD-ROM XA, CD-I, CD-I Ready, CD-Bridge, Photo-CD, Video CD
Writing methods DVD: Random Access Writing (DVD±RW)
Sequential Writing (DVD±R/DVD±RW)
CD: DAO (disc at once), SAO (session at once), TAO (track at once) with zero gap, variable or fixed packet, multisession
Special features: Vertical operation possible
Anti-dust seal
PC 2001 Certification
MultiRead compliant

ACTOPC – dynamically monitoring writing power and reflection of the media in use, calculating the optimum laser power and adjusting it to real-time.

Platforms supported: Windows 98SE, 2000, ME, XP, Windows NT 4.0
Availability: Nov. 2002

För mer info se http://www.dvdwriters.co.uk/
Den verkar alltså inte klara att skriva i 1x DVD-R vilket gör att man i så fall inte kan bränna på billiga "ful-dvd:s". Sen nämner de inget om Mount Rainer heller vilket tyder på att den inte kommer stödja det.

Skillnaderna mellan Sonyn och NEC:en:

Min skrivhastighet DVD-R: 1x vs. 2x
Max skrivhastighet DVD+R: 2.4x vs. 4x
Max skrivhastighet CD-R: 24x vs. 16x
Max läshastighet DVD: 8x vs. 12x
Max läshastighet CD: 32x vs. 40x
Access time DVD: 200 ms vs. 140 ms
Access time CD: 160 ms vs. 120 ms
Buffertminne: 8 MB vs. 2 MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazze
När kommer dual layer brännarna då? Aldrig som det ser ut idag.

Beroende på att en dvdskiva limmas ihop av två tunnare skivor, någon kan ju lyckas göra så att man bränner vardera halva och sen limmar ihop dom hemma om du vill ha dina 9.4Gb...

Om det är filmkopiering du syftar på, som du behöver dom 9,4Gb (som aldrig används helt på en dvd-video) till så kan jag säga att det går att komprimera om filmen så att den rymms på en 4,7Gb skiva.

Jo var väl mest backup av mina filmer jag tänkte på...känns onödigt och behöva komprimera om filmen osv...samt så vill man ju ha allt komplett med extra material osv.

men men...jag köper då ingen brännare förens dual layer skivorna samt brännarna kommer...fast dröjer det 1 år eller mer så köper jag nog en...

Permalänk
Hedersmedlem

Trådskaparen bör läsa igenom reglerna och allra helst det stycket innefattande bumping. I vanliga fall skulle tråden ha låsts, men låt gå för denna gång. Detta är dock en engångsföreteelse.

http://forum.sweclockers.com/regler.html

Permalänk
Medlem

Brännbara dvd-skivor >4.38 GB per sida som är kompatibla med dagens dvd-spelare vågar jag lova att det aldrig dyker upp. Det är inte tekniskt möjligt att bränna i två lager. Väntar man på "dual layer"-brännare väntar man därför förgäves.

Permalänk
Medlem

Grillcliff: Bumpningen har jag redan bett om ursäkt för... men håll med om att den satte fart på tråden.

Som det ser ut nu kommer alltså brännaren att släppas i november och kosta runt £200?

Varför skulle det inte gå att bränna i 1x? Bara för att specen säger dvd-r 4x, 2x behöver det väl inte att betyda att det inte skulle gå att bränna i 1x.

Det blir förmodligen en sådan brännare för mig då jag tror Sony:s kommer att ligga nån(en kanske) tusenlapp högre i pris.

Permalänk
Medlem

JME har NEC'en listad för 2995:-
Dock står där att den är "Tillfälligt slut", vilket jag personligen låter konstigt eftersom den inte kommit hit än...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Härligt, blir till att beställa direkt... sonys lär ju bli dyrare... och billigare än 2995:- lär vi väl inte se NEC:en nån annanstans...

tillgänglig från 021004 står det på den...

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu har jag lagt en order hos jme och tagit bort den från komplett. Komplett svarar ju inte på mailen man skickar till dom angående brännaren.

Visa signatur